Ανείπωτη θλίψη: Έφυγε από τη ζωή ο μεγάλος τραγουδοποιός Διονύσης Σαββόπουλος, σε ηλικία 81 χρόνων – Η παρακαταθήκη του
Έγραψε τραγούδια με πολιτικό, ρομαντικό, αλλά και σκωπτικό περιεχόμενο – Κατά τη διάρκεια της Χούντας φυλακίστηκε δύο φορές για τις πολιτικές του πεποιθήσεις
Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 81 ετών ο τραγουδοποιός, συνθέτης και στιχουργός Διονύσης Σαββόπουλος, αφήνοντας πίσω του ένα πολύ μεγάλο έργο.
Ο Διονύσης Σαββόπουλος άφησε την τελευταία του πνοή στο νοσοκομείο «Υγεία», περίπου στις 21:10 ώρα Ελλάδος.
Τις τελευταίες ημέρες η κατάσταση της υγείας του επιδεινώθηκε, καθώς έδινε μάχη με τον καρκίνο από το 2021.
Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 2 Δεκεμβρίου 1944.
Το 1963 μετακόμισε στην Αθήνα και εγκατέλειψε τη Νομική Σχολή Θεσσαλονίκης προκειμένου να ασχοληθεί με το τραγούδι.
Γνώρισε μεγάλη επιτυχία από τις πρώτες ημέρες του ως μουσικός και έγινε δημοφιλής στην Ελλάδα. Είχε συνδυάσει τη μουσική Αμερικανών μουσικών με τη μακεδονική λαϊκή μουσική και πολιτικά διεισδυτικούς στίχους.
Έγραψε τραγούδια με πολιτικό, ρομαντικό, αλλά και σκωπτικό περιεχόμενο. Έχει μεταξύ άλλων παρουσιάσει το 1986-1987 τηλεοπτική εκπομπή με τίτλο «Ζήτω το ελληνικό τραγούδι».
Άρχισε τη σταδιοδρομία του το 1964 και ήταν πολιτικά ενεργός σε όλη τη σταδιοδρομία του στη μουσική, με εμφανίσεις σε νυχτερινά κέντρα μαζί με τη Μαρία Φαραντούρη και τον Μάνο Λοΐζο.
Κατά τη διάρκεια της Χούντας φυλακίστηκε δύο φορές για τις πολιτικές του πεποιθήσεις, τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο του 1967.
Ήταν παντρεμένος με την Ασπασία Αραπίδoυ (γνωστή με το χαϊδευτικό της, Άσπα, από τα τραγούδια και τις παραστάσεις του) και έχουν δύο γιους, τoν Κoρνήλιo (γενν. 1968) και τoν Ρωμανό (γενν. 1972), και δύο εγγονούς, τον Διονύση και τον Ανδρέα.
Ο βίος και η πολιτεία ενός μεγάλου τραγουδοποιού
Ο Διονύσης Σαββόπουλος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη.
Στα τέλη της δεκαετίας ΄50 άκουσε τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι και έτσι αποφάσισε ότι θέλει να ασχοληθεί με την μουσική.
Εγκατέλειψε την Νομική Σχολή της Θεσσαλονίκης το 1963 και εγκαταστάθηκε στην Αθήνα, προκειμένου να ασχοληθεί με το τραγούδι.
Άρχισε την σταδιοδρομία του στη μουσική το 1964 με εμφανίσεις σε μικρά κλαμπ και μπουατ μαζί με τη Μαρία Φαραντούρη και τον Μάνο Λοίζο.
Την ίδια εποχή ήταν μέλος στο Σύλλογο Φίλων Ελληνικής Μουσικής.
Κυκλοφόρησε το πρώτο του άλμπουμ “Φορτηγό” (1966) όπου ο ίδιος έχει γράψει τους στίχους, τραγουδά και παίζει κλασική κιθάρα.
Η μουσική του είχε στοιχεία από φολκ και επηρεάστηκε ανεξίτηλα από τον Μπομπ Ντύλαν και τον Ζορζ Μπρασένς.
Ένα χρόνο αργότερα κατά τη διάρκεια της χούντας φυλακίστηκε δύο φορές για τις πολιτικές του πεποιθήσεις.
Παρουσιάζει τον δίσκο “Το περιβόλι του τρελού” (1969) στον οποίο έχει εμπλουτήσει τον στίχο του με ποίηση και αλληγορίες και έχοντας τα Μπουρμπούλια, μια ηλεκτρική μπάντα να τον συνοδεύει και το “Μπάλλος” (1971) ένα καινοτόμο άλμπουμ που συνδυάζει το προοδευτικό ροκ και την ψυχεδέλεια με την ελληνική παράδοση.
Μετά από μια σειρά εμφανίσεων στο Ροντέο στην Πλατεία Βικτωρίας και έχοντας δημιουργήσει τη νέα του μπάντα Λαιστρυγόνα κυκλοφορεί το “Βρώμικο ψωμί” (1972) στο οποίο χρησιμοποιεί ακόμα περισσότερα στοιχεία ροκ.
Την περίοδο 1972-1974 στο κλαμπ Κύτταρο είχαν μεγάλη επιτυχία οι παραστάσεις του όπου συμμετείχαν παλαιστές, ζογκλέρ, ο καραγκιοζοπαίχτης Ευγένιος Σπαθάρης και παλιοί ρεμπέτες να παίζουν ζωντανά τα τραγούδια τους.
Ο νέος τότε σκηνοθέτης Λάκης Παπαστάθης θα έκανε ταινίες μικρού μήκους που συνοδεύουν τις παραστάσεις.
Ο Σαββόπουλος της Μεταπολίτευσης
Λίγο μετά την πτώση της χούντας συγκεντρώνει κάποια κομμάτια του που είχαν κοπεί από την λογοκρισία και προσθέτοντας και κάποια καινούργια, κυκλοφορεί το “Δέκα χρόνια κομμάτια” (1975) με την φιλική συμμετοχή της Δόμνας Σαμίου και της Σωτηρίας Μπέλλου.
Γράφει την μουσική για την ταινία “Happy day” (1976) του Παντελή Βούλγαρη και στη συνέχεια ηχογραφεί το “Αχαρνής / Ο Αριστοφάνης που γύρισε από τα θυμαράκια” (1977), το οποίο έγραψε για μια παράσταση η οποία δεν ανέβηκε ποτέ και στο οποίο συμμετείχαν οι Νίκος Παπάζογλου, Σάκης Μπουλάς, Μελίνα Τανάγρη, Νίκος Ζιώγαλας, Μανώλης Ρασούλης κ.ά.
Υλοποίησε το άλμπουμ “Η Ρεζέρβα” (1979) στο οποίο απομακρύνεται από την ροκ και για πρώτη φορά χρησιμοποιεί επαγγελματίες μουσικούς.
Συμμετέχουν γνωστές γυναικείες φωνές όπως Αφροδίτη Μάνου, Άλκηστις Πρωτοψάλτη και Ελένη Βιτάλη ενώ φωνητικά κάνουν και οι Νίκος Παπάζογλου, Δημήτρης Κοντογιάννης.
Στη συνέχεια παρουσίασε το “Τραπεζάκια έξω” (1983), έναν δίσκο απόλυτα ελληνικό, φωτεινό και χαρούμενο στον οποίο ανιχνεύει το ρεμπέτικο και λαϊκό τραγούδι και αφήνει το μπουζούκι να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο σε κάποια τραγούδια του.
Δεύτερα φωνητικά έκαναν η Ελευθερία Αρβανιτάκη και η Μαριάννα Ευστρατίου-Παγκάκη.
Κυκλοφόρησε το “Ζήτω το ελληνικό τραγούδι” (1987), όπου ήταν το άτυπο σάουντρακ της τηλεοπτικής εκπομπής που παρουσίαζε με τον ίδιο τίτλο.
Στη συνέχεια, σε μία πολύ δύσκολη πολιτική και κοινωνική κατάσταση που επικρατούσε εκείνη την εποχή στην Ελλάδα, κυκλοφορεί τον πιο αμφιλεγόμενο δίσκο του “Το κούρεμα” (1989), ο οποίος ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων.
Επέστρεψε μετά από πέντε χρόνια με τα άλμπουμ “Μην πετάξεις τίποτα” (1994) με φιλική συμμετοχή της Γλυκερίας, “Το ξενοδοχείο” (1997) στο οποίο προσαρμόζει στίχους ξένων τραγουδιών στα Ελληνικά και με συμμετοχή των Αργύρη Μπακιρτζή, Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Αλκίνοου Ιωαννίδη και “Ο χρονοποιός” (1999) που ο ήχος του βασίζεται αποκλειστικά σε ακουστικά όργανα.
Εξέδωσε βιβλία του με στίχους, παρτιτούρες και κείμενα, καθώς επίσης έχουν εκδοθεί βιβλία αφιερωμένα στη ζωή και το έργο του.
www.bankingnews.gr
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




