Εμπορικός πόλεμος – Οι λιανέμποροι στις ΗΠΑ πιέζουν ασφυκτικά τα κινεζικά εργοστάσια να «φάνε» έως και το 66% των δασμών

Παγκόσμια brands πιέζουν τώρα τους προμηθευτές τόσο στην Κίνα όσο και σε μέρη της Νοτιοανατολικής Ασίας να απορροφήσουν ένα μεγάλο μέρος του κόστους των δασμών, σύμφωνα με πηγές από εργοστάσια που εξυπηρετούν εταιρείες όπως οι Walmart, Target, Nike, Puma και Adidas
Oι αμερικανικοί κολοσσοί του λιανικού εμπορίου απαιτούν τώρα από τους Κινέζους προμηθευτές τους να επωμιστούν το μισό έως το 66% του κόστους των αμερικανικών εισαγωγικών δασμών, καθώς ο συνεχιζόμενος εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ – Κίνας αυξάνει την πίεση στα κέρδη των επιχειρήσεων, δήλωσαν πηγές του κλάδου στην Post το Σάββατο 31 Μαϊου 2025.
Οι Αμερικανοί λιανοπωλητές βρίσκονται σε συνομιλίες με Κινέζους παραγωγούς εδώ και εβδομάδες σχετικά με το πώς να διαχειριστούν το πρόσθετο κόστος που προκαλείται από τον εμπορικό πόλεμο, με τις εταιρείες να αντιμετωπίζουν έντονη πολιτική πίεση στο εσωτερικό να «καταναλώσουν τους δασμούς» και να διατηρήσουν σταθερές τις τιμές.
Η Walmart και άλλοι μεγάλοι αμερικανικοί όμιλοι λιανικής συμφώνησαν προηγουμένως να επωμιστούν το πλήρες κόστος των δασμών όταν ζήτησαν από τους Κινέζους προμηθευτές τους να επανεκκινήσουν τις εξαγωγές στα τέλη Απριλίου, δήλωσαν πηγές του κλάδου στην Post εκείνη την εποχή.
Ωστόσο, παγκόσμια brands, συμπεριλαμβανομένων αρκετών αμερικανικών κολοσσών του λιανικού εμπορίου, πιέζουν τώρα τους προμηθευτές τόσο στην Κίνα όσο και σε μέρη της Νοτιοανατολικής Ασίας να απορροφήσουν ένα μεγάλο μέρος του κόστους των δασμών, σύμφωνα με πηγές από προμηθευτές που εξυπηρετούν εταιρείες όπως οι Walmart, Target, Nike, Puma και Adidas.
«Οι περισσότεροι πελάτες μας, οι προμηθευτές ενδυμάτων που εξάγουν σε μεγάλους λιανοπωλητές και μάρκες, καλούνται να καλύψουν το 50 έως 66% των τρεχόντων δασμών», δήλωσε στέλεχος σε έναν προμηθευτή μόδας, ο οποίος παράγει και προμηθεύεται από την Κίνα και τη Νοτιοανατολική Ασία και στη συνέχεια πωλεί στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη.
Οι διαπραγματεύσεις παραμένουν ρευστές και οι λεπτομέρειες για το πώς θα κατανεμηθεί το κόστος των δασμών δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί, τόνισαν οι πηγές, καθώς και οι δύο πλευρές παραμένουν σε συνεχή επαφή καθώς προσπαθούν να διαχειριστούν μια «δύσκολη περίοδο» για τον κλάδο.
Ωστόσο, ορισμένοι Κινέζοι προμηθευτές δήλωσαν ότι θα δυσκολευτούν να αντέξουν το πρόσθετο κόστος που τους ζητείται – ειδικά εάν η τρέχουσα 90ήμερη εκεχειρία στον εμπορικό πόλεμο ΗΠΑ-Κίνας λήξει χωρίς να καταλήξουν το Πεκίνο και η Ουάσινγκτον σε συμφωνία.
H μάχη των δασμών
Στα μέσα Μαΐου, το Πεκίνο και η Ουάσινγκτον συμφώνησαν να μειώσουν δραστικά τους δασμούς στα προϊόντα των άλλων για 90 ημέρες, με τις ΗΠΑ να μειώνουν τους πρόσθετους δασμούς τους στα κινεζικά προϊόντα από 145% σε 30% και την Κίνα να μειώνει τους δασμούς της στα αμερικανικά προϊόντα από 125% σε 10%.
Ωστόσο, οι δασμοί θα μπορούσαν να εκτοξευθούν σε τριψήφια επίπεδα τον Αύγουστο, εκτός εάν οι δύο πλευρές καταλήξουν σε συμφωνία για να αποφύγουν αυτό το σενάριο. Ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ, Scott Bessent, παραδέχτηκε την Πέμπτη (29/5) ότι οι συνομιλίες μεταξύ Πεκίνου και Ουάσινγκτον έχουν «κολλήσει λίγο».
Πηγή από έναν κατασκευαστή χαρτικών στην επαρχία Zhejiang της ανατολικής Κίνας δήλωσε στην Post ότι η εταιρεία βρισκόταν σε συζητήσεις με την Walmart και άλλους αμερικανούς λιανοπωλητές σχετικά με ένα «εφεδρικό σχέδιο» για το τι μπορεί να συμβεί μετά τη λήξη της εκεχειρίας των δασμών τον Αύγουστο.
Η Walmart συμφώνησε να καλύψει το πλήρες κόστος τυχόν δασμών μέχρι τον Αύγουστο στις προηγούμενες συμφωνίες της με τον κατασκευαστή χαρτικών, αλλά ο αμερικανός λιανοπωλητής δεν έχει ακόμη κάνει παραγγελίες μετά τον Αύγουστο.
Σύμφωνα με την πηγή, ο κατασκευαστής στη Zhejiang είναι σε θέση να καλύψει περίπου το 30% του πρόσθετου κόστους από τους δασμούς, αλλά «δεν υπάρχει περιθώριο» να αυξηθεί στο 50% ή και περισσότερο. Η εταιρεία δεν έχει ακόμη καταλήξει σε συμφωνία με την Walmart.
«Συμφωνούμε να προετοιμαστούμε για τη χειρότερη κατάσταση, ελπίζοντας παράλληλα για το καλύτερο», δήλωσε το άτομο, αναφερόμενο σε μια πιθανή επιστροφή σε τριψήφιους δασμούς.
Όταν επικοινώνησε μαζί του η Post για σχολιασμό, ένας εκπρόσωπος της Walmart δήλωσε: «Πάντα προσπαθούσαμε να διατηρούμε τις τιμές μας όσο το δυνατόν χαμηλότερες. Θα διατηρήσουμε τις τιμές όσο το δυνατόν χαμηλότερες για όσο το δυνατόν περισσότερο, δεδομένης της πραγματικότητας των μικρών περιθωρίων κέρδους λιανικής».
Η Puma αρνήθηκε να σχολιάσει, ενώ οι Target, Nike και Adidas δεν απάντησαν αμέσως στο ερώτημα της Post.
Ο Bessent δήλωσε ότι υπάρχει «πιθανώς» ανάγκη να παρέμβουν ο Πρόεδρος των ΗΠΑ Donald Trumpκαι ο Πρόεδρος Xi Jinping για να επιτευχθεί μια συμφωνία πριν από τις 12 Αυγούστου.
Δεν επιδιώκουμε να κατασκευάσουμε αθλητικά παπούτσια και μπλουζάκια.
Μπορούμε να το κάνουμε αυτό πολύ καλά και σε άλλες τοποθεσίες
Στην Κίνα, έχει δοθεί έμφαση στον μετριασμό των επιπτώσεων του εμπορικού πολέμου, βοηθώντας τους εξαγωγείς να στραφούν στην εγχώρια αγορά με τη βελτίωη του καταναλωτικού κλίματος.
Αλλά αυτό συχνά δεν είναι δυνατό για τα κινεζικά εργοστάσια που κατασκευάζουν προϊόντα βάσει συμβάσεων για ξένες μάρκες, σύμφωνα με έκθεση του Christopher Beddor, αναπληρωτή ερευνητή για την Κίνα στην εταιρεία ανάλυσης Gavekal.
«Ένα στέλεχος σε έναν μεγάλο διαδικτυακό λιανοπωλητή σημειώνει ότι τα παντελόνια που κατασκευάζονται για την αγορά των ΗΠΑ διαρκούν πολύ περισσότερο από αυτά στην Κίνα», έγραψε. «Υπάρχει επίσης μικρότερη εγχώρια ζήτηση για γάντια φούρνου – καθώς λιγότερες κατοικίες στην Κίνα έχουν φούρνους – και δεν υπάρχουν αγοραστές για ορισμένα προϊόντα, όπως οι χριστουγεννιάτικες κάρτες χύμα».
Οι Κινέζοι εξαγωγείς «σχεδόν σίγουρα θα αναγκαστούν να περιορίσουν την παραγωγή και να εκτρέψουν την προσφορά σε άλλες αγορές», σημείωσε ο Beddor.
Στις ΗΠΑ, εν τω μεταξύ, οι λιανοπωλητές δέχονται πολιτικές πιέσεις να μην αυξήσουν τις τιμές. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Walmart, Doug McMillon, προειδοποίησε στις 15 Μαΐου ότι ο γίγαντας του λιανικού εμπορίου δεν ήταν σε θέση να απορροφήσει όλο το κόστος του εμπορικού πολέμου και θα έπρεπε να αυξήσει ορισμένες τιμές. Δύο ημέρες αργότερα, ο Τραμπ δημοσίευσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι η Walmart και η Κίνα θα πρέπει να «καταναλώσουν τους δασμούς».
Στις 21 Μαΐου, η Nike ανακοίνωσε ότι θα αρχίσει να αυξάνει τις τιμές για να αντισταθμίσει το υψηλό κόστος που προκάλεσαν οι αμερικανικές…
Η γερμανική μάρκα αθλητικών ειδών Puma, εν τω μεταξύ, έχει προσαρμόσει την αλυσίδα εφοδιασμού της μειώνοντας τον όγκο των αγαθών που αποστέλλονται απευθείας από την Κίνα στις ΗΠΑ, αλλά δεν έχει αποκλείσει την πιθανότητα αυξήσεων τιμών.
Ο γερμανικός γίγαντας αθλητικών ειδών Adidas δήλωσε σε δήλωση της εταιρείας στις 29 Απριλίου ότι «δεν μπορεί να λάβει «τελικές» αποφάσεις» για το τι πρέπει να κάνει, αλλά πρόσθεσε ότι «οι αυξήσεις κόστους λόγω υψηλότερων δασμών θα προκαλέσουν τελικά αυξήσεις τιμών».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Target, Brian Cornell, δήλωσε στις 21 Μαΐου ότι οι αυξήσεις τιμών ήταν «η έσχατη λύση» για την εταιρεία, καθώς επιδιώκει να αντιμετωπίσει το κόστος των υψηλότερων δασμών.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.