Αναβάθμιση συρμών στο Μετρό: Πότε μπαίνει κλιματισμός στις Γραμμές 1, 2 και 3 – FinanceNews.gr

Αναβάθμιση συρμών στο Μετρό: Πότε μπαίνει κλιματισμός στις Γραμμές 1, 2 και 3 - FinanceNews.gr



ΣΤΑΣΥ και Υπουργείο Μεταφορών «τρέχουν» τον διαγωνισμό για την εγκατάσταση κλιματισμού σε συρμούς Μετρό και Ηλεκτρικού

 

 

Σε τροχιά υλοποίησης μπαίνει ένα από τα πιο πολυσυζητημένα έργα των αστικών συγκοινωνιών, καθώς ξεκινά η αντίστροφη μέτρηση για τον πρώτο διαγωνισμό που αφορά την εγκατάσταση κλιματισμού σε συρμούς του Μετρό και του Ηλεκτρικού. Η αναβάθμιση των συνθηκών μετακίνησης, ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες, αποτελεί πλέον κεντρική προτεραιότητα για το Υπουργείο Μεταφορών και τη ΣΤΑΣΥ, με τις διαδικασίες να περνούν από το στάδιο των εξαγγελιών σε εκείνο των μελετών και των διαγωνισμών.

Τις προηγούμενες ημέρες, οι Σταθερές Συγκοινωνίες δημοσίευσαν επίσημα πρόσκληση για προκαταρκτική διαβούλευση, που αφορά την υποβολή ολοκληρωμένης οικονομοτεχνικής μελέτης για την εγκατάσταση κλιματισμού σε 16 συρμούς των Γραμμών 1, 2 και 3. Πρόκειται για ένα κρίσιμο βήμα, καθώς η μελέτη αφορά συρμούς πρώτης γενιάς, οι οποίοι σήμερα δεν διαθέτουν κλιματισμό, αλλά μόνο σύστημα αερισμού και μικρά ανοιγόμενα παράθυρα.

Κυβερνητικοί κύκλοι σημειώνουν ότι το έργο προχωρά με ρυθμούς ταχύτερους από εκείνους που συνήθως χαρακτηρίζουν τα δημόσια έργα. Όπως τονίζουν, μπορεί να βρισκόμαστε στην αρχή του χειμώνα, ωστόσο το ζήτημα του κλιματισμού θα επανέλθει δυναμικά τους επόμενους μήνες, με στόχο οι συρμοί του Μετρό να πληρούν σύγχρονες προδιαγραφές και να προσφέρουν ουσιαστικά καλύτερες καθημερινές μετακινήσεις στο επιβατικό κοινό. Στο επιτελείο του αναπληρωτή υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Κωνσταντίνου Κυρανάκη, επισημαίνεται ότι «το ρολόι μετρά αντίστροφα όχι για ανακοινώσεις, αλλά για μελέτες, εγκρίσεις και αδειοδοτήσεις», σε μια προσπάθεια να μην χαθεί άλλος πολύτιμος χρόνος.

Γιατί ο κλιματισμός στους παλιούς συρμούς δεν είναι απλή υπόθεση

Παρότι το αίτημα για κλιματισμό είναι διαχρονικό, η υλοποίησή του αποδεικνύεται τεχνικά σύνθετη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΣΤΑΣΥ, οι παλαιότεροι συρμοί δεν μπορούν να δεχθούν απλώς την τοποθέτηση κλιματιστικών μονάδων. Απαιτείται εκτεταμένος επανασχεδιασμός βασικών τμημάτων τους, ώστε να υποστηριχθεί με ασφάλεια και αξιοπιστία το νέο σύστημα.

Η εγκατάσταση προϋποθέτει αναλυτικές μελέτες θερμικού φορτίου, παρεμβάσεις στις οροφές, νέους στατικούς μετατροπείς για την απαιτούμενη ηλεκτρική ισχύ, αναβάθμιση του φωτισμού σε LED, καθώς και εκτεταμένες δοκιμές ασφάλειας και απόδοσης. Στην πράξη, κάθε συρμός θα χρειαστεί σημαντικές εργασίες κοπής, ενίσχυσης και ανακατασκευής, προκειμένου να τοποθετηθεί το σύστημα κλιματισμού στην οροφή και να δημιουργηθεί νέο δίκτυο αεραγωγών.

Η μελέτη προβλέπει ότι μία μονάδα ανά βαγόνι μπορεί να εξασφαλίσει εσωτερικές θερμοκρασίες μεταξύ 26 και 29 βαθμών Κελσίου, ακόμη και όταν η εξωτερική θερμοκρασία φτάνει τους 35 βαθμούς, επιδόσεις που ευθυγραμμίζονται με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές για αστικά σιδηροδρομικά δίκτυα. Οι εργασίες θα πραγματοποιηθούν στο αμαξοστάσιο του Ελαιώνα, σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους αποκλειστικής χρήσης για τον ανάδοχο του έργου.

Η Γραμμή 1 στο επίκεντρο της ανάγκης αναβάθμισης

Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στη Γραμμή 1 του ΗΣΑΠ, όπου η κατάσταση θεωρείται πιο πιεστική. Και οι 18 συρμοί που διαθέτουν κλιματισμό παρουσιάζουν υπολειτουργία, με αποτέλεσμα η απόδοση να μην κρίνεται ικανοποιητική. Παράλληλα, 14 από αυτούς έχουν ήδη ενταχθεί σε πρόγραμμα αναβάθμισης από την CAF, με τη ΣΤΑΣΥ να καταλογίζει σημαντικές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των συμβατικών υποχρεώσεων.

Στις Γραμμές 2 και 3, η εικόνα δεν είναι καλύτερη για τους παλαιότερους συρμούς, καθώς η πρώτη γενιά δεν διαθέτει καθόλου κλιματισμό. Από τους 52 νεότερους συρμούς, μόνο οι 30 έχουν σήμερα αξιόπιστη ψύξη, γεγονός που περιορίζει τις δυνατότητες ομοιόμορφης εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, ειδικά σε περιόδους υψηλών θερμοκρασιών.

Όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά κύκλοι του Υπουργείου Μεταφορών, το συγκεκριμένο έργο δεν αντιμετωπίζεται ως πολυτέλεια, αλλά ως άμεση και ουσιαστική ανάγκη για τους πολίτες. Η εκκίνηση των διαδικασιών μέσα στο φθινόπωρο, και όχι την άνοιξη, αποτυπώνει την πρόθεση να προχωρήσει το έργο χωρίς νέες καθυστερήσεις, με στόχο να υπάρξει απτό αποτέλεσμα και ουσιαστική βελτίωση της καθημερινής εμπειρίας μετακίνησης στο Μετρό και τον Ηλεκτρικό.

Διαβάστε επίσης: Σε τροχιά διαγωνισμών το περιφερειακό συγκοινωνιακό έργο, σύμφωνα με το υπουργείο Μεταφορών

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων