Γιατί ναυάγησαν τα ΕΛΤΑ, τι αλλάζει στον MSCI, η διάσωση Avramar και προσδοκίες για Intracom – FinanceNews.gr
  							
					 		 
Γιατί χάθηκε το παιχνίδι στα Ελληνικά Ταχυδρομεία, ίσως οριστικά; Φταίει άραγε το μεγάλο κόστος κάποιων μικρών καταστημάτων που δεν βγάζουν τα λεφτά τους από παραδοσιακές εργασίες ταχυδρομείου;
Η σύντομη απάντηση είναι «όχι». Και, όπως πάντα, στην Ελλάδα συζητούμε για το σωστό θέμα με λάθος τρόπο.
Ο ελέφαντας στο δωμάτιο, για τον οποίο κανείς δεν μπορεί ή δεν θέλει να μιλήσει είναι η αποτυχία των ΕΛΤΑ να κάνουν αυτό που έκαναν οι περισσότεροι ταχυδρομικοί οργανισμοί από την εποχή που φάνηκε ότι τα γράμματα θα υποκατασταθούν από τα e-mail και ότι άνοιγε πεδίο δόξης λαμπρό για τα ταχυδρομεία με την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου, που γιγάντωσε τις ταχυμεταφορές δεμάτων και οδήγησε στον δραστικό μετασχηματισμό των παλιών ταχυδρομείων σε γίγαντες των logistics.
Υπάρχουν πολλά επιτυχημένα παραδείγματα, αλλά το πιο εντυπωσιακό και χαρακτηριστικό παράδειγμα ενός ευρωπαϊκού κρατικού ταχυδρομείου που μετασχηματίστηκε με την άνθηση του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ο γερμανικός κολοσσός Deutsche Post DHL Group.
Η Deutsche Post AG (το κρατικό ταχυδρομείο της Γερμανίας) δημιούργησε τον όμιλο Deutsche Post DHL Group, ενσωματώνοντας πλήρως την παγκόσμια δύναμη της DHL (την οποία είχε εξαγοράσει σταδιακά). Αυτό της έδωσε άμεση πρόσβαση στην παγκόσμια αγορά ταχυμεταφορών (Express), εφοδιαστικής αλυσίδας και logistics. Έτσι, ο όμιλος παρέμεινε υγιής, κερδοφόρος και αναπτύχθηκε με μεγάλη ορμή.
Χρειάσθηκαν, βέβαια, τεράστιες επενδύσεις σε υποδομές. Η Deutsche Post επένδυσε δισεκατομμύρια σε αυτοματοποιημένα Κέντρα Διαλογής, last-mile, ψηφιοποίηση και διεθνή ανάπτυξη μέσω του τμήματος DHL eCommerce Solutions.
Άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η PostNL της Ολλανδίας, που κινήθηκε ακριβώς στην ίδια κατεύθυνση με μεγάλη επιτυχία. Παντού στην Ευρώπη υπάρχουν τέτοια success stories στον μετασχηματισμό των παλιών ταχυδρομείων σε εταιρείες ταχυμεταφορών και κανείς δεν ασχολείται πια με τις παραδοσιακές υπηρεσίες ταχυδρομείου. Είναι μεν υποχρεωτικό να παρέχουν και αυτές τις υπηρεσίες, που είναι πάντα ζημιογόνες, αλλά οι ταχυμεταφορές καλύπτουν με το παραπάνω τα κόστη.
Τι κάναμε εδώ με τα ΕΛΤΑ; Η ΕΛΤΑ Courier είχε όλες τις προϋποθέσεις να πάρει ηγετική θέση, αλλά για πολλούς λόγους έμεινε πολύ πίσω από τις ιδιωτικές εταιρείες του ανταγωνισμού. Τελικά απορροφήθηκε από τη μητρική εταιρεία. Τελευταίο κρούσμα αποτυχίας ήταν η αδυναμία να υλοποιήσουν τα ΕΛΤΑ τη σύμβαση συνεργασίας με κινεζικό κολοσσό ηλεκτρονικού εμπορίου, που τελικά στράφηκε σε ιδιωτική εταιρεία.
Αντί να συζητηθεί σοβαρά αυτή η αποτυχία και να δούμε πώς μπορεί να ακολουθήσουν τα ΕΛΤΑ την παγκόσμια τάση για να επιβιώσουν, εδώ μιλάμε για το πόσα έσοδα φέρνει το ταχυδρομείο Κάτω Μαγούλας και πόσα ταχυδρομεία θα πρέπει να κλείσουν, ενώ αφήνουμε στους ιδιώτες το μεγάλο πάρτι από την ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και των ταχυμεταφορών.
Θλιβερό, αλλά βαθιά ελληνικό. Και πάντα υπάρχει η υποψία από τους πιο καχύποπτους, που ξέρουν πώς λειτουργεί το ελληνικό πολιτικό σύστημα, ότι αυτή η διαχρονική παραχώρηση χώρου στις ταχυμεταφορές σε ιδιωτικές εταιρείες δεν ήταν εντελώς αθώα…
Η Metlen και ο MSCI
Αύριο το βράδυ, λίγο πριν τα μεσάνυχτα, θα γίνουν γνωστά τα αποτελέσματα από το rebalancing των δεικτών του MSCI, με το ενδιαφέρον του Χ.Α. να στρέφεται στον Standard Greece, δηλαδή τον δείκτη – βιτρίνα της Ελλάδας στο εξωτερικό.
Τα περισσότερα σενάρια αφορούν τη Metlen PLC και κατά πόσο η πρόσφατη εισαγωγή στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου, όπου ανήκει η πρωτογενής διαπραγμάτευση της μετοχής, αυξάνει τις πιθανότητες διαγραφής από τον ελληνικό δείκτη.
Μάλιστα, αρκετοί αναλυτές έχουν σπεύσει να αποδώσουν την πρόσφατη πορεία αναδίπλωσης (και) στο παραπάνω σενάριο.
Βέβαια, τον περασμένο Ιούλιο ο MSCI είχε δηλώσει ότι προτίθεται να διατηρήσει τη Metlen PLC στους δείκτες της Ελλάδας, θεωρώντας ότι αποτελεί συνέχεια της Metlen Α.Ε., δηλαδή της προκατόχου της.
Από την άλλη, η Coca Cola HBC έχει τεθεί από χρόνια εκτός MSCI Greece ακριβώς επειδή η πρωτογενής διαπραγμάτευση μεταφέρθηκε στο Λονδίνο.
Αξίζει να σημειωθεί, σε κάθε περίπτωση, ότι η μετοχή της εταιρείας του Ευ. Μυτιληναίου έχει συντελεστή συμμετοχής 9,13% στον MSCI Standard Greece (5ος μεγαλύτερος).
Η Κύπρου, η Motor Oil και η Titan
Από εκεί και πέρα, στο επίκεντρο των εικασιών για τις αυριανές ανακοινώσεις τίθενται ακόμη τρεις εισηγμένες -η κάθε μία για διαφορετικό λόγο. Η Τρ. Κύπρου θεωρείται ένα από τα βασικά φαβορί για ένταξη στον Standard Greece, δεδομένου ότι πληροί τα κριτήρια εισόδου. Μην ξεχνάμε ότι η κεφαλαιοποίηση της τράπεζας πλησιάζει τα 3,5 δισ. ευρώ, με το free float να ξεπερνά το 80% μετά τα διαδοχικά placements των παλαιών μετόχων.
Στην περίπτωση της Motor Oil, η οποία διεγράφη από τον δείκτη τον Αύγουστο του 2024, η αγορά εμφανίζεται συγκρατημένα αισιόδοξη για μια πιθανή επανένταξη, καθώς η χρηματιστηριακή αξία έχει βελτιωθεί κοντά στο ορόσημο των 3 δισ. ευρώ.
Όσον αφορά την Titan Cement, το όνομα του οποίου ακούγεται σε κάθε αναδιάρθρωση του MSCI, το γεγονός ότι η πρωτογενής διαπραγμάτευση δεν γίνεται στο Χρηματιστήριο Αθηνών και ότι η έδρα της εταιρείας βρίσκεται στις Βρυξέλλες, εξηγεί σε μεγάλο βαθμό το γιατί δεν συμπεριλαμβάνεται στον δείκτη – βιτρίνα της χώρας, δηλαδή στον MSCI Standard Greece.
Avramar: Deadlines και Διάσωση του Κλάδου
Νεότερα για τη διάσωση της ηγέτιδας των ελληνικών ιχθυοκαλλιεργειών που βρίσκεται επί ξηρού ακμής, της Avramar, αναμένονται από την ερχόμενη Δευτέρα 10 Νοεμβρίου, όταν και αναμένεται η κατάθεση στο Πρωτοδικείο Αθηνών του σχεδίου εξυγίανσης που προβλέπει τη μεταβίβαση των ελληνικών δραστηριοτήτων στην Aqua Bridge, αραβικών συμφερόντων.
Αρχικά η κατάθεση είχε οριστεί για τις 31 Οκτωβρίου, καθώς υπήρχαν καθυστερήσεις, αν και ο φάκελος φέρεται να έχει ολοκληρωθεί ήδη. Μέχρι τη Δευτέρα, εκκρεμούσε σύσκεψη μεταξύ των νομικών συμβούλων της εταιρείας, των τραπεζών και της Aqua Bridge, με τη συμμετοχή της Deloitte, για τον τελικό έλεγχο πριν την κατάθεση.
Σε κάθε περίπτωση αν και την Δευτέρα δεν κατατεθεί το σχέδιο εξυγίανσης, η συγκεκριμένη διαδικασία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου, καθώς τα ελεγμένα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας είναι μέχρι τα τέλη Αυγούστου και αν παρέλθει αυτή η ημερομηνία θα πρέπει τα πιστοποιημένα νέα στοιχεία να συμπεριλαμβάνουν και τον Σεπτέμβριο.
Όπερ σημαίνει πως αν προκύψει αυτό θα υπάρχουν νέες καθυστερήσεις.
Τα της διάσωσης και εξυγίανσης σας τα έχουμε ήδη αναφέρει, όπως και τους κινδύνους που ενέχονται τόσο για την ίδια εταιρεία όσο και εν γένει για την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών ιχθυοκαλλιεργειών και ιδιαίτερά σε σχέση με τον αιώνιο αντίπαλο, την Τουρκία.
Η συνέλευση της Intracom και οι προσδοκίες
Την Παρασκευή 7 Νοεμβρίου έχει οριστεί η έκτακτη γενική συνέλευση της Intracom, από την οποία η αγορά αναμένει να βγούν ειδήσεις τόσο για την Ευρώπη Holdings, την Bally’s το project Voria και τις υπόλοιπες επενδύσεις στο τομέα του real estate και του τουρισμού, ενώ η μερισματική πολιτική κρατά τα σκήπτρα.
Ωστόσο, ενδέχεται να υπάρξει ενημέρωση, αν και εφόσον ερωτηθεί η διοίκηση, για το αν το ποσοστό στην Optima Bank θα έχει την τύχη του ποσοστού της AKTOR.
Να σημειωθεί ότι η συνέλευση γίνεται με την εισηγμένη να έχει παρουσιάσει μια εικόνα ισχυρού ισολογισμού, και για το 2026, οι εκτιμήσεις είναι αισιόδοξες την INTRACOM HOLDINGS (μητρική εταιρία), να έχει καταγράψει στο α’ εξάμηνο καθαρά κέρδη € 8,7 εκατ. έναντι € 4,0 εκατ. το Α’ εξάμηνο του 2024 τα οποία προέρχονται κυρίως από κέρδη αποτίμησης των μετοχών της INTRALOT και της OPTIMA BANK. Το σύνολο του ενεργητικού της Εταιρείας ανέρχεται σε 350 εκατ. και τα Ίδια Κεφάλαια σε 314 εκατ.
Να αναφερθούμε εδώ σε δύο τομείς που μέχρι στιγμής κινούνται κάτω από το radar της αγοράς αφού τα φώτα έχουν κλέψει Ευρώπη Holdings και Bally’s, της Intracom Ventures και Intradevelopment.
Η INTRACOM VENTURES, 100% θυγατρική της INTRACOM HOLDINGS, συμμετέχει σε σημαντικά projects που βρίσκονται σε τελική φάση ανάπτυξης: α) το project VORIA που βρίσκεται πλέον σε τροχιά υλοποίησης και αφορά μία επένδυση € 300 εκατ. για τη δημιουργία ενός υπερσύγχρονου συγκροτήματος πολλαπλών χρήσεων και πλήθους υποδομών στο Μαρούσι, και β) το έργο ανάπλασης της Β’ Πλαζ Βούλας μέσω της Athens Beach Club, στην οποία κατέχει συμμετοχή 33% μαζί με την TEMES και την Litti Enterprises. H ATHENS BEACH CLUB, υλοποιεί επένδυση άνω των € 15 εκατ. με στόχο την αποκατάσταση της παραλίας και την αναβάθμισή της με ήπιο τρόπο διατηρώντας τον οικιστικό χαρακτήρα της περιοχής. Οι αποδόσεις των επενδύσεων της εταιρίας αναμένονται εντός τριετίας.
Η δε INTRADEVELOPMENT είναι εταιρεία του Ομίλου που δραστηριοποιείται στο χώρο της ανάπτυξης ακινήτων και κατέχει τη συμμετοχή του Ομίλου στην ΚΕΚΡΟΨ, βρίσκεται σε φάση σχεδιασμού των επόμενων εγχειρημάτων της και των συνεργειών που μπορούν να δημιουργηθούν στον Όμιλο.
- Αποποίηση ευθύνης: Τα αναγραφόμενα στη στήλη αποτελούν προϊόν δημοσιογραφικών πληροφοριών, που προσφέρονται μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν, ως επενδυτική συμβουλή ή πρόταση, προσφορά ή προτροπή, για οιαδήποτε πράξη αγοράς/πώλησης μετοχών ή άλλων κινητών αξιών.
 
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




