Ανάλυση των νέων τιμολογίων της ΕΥΔΑΠ: «Πάγια» στο προσκήνιο, σταθερές κλίμακες στα νοικοκυριά και αυξήσεις για επαγγελματίες-δήμους – Financial Report
Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε από τη ΡΑΑΕΥ η πρόταση της ΕΥΔΑΠ για το νέο πλαίσιο τιμολόγησης που κλειδώνει τα τιμολόγια για τη πρώτη ρυθμιστικής περίοδο 2025-2029 (η περίοδος διαβούλευση ολοκληρώνεται την Κυριακή 28 Δεκεμβρίου 2025).
Στην εισήγησή της, η ΕΥΔΑΠ περιγράφει το Χρηματοοικονομικό Κόστος της 1ης Ρυθμιστικής Περιόδου (2025-2029), όπως προβλέπεται από την ΚΥΑ του 2024 και το άρθρο 35 του ν. 5037/2023, σε ένα μοντέλο που παραπέμπει στο «επιτρεπόμενο έσοδο» με βάση τα λειτουργικά έξοδα, τις ρυθμιστικές αποσβέσεις και την απόδοση επί των απασχολούμενων κεφαλαίων. Η ΕΥΔΑΠ χρειάζεται κεφάλαια για να προβεί σε μεγάλες επενδύσεις για να αντιμετωπίσει αφενός το τεράστιο πρόβλημα της λειψυδρίας όσο και σε επενδύσεις εκσυγχρονισμού του δικτύου και περιορισμού των απωλειών.
Το «πακέτο» κόστους 2025-2029: από 384,3 εκατ. σε 427,1 εκατ. ευρώ
Με βάση τους πίνακες της εισήγησης, το συνολικό Χρηματοοικονομικό Κόστος που προτείνεται να ανακτηθεί μέσω των χρεώσεων διαμορφώνεται σε:
384,3 εκατ. ευρώ για το 2025,
398,9 εκατ. ευρώ για το 2026,
407,9 εκατ. ευρώ για το 2027,
414,6 εκατ. ευρώ για το 2028,
427,1 εκατ. ευρώ για το 2029.
Ο κορμός παραμένει το Κόστος Λειτουργίας (περί τα 292-300 εκατ. ευρώ ετησίως), ενώ οι αποσβέσεις ανεβαίνουν από 43,8 εκατ. το 2025 σε 57,5 εκατ. το 2029, αντανακλώντας την ένταξη νέων παγίων (με εξαίρεση όσα χρηματοδοτούνται από τρίτους).
Ιδιαίτερο βάρος έχει και η απόδοση επί των απασχολούμενων κεφαλαίων, η οποία προτείνεται να αυξηθεί από 48,5 εκατ. ευρώ το 2025 σε 75,5 εκατ. ευρώ το 2029. Η ΕΥΔΑΠ ζητά ως εύλογη απόδοση WACC 6,96%, με παραμέτρους που «κουμπώνουν» στη ρυθμιστική λογική (risk-free, ασφάλιστρα κινδύνου, beta κ.λπ.), ενώ στο μοντέλο που παρουσιάζει τα ίδια κεφάλαια εμφανίζονται να καλύπτουν το 100% (μηδενική δανειακή επιβάρυνση στον υπολογισμό).
Τι μένει εκτός κόστους (και γιατί αυτό έχει σημασία)
Η εταιρεία επισημαίνει ότι δεν ενσωματώνει στο ρυθμιζόμενο κόστος δαπάνες από μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες, όπως:
υπηρεσίες προς την Εταιρεία Παγίων ΕΥΔΑΠ για το Εξωτερικό Υδροδοτικό Σύστημα (περί τα 25 εκατ. ευρώ/έτος),
λειτουργία/συντήρηση υδροηλεκτρικών σταθμών (περί τα 2 εκατ. ευρώ/έτος).
Επιπλέον, αναφέρεται ότι, μετά από ανταλλαγή στοιχείων με τη ΡΑΑΕΥ, έχουν εξαιρεθεί κόστη όπως οι κατά αποκοπή εργασίες (περί 10,3–11,1 εκατ. ευρώ/έτος), τέλη λυμάτων (~2,5 εκατ. ευρώ/έτος) και επιμέρους στοιχεία από λοιπές παροχές προσωπικού (~4,9 εκατ. ευρώ/έτος), ενώ γίνεται μνεία και σε σχετική αλληλογραφία για την «ανάκτηση κόστους στα νέα τιμολόγια».
Η καρδιά των αλλαγών: στα νοικοκυριά μένουν οι κλίμακες, αλλά αυξάνονται τα πάγια
Στο σκέλος των «ενδεικτικών τιμολογίων», η ΕΥΔΑΠ παρουσιάζει μεθοδολογία επιμερισμού του Χρηματοοικονομικού Κόστους (με έμφαση στο 2026) ανά κατηγορία πελατών, σημειώνοντας ως επιδίωξη τη διατήρηση σταθερών τιμολογίων έως το 2029. Παράλληλα, περιγράφει ότι οι αναπροσαρμογές θα μπορούσαν να ισχύσουν ενδεικτικά από 1/1/2026.
1) Οικιακό τιμολόγιο: οι τιμές ανά κυβικό «δεν αλλάζουν»
Για τους οικιακούς καταναλωτές, η εισήγηση αναφέρει ότι οι υφιστάμενες κλίμακες κατανάλωσης παραμένουν αμετάβλητες (0–5 m³, 5–20 m³, 20–27 m³, 27–35 m³, >35 m³) και σημειώνει ρητά «καμία αλλαγή» στις τιμές €/m³.
2) Πάγιο ύδρευσης: διπλασιασμός για μικρές παροχές
Εδώ εντοπίζεται η πιο καθαρή μεταβολή για τη μεγάλη μάζα των οικιακών μετρητών: το μηνιαίο πάγιο ύδρευσης για παροχές μικρότερες της 1 ίντσας προτείνεται να αυξηθεί από 1,00 ευρώ σε 2,00 ευρώ, ανεξαρτήτως κατηγορίας.
3) Νέο πάγιο αποχέτευσης: 1 ευρώ/μήνα για όλους
Παράλληλα, προτείνεται να καθιερωθεί ενιαίο μηνιαίο πάγιο αποχέτευσης 1,00 ευρώ, ανεξάρτητο από διάμετρο παροχής νερού.
4) Εξαιρέσεις: «μηδενικά πάγια» για ευάλωτες ομάδες
Η πρόταση προβλέπει ότι οι δικαιούχοι κοινωνικού τιμολογίου (Έκτακτο Ειδικό Τιμολόγιο), οι πολύτεκνοι και οι υπερήλικες άνω των 75 με εισόδημα έως 8.000 ευρώ/έτος, απαλλάσσονται από τα πάγια ύδρευσης και αποχέτευσης.
Τι σημαίνει πρακτικά για ένα τυπικό σπίτι;
Με τις τιμές ανά κυβικό να μένουν ίδιες, ο λογαριασμός θα επηρεάζεται κυρίως από τα πάγια: για μια κοινή παροχή (<1”), το «πακέτο παγίων» από 1 ευρώ/μήνα σήμερα (ύδρευση) θα μπορούσε να πάει σε 3 ευρώ/μήνα (2 ύδρευση + 1 αποχέτευση), δηλαδή +2 ευρώ/μήνα, πριν υπολογιστεί οποιαδήποτε κατανάλωση. (Η ακριβής τελική επίπτωση εξαρτάται από το συνολικό καθεστώς χρεώσεων που θα εγκριθεί ρυθμιστικά.)
Αυξήσεις στις επιχειρήσεις και στο Δημόσιο: από 0,83 σε 1,10 και από 0,98 σε 1,30
Στα «λοιπά τιμολόγια» της εισήγησης, οι ενδεικτικές νέες τιμές δείχνουν πιο καθαρές αυξήσεις στις κατηγορίες μη οικιακής χρήσης:
Βιομηχανικό–Επαγγελματικό: έως 1.000 m³ από 0,83 σε 1,10 €/m³, και άνω των 1.000 m³ από 0,98 σε 1,30 €/m³.
Δημόσιο–Δήμοι–ΝΠΔΔ: από 0,98 σε 1,30 €/m³.
Τιμολόγιο ενίσχυσης δικτύων δήμων/κοινοτήτων: από 0,488 σε 0,65 €/m³.
Το επενδυτικό «στοίχημα» πίσω από τις τιμές: 1,33 δισ. ευρώ μικτός προϋπολογισμός
Σημαντικό μέρος της επιχειρηματολογίας «δένει» τα τιμολόγια με το επενδυτικό πρόγραμμα. Η εισήγηση παρουσιάζει μικτό προϋπολογισμό επενδύσεων 1,329 δισ. ευρώ για την πενταετία, με κατηγορίες όπως σχεδιασμός/αναβάθμιση υδροδοτικού και αποχετευτικού, κτιριακά, ψηφιακή αναβάθμιση και ενεργειακά έργα.
Μετά από εκπτώσεις και επιχορηγήσεις, ο συνολικός προϋπολογισμός που αποτυπώνεται είναι περίπου 1,199,6 δισ. ευρώ, με τις πηγές χρηματοδότησης να κατανέμονται ενδεικτικά σε 514,995 εκατ. ευρώ από Ε.Ε. και 684,566 εκατ. ευρώ από ίδια κεφάλαια (χωρίς δανεισμό στον πίνακα).
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




