Η στοχοποίηση των σούπερ μάρκετ και η «μονόφθαλμη» μάχη του Τάκη Θεοδωρικάκου κατά της ακρίβειας – Financial Report

Η στοχοποίηση των σούπερ μάρκετ και η «μονόφθαλμη» μάχη του Τάκη Θεοδωρικάκου κατά της ακρίβειας - Financial Report


Η ακρίβεια παραμένει το νούμερο ένα πρόβλημα για τα ελληνικά νοικοκυριά. Αυτό δείχνουν οι δημοσκοπήσεις αυτό αισθάνεται η πλειοψηφία του κόσμου. Αντί, όμως, η κυβέρνηση να αναζητήσει συνολικές λύσεις, ο υπουργός Ανάπτυξης και αρμόδιος για την αγορά, Τάκης Θεοδωρικάκος, έχει επιλέξει να σηκώσει επικοινωνιακή σκόνη στοχοποιώντας έναν μόνο κλάδο: τα σούπερ μάρκετ.

Με συνεχείς δηλώσεις και πρόστιμα για «υπέρβαση περιθωρίων κέρδους» και παραβάσεις του κώδικα δεοντολογίας, ο υπουργός τώρα τελευταία αφήνει να εννοηθεί ότι οι αλυσίδες κρύβουν κέρδη. Ωστόσο δεν παρουσιάζει κανένα στοιχείο που να τεκμηριώνει ότι ο κλάδος αποκρύπτει πραγματικά κέρδη ή αισχροκερδεί. Η ρητορική αυτή καταλήγει να συκοφαντεί έναν από τους ελάχιστους τομείς, που αποδεδειγμένα – βάσει των οικονομικών καταστάσεων – λειτουργεί με τα χαμηλότερα περιθώρια κέρδους σε ολόκληρη την οικονομία.

Πρόστιμα μόνο όπου… βολεύει
Η πολιτική προστίμων περιορίζεται στα σούπερ μάρκετ και σε ορισμένες εμπορικές επιχειρήσεις. Όμως δεν εφαρμόζει αντίστοιχα μέτρα σε όλο το φάσμα του κύκλου κυκλοφορίας ενός προϊόντος.

  • Δεν τα βάζει με τη μεταποίηση, δηλαδή τα εργοστάσια και τις βιομηχανίες που καθορίζουν σημαντικό μέρος του κόστους. Φαίνεται ότι κατά τον υπουργό δεν επηρεάζουν τις τελικές τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ.
  • Κάνει ελέγχους στα βενζινάδικα, αλλά όχι τα διυλιστήρια, όπου διαμορφώνεται το μεγαλύτερο περιθώριο. Φαίνεται πως για τον υπουργό ούτε αυτά συμμετέχουν στην άνοδο των τιμών.
  • Αφήνει ελεύθερους όλους τους κλάδους παροχής υπηρεσιών, από μεταφορές έως τεχνολογία, που επίσης τροφοδοτούν τις ανατιμήσεις.
  • Εφαρμόζει κώδικα δεοντολογίας στα σούπερ μάρκετ όταν γνωρίζει ότι η εξηπυρέτηση πελατών σε πολλές εταιρείες είναι χαμηλού επιπέδου.
  • Γνωρίζει ότι η Ελλάδα έχει τους υψηλότερους έμμεσους φόρους, που επιβαρύνουν τις τελικές τιμές των προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά δεν τους αγγίζει γιατι το κράτος θα χάσει έσοδα.

Την ίδια στιγμή, άλλοι κλάδοι με πολύ υψηλότερα περιθώρια κέρδους μένουν στο απυρόβλητο: Τράπεζες, με κέρδη ρεκόρ από τη μεγάλη διαφορά των επιτοκίων και τις προμήθειες για χρ΄μα που δεν τους ανήκει.

Εταιρείες ενέργειας και φυσικού αερίου, που έχουν ωφεληθεί από τις διεθνείς αναταράξεις και τον μηχανισμό διαμόρφωσης των τιμών.

Αγορές ακινήτων, όπου τα ενοίκια εκτοξεύονται.

Αεροπορικές εταιρείες, βιομηχανίες τροφίμων, πληροφορική, που ανακοινώνουν συνεχείς αυξήσεις κερδών και λειτουργούν με υψηλά περιθώρια κέρδους που δεν συναντώνται σε άλλες χώρες.

Ο υπουργός φαίνεται ότι δεν έχει διαβάσει ισολογισμούς αυτών των κλάδων, παρότι εκεί εντοπίζονται οι βασικές εστίες ανατιμήσεων.

Η στοχευμένη επιβολή προστίμων σε έναν μόνο κλάδο δεν λύνει το πρόβλημα. Η αλήθεια είναι πληθωρισμός υπάρχει γιατί εκτός από ολιγοπωλιακές καταστάσεις υπάρχει και ζήτηση. Και ωφελεί τα δημόσια έσοδα, βάζοντας και εμπόδιο στην εξέλιξη του δημοσίου χρέους. Συνεπώς, ο πληθωρισμός με τη ζήτηση 30 και πλέον εκατομμυρίων τουριστών, καλά κρατεί. Αντί να μελετήσει συνολικά τους μηχανισμούς ανατιμήσεων, να δει τις αλυσίδες κόστους σε ενέργεια, μεταφορές, ενοίκια, και να ενισχύσει τον υγιή ανταγωνισμό, ο υπουργός επιλέγει εύκολους «ενόχους».

Η ακρίβεια είναι σύνθετο μακροοικονομικό φαινόμενο. Χρειάζεται πολιτικές που πιάνουν όλο το φάσμα της οικονομίας, όχι αποσπασματικές κινήσεις που μετατρέπουν τον δημόσιο διάλογο σε κυνήγι μαγισσών. Απόδειξη;  Ολα τα μέτρα που έχει πάρει η κυβέρνηση τα τελευταία τέσσερα χρόνια και αφορούν μόνο το λιανεμπόριο, έχουν αποτύχει.

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων