Μεγαλύτερη εμβέλεια, μεγαλύτερο ωφέλιμο φορτίο, μεγαλύτερη κλίμακα παραγωγής: Πώς το Su-34 έγινε η ραχοκοκαλιά της Ρωσίας

Το Su-34 έχει παραγγελθεί σε πολύ μεγαλύτερους αριθμούς από τις Ένοπλες Δυνάμεις της Ρωσίας σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο τακτικό μαχητικό αεροσκάφος από τη διάλυση της ΕΣΣΔ
Το μαχητικό αεροσκάφος Su-34 έχει αποκτηθεί σε μεγαλύτερους αριθμούς από τις Ένοπλες Δυνάμεις της Ρωσίας σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη κατηγορία τακτικού μαχητικού αεροσκάφους από τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, με το πρώτο αεροσκάφος να μπαίνει σε υπηρεσία το 2014, λίγους μήνες μετά την ενσωμάτωση στη μάχιμη υπηρεσία του Su-35, μαχητικού αεροσκάφους υπεροχής αέρος.
Ενώ το Su-35 αντιπροσώπευε την κορύφωση πάνω από τριών δεκαετιών προσπαθειών για την ενίσχυση του κορυφαίου μαχητικού αεροσκάφους υπεροχής αέρος της Σοβιετικής Ένωσης, του Su-27 Flanker, ώστε να γίνει πολύ πιο ικανό στον ίδιο ρόλο, το Su-34 ήταν ένα παράγωγο του Su-27 σχεδιασμένο κυρίως για αερο-επίγεια μάχη και όχι για αερομαχία.
Μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, οι Ένοπλες Δυνάμεις της Ρωσίας αποσύρουν τη μεγάλη πλειονότητα των μαχητικών κρούσης, συμπεριλαμβανομένων όλων των MiG-27 και Su-17 που επί μακρόν αποτελούσαν τη ραχοκοκαλιά του στόλου τους, ενώ μειώθηκε σημαντικά ο στόλος των βαρύτερων διπλοκινητήριων Su-24M και αποσύρθηκαν οι παλαιότερες βασικές εκδόσεις Su-24.
Το Su-34 προοριζόταν να αντικαταστήσει όλες αυτές τις κατηγορίες ως η μοναδική τάξη ειδικών μαχητικών κρούσης της Ρωσίας.
Το σημαντικότερο μαχητικό
Πέραν της υπηρεσίας ως μαχητικό κρούσης και άμεσος διάδοχος του Su-24M, το Su-34 προοριζόταν επίσης να αντικαταστήσει το κύριο αεροσκάφος στενής αεροπορικής υποστήριξης της Ρωσίας, το Su-25, ανάλογο του αμερικανικού A-10, ενώ πιθανώς θα μπορούσε να αντικαταστήσει και τον πολύ μεγαλύτερο βομβαρδιστικό Tu-22M3 σε υπηρεσία.
Παράλληλα, διαθέτει σημαντική δευτερεύουσα ικανότητα αερομαχίας, κληρονομημένη από το Su-27, η οποία σε πολλούς τομείς υπερτερεί εκείνων του αρχικού σοβιετικού μαχητικού υπεροχής αέρος, παρά το γεγονός ότι ο σχεδιασμός του δεν έδινε προτεραιότητα στα χαρακτηριστικά πτήσης που απαιτούνται για τέτοιου είδους μάχη.
Το Su-34 αναδεικνύεται έτσι σε ενδεχομένως τη σημαντικότερη κατηγορία μαχητικού που αναπτύχθηκε από τη Ρωσία από τη διάλυση της Σοβιετικής Ένωσης, ανταγωνιζόμενο μόνο το μοναδικό μαχητικό πέμπτης γενιάς της Ρωσίας, το Su-57.
Ενώ οι Ρωσικές Διαστημικές Δυνάμεις εκτιμάται ότι διαθέτουν σήμερα λιγότερα από σαράντα Su-57, η παραγωγή του Su-34 έχει διπλασιαστεί από τις αρχές του 2022 για να διευκολύνει παραδόσεις περίπου 30 αεροσκαφών ανά έτος, με τον στόλο να εκτιμάται ότι ξεπερνά πλέον τα 200 αεροσκάφη.
Δράση στην Ουκρανία
Το Su-34 είναι περίπου 50% βαρύτερο από το αρχικό Su-27, το οποίο ήδη αποτελούσε το μεγαλύτερο μαχητικό που υπηρετούσε η Ρωσία ή οποιαδήποτε αεροπορία του ΝΑΤΟ.
Το αυξημένο μέγεθος σε συνδυασμό με την ενσωμάτωση πιο αποδοτικών κινητήρων AL-31FM2 και τη μεγαλύτερη χρήση σύνθετων υλικών για πιο αποδοτικό σχεδιασμό, επιτρέπει μεγαλύτερη εμβέλεια, η οποία εκτιμάται σήμερα ότι είναι η μεγαλύτερη σε οποιαδήποτε κατηγορία μαχητικού στον κόσμο.
Η υψηλή ικανότητα μεταφοράς όπλων του αεροσκάφους του επιτρέπει να φιλοξενεί όχι μόνο μεγάλο αριθμό βομβών και πυραύλων, αλλά και ιδιαίτερα μεγάλες οπλικές μονάδες, όπως οι βαλλιστικοί πύραυλοι Kh-47M2 και οι αλεξίπτωτες βόμβες FAB-3000, οι οποίες έχουν ήδη δοκιμαστεί σε συνθήκες μάχης στην Ουκρανία.
Αν και το αεροσκάφος αναμενόταν να αναπτύξει πυραύλους όπως οι Kh-65Se και Kh-SD ως κύρια οπλικά του συστήματα, με εμβέλεια 600 χιλιομέτρων, η ανάγκη για μαζική εκτόξευση ισχυρής πυρός με χαμηλό κόστος οδήγησε στη χρήση διαφόρων βομβών στο ουκρανικό θέατρο με καταστροφικό αποτέλεσμα.
Οι δυνατότητες ακριβείας πολλών βομβών επιτρέπουν στο αεροσκάφος να τις χρησιμοποιεί για την παροχή στενής αεροπορικής υποστήριξης στις εμπροσθοφυλακές μονάδες.
Νέα παραλλαγή
Τον Μάιο του 2020, το Υπουργείο Άμυνας της Ρωσίας υπέβαλε την πρώτη του παραγγελία για μια νέα παραλλαγή του Su-34, το αναβαθμισμένο Su-34M, το οποίο, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της United Aircraft Corporation, Yuri Slyusar, διαθέτει διπλάσια μαχητική ικανότητα σε σχέση με το αρχικό.
Η νέα παραλλαγή δεν είναι μόνο ένα πιο ικανό μαχητικό κρούσης, αλλά διαθέτει επίσης βελτιωμένες δυνατότητες αερομαχίας, με την επίγνωση κατάστασης και τις αναγνωριστικές δυνατότητες να ενισχύονται μέσω της ενσωμάτωσης ειδικού interface για τρεις διαφορετικούς τύπους αισθητήρων, συμπεριλαμβανομένου του UKR-RT pod για ηλεκτρονική ανίχνευση, του UKR-OE camera pod και του UKR-RL που ενσωματώνει ραντάρ συνθετικής απεικόνισης.
Τον Ιούλιο του 2025 αποκαλύφθηκε ότι τρεις παραλλαγές του καθολικού αναγνωριστικού pod Sych επέτρεπαν στο αεροσκάφος να λειτουργεί σε πολύ ευρύτερο φάσμα ρόλων και να συλλέγει πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο ενώ παραμένει οπλισμένο για επιχειρήσεις κρούσης.
Με περισσότερα από 130 αναγνωριστικά αεροσκάφη Su-24MR σε υπηρεσία το 2014, το έτος εισαγωγής του Su-34, αναμένεται ότι αυτά τα pods θα επιτρέψουν στο νεότερο αεροσκάφος να τα αντικαταστήσει πιο αποτελεσματικά και, ενδεχομένως, μια ευρύτερη γκάμα άλλων αναγνωριστικών αεροσκαφών στις Ρωσικές Διαστημικές Δυνάμεις.
Αντιμέτωπο με το ΝΑΤΟ
Το Su-34 έχει παραγγελθεί σε πολύ μεγαλύτερους αριθμούς από τις Ένοπλες Δυνάμεις της Ρωσίας σε σχέση με οποιοδήποτε άλλο τακτικό μαχητικό αεροσκάφος από τη διάλυση της ΕΣΣΔ, με την παραγωγή να αυξάνεται σημαντικά τόσο για την αναπλήρωση των απωλειών κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων όσο και για τη γρηγορότερη επέκταση του στόλου ρωσικών μαχητικών αεροσκαφών, εν μέσω αυξανόμενων εντάσεων με το ΝΑΤΟ.
Τα μαχητικά αναμένεται να παραμείνουν σε παραγωγή πολύ μετά τα υπόλοιπα αεροσκάφη τέταρτης γενιάς και να συνεχίσουν να παραγγέλλονται μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 2030, παράλληλα με τα νέα Su-57, ενώ πιθανότατα θα ενσωματώσουν έναν αυξανόμενο αριθμό κοινών τεχνολογιών με τα Su-57 για την ενίσχυση των δυνατοτήτων τους.
Έχει τεθεί στο παρελθόν η δυνατότητα το Su-34 να ενσωματώσει τον κινητήρα επόμενης γενιάς AL-51F, που αναπτύχθηκε για το νέο Su-57M1, κάτι που θα διεύρυνε ακόμη περισσότερο το χάσμα μεταξύ της εμβέλειας και της ικανότητας μεταφοράς όπλων του Su-34 σε σχέση με άλλες κατηγορίες μαχητικών, μειώνοντας παράλληλα τις ανάγκες συντήρησης και αυξάνοντας την ισχύ διαθέσιμη για τα συστήματα του αεροσκάφους.
Καθώς η Ρωσία παραμένει η μόνη χώρα στον κόσμο που συνεχίζει να παράγει εξειδικευμένα μαχητικά κρούσης, αντί να επικεντρώνεται σε πιο ισορροπημένα και λιγότερο εξειδικευμένα αεροσκάφη, το Su-34 ξεχωρίζει μεταξύ των μαχητικών του 21ου αιώνα για τις προτεραιότητες στον σχεδιασμό του.
Οι δυνατότητες και οι αριθμοί του το καθιστούν ισχυρό ανταγωνιστή με το MiG-31 για τον τίτλο της πιο απαραίτητης κατηγορίας μαχητικού αεροσκάφους σε υπηρεσία στη Ρωσία, με τη σημασία του στον στόλο να έχει υπερβεί κατά πολύ αυτή των Su-27, Su-30 και Su-35.
www.bankingnews.gr
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.