«Ελ. Βενιζέλος»: Όλοι οι μεγάλοι όμιλοι στην κούρσα για τη μεγάλη επέκταση του 1 δισ. ευρώ – FinanceNews.gr

ΔΑΑ: Νέες αγορές στο στόχαστρο – Το 2027 τα πρώτα έσοδα από την επέκταση


Με τρεις ισχυρές συμμετοχές προχωράει ο διαγωνισμός των δύο…δόσεων για την πρώτη μεγάλη επέκταση του αεροδρομίου της Αθήνας. Το πρότζεκτ, συνολικού ύψους 1,28 δισ. ευρώ, θα αυξήσει τη δυναμικότητα του «Ελευθέριος Βενιζέλος» στους 40 εκατομμύρια επιβάτες το 2032. Με τη συμμετοχή των Big 4 των κατασκευών δρομολογείται η μεγάλη σύμβαση κατασκευής των έργων επέκτασης, που θα μεγαλώσει κατά 148.000 τ.μ. το σημερινό τέρμιναλ.

Ειδικότερα, ενδιαφέρον στην διαγωνισμό του Early Contractor Involvement (ECI), που ξεκίνησε στα τέλη Απριλίου, υπέβαλαν τρία σχήματα: ΤΕΡΝΑ-REDEX, AKTOR (σε σύμπραξη με ξένη εταιρεία) και METKA-ΑΒΑΞ. Ο πρώτος κύκλος του διαγωνισμού αφορά στις πρόδρομες εργασίες, που θα ανοίξουν τον δρόμο για το κυρίως έργο της κατασκευής. Βάσει σχεδιασμού, ο δεύτερος γύρος θα ξεκινήσει τον ερχόμενο Οκτώβριο, ώστε η κύρια σύμβαση να υπογραφεί τον Ιανουάριο του 2026. 

 

Φουλ οι μηχανές

Τα έργα της πρώτης μεγάλης επέκτασης επιταχύνθηκαν κατά πέντε χρόνια, δεδομένης της αυξητικής τάσης της επιβατικής κίνησης που τα τελευταία χρόνια σπάει συνεχώς ρεκόρ. Το κουμπί ενεργοποίησης για τα έργα επέκτασης, όπως προβλέφθηκε στη σύμβαση παραχώρησης με πήχη τους 29,7 εκατ. επιβάτες, πατήθηκε ήδη από το 2024, οπότε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) κατέγραψε ιστορικό ρεκόρ επιβατικής κίνησης με 31,9 εκατ.

Η εκτόξευση της ζήτησης, που αναμένεται να συνεχιστεί -με ηπιότερους βέβαια ρυθμούς, αφού ήδη στο πρώτο εξάμηνο του 2025 είναι στο +7,6%-, οδήγησε στην συνένωση των δύο πρώτων φάσεων επέκτασης όπως αποτυπώθηκαν στο εγκεκριμένο από το 2019 masterplan, στο οποίο έβαλε «φρένο» η πανδημία. 

Στην τελευταία γενική συνέλευση των μετόχων ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, είχε επισημάνει: «η στρατηγική αναθεώρηση του προγράμματος, με την ενοποίηση των δύο φάσεων επέκτασης, θα δώσει σταδιακή αύξηση χωρητικότητας, επιτρέπει συνέργειες μεταξύ της εμπορικής ανάπτυξης και του κόστους κατασκευής και θα προσφέρει μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική στο κομμάτι των  μη αεροπορικών εσόδων, που είναι το δικό μας μη ρυθμισμένο κομμάτι».

Το πρώτο σκαλοπάτι για δυναμικότητα 33 εκατ. επιβατών θα επιτευχθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2028, έχοντας καλύψει το 50% της επένδυσης. Σε αυτή την κατεύθυνση, το πρώτο συμβόλαιο, ύψους 220 εκατ. ευρώ, έχει ήδη ανατεθεί στο σχήμα ΤΕΡΝΑ – REDEX και αφορά στην κατασκευή της νέας βορειοδυτικής πίστας με 32 θέσεις στάθμευσης και του επταώροφου parking οχημάτων 3.500 θέσεων, εκεί όπου σήμερα βρίσκεται ο χώρος στάθμευσης μικρής διάρκειας. Η ολοκλήρωσή τους αναμένεται το δεύτερο τρίμηνο του 2027.

Στο συνολικό πλάνο, που θα αυξήσει κατά 68% τους χώρους του κύριου και του δορυφορικού αεροσταθμού, περιλαμβάνεται ο υπερδιπλασιασμός των εμπορικών χώρων στα 34.000 τ.μ. έναντι περίπου 13.500 τ.μ. σήμερα (+150%). Στα επιπλέον 148.000 τ.μ. που θα αναπτυχθούν προς τον Βορρά, σχηματίζοντας ένα νοητό «Υ», εκεί όπου σήμερα υπάρχει χώρος στάθμευσης αεροσκαφών, πέρα από τα νέα καταστήματα λιανικής και εστίασης, θα περιληφθούν πρόσθετοι χώροι διαχείρισης επιβατών, νέες πύλες επιβίβασης και θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών. 

Ακόμη, θα επεκταθούν το σύστημα διαχείρισης αποσκευών (BHS) και οι χώροι παραλαβής, ώστε να ανταποκρίνονται στην εκτιμώμενη αύξηση της κίνησης. Θα γίνει αναδιαμόρφωση και των χώρων ασφαλείας στον βασικό αεροσταθμό, καθώς και των χώρων διαχείρισης επιβατών στο δορυφορικό terminal μόνο για τις πτήσεις εκτός Σένγκεν.

Τον σχεδιασμό της επέκτασης που εκτείνεται σε έναν οριζόντιο άξονα βορρά – νότου, αλλάζοντας την όψη του αεροδρομίου της πόλης, το οποίο μετρά 25 χρόνια ζωής, έχει αναλάβει η κοινοπραξία των αρχιτεκτονικών γραφείων: Grimshaw Architects, Haptic Architects, K-Studio, Leslie Jones Architecture, Plan A και Triagonal Information Design. Τον ρόλο του PMO συνολικά του έργου της επέκτασης έχει αναλάβει το σχήμα Hill International – AECOM – SALFO. 

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων