Δεξαμενόπλοια σε «full cash mode» αλλά με γεωπολιτικό ρίσκο που μεγαλώνει – FinanceNews.gr
Ισχυρά κέρδη στα δεξαμενόπλοια, αλλά οι Έλληνες πλοιοκτήτες απομακρύνονται από το ρωσικό πετρέλαιο και το 2026 γεμίζει ρίσκο
Ο κλάδος των δεξαμενόπλοιων κινείται σε μία από τις πιο κερδοφόρες φάσεις των τελευταίων ετών, με τα έσοδα να παραμένουν σε επίπεδα που ενισχύουν τη ρευστότητα και τη διαπραγματευτική ισχύ των πλοιοκτητών. Τα VLCC καταγράφουν σταθερά εξαψήφια ημερήσια έσοδα, τα Suezmax διατηρούνται άνω των 60.000 δολαρίων και τα Aframax ακολουθούν με ισχυρή δυναμική, επιβεβαιώνοντας ένα περιβάλλον tight supply και ανθεκτικής ζήτησης.
Παρά το θετικό spot momentum, η αγορά αποφεύγει τον εφησυχασμό. Το 2026 αρχίζει να αντιμετωπίζεται ως έτος αυξημένων αστάθμητων παραγόντων, με τη γεωπολιτική και τις ρυθμιστικές αποφάσεις να αποκτούν βαρύνουσα σημασία για τη μεσοπρόθεσμη πορεία των ναύλων.
Το ρωσικό πετρέλαιο και η συζήτηση για σκληρότερο πλαίσιο
Στο επίκεντρο της αβεβαιότητας βρίσκεται η συζήτηση στους κόλπους της G7 για την εγκατάλειψη του υφιστάμενου πλαφόν τιμής στο ρωσικό πετρέλαιο, που σήμερα διαμορφώνεται κοντά στα 47,60 δολάρια το βαρέλι. Το σενάριο που εξετάζεται όλο και πιο σοβαρά αφορά την επιβολή πλήρους απαγόρευσης παροχής ναυτιλιακών υπηρεσιών σε φορτία ρωσικού πετρελαίου, μεταβάλλοντας ριζικά το πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς.
Μια τέτοια εξέλιξη θα είχε άμεσο αντίκτυπο στη διαθεσιμότητα χωρητικότητας και στη δομή των trades, αποκλείοντας ουσιαστικά τον mainstream στόλο από το ρωσικό εμπόριο και ενισχύοντας περαιτέρω τον ρόλο του σκιώδους στόλου.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες απομακρύνονται από το ρωσικό trade
Ήδη, πάντως, πριν από οποιαδήποτε επίσημη απόφαση, παρατηρείται μια σαφής τάση αποχώρησης των Ελλήνων πλοιοκτητών από το ρωσικό πετρέλαιο. Όχι ως αποτέλεσμα πολιτικής επιλογής, αλλά ως καθαρή επιχειρηματική στάθμιση ρίσκου και απόδοσης. Το compliance risk, οι αυξημένοι έλεγχοι σε ασφάλιση και χρηματοδότηση, καθώς και η απειλή δευτερογενών κυρώσεων, έχουν καταστήσει την εμπλοκή στο ρωσικό εμπόριο δυσανάλογα βαριά για εταιρείες με θεσμική έκθεση.
Ταυτόχρονα, το premium που προσέφεραν τα ρωσικά φορτία έχει περιοριστεί αισθητά σε σχέση με τα πρώτα χρόνια του πολέμου, καθώς το trade εξυπηρετείται όλο και περισσότερο από παλαιότερα πλοία εκτός δυτικών νηολογίων. Σύμφωνα με εκτιμήσεις brokers, πλέον λιγότερο από το ένα τέταρτο των ρωσικών εξαγωγών μεταφέρεται με “κανονικά” δεξαμενόπλοια, με το υπόλοιπο να καλύπτεται από τον σκιώδη στόλο.
Για τους Έλληνες πλοιοκτήτες, που αποτελούν τον πιο ορατό και θεσμικά ενσωματωμένο στόλο διεθνώς, η στρατηγική μετατόπιση προς non-Russian trades θεωρείται πλέον δομική επιλογή και όχι συγκυριακή προσαρμογή.
Σκιώδης στόλος, ναύλοι και το ανοιχτό στοίχημα του 2026
Σε περίπτωση πλήρους απαγόρευσης ναυτιλιακών υπηρεσιών, η Ρωσία θα αναγκαστεί να ενισχύσει περαιτέρω τον σκιώδη στόλο της, γεγονός που θα μπορούσε να στηρίξει τις τιμές παλαιότερων πλοίων. Παράλληλα, όμως, περισσότερη χωρητικότητα θα κατευθυνθεί σε non-Russian trades, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό και ενδεχομένως περιορίζοντας το upside των ναύλων.
Καθοριστικός παράγοντας παραμένει η στάση μεγάλων αγοραστών, όπως η Ινδία και η Κίνα, αλλά και το ενδεχόμενο ενός ευρύτερου ειρηνευτικού πλαισίου, το οποίο –αν και πολιτικά επιθυμητό– δεν αποτελεί ακόμη βασικό σενάριο για την αγορά.
Μέχρι τότε, τα δεξαμενόπλοια συνεχίζουν να παράγουν ισχυρά cash flows, με την αγορά να απολαμβάνει το παρόν αλλά να τιμολογεί με μεγαλύτερη προσοχή το μέλλον.
Διαβάστε επίσης: Η Ρωσία αναζητά τάνκερ: Ρωσικό πετρέλαιο σε αδιέξοδο – Οι Έλληνες πλοιοκτήτες απομακρύνονται
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




