Βενζίνη κάτω από τα 1,75 ευρώ: Τι κρύβεται πίσω από τη μείωση στις αντλίες – FinanceNews.gr

Βενζίνη κάτω από τα 1,75 ευρώ: Τι κρύβεται πίσω από τη μείωση στις αντλίες - FinanceNews.gr



Καλοκαιρινή ανάσα για τους οδηγούς: Πτώση τιμών στα καύσιμα λόγω διεθνών εξελίξεων. Τι προβλέπουν οι οργανισμοί για πετρέλαιο έως το 2027

 

Η καρδιά του φετινού καλοκαιριού «χτυπά» πιο ήρεμα στα πρατήρια καυσίμων, με τις τιμές να παραμένουν σημαντικά χαμηλότερες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης βενζίνης έχει υποχωρήσει στα 1,748 ευρώ/λίτρο, καταγράφοντας μείωση σχεδόν 20 λεπτών σε σχέση με το καλοκαίρι του 2024. Το πετρέλαιο κίνησης ακολουθεί αντίστοιχη πορεία, με τη μέση τιμή να διαμορφώνεται στα 1,563 ευρώ/λίτρο. Οι μόνοι «παραδοσιακά ακριβοί» παραθεριστικοί προορισμοί, όπως οι Κυκλάδες, ξεπερνούν τα 2 ευρώ, χωρίς όμως μεγάλες αποκλίσεις.

Η γεωπολιτική πίεση φέρνει ανακούφιση στις τιμές

Η αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών πετρελαίου εν μέσω ανησυχιών για νέο εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ–ΕΕ αποτελεί βασικό μοχλό της σημερινής εικόνας. Οι τιμές του Brent έπεσαν κάτω από τα 69 δολάρια/βαρέλι, γεγονός που αποδίδεται στην ένταση μεταξύ Ουάσινγκτον και Βρυξελλών. Η κυβέρνηση Τραμπ έχει θέσει προθεσμία την 1η Αυγούστου για την επίτευξη εμπορικών συμφωνιών, απειλώντας με δασμούς 30% στις ευρωπαϊκές εισαγωγές.

Παράλληλα, η πτώση του δολαρίου ευνοεί τις αγορές καυσίμων σε άλλες νομισματικές ζώνες, περιορίζοντας το κόστος για χώρες όπως η Ελλάδα που εισάγει σχεδόν το σύνολο του πετρελαίου της.

Διακυμάνσεις στην παγκόσμια ζήτηση – Το μέλλον της αγοράς πετρελαίου

Οι εκτιμήσεις των διεθνών οργανισμών για τη μελλοντική ζήτηση πετρελαίου παρουσιάζουν αυξανόμενη επιφυλακτικότητα. Ο ΟΠΕΚ προβλέπει αύξηση της ζήτησης κατά 1,29 εκατ. βαρέλια/ημέρα το 2025, με τη μερίδα του λέοντος να προέρχεται από αναπτυσσόμενες οικονομίες εκτός ΟΟΣΑ. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) είναι ακόμη πιο συντηρητικός, εκτιμώντας αύξηση μόλις 700.000 βαρελιών/ημέρα, δηλαδή τον χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης από το 2009.

Οι διαφορές αυτές οφείλονται εν μέρει στην αβεβαιότητα για την οικονομική δραστηριότητα λόγω γεωπολιτικών εντάσεων, αλλά και στον ρόλο της θαλάσσιας μεταφοράς πετρελαίου, που επηρεάζει το 40% της παγκόσμιας ζήτησης και τις τιμές στη διεθνή αγορά.

Φόροι και δασμοί: Το «αιώνιο» εμπόδιο στις μειώσεις

Παρά τις χαμηλές τιμές αργού, η τελική τιμή στην αντλία παραμένει υψηλή, καθώς σχεδόν το 55% της διαμορφώνεται από φόρους και δασμούς. Το ζήτημα της φορολόγησης καυσίμων επανέρχεται διαρκώς στην εσωτερική πολιτική ατζέντα, χωρίς όμως ακόμη να έχει υπάρξει σαφής κυβερνητική πρόθεση για μείωση.

Τι αναμένεται μετά το 2027: Επιστροφή στην άνοδο;

Η διεθνής αγορά προεξοφλεί ανατιμήσεις στις τιμές καυσίμων μετά το 2027, υπό το πρίσμα:

  • της αναμενόμενης εξάντλησης των στρατηγικών αποθεμάτων,

  • της επιβράδυνσης των επενδύσεων σε νέα κοιτάσματα,

  • της πράσινης μετάβασης που αλλάζει τις ισορροπίες στην παραγωγή/κατανάλωση.

Η Ελλάδα, ως χώρα εξαρτώμενη από εισαγωγές, θα συνεχίσει να επηρεάζεται άμεσα από εξωτερικές μεταβλητές – ενισχύοντας την ανάγκη για στοχευμένες πολιτικές εξοικονόμησης και απεξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα.

Διαβάστε επίσης: Ανεβάζει «θερμοκρασία» το πετρέλαιο: Κυρώσεις, παρασκηνιακές επαφές και ενεργειακές ελλείψεις

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων