Γερμανική ταπείνωση και ζουρλομανδύας: Πώς η αυτοκινητοβιομηχανία της έφτασε στο χείλος της αβύσσου – Η τριπλή καταιγίδα

511c940cd625f20f1b2504de247b3d3d_XL.jpg


«Από το κύρος στην κρίση: Η Γερμανία ψάχνει σωσίβιο για τη βαριά βιομηχανία της

Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, σύμβολο μηχανικής αριστείας και οικονομικής ισχύος όχι μόνο για τη Γερμανία αλλά και για ολόκληρη την Ευρώπη, βιώνει μια από τις βαθύτερες κρίσεις στην ιστορία της, σύμφωνα με τη γερμανική εφημερίδα Focus.
Πίσω από την πρόσοψη της πρώην ευημερίας κρύβονται σκληρές πραγματικότητες: πτώση πωλήσεων, σφοδρός ανταγωνισμός από την Κίνα, αμερικανικοί δασμοί, υψηλό ενεργειακό και εργασιακό κόστος, καθώς και οι επίπονες διαρθρωτικές αλλαγές που απαιτεί η «πράσινη μετάβαση».
Μέσα σε αυτό το ανησυχητικό σκηνικό, στο Βερολίνο θα πραγματοποιηθεί σύνοδος κορυφής για την αυτοκινητοβιομηχανία, με τη συμμετοχή πολιτικών, κορυφαίων στελεχών και συνδικαλιστών, με στόχο τη διάσωση της εθνικής βιομηχανικής υπερηφάνειας.

Από πρωτοπόροι σε διώκτες της τεχνολογίας

Κάποτε πρωτοπόροι στην τεχνολογία και το κύρος, οι γίγαντες της αυτοκίνησης —Volkswagen, BMW και Mercedes-Benz— παλεύουν πλέον να καλύψουν την απόσταση που τους χωρίζει από τον διεθνή ανταγωνισμό. Η υστέρηση είναι εμφανής σε καίριους τομείς όπως η ανάπτυξη λογισμικού και η μαζική παραγωγή προσιτών ηλεκτρικών οχημάτων.
Οι κινεζικές εταιρείες, όπως οι BYD και Nio, όχι μόνο κυριαρχούν στην εγχώρια αγορά τους, αλλά επεκτείνονται δυναμικά και στην Ευρώπη, προσφέροντας φθηνότερα και συχνά πιο τεχνολογικά προηγμένα μοντέλα. Παράλληλα, οι αμερικανικοί δασμοί στις εισαγωγές πλήττουν τις γερμανικές εξαγωγές, επιδεινώνοντας τη θέση των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών.

Πολιτικές παρεμβάσεις και αντικρουόμενα μηνύματα

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, ο Γερμανός Καγκελάριος Merz πρότεινε την άρση της προγραμματισμένης απαγόρευσης της ΕΕ για την πώληση νέων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης από το 2035, χαρακτηρίζοντας τα μέτρα αυτά «ζουρλομανδύα» για τους κατασκευαστές.
Ωστόσο, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι τέτοιες δηλώσεις αυξάνουν τη σύγχυση σε μια ήδη εύθραυστη αγορά, υπονομεύοντας την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στην ηλεκτροκίνηση. Όπως σημειώνει ο Κρεγκ Μάλεϊ της Cox Automotive, «η αγορά χρειάζεται σαφήνεια — τα αντικρουόμενα πολιτικά μηνύματα επιδεινώνουν την αβεβαιότητα».

«Ο ελέφαντας στο δωμάτιο» λέγεται Κίνα

Ο Sander Tordor, επικεφαλής οικονομολόγος του Centre for European Reform στο Λονδίνο, υποστηρίζει ότι η συζήτηση για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης αποσπά την προσοχή από την πραγματική απειλή: την Κίνα.
Κατά τον ίδιο, η Ευρώπη χρειάζεται μια συντονισμένη βιομηχανική και εμπορική πολιτική για να αντιμετωπίσει την κινεζική επέλαση. Θεωρεί απίθανο η Γερμανία να μπορέσει μόνη της να αλλάξει τη νομοθεσία της ΕΕ και προτείνει έναν συμβιβασμό: την άδεια πώλησης υβριδικών οχημάτων και μετά το 2035.

Οικονομικά μέτρα στήριξης

Πριν από τη σύνοδο, ο Υπουργός Οικονομικών Λαρς Κλινγκμπάιλ πρότεινε την παράταση των φορολογικών ελαφρύνσεων για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2030, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής για τόνωση της ζήτησης.
Ο Τόρντορ στηρίζει αυτή την ιδέα και προτείνει επέκταση παρόμοιων επιδοτήσεων σε ολόκληρη την ΕΕ, με πραγματική έκπτωση έως 7.500 ευρώ ανά όχημα. «Η Ευρώπη υποφέρει από υπερπαραγωγή και χαμηλή ζήτηση — πρέπει να ενισχύσουμε την κατανάλωση, όχι απλώς την παραγωγή», σημειώνει.

Αριθμοί που σοκάρουν

Τα στοιχεία είναι αποκαλυπτικά:

Τα καθαρά κέρδη της Mercedes-Benz μειώθηκαν κατά 56% το πρώτο εξάμηνο του 2025.
Τα λειτουργικά κέρδη της Volkswagen έπεσαν κατά 33%, ενώ τα προ φόρων κέρδη της BMW κατά 29%.
Οι εξαγωγές ευρωπαϊκών —κυρίως γερμανικών— αυτοκινήτων μειώθηκαν 42% προς την Κίνα και 13,6% προς τις ΗΠΑ.
Την τελευταία χρονιά, 52.000 εργαζόμενοι έχασαν τη δουλειά τους, δηλαδή 6,7% του συνολικού εργατικού δυναμικού του κλάδου.
Δύο στα τρία προμηθευτικά εργοστάσια μειώνουν προσωπικό, ενώ 8 στις 10 εταιρείες παγώνουν ή μεταφέρουν επενδύσεις εκτός Γερμανίας.

www.bankingnews.gr



Source link

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων