Σταθμός Λαρίσης: Από το rebranding, στην κατεπείγουσα ανακαίνιση λόγω κινδύνων για την ασφάλεια – FinanceNews.gr

Σταθμός Λαρίσης: Από το rebranding, στην κατεπείγουσα ανακαίνιση λόγω κινδύνων για την ασφάλεια - FinanceNews.gr



Άμεσες παρεμβάσεις 6,44 εκατ. ευρώ με fast-track διαδικασίες δρομολογεί ο ΟΣΕ – Απουσία συντήρησης και αισθητική υποβάθμιση

Ο κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός της Αθήνας εγκυμονεί…κινδύνους. Καμπανάκι για την ασφάλεια των επιβατών λόγω εκτεταμένων φθορών, παλαιότητας και ανεπαρκών εγκαταστάσεων πυροπροστασίας χτυπά ο ίδιος ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ). Με τη βούλα του διοικητικού συμβουλίου, προχωρά μέσω κλειστής διαδικασίας ανάθεσης, επικαλούμενος κατεπείγουσα και επιτακτική ανάγκη, στην ανακαίνιση του σταθμού Λαρίσης, με εκτιμώμενο κόστος 6,44 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ).

Μόλις ενάμιση μήνα από την παρουσίαση του σχεδιασμού της ΓΑΙΑΟΣΕ για την μετατροπή του σταθμού Λαρίσης, σε έναν σιδηροδρομικό σταθμό…από το μέλλον, με νέο βιοκλιματικό τέρμιναλ, εμπορικά καταστήματα, χώρους πολιτισμού και ξενοδοχείο, η πραγματικότητα προσγειώνει τις προσδοκίες. Στο πρωτογενές αίτημα της αρμόδιας διεύθυνσης του ΟΣΕ, περιγράφεται μία κατάσταση πλήρους υποβάθμισης του κεντρικότερου σιδηροδρομικού σταθμού της χώρας, που καθόλου δεν αντιστοιχεί σε ευρωπαϊκή πρωτεύουσα. 

«Η υφιστάμενη κατάσταση του κτηρίου του ΣΣΑ επηρεάζει άμεσα τις ροές επιβατών, την ασφαλή διέλευση των επιβατών, λόγω της υφιστάμενης κατάστασης του κτηρίου που εγκυμονεί κίνδυνο καταπτώσεων επιχρισμάτων οροφών, την ασφαλή εκκένωση και την λειτουργία κρίσιμων υποδομών πυροπροστασίας, αντικεραυνικής προστασίας και αερισμού, αποτελώντας έτσι αναπόσπαστο μέρος της σιδηροδρομικής ασφάλειας», αναφέρεται.

Περιγράφονται, μάλιστα, άμεσοι κίνδυνοι για την ασφάλεια των χρηστών λόγω των εκτεταμένων φθορών και της αστοχίας υλικών σε τοίχους, ψευδοροφές και δάπεδα, της παλαιότητας και των ανεπαρκών εγκαταστάσεων πυροπροστασίας. Ενώ σε άλλο σημείο, τονίζεται ότι «χωρίς την εκτέλεση των αναγκαίων παρεμβάσεων στο κτήριο, δεν μπορεί να διασφαλιστεί η πλήρης και ασφαλής λειτουργία του ΣΣΑ, ούτε ο επιχειρησιακός εκσυγχρονισμός του συνόλου της υποδομής». 

 

Επιτακτική ανάγκη παρεμβάσεων

Σήμερα, το κτήριο που κατασκευάστηκε την περίοδο 1902-1903 ως ένα δείγμα του ύστερου νεοκλασικισμού με εκλεκτικιστικά στοιχεία, σίγουρα δεν αποτελεί το σημείο αναφοράς που ήταν κάποτε. Οι «βεβιασμένες παρεμβάσεις» που έγιναν, όπως διαπιστώνεται στο αίτημα της αρμόδιας γενικής διεύθυνσης μελετών, έργων και ανάπτυξης δικτύου του ΟΣΕ, «χωρίς καμία έγνοια για τον εναρμονισμό τους με την αρχική μορφή», έχουν στερήσει από το κτήριο τον ιστορικό του χαρακτήρα. 

Η σημερινή κατάσταση του κτηρίου χαρακτηρίζεται πέρα από τις φθορές, από ηλεκτρομηχανολογικές ανεπάρκειες (φωτισμός, τηλεματική, πυρασφάλεια, θέρμανση/ψύξη), ανεπαρκή σήμανση και έλλειψη συστήματος πληροφόρησης για το επιβατικό κοινό, ιδιαίτερα για ξένους επισκέπτες, ελλείψεις προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία. 

«Η συνολική εικόνα του κτηρίου δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του σημαντικότερου σιδηροδρομικού κόμβου της χώρας και απαιτείται άμεση, εκτεταμένη και στοχευμένη ανακαίνιση», τονίζεται.

Η εγκατάλειψη των εγκαταστάσεων είναι τέτοια που το έργο θεωρείται κατεπείγον και θα προχωρήσει χωρίς διαγωνισμό, με την προβλεπόμενη από τη νομοθεσία διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, που αφορά συμβάσεις σχετιζόμενες με τη σιδηροδρομική ασφάλεια, κατεπείγουσα και επιτακτική ανάγκη και εκσυγχρονισμό κρίσιμων υποδομών. 

Υπογραμμίζεται, μάλιστα, στην πρόταση, ότι εξαιτίας των τεκμηριωμένων και άμεσων κινδύνων, μία ανοικτή διαγωνιστική διαδικασία καθίσταται «ανεπαρκής και επικίνδυνα χρονοβόρα».

Το έργο της ανακαίνισης

Στο πλαίσιο του έργου, θα μελετηθούν και θα υλοποιηθούν σειρά παρεμβάσεων για την αποκατάσταση των υφιστάμενων φθορών του κτηρίου, ώστε να ενισχυθεί η ασφάλεια, αλλά και να επιμηκυνθεί ο χρόνος ζωής του. Σύμφωνα με το σχετικό αίτημα, που εγκρίθηκε από το διοικητικό συμβούλιο της «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος», η ανακαίνιση έχει και αστική διάσταση, καθώς επηρεάζει την εικόνα μιας από τις πιο πολυσύχναστες περιοχές της πρωτεύουσας. 

«Η επιτυχής ολοκλήρωση του έργου θα αναβαθμίσει ουσιαστικά το αστικό τοπίο, θα ενισχύσει τη διασύνδεση με τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς και θα συμβάλει στη βελτίωση της καθημερινότητας χιλιάδων χρηστών», επισημαίνεται.

Αναλυτικότερα, θα αντιμετωπιστούν προβλήματα υγρασίας, θα αντικατασταθούν φθαρμένες ψευδοροφές, θα επισκευαστούν δάπεδα και κουφώματα. Θα ενισχυθεί η δομική και λειτουργική ασφάλεια για να αποφευχθούν καταπτώσεις επιχρισμάτων, θα ληφθούν μέτρα πυροπροστασίας και αντικεραυνικής προστασίας. Ακόμη, θα τοποθετηθούν νέα ηλεκτρολογικά δίκτυα, φωτισμός LED, τηλεματική, πυρανίχνευση και πυρασφάλεια και θα γίνει νέα εγκατάσταση κλιματισμού. 

Οι χώροι του κτηρίου θα αναδιαμορφωθούν, προκειμένου να εξυπηρετούν καλύτερα το επιβατικό κοινό, ενώ ο σταθμός θα μετατραπεί σε «έξυπνο» κόμβο μεταφορών. Στο πεδίο της αισθητικής ενοποίησης, θα καταργηθεί η «πανσπερμία» υλικών και χρωματισμών και θα εφαρμοστεί ενιαίος σχεδιασμός, με σεβασμό στην ιστορικότητα. 

Ιδιαίτερη έμφαση, όπως περιγράφεται, δίνεται στη βιωσιμότητα και στην περιβαλλοντική διάσταση του έργου. Ειδικότερα, προβλέπεται η χρήση ενεργειακά αποδοτικών υλικών και συστημάτων, που συμβάλλουν στη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας. Επίσης, προωθείται η εφαρμογή πράσινων υλικών φιλικών προς το περιβάλλον, χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, και ενισχύεται η βιοκλιματική λειτουργία των χώρων, με κατάλληλες επιλογές υλικών, χρωματισμών και φωτισμού. Τέλος, θα αξιοποιηθούν σύγχρονες τεχνολογίες φωτισμού LED και αυτοματισμών, που μειώνουν το κόστος λειτουργίας και βελτιώνουν την ασφάλεια.

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων