Πεδίο «μάχης» ο Βόλος για το σταθμό LNG της Mediterranean Gas – Financial Report

Πεδίο «μάχης» ο Βόλος για το σταθμό LNG της Mediterranean Gas - Financial Report


Την Κυριακή 23 Νοεμβρίου, η παραλία του Βόλου γέμισε από πολίτες που φώναζαν ρυθμικά «Ο Παγασητικός δεν είναι θάλασσα για LNG». Ήταν το δεύτερο μεγάλο συλλαλητήριο μέσα σε λίγους μήνες ενάντια στην κατασκευή πλωτού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στον κόλπο, με τη συμμετοχή φορέων, σωματείων, ψαράδων, περιβαλλοντικών οργανώσεων αλλά και αιρετών της αυτοδιοίκησης.
Στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης βρίσκεται το έργο FSRU «ΑΡΓΩ» της εταιρείας Mediterranean Gas, ένα από τα πιο ενεργειακά σχέδια της Ελλάδος, που υπόσχεται ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας, αλλά προκαλεί έντονη ανησυχία για τις επιπτώσεις σε έναν ήδη επιβαρυμένο και ευαίσθητο κόλπο. Η εταιρεία Mediterranean Gas έχει χρηματοδοτήσει διάφορα συνέδρια ενέργειας με συμμετοχή και του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη,.

Το έργο FSRU «ΑΡΓΩ» 
Η Mediterranean Gas, στην οποία πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος είναι ο Βασίλειος Πετκίδης, έχει λάβει από τη ΡΑΑΕΥ άδεια Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) για την ανάπτυξη πλωτής μονάδας αποθήκευσης και επαναεριοποίησης LNG («FSRU ΑΡΓΩ») στον Παγασητικό.  Πρόκειται για πλωτό τερματικό σταθμό που θα αγκυροβολήσει στην περιοχή Κριθαριά-Άγιος Στέφανος, νότια της πόλης, και θα συνδέεται με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου μέσω υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού. Η δυναμικότητα επαναεριοποίησης υπολογίζεται περίπου στα 5,2 δισ. κυβικά μέτρα τον χρόνο, με στόχο σύμφωνα με τις αναφορές της ίδιας της εταιρείας να τεθεί σε εμπορική λειτουργία γύρω στο 2027.

Το έργο έχει αναθεωρηθεί τόσο ως προς τον τόπο όσο και ως προς το χρόνο έναρξης αλλά και ως προς τη μετοχική σύνθεση. Αρχικά, η τότε ΡΑΕ (σήμερα ΡΑΑΕΥ) χορήγησε άδεια ΑΣΦΑ στην Mediterranean Gas για τον πλωτό σταθμό LNG «ΑΡΓΩ» στην περιοχή Πευκάκια δίπλα στο Βολο. Το 2023 έγινε τροποποίηση της άδειας ΑΣΦΑ για το χωροθέτηση και τα χαρακτηριστικά του έργου.  Επίσης, η ΡΑΑΕΥ έχει εγκρίνει τη νέα μετοχική σύνθεση της εταιρείας.

Σε ότι αφορά τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) έχει κατατεθεί από το 2024 και εξετάζεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με τις γνωμοδοτήσεις των τοπικών φορέων να αποτελούν κρίσιμο μέρος της διαδικασίας.

Η μετοχική σύνθεση της εταιρείας Mediterranean Gas χαρακτηρίζεται από αλλοδαπά νομικά πρόσωπα. Tον Μάρτιο 2023 υπήρξε αλλαγή στη μετοχική σύνθεση με απόκτηση από την εταιρεία VAPIANDO LIMITED των μετοχών που κατείχε η εταιρεία NORION LTD. Επίσης τον Δεκέμβριο 2023 η εταιρεία GOLDENPORT MARINE (CYPRUS) LTD απέκτησε 328.000 μετοχές που κατείχε η εταιρεία VAPIANDO LIMITED και αντιπροσωπεύουν ποσοστό 20,31% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας και έτσι επήλθε αλλαγή στη μετοχική σύνθεση της Εταιρείας όπου πλέον η VAPIANDO LIMITED κατέχει 50,28% και η GOLDENPORT MARINE (CYPRUS) LTD κατέχει 49,72% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Μediterranean Gas, Βασίλειος Πετκίδης.

Αρνητικά έχει τοποθετηθεί η Περιφέρεια Θεσσαλίας. Με ανακοίνωσή της την Παρασκευή 21/11 ανέφερε πως ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας και το Περιφερειακό Συμβούλιο έχουν λάβει ξεκάθαρη θέση κατά της επένδυσης μεταφοράς LNG (Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο) στον Παγασητικό και έχει κατατεθεί στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας η αρνητική ομόφωνη απόφαση του οργάνου που λήφθηκε τον Απρίλιο του 2024, όταν και κατατέθηκε προς έγκριση η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Όπως τονίζεται «ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κουρέτας είχε εισηγηθεί την απόρριψη της μελέτης για την εγκατάσταση FSRU (Πλωτή Μονάδα Παραλαβής, προσωρινής αποθήκευσης και Αεριοποίηση Φυσικού Αερίου) επισημαίνοντας πως το έργο αφενός δεν πληροί κανόνες ασφάλειας για τις τοπικές κοινωνίες, αφετέρου δε συμβάλλει στην απανθρακοποίηση και την εκπλήρωση των κλιματικών στόχων από την χώρα μας. Υπογράμμισε πως συμβαίνει το αντίθετο, καθώς πρόκειται για ορυκτό καύσιμο. Είναι σημαντικό το γεγονός, ότι το συγκεκριμένο έργο δεν περιλαμβάνεται στο εγκεκριμένο πρόσφατα «Δεκαετές πρόγραμμα Ανάπτυξης» του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου.

Επίσης στην εισήγηση του είχε επισημάνει, επικαλούμενος τον κλιματικό Νόμο, πως η χώρα μας πρέπει να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 55% έως το 2030 και κατά 80% έως το 2040 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. Όλες οι προγραμματιζόμενες εγκαταστάσεις ορυκτών καυσίμων (πετρελαίου και φυσικού αερίου) αναιρούν τον παραπάνω στόχο του νόμου, ο οποίος είναι νομικά δεσμευτικός, και για το λόγο αυτό είναι παράνομη η εν λόγω εγκατάσταση.

Ακόμη, σύμφωνα με το άρθρο 5 και το παράρτημα IV της οδηγίας 2011/92 για την περιβαλλοντική αδειοδότηση, επιβάλλεται να υπάρχει στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων ποσοτικοποιημένη εκτίμηση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη χρήση του υγροποιημένου φυσικού αερίου που θα αποθηκεύεται και από τη μονάδα καύσης. Αυτή η εκτίμηση δεν υπάρχει στη ΜΠΕ, που απέρριψε το περιφερειακό συμβούλιο και για το λόγο αυτό η ΑΕΠO που βρίσκεται στην διαδικασία έγκρισης είναι παράνομη».

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων