Φωτιά στους ωκεανούς… Κίνα και ΗΠΑ κλιμακώνουν τις λιμενικές χρεώσεις, στα άκρα ο εμπορικός πόλεμος

Φωτιά στους ωκεανούς… Κίνα και ΗΠΑ κλιμακώνουν τις λιμενικές χρεώσεις, στα άκρα ο εμπορικός πόλεμος

Η Κίνα και οι ΗΠΑ επιβάλλουν επιπλέον λιμενικές χρεώσεις για τη ναυτιλία, κλιμακώνοντας την εμπορική διαμάχη

Η Κίνα και οι Ηνωμένες Πολιτείες άρχισαν σήμερα 14 Οκτωβρίου 2025 να επιβάλλουν επιπλέον λιμενικές χρεώσεις στις ναυτιλιακές εταιρείες που μεταφέρουν από παιχνίδια για τις γιορτές έως αργό πετρέλαιο, καθιστώντας τις θάλασσες ένα κρίσιμο μέτωπο στον εμπορικό πόλεμο μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου.
Η επιστροφή σε έναν πλήρη εμπορικό πόλεμο φαινόταν αναπόφευκτη την περασμένη εβδομάδα, μετά την ανακοίνωση της Κίνας για τη σημαντική επέκταση των περιορισμών στις εξαγωγές σπάνιων γαιών και την απειλή του προέδρου Donald Trump να αυξήσει τους δασμούς σε κινεζικά προϊόντα, φτάνοντας μέχρι και τις τριψήφιες τιμές.

Προσπάθειες για ηρεμία της αγοράς

Μετά το Σαββατοκύριακο, και οι δύο πλευρές προσπάθησαν να καθησυχάσουν τους εμπόρους και τους επενδυτές, τονίζοντας τη συνεργασία μεταξύ των διαπραγματευτικών τους ομάδων και τη δυνατότητα να βρουν μια διέξοδο.
Η Κίνα ανακοίνωσε ότι άρχισε να εισπράττει τις ειδικές χρεώσεις για τα πλοία που ανήκουν, λειτουργούν, κατασκευάζονται ή φέρουν σημαία των ΗΠΑ, αλλά διευκρίνισε ότι τα πλοία που κατασκευάζονται στην Κίνα θα εξαιρούνται από αυτούς τους φόρους.
Σύμφωνα με ανακοινώσεις της κρατικής τηλεόρασης CCTV, η Κίνα περιέγραψε με λεπτομέρειες τις διατάξεις για τις εξαιρέσεις, οι οποίες περιλαμβάνουν και τα άδεια πλοία που εισέρχονται σε κινεζικά ναυπηγεία για επισκευή.
Οι πρόσθετες λιμενικές χρεώσεις που επιβάλλει η Κίνα θα εισπράττονται στο πρώτο λιμάνι εισόδου σε κάθε ταξίδι ή για τα πρώτα πέντε ταξίδια εντός ενός έτους, ακολουθώντας έναν ετήσιο κύκλο τιμολόγησης που αρχίζει στις 17 Απριλίου.

Στρατηγική της Κίνας και των ΗΠΑ

Η διοίκηση του Donald Trump ανακοίνωσε νωρίτερα φέτος τα σχέδιά της να επιβάλλει τις χρεώσεις αυτές στα πλοία που συνδέονται με την Κίνα, προκειμένου να αποδυναμώσει τη θέση της Κίνας στον παγκόσμιο ναυτιλιακό τομέα και να ενισχύσει τη ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ.
Μια έρευνα κατά τη διάρκεια της διοίκησης του πρώην προέδρου Joe Biden κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η Κίνα χρησιμοποιεί αθέμιτες πολιτικές για να κυριαρχήσει στους τομείς της ναυτιλίας, της εφοδιαστικής και των ναυπηγείων, ανοίγοντας το δρόμο για αυτές τις ποινές.
Η Κίνα αντέτεινε την περασμένη εβδομάδα, λέγοντας ότι θα επιβάλει τις δικές της λιμενικές χρεώσεις στα πλοία που συνδέονται με τις ΗΠΑ, από την ίδια ημέρα που οι αμερικανικές χρεώσεις θα τεθούν σε εφαρμογή.

Αναμενόμενες επιπτώσεις στην αγορά ναυτιλίας

Αναλυτές αναμένουν ότι η κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία COSCO θα είναι η πιο επηρεασμένη, αναλαμβάνοντας σχεδόν το μισό από το εκτιμώμενο κόστος 3,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τον τομέα αυτό το 2026.
Το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας κάλεσε τις ΗΠΑ να “διορθώσουν τις λανθασμένες πρακτικές τους”, προσκαλώντας σε διάλογο και διαπραγματεύσεις.
“Αν οι ΗΠΑ επιλέξουν την αντιπαράθεση, η Κίνα θα το προχωρήσει μέχρι το τέλος. Αν επιλέξουν το διάλογο, η πόρτα της Κίνας παραμένει ανοιχτή”, ανέφερε η δήλωση.

Κυρώσεις κατά της Hanwha Ocean

Στο μεταξύ, το Πεκίνο επέβαλε κυρώσεις την Τρίτη και σε πέντε θυγατρικές της νοτιοκορεατικής ναυπηγικής εταιρείας Hanwha Ocean, τις οποίες κατηγορεί ότι “υποστήριξαν” μια αμερικανική έρευνα για τις εμπορικές πρακτικές της Κίνας.
Η Hanwha ανέφερε σε μήνυμα προς το Reuters ότι γνωρίζει την ανακοίνωση και εξετάζει προσεκτικά τις πιθανές επιχειρηματικές επιπτώσεις.

Αντίποινα και οι συνέπειες για τη ναυτιλία

“Αυτή η ανταποδοτική στρατηγική κλειδώσει τις δύο οικονομίες σε έναν σπειροειδή κύκλο ναυτιλιακής φορολογίας, που κινδυνεύει να παραμορφώσει τις παγκόσμιες εμπορευματικές ροές”, ανέφερε η ναυτιλιακή εταιρεία Xclusiv Shipbrokers σε έρευνα.
Σύμφωνα με αναλυτές, οι νέες χρεώσεις μπορεί να μην διαταράξουν πολύ τη βιομηχανία, με τα αυξανόμενα κόστη πιθανότατα να ενσωματώνονται σε υψηλότερες τιμές.
Οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν την περασμένη Παρασκευή μια εξαίρεση για τους μακροπρόθεσμους ενοικιαστές πλοίων που ανήκουν στην Κίνα και μεταφέρουν αιθανόλη και LPG, αναβάλλοντας τις λιμενικές χρεώσεις μέχρι τις 10 Δεκεμβρίου.

Η σημασία της Hanwha

Η Κίνα επέβαλε κυρώσεις σε πέντε αμερικανικές μονάδες της νοτιοκορεατικής ναυτιλιακής εταιρείας Hanwha Ocean, κλιμακώνοντας τη διαμάχη με τις Ηνωμένες Πολιτείες στον τομέα της ναυτιλίας και απειλώντας με περαιτέρω αντίποινα.
Η κίνηση της Κίνας εντάσσεται σε μια μακροχρόνια διαμάχη με τις ΗΠΑ για την κυριαρχία στον τομέα της ναυτιλίας.
Και οι δύο πλευρές έχουν ήδη επιβάλει ειδικές χρεώσεις σε λιμάνια της άλλης χώρας, ενώ οι ΗΠΑ έχουν κινητοποιήσει συμμάχους, κυρίως τη Νότια Κορέα, για να βοηθήσουν στην αναβίωση της σχεδόν ανύπαρκτης αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας.
Η ναυτιλία, η οποία διευκολύνει περίπου το 80% του παγκόσμιου εμπορίου, αποτελεί μόνο ένα σημείο τριβής στις σχέσεις Κίνας-ΗΠΑ, που έχουν κρατήσει τους παγκόσμιους επενδυτές σε επιφυλακή τις τελευταίες ημέρες.
Το Πεκίνο έχει εντείνει τους ελέγχους εξαγωγών σε σπάνιες γαίες, ενώ οι ΗΠΑ έχουν επεκτείνει τους περιορισμούς στην πρόσβαση της Κίνας σε τσιπ και έχουν απειλήσει με επιπλέον δασμούς 100%.
Αν και αξιωματούχοι και από τις δύο κυβερνήσεις έχουν τονίσει ότι συνεχίζουν τις συνομιλίες, παραμένει αβέβαιο αν θα καταφέρουν να επιτύχουν μια συμφωνία πριν από την προγραμματισμένη σύνοδο κορυφής μεταξύ του Donald Trump και του Xi Jinping.
Ένας κίνδυνος για τον Xi είναι ότι τα τελευταία μέτρα της Κίνας για τις σπάνιες γαίες και τη ναυτιλία — που επηρεάζουν μεγάλο μέρος της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού — ενδέχεται να ωθήσουν χώρες όπως η Νότια Κορέα να πλευρίσουν με τις ΗΠΑ και να ασκήσουν πιέσεις στο Πεκίνο.

Αντίποινα και αντίδραση της Κίνας

Η Κίνα ανακοίνωσε ότι εξετάζει τις επιπτώσεις της έρευνας του US Trade Representative’s Section 301 για τον ναυτιλιακό τομέα της χώρας και ενδέχεται να λάβει περαιτέρω μέτρα.
Οι θυγατρικές της Hanwha Ocean βοήθησαν και υποστήριξαν τις ερευνητικές δραστηριότητες της αμερικανικής κυβέρνησης, θέτοντας σε κίνδυνο την κυριαρχία, την ασφάλεια και τα αναπτυξιακά συμφέροντα της Κίνας, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Εμπορίου.
Τα πέντε καταγεγραμμένα εταιρικά ονόματα που μπήκαν στη “μαύρη λίστα” από την Κίνα είναι τα εξής:
Hanwha Shipping LLC
Hanwha Philly Shipyard Inc.
Hanwha Ocean USA International LLC
Hanwha Shipping Holdings LLC
HS USA Holdings Corp.

Αντίδραση της Νότιας Κορέας

Η Κίνα έχει απομακρυνθεί από τις πρώην ναυπηγικές δυνάμεις της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας τα τελευταία χρόνια, και οι ναυπηγοί της Κίνας έχουν ξεπεράσει τους αντιπάλους τους, καθιστώντας την Κίνα τον κορυφαίο κατασκευαστή πλοίων παγκοσμίως.
Από την άλλη, η κυβέρνηση Trump προώθησε την αναζωογόνηση της αμερικανικής ναυπηγικής βιομηχανίας, προσφέροντας στους Νοτιοκορεάτες μια ευκαιρία να επεκτείνουν την επιρροή τους, με τη Σεούλ να υποστηρίζει την τοποθέτηση 150 δισεκατομμυρίων δολαρίων σε επενδύσεις για την ενίσχυση των αμερικανικών φιλοδοξιών στον τομέα της ναυτιλίας.

www.bankingnews.gr



Source link

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων