ΔΕΣΦΑ: Επενδύσεις 1,37 δισ. ευρώ έως το 2033 – Στροφή και στο υδρογόνο – FinanceNews.gr

10ετές σχέδιο ανάπτυξης ΔΕΣΦΑ: Νέα πιλοτικά έργα υδρογόνου και ενίσχυση του ρόλου της Ελλάδας στην ενεργειακή ασφάλεια
Η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) ενέκρινε το Δεκαετές Σχέδιο Ανάπτυξης (ΔΠΑ) 2024-2033 του ΔΕΣΦΑ, εισάγοντας ωστόσο σειρά παρατηρήσεων που σχετίζονται με μεταθέσεις χρονοδιαγραμμάτων, αυξήσεις προϋπολογισμών και τεχνικές προσαρμογές. Η απόφαση δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ στις 27 Αυγούστου, επικυρώνοντας την αρχική έγκριση που είχε δοθεί από την Ολομέλεια τον περασμένο Μάρτιο.
Το επενδυτικό πλάνο – 71 έργα και 1,37 δισ. ευρώ
Το Σχέδιο περιλαμβάνει 71 έργα συνολικού ύψους 1,37 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 68 εντάσσονται στην τριετή περίοδο 2024-2027 με επενδύσεις 1,34 δισ. ευρώ. Στο χαρτοφυλάκιο έργων εντάσσονται τρεις νέες δράσεις, ύψους περίπου 19 εκατ. ευρώ, που σηματοδοτούν το άνοιγμα προς την ενεργειακή μετάβαση:
-
ο αγωγός υδρογόνου Αμύνταιο–Κομνηνά,
-
η πιλοτική εγκατάσταση έγχυσης υδρογόνου στο νέο Τεχνικό Κέντρο Εκπαίδευσης στη Νέα Μεσήμβρια,
-
και η ανακαίνιση των κεντρικών γραφείων του ΔΕΣΦΑ.
Σύμφωνα με τη ΡΑΑΕΥ, το περιορισμένο ύψος των νέων έργων δεν θα επηρεάσει ουσιαστικά τη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση (ΡΠΒ) ούτε τις χρεώσεις χρήσης του συστήματος. Ωστόσο, η ενσωμάτωση έργων του προηγούμενου ΔΠΑ (2023-2032), ύψους 406 εκατ. ευρώ, αναμένεται να αυξήσει προσωρινά τις χρεώσεις έως το 2027. Από το 2028 και μετά, η αύξηση των ποσοτήτων φυσικού αερίου προς διακίνηση –εκτιμώνται σε 4,2 bcm– θα επιτρέψει μείωση των τιμολογίων κατά 2,19%, χωρίς να συνυπολογούνται τυχόν επιχορηγήσεις.
Η Αρχή υπογραμμίζει πως πέρα από τις οικονομικές διαστάσεις, τα έργα θα ενισχύσουν την περιφερειακή ανάπτυξη και θα προσφέρουν οφέλη σε επίπεδο ενεργειακής ασφάλειας και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας.
Τα μεγάλα έργα και οι μεταθέσεις
Η ΡΑΑΕΥ ενέκρινε, με παρατηρήσεις, αρκετές αλλαγές που αφορούν σε καθυστερήσεις ή αναθεωρήσεις κόστους σε σημαντικά έργα του συστήματος:
-
Ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας–Βόρειας Μακεδονίας θα κοστίσει 92 εκατ. ευρώ αντί 67 εκατ., μετά την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η αύξηση κατά 25 εκατ. ευρώ έγινε αποδεκτή.
-
Ο Μετρητικός και Ρυθμιστικός Σταθμός για το FSRU της Διώρυγα Gas μετατίθεται για τον Δεκέμβριο 2026, καθώς δεν έχει υπογραφεί ακόμα Συμφωνία Σύνδεσης με την εταιρεία της Motor Oil.
-
Ο Αγωγός Υψηλής Πίεσης προς τη Δυτική Μακεδονία καθυστερεί περίπου έναν χρόνο, έως το καλοκαίρι του 2025, λόγω αδειοδοτικών εμποδίων, αντιρρήσεων ιδιοκτητών και αρχαιολογικών ευρημάτων. Ο προϋπολογισμός του αυξάνεται από 167 σε 184,6 εκατ. ευρώ.
-
Ο Αγωγός Υψηλής Πίεσης προς Πάτρα μεταφέρεται για το 2027, με ολοκλήρωση τον Δεκέμβριο 2026 και ένταξη στο σύστημα τον Μάρτιο 2027. Η καθυστέρηση γίνεται αποδεκτή καθώς η ΒΙΠΕ Πατρών τροφοδοτείται προσωρινά με φορτηγά LNG.
-
Η νέα προβλήτα Small Scale LNG στη Ρεβυθούσα θα κοστίσει 37,5 εκατ. ευρώ αντί 28,8, εξαιτίας αλλαγών στον σχεδιασμό και γεωτεχνικών προβλημάτων. Η ολοκλήρωση αναμένεται τον Δεκέμβριο 2025, με πιθανότητα περαιτέρω καθυστέρησης.
Η στρατηγική διάσταση
Η έγκριση του ΔΠΑ 2024-2033 έρχεται σε μια περίοδο που η Ευρώπη αναζητά ενεργειακή ισορροπία μετά την κρίση εφοδιασμού που προκάλεσε ο πόλεμος στην Ουκρανία. Το ελληνικό σύστημα φυσικού αερίου αποκτά κομβικό ρόλο στην περιοχή, καθώς λειτουργεί ως πύλη για τη νοτιοανατολική Ευρώπη, με έργα όπως ο διασυνδετήριος αγωγός με τη Βόρεια Μακεδονία και οι υποδομές LNG να ενισχύουν την ασφάλεια εφοδιασμού.
Η εισαγωγή έργων σχετικών με το υδρογόνο δείχνει τη στροφή του ΔΕΣΦΑ προς τη νέα εποχή της ενεργειακής μετάβασης. Αν και οι επενδύσεις είναι μικρής κλίμακας στο τρέχον ΔΠΑ, θέτουν τις βάσεις για την ενσωμάτωση των πράσινων καυσίμων στα μελλοντικά δίκτυα.
Διαβάστε επίσης: ΔΕΣΦΑ: Ρεκόρ ζήτησης φυσικού αερίου το α’ εξάμηνο 2025… +550% οι εξαγωγές
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.