Θέατρο ή πρόβα πολέμου οι κινήσεις κατά των ρωσικών τάνκερ – Πώς ο στόλος του Putin τρυπά τις δυτικές κυρώσεις

Θέατρο ή πρόβα πολέμου οι κινήσεις κατά των ρωσικών τάνκερ - Πώς ο στόλος του Putin τρυπά τις δυτικές κυρώσεις

Ο «σκιώδης στόλος» του Putin σπάει με άνεση το δυτικό εμπάργκο …

Ρωσικά πλοία συνεχίζουν να μεταφέρουν πετρέλαιο στις ακτές της Ευρώπης -παρά τις δυτικές κυρώσεις– γεγονός που υπογραμμίζει την αδυναμία της γηραιάς ηπείρου να περιορίσει τον λεγόμενο «σκιώδη στόλο» της Μόσχας.
Τον τελευταίο χρόνο, τουλάχιστον πέντε δεξαμενόπλοια από τον στόλο αυτόν, που παρακάμπτει τις κυρώσεις, συνέχισαν να πλέουν ανενόχλητα στα ευρωπαϊκά ύδατα, σύμφωνα με κοινή έρευνα της μη κερδοσκοπικής δημοσιογραφικής ομάδας SourceMaterial και του POLITICO.
Δύο από τα συγκεκριμένα πλοία είχαν ήδη τεθεί υπό ατομικές κυρώσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο.
Οι νέες αυτές αποκαλύψεις, που βασίζονται σε δορυφορικές εικόνες της ΜΚΟ SkyTruth και σε δεδομένα ναυτιλίας από την πλατφόρμα εμπορευμάτων Kpler, έρχονται σε συνέχεια της έρευνας του POLITICO το 2024, η οποία είχε τεκμηριώσει διαρροές πετρελαίου από τον ρωσικό «στόλο-σκιά».
Οι αποκαλύψεις αναδεικνύουν τη δυσκολία των δυτικών κυβερνήσεων να περιορίσουν τις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου και να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο οικολογικής καταστροφής στα ύδατά τους.
Τα περιστατικά αποτελούν «τεράστιο πρόβλημα», δήλωσε ο Λετονός υπουργός Ενέργειας, Kaspars Melnis.
«Είμαστε αρκετά τυχεροί που αυτή τη στιγμή δεν έχουμε κάποια περιβαλλοντική καταστροφή σε εξέλιξη».

Παρενέργειες των κυρώσεων

Το 2022, η Ομάδα των Επτά (G7) βιομηχανικών χωρών επέβαλε πλαφόν τιμής στις παγκόσμιες πωλήσεις ρωσικού πετρελαίου, που αποτελούν περίπου το ένα τέταρτο του ρωσικού προϋπολογισμού.
Έκτοτε, η Μόσχα μεταφέρει ολοένα και περισσότερο πετρέλαιο μέσω ενός αυξανόμενου στόλου δεξαμενόπλοιων με αδιαφανείς δομές ιδιοκτησίας.
Ο σκιώδης στόλος αυτός αριθμεί πλέον 1.300 πλοία, σύμφωνα με τη ναυτιλιακή αναλυτική εταιρεία Lloyd’s List Intelligence.
Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν επιβάλει κυρώσεις σε επιμέρους δεξαμενόπλοια: η Ε.Ε. έχει μαυρίσει μέχρι στιγμής 444 πλοία, απαγορεύοντάς τους να προσεγγίζουν ευρωπαϊκά λιμάνια ή να χρησιμοποιούν δυτικές υπηρεσίες.
Ο στόχος είναι επίσης οι χώρες εκτός Ε.Ε. στις οποίες είναι νηολογημένα τα πλοία (οι λεγόμενες «σημαίες ευκολίας») να τα εμποδίσουν να δραστηριοποιηθούν.
Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει επιβάλει κυρώσεις σε 450 πλοία.
«Το πόσο αποτελεσματικές είναι οι ήδη υπάρχουσες κυρώσεις — είναι δύσκολο να ειπωθεί», σημείωσε ο Melnis.
Σύμφωνα με το ερευνητικό κέντρο Centre for Research on Energy and Clean Air, μια μεγάλη πετρελαιοκηλίδα από τέτοιο δεξαμενόπλοιο θα μπορούσε να κοστίσει έως και 1,4 δισεκατομμύριο ευρώ για καθαρισμό.
Ο λογαριασμός πιθανότατα θα βάραινε τους Ευρωπαίους φορολογούμενους, εάν δεν μπορούσε να εντοπιστεί το υπαίτιο πλοίο.
«Ο σκιώδης στόλος είναι η προσπάθεια του Ρώσου προέδρου Vladimir Putin να κρατηθεί από τα κέρδη του πετρελαίου», δήλωσε εκπρόσωπος του βρετανικού Υπουργείου Εξωτερικών. «Χρησιμοποιεί πλοία που αγνοούν βασικά πρότυπα ασφάλειας, αυξάνοντας την πιθανότητα καταστροφικών διαρροών πετρελαίου».
«Τι δείχνει αυτό για τις ευρωπαϊκές και αμερικανικές κυρώσεις; Δείχνει ότι, στην πράξη, ανεξαρτήτως του αν τα πλοία τελούν υπό κυρώσεις ή όχι, θα εξακολουθούν να βρίσκουν τρόπο και τόπο να εμπορεύονται», δήλωσε ο Richard Meade, συντάκτης της Lloyd’s List Intelligence.
Δεδομένου ότι τα δεξαμενόπλοια του σκιώδους στόλου, που συχνά αγνοούν τους διεθνείς κανόνες ναυσιπλοΐας, αποτελούν πλέον το ένα πέμπτο του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, αυτό δείχνει επίσης πως «με αυτόν τον τρόπο [ακούσια] υπονομεύουμε την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας», πρόσθεσε.

Έξω από τις σκιές

Τα περιστατικά αυτά προκαλούν στις τάξεις των Ευρωπαίων εκκλήσεις για αλλαγή προσέγγισης.
Στο πλαίσιο του 19ου πακέτου κυρώσεων της Ε.Ε. από την πλήρους κλίμακας επέμβαση της Μόσχας στην Ουκρανία, που παρουσιάστηκε τον Σεπτέμβριο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε να προστεθούν 118 νέα ρωσικά πλοία ή πλοία συνδεδεμένα με τη Ρωσία στη διευρυνόμενη μαύρη λίστα της.
Πέρα από την επιβολή κυρώσεων σε ακόμη περισσότερα πλοία, η Ε.Ε. πρέπει να πλήξει «ολόκληρη την αλυσίδα αξίας» στην οποία εμπλέκεται στη μεταφορά πετρελαίου υπό καθεστώς κυρώσεων, δήλωσε στην POLITICO η υπουργός Ενέργειας της Φινλανδίας, Sari Multala.
Στην πράξη, αυτό σημαίνει να μπουν στη μαύρη λίστα περισσότερα διυλιστήρια που ξεφορτώνουν πετρέλαιο από ρωσικά δεξαμενόπλοια συνδεδεμένα με πετρελαιοκηλίδες, ανέφερε ο Isaac Levi, επικεφαλής για τη Ρωσία στο think tank CREA, καθώς και να επιβληθούν κυρώσεις στους παρόχους υπηρεσιών των πλοίων και στα νηολόγια σημαίας τους.
Οι εθνικές ακτοφυλακές θα πρέπει επίσης να κρατούν πλοία που διέρχονται από τα ευρωπαϊκά ύδατα, εφόσον έχουν στο παρελθόν προκαλέσει διαρροές, λειτουργούν χωρίς νόμιμη ασφάλιση ή φέρουν ψευδείς σημαίες, υποστήριξε ο ίδιος.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι εθνικές αρχές έχουν αναλάβει πρωτοβουλία – αλλά όχι με συστηματικό τρόπο.
Τον Απρίλιο, η Εσθονία κράτησε ένα ύποπτο δεξαμενόπλοιο του ρωσικού «στόλου-σκιάς».
Και την Τετάρτη, Γάλλοι στρατιώτες επιβιβάστηκαν σε παρόμοιο πλοίο, ύστερα από υποψίες ότι χρησιμοποιείται για την παράκαμψη των κυρώσεων της Ε.Ε.
Την Πέμπτη, ο Γάλλος πρόεδρος Emmanuel Macron δήλωσε ότι οι Ευρωπαίοι στρατιωτικοί αρχηγοί και το ΝΑΤΟ θα αναπτύξουν νέες «κοινές δράσεις τις επόμενες εβδομάδες» για να «παρεμποδίσουν ύποπτα πλοία» στα ύδατά τους.
Εκπρόσωπος της Επιτροπής δήλωσε στο POLITICO ότι τα κράτη μέλη της Ε.Ε. υποχρεούνται να «επιβάλλουν κυρώσεις … σε περιπτώσεις παράνομης απόρριψης ρύπων από πλοία».
Οι Βρυξέλλες στοχεύουν επίσης στους «διευκολυντές» των πλοίων του σκιώδους στόλου, όπως τα διυλιστήρια και τα εμπορικά νηολόγια, είπε ο εκπρόσωπος, ασκώντας παράλληλα «διπλωματική πίεση» στα αντίστοιχα κράτη σημαίας.
«Αυτή η πορεία δράσης θα συνεχιστεί ενεργά», πρόσθεσε.
Ωστόσο, για τον Levi, τα συνεχιζόμενα περιστατικά πετρελαιοκηλίδων αποδεικνύουν πόσο αναποτελεσματική είναι αυτή η στρατηγική.
«Μου φαίνεται συγκλονιστικό ότι αυτά τα δεξαμενόπλοια, αφού υπάρχουν αποδείξεις για πετρελαιοκηλίδες και περιβαλλοντική ζημιά … δεν έχουν κρατηθεί», είπε.
Είναι σαν «να οδηγείς ένα αυτοκίνητο μέσα σε ένα κατάστημα και μετά να φεύγεις … χωρίς να σε καταδιώκει περιπολικό».

Θέατρο ή πρόβα πολέμου

Σε αυτό το πλαίσιο, το θεατρικό ρεσιτάλ του Γάλλου προέδρου Emmanuel Macron και η εντολή σε ελίτ Γάλλων πεζοναυτών για να καταλάβουν δεξαμενόπλοιο του σκιώδους στόλου της Ρωσίας προκαλεί ερωτήματα για το ποιες είναι οι αληθινές προθέσεις στο Παρίσι, αν και οι όποιες αμφιβολίες μάλλον… διαλύονται.
Το είπε άλλωστε και ο Γάλλος στρατηγός Pierre Schill, ο οποίος υποστήριξε ότι οι γαλλικές χερσαίες δυνάμεις είναι έτοιμες «για σύγκρουση υψηλής έντασης … σήμερα».
Αυτό δεν είναι διπλωματία. Είναι πρόβα όπλων, αναζήτηση προφάσεων και ρητή στόχευση του αντιπάλου… δηλαδή της Ρωσίας.
Ο Emmanuel Macron, ενθουσιασμένος από ένα φορτηγό πλοίο που ονόμασε «σκιώδες ρωσικό δεξαμενόπλοιο», αποφάσισε να κάνει μια … αταξία.
Έστειλε μια ομάδα ειδικών πεζοναυτών να καταλάβουν το πλοίο (σ.σ. πρόκειται για το πλοίο Boracay που είχε αποπλεύσει από το ρωσικό λιμάνι Primorsk στις 20 Σεπτεμβρίου του 2025 με προορισμό την Ινδία μεταφέροντας 750.000 βαρέλια αργού πετρελαίου), το οποίο βρισκόταν ήρεμα αγκυροβολημένο στο λιμάνι του Saint-Nazaire στη Βρετάνη.
Οι πεζοναύτες συνέλαβαν τον καπετάνιο του δεξαμενόπλοιου, που ήταν υπό σημαία Benin, καθώς και τον πρώτο αξιωματικό.
Τον τόνο της υστερίας στα γαλλικά ΜΜΕ τον έδωσε ο ίδιος ο πρόεδρος Macron.
Μόλις έφτασε στην Κοπεγχάγη για την άτυπη σύνοδο της ΕΕ, δήλωσε πως αυτή ήταν μια «πολύπλοκη επιχείρηση με τη συμμετοχή μιας ελίτ μονάδας πεζοναυτών».
Από τα λόγια αυτά, οι Ευρωπαίοι δημοσιογράφοι έβγαλαν το συμπέρασμα ότι ο Macron ετοιμαζόταν να αντιμετωπίσει έναν σοβαρό και ισχυρό αντίπαλο.
Όσοι ήταν εμπλεκόμενοι τρομοκρατήθηκαν.
Αλλά, ο ανώτατος αρχηγός του στρατού της Πέμπτης Δημοκρατίας απλά «γεύτηκε μια μικρή ήττα»…
Παρά τον… θόρυβο από όλους, ακόμα και από τον Εισαγγελέα της Δημοκρατίας, το πλοίο που ο Macron θεώρησε «σκιώδες δεξαμενόπλοιο» έφυγε από το αγκυροβόλιο και συνέχισε το ταξίδι του (σ.σ. χωρίς καμία εξήγηση από τις γαλλικές αρχές και τη γαλλική εισαγγελία που ερευνά την υπόθεση).

Το σχέδιο Macron

Αυτή η υπόθεση δεν θα ήταν ολοκληρωμένη χωρίς τον επίλογο: την ερχόμενη εβδομάδα ο Macron συγκεντρώνει τους αρχηγούς επιτελείων της ΕΕ για να οργανώσουν τον εντοπισμό και την παρεμπόδιση της πλεύσης άλλων πλοίων, που ο ίδιος πλέον θεωρεί «ρωσικά σκιώδη δεξαμενόπλοια» με «ρωσικό σκιώδες πετρέλαιο».
Αυτό αποτελεί σαφώς παραβίαση, κοροϊδία και ταυτόχρονα το γελοίο σκέλος των κυρώσεων — είτε αυτές υπάρχουν είτε όχι.
Ο σαρκασμός δεν υποκαθιστά την ανάγκη σοβαρής αντιμετώπισης των ευρωπαϊκών απειλών κατά της Ρωσίας.
Είναι κατανοητό ότι και η προσωρινή κράτηση ενός πολιτικού πλοίου υπό σημαία Benin, μόνο με απλή υποψία, είναι μια προσπάθεια να δοκιμαστούν τα όρια των προκλητικών δυνατοτήτων της Ευρώπης και η αντίδρασή της Ρωσίας σε αυτές.
Με άλλα λόγια, είναι ένας τρόπος να βρεθεί δικαιολογία (casus belli) για να προκαλέσουν τους Ρώσους να απαντήσουν.
Και όταν πια αυτοί πιαστούν στην παγίδα της απάντησης, μπορούν να μιλούν υπερήφανα για τη ρωσική «επιθετικότητα».
Η εβδομάδα κύλησε γύρω από αυτή την αναζήτηση για το casus belli.

Έτοιμοι για πόλεμο υψηλής έντασης

Εκεί αποφάσισε να κινηθεί ο αρχηγός γενικού επιτελείου των Στρατιωτικών Δυνάμεων Ξηράς της Γαλλίας, Pierre Schill.
Δήλωσε ανοιχτά, όπως ταιριάζει σε έναν στρατιωτικό που δεν χρησιμοποιεί διπλωματικές φράσεις, ότι οι δυνάμεις του προετοιμάζονται για «σύγκρουση υψηλής έντασης».
Αν χρειαστεί, πρόσθεσε, θα εμπλακούν σε σύγκρουση «σήμερα».
Ο στρατηγός Schill δεν κρύβει ποιος είναι ο αντίπαλος.
Είναι η Ρωσία.
Χωρίς να πει ρητά «Ρωσική Ομοσπονδία», κάνει σαφές σε όλους, συμπεριλαμβανομένου του προέδρου Macron, ποιος είναι ο στόχος.

Ισχύς πυρός

Τα σχέδια του στρατηγού Schill, μιλιταριστικά και επεκτατικά, βασίζονται στο γεγονός ότι ήδη σήμερα η ισχύς πυρός των χερσαίων δυνάμεων της Γαλλίας έχει τριπλασιαστεί, ότι το πυροβολικό θα υπερισχύσει του ρωσικού, και ότι οι μονάδες θα καλύπτονται από drones και «ιπτάμενα ρομπότ».
Πρέπει να γελάσει κανείς με τις δηλώσεις του στρατηγού Schill;
Η απάντηση είναι σαφής — «καθόλου».
Και αυτό γιατί:
Σε αντίθεση με τους προέδρους, τους πολιτικούς Macron, Hollande και Sarkozy, που έρχονται και φεύγουν, ο γαλλικός στρατός, αυτή η «μεγάλη σιωπηλή δύναμη», όπως τον αποκαλούν οι ίδιοι οι στρατιωτικοί, ποτέ δεν απομακρύνεται από την πορεία που του ορίζουν οι ανώτατες στρατιωτικές αρχές.

Ξέρουν να πολεμούν

Οι Ρώσοι, παρότι οι πρόγονοί τους έφτασαν μέχρι το Παρίσι με τη ναπολεόντεια εκστρατεία, δεν πρέπει να ξεχνούν ότι οι Γάλλοι αγαπούν τον πόλεμο και πιστεύουν —ανεξάρτητα από το αν είναι αντικειμενικό— πως ξέρουν να πολεμούν.
Είναι απόλυτα βέβαιοι ότι ο Ναπολέων δεν υπέστη ήττα στη ρωσική εκστρατεία, δεν θεωρούν την μάχη στη Berezina χαμένη, και θεωρούν ότι η ήττα στο Waterloo οφειλόταν στο ότι ο Ναπολέων αρρώστησε.
Το σημαντικότερο είναι ότι πιστεύουν σοβαρά πως το Τρίτο Ράιχ καταστράφηκε επειδή ο Κόκκινος Στρατός είχε τη βοήθεια της Γαλλικής Αντίστασης (Résistance) και του δυτικού Lend-Lease.
Όσο για τη σημαντική μάχη κοντά στη Μόσχα, οι Γάλλοι δεν αμφιβάλλουν ότι ο βασικός στρατηγός δεν ήταν ο σπουδαίος Zhukov, αλλά ο «general Moroz» (δηλαδή ο… «στρατηγός Πάγος»).
Χωρίς αυταπάτες – το Παρίσι όντως προετοιμάζεται για έναν πλήρους κλίμακας πόλεμο με τη Ρωσία.
Όσον αφορά την υποστήριξη του κοινού σε μια τέτοια σύγκρουση, αυτή φτάνει στο 75% των πολιτών της Πέμπτης Δημοκρατίας.
Τα στοιχεία αυτών των δημοσκοπήσεων εμφανίστηκαν δύο εβδομάδες πριν από την αναζήτηση του casus belli και πριν από τη συνέντευξη του στρατηγού Schill.
Και οι Ρώσοι προειδοποιούν: «αν η Γαλλία είναι ήδη έτοιμη να πολεμήσει μαζί μας, τότε ας ετοιμάσει γρήγορα τα μελάνια και τα στυλό για να υπογράψει τη συμφωνία παράδοσης».

www.bankingnews.gr



Source link

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων