Αυτοκίνητο, ενέργεια, εμπόριο: Η Ευρώπη αναθεωρεί στόχους, η αγορά μετρά γεωπολιτικό ρίσκο – Financial Report
Η ευρωπαϊκή βιομηχανία αυτοκινήτου μπαίνει στο 2026 με έναν οδικό χάρτη υπό αναθεώρηση και αυτό από μόνο του αλλάζει επενδυτικές αποφάσεις, αλυσίδες εφοδιασμού και σχεδιασμό προϊόντων.
Στα μέσα Δεκεμβρίου, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε προτάσεις που χαλαρώνουν την κατεύθυνση προς το 2035, μειώνοντας τον στόχο σε 90% μείωση εκπομπών σε σχέση με το 2021 (αντί ενός de facto τέλους για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης), ενώ εισάγουν στοιχεία μεγαλύτερης ευελιξίας για τους κατασκευαστές. Η στροφή ήρθε μετά από έντονη πίεση κρατών-μελών και αυτοκινητοβιομηχανιών που προειδοποιούν για απώλεια ανταγωνιστικότητας έναντι ΗΠΑ και Κίνας και για τον κίνδυνο «αποεπένδυσης» στην ευρωπαϊκή παραγωγική βάση.
Το μήνυμα προς την αγορά είναι ότι η μετάβαση παραμένει στόχος, αλλά οι κανόνες της διαδρομής γίνονται πιο πολιτικοί και άρα πιο αβέβαιοι.
Στην ενέργεια, η ΕΕ επιχειρεί να θωρακίσει την ασφάλεια εφοδιασμού με ρυθμιστικές αποφάσεις. Τον Δεκέμβριο, Συμβούλιο και Ευρωκοινοβούλιο κατέληξαν σε προσωρινή συμφωνία για σταδιακό τερματισμό εισαγωγών ρωσικού LNG έως το τέλος του 2026 και ρωσικού αερίου μέσω αγωγών έως το φθινόπωρο του 2027, σηματοδοτώντας νέα φάση ενεργειακής απεξάρτησης και την εισαγωγή LNG από τις ΗΠΑ, όπου οι εταιρείες γεωτρήσεων αύξησαν για πρώτη φορά εδώ και τρεις εβδομάδες τον αριθμό ενεργών εξέδρων ένα σημάδι προοπτικής υψηλότερης παραγωγής (ο συνολικός αριθμός παραμένει χαμηλότερος σε ετήσια βάση).
Στο διεθνές πεδίο, η προσφορά πετρελαίου παραμένει ευάλωτη σε χτυπήματα υποδομών. Οι εξαγωγές αργού από το Καζακστάν μέσω της διαδρομής CPC υποχώρησαν σε χαμηλό 14 μηνών μετά από επιθέσεις με drones και καθυστερήσεις επισκευών σε ρωσικό τερματικό στη Μαύρη Θάλασσα, υπενθυμίζοντας πόσο εύκολα η γεωπολιτική περνά στις τιμές.
Την ίδια ώρα, το εμπόριο προσθέτει έναν ακόμη παράγοντα αβεβαιότητας. Η Κίνα επέβαλε νέους δασμούς σε εισαγωγές γαλακτοκομικών από την ΕΕ (με κλίμακα περίπου 21,9% έως 42,7%), κίνηση που ερμηνεύεται και ως μήνυμα στο πλαίσιο της έντασης που ακολούθησε τις ευρωπαϊκές κινήσεις για τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.



