Η Στρατηγική Υλοποίησης του Πακέτου ViDA: Ένας Οδικός Χάρτης για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό του ΦΠΑ στην ΕΕ

Η Στρατηγική Υλοποίησης του Πακέτου ViDA: Ένας Οδικός Χάρτης για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό του ΦΠΑ στην ΕΕ


Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε τη στρατηγική
υλοποίησης για το πακέτο «ΦΠΑ στην Ψηφιακή Εποχή» (ViDA), παρουσιάζοντας δράσεις
για τη στήριξη των επιχειρήσεων και των κρατών μελών στην πρακτική εφαρμογή των
επικαιροποιημένων ρυθμίσεων του πλαισίου ΦΠΑ της ΕΕ.

Το πακέτο ViDA εισάγει νέες απαιτήσεις για
ψηφιακή υποβολή στοιχείων, αντιμετωπίζει προκλήσεις στον τομέα της οικονομίας
των πλατφορμών με ειδικές προσαρμογές στο ΦΠΑ και αναπτύσσει μια πιο
απλοποιημένη διαδικασία ενιαίας εγγραφής στο ΦΠΑ. Η νέα στρατηγική υλοποίησης
υπογραμμίζει τα διάφορα βήματα που απαιτούνται για την εφαρμογή αυτών των
μέτρων, με στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας των ψηφιακών συναλλαγών, την
εναρμόνισή τους με τις ευρύτερες ψηφιακές πολιτικές της ΕΕ και την απλοποίηση
της συμμόρφωσης για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται διασυνοριακά.

Η στρατηγική υλοποίησης παρέχει έναν οδικό
χάρτη με βασικά σημεία δράσης και χρονοδιαγράμματα, διασφαλίζοντας τον
συντονισμένο και αποτελεσματικό τρόπο εφαρμογής. Μέσω της στενής παρακολούθησης
της ενσωμάτωσης του ViDA με άλλες νομοθετικές πρωτοβουλίες, η Επιτροπή επιδιώκει
να αξιοποιήσει πλήρως τα οφέλη ενός εκσυγχρονισμένου συστήματος ΦΠΑ και να
ενισχύσει την Ενιαία Αγορά.

Το πακέτο ViDA αναμένεται να αποφέρει
σημαντικά οικονομικά οφέλη, τα οποία εκτιμώνται μεταξύ 172 δισ. και 214 δισ.
ευρώ μέσα σε μια δεκαετία, συμπεριλαμβανομένων σημαντικών εξοικονομήσεων της
τάξεως των 51 δισ. ευρώ για τις επιχειρήσεις.

Οι Τρεις Πυλώνες του ViDA

Το πακέτο ViDA διαρθρώνεται σε τρεις βασικούς πυλώνες που αντιμετωπίζουν
διαφορετικές πτυχές του συστήματος ΦΠΑ. Ο πρώτος πυλώνας αφορά τις Ψηφιακές
Απαιτήσεις Αναφοράς (Digital Reporting Requirements – DRR), που εισάγουν την
υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση για διασυνοριακές συναλλαγές και
δημιουργούν ένα σύστημα αναφοράς σε πραγματικό χρόνο. Η μετάβαση στην
ψηφιακή αναφορά αναμένεται να μειώσει τη φοροδιαφυγή ΦΠΑ κατά 11
δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως και να μειώσει το διοικητικό κόστος για τις
επιχειρήσεις κατά περισσότερα από 4,1 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως την
επόμενη δεκαετία.

Ο δεύτερος πυλώνας επικεντρώνεται στην οικονομία των πλατφορμών,
καθιστώντας τις πλατφόρμες που διευκολύνουν υπηρεσίες βραχυχρόνιας μίσθωσης
καταλυμάτων και μεταφοράς επιβατών υπεύθυνες για τη συλλογή και απόδοση του
ΦΠΑ όταν οι χρήστες τους δεν το κάνουν. Αυτό δημιουργεί ισότιμους όρους
ανταγωνισμού μεταξύ των διαδικτυακών και παραδοσιακών υπηρεσιών και
απλοποιεί τη συμμόρφωση για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

Ο τρίτος πυλώνας, η Ενιαία Εγγραφή ΦΠΑ (Single VAT Registration – SVR),
επεκτείνει το υφιστάμενο μοντέλο One Stop Shop (OSS) σε πρόσθετες συναλλαγές
B2C και εισάγει το σύστημα Transfer of Own Goods (TOOG), μειώνοντας
σημαντικά τις περιπτώσεις όπου απαιτούνται πολλαπλές εγγραφές ΦΠΑ σε
διαφορετικά κράτη μέλη.

Προκλήσεις και Μέτρα Αντιμετώπισης

Η Επιτροπή έχει εντοπίσει διάφορους κινδύνους για την υλοποίηση και έχει
αναπτύξει αντίστοιχα μέτρα μετριασμού. Για τις Ψηφιακές Απαιτήσεις Αναφοράς,
η κύρια πρόκληση είναι η ετοιμότητα των συστημάτων πληροφορικής των κρατών
μελών μέχρι την 1η Ιουλίου 2030. Υπάρχει ο κίνδυνος τα κράτη μέλη να μην
έχουν αναπτύξει έγκαιρα τα απαραίτητα συστήματα ή να επιβάλουν πρόσθετες
υποχρεώσεις τιμολόγησης πέρα από τις απαιτούμενες.

Για τις πλατφόρμες, η πρόκληση έγκειται στην πιθανότητα τα κράτη μέλη να
επιβάλουν διαφορετικές απαιτήσεις, δημιουργώντας πολυπλοκότητα για τις
πολυεθνικές πλατφόρμες. Η Επιτροπή θα δημοσιεύσει επεξηγηματικές σημειώσεις
και θα διοργανώσει εκστρατείες επικοινωνίας για να διασφαλίσει την
ομοιόμορφη κατανόηση και εφαρμογή των κανόνων.

Για την Ενιαία Εγγραφή ΦΠΑ, οι προκλήσεις περιλαμβάνουν την έγκαιρη
ενημέρωση των εκτελεστικών κανονισμών και τις καθυστερήσεις στην εθνική
ανάπτυξη συστημάτων. Η Επιτροπή θα παρακολουθεί στενά την υλοποίηση και θα
παρέχει εναλλακτικές λύσεις για τα κράτη μέλη που δεν είναι έτοιμα εγκαίρως.

Υποστηρικτικά Μέτρα

Για να διασφαλιστεί η επιτυχής υλοποίηση, η Επιτροπή έχει αναπτύξει ένα
ολοκληρωμένο πλαίσιο υποστήριξης. Αυτό περιλαμβάνει τη δημιουργία λεπτομερών
επεξηγηματικών σημειώσεων σε συνεργασία με τα κράτη μέλη και τις
επιχειρήσεις, την ανάπτυξη ενός λεπτομερούς σχεδίου επικοινωνίας με ειδικές
εκστρατείες που θα ξεκινούν έξι έως εννέα μήνες πριν από κάθε σημαντικό
ορόσημο, και τη χρήση του προγράμματος Fiscalis για την υποστήριξη της
υλοποίησης μέσω εργαστηρίων και ομάδων εργασίας.

Η Επιτροπή θα παρέχει επίσης τεχνική υποστήριξη μέσω του Technical Support
Instrument (TSI) και θα διασφαλίσει την ανάπτυξη της απαραίτητης υποδομής
πληροφορικής, συμπεριλαμβανομένου του κεντρικού συστήματος VIES. Για τα
κράτη μέλη που δεν συμμορφώνονται με τις προθεσμίες μεταφοράς στο εθνικό
δίκαιο, η Επιτροπή θα κινήσει αυτόματα διαδικασίες επί παραβάσει.

Χρονοδιάγραμμα Υλοποίησης

Ημερομηνία
Δράση
Περιγραφή

2025

11 Μαρτίου 2025
Υιοθέτηση πακέτου ViDA
Επίσημη υιοθέτηση από το Συμβούλιο

25 Μαρτίου 2025
Δημοσίευση
Δημοσίευση στην Επίσημη Εφημερίδα της ΕΕ

8-10 Απριλίου 2025
Εργαστήριο Fiscalis (DRR)
Συζήτηση επεξηγηματικών σημειώσεων

14 Απριλίου 2025
Έναρξη ισχύος
Δυνατότητα εισαγωγής υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης από τα
κράτη μέλη

Q3 2025
Εργαστήριο Fiscalis (Πλατφόρμες)
Συζήτηση επεξηγηματικών σημειώσεων

Q1 2026
Εκτελεστικός Κανονισμός (SVR)
Στοιχεία με έναρξη ισχύος 01/01/2027 και 01/07/2028

Q3 2025-Q3 2026
Πιλοτικό έργο
Ασφαλές σύστημα IOSS

2026

Q2 2026
Εκτελεστικός Κανονισμός (DRR)
Περιγραφή του κοινού
ηλεκτρονικού μηνύματος
με το οποίο οι
προμηθευτές/αγοραστές
παρέχουν δεδομένα στα
κράτη μέλη

Q2 2026
Εκτελεστικός Κανονισμός (DRR)
Σχεδιασμός κεντρικού VIES

Q3 2026
Τεχνικές προδιαγραφές (DRR)
Έγκριση αρχιτεκτονικής συστήματος VIES

Q4 2026
Εκτελεστικός Κανονισμός
Ρυθμίσεις πρόσβασης στο κεντρικό VIES

Q4 2026
Οριστικοποίηση επεξηγηματικών σημειώσεων (DRR)
Πρακτική καθοδήγηση εφαρμογής

2026-2030
Ανάπτυξη IT
Έναρξη ανάπτυξης κεντρικού VIES

2027

1 Ιανουαρίου 2027
Βελτιώσεις OSS
Έναρξη ισχύος διευκρινίσεων και βελτιώσεων

Q1 2027
Επεξηγηματικές σημειώσεις (Πλατφόρμες)
Οριστικοποίηση οδηγιών

Q2 2027
Εκτελεστικός Κανονισμός
Στοιχεία SAF-OSS με έναρξη 01/07/2028

2027
Ανάπτυξη IT
Ανάπτυξη και δοκιμές λύσης ασφαλούς IOSS

2028

1 Ιουλίου 2028
Κύρια στοιχεία SVR και Πλατφόρμες
Υποχρεωτική αντίστροφη χρέωση, νέα ενότητα TOOG, μέτρα πλατφορμών

2029

Q1 2029-Q3 2030
Δοκιμές VIES
Έναρξη δοκιμών κεντρικού συστήματος VIES

2030

1 Ιουλίου 2030
Κύριες διατάξεις DRR
Υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση για διασυνοριακές B2B, λειτουργία
κεντρικού VIES

2035

1 Ιανουαρίου 2035
Τελική εναρμόνιση
Εναρμόνιση εγχώριων συστημάτων ψηφιακής αναφοράς με το διασυνοριακό
σύστημα

Ανεπίσημη μετάφραση κειμένου Ευρωπαϊκής Επιτροπής: 

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων