Ενεργειακά αυτάρκης στο 100% ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών – FinanceNews.gr
Ο ΔΑΑ μετατρέπεται σε πρότυπο βιώσιμου αεροδρομίου στην Ευρώπη, καλύπτοντας τις ενεργειακές του ανάγκες μέσω αυτοπαραγωγής ΑΠΕ
Ένα ορόσημο για την ελληνική αλλά και την ευρωπαϊκή αεροπορική βιομηχανία σηματοδοτεί η πλήρης ενεργειακή αυτονομία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Ο ΔΑΑ καλύπτει πλέον το 100% των αναγκών του σε ηλεκτρική ενέργεια μέσω αυτοπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές, υλοποιώντας έναν στόχο που σε διεθνές επίπεδο είχε τοποθετηθεί για το 2050, αλλά στην Αθήνα έγινε πραγματικότητα ήδη από το 2025.
Το πρόγραμμα Route 2025, που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε σε μια περίοδο έντονων ανατροπών για τον κλάδο των αερομεταφορών, μετατρέπει το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας σε ένα από τα ελάχιστα στην Ευρώπη με πλήρη ιδιοκατανάλωση καθαρής ενέργειας, χωρίς χρήση εγγυήσεων προέλευσης. Πρόκειται για ένα έργο που ξεπερνά τον συμβολισμό και λειτουργεί ως πρακτικό παράδειγμα πράσινης μετάβασης σε υποδομές υψηλής ενεργειακής έντασης.
Η αφετηρία του εγχειρήματος τοποθετείται στο 2019, όταν τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια δεσμεύτηκαν για Net Zero Carbon έως το 2050. Ο ΔΑΑ, ωστόσο, επέλεξε να επιταχύνει δραστικά το χρονοδιάγραμμα, μεταφέροντας τον στόχο κατά 25 χρόνια νωρίτερα. Όπως τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, το Route 2025 δεν σχεδιάστηκε ως μια γενική διακήρυξη προθέσεων, αλλά ως ένας συγκεκριμένος οδικός χάρτης με σαφές χρονοδιάγραμμα και μετρήσιμα αποτελέσματα. Η επιλογή της αυτοπαραγωγής εντός του βασικού οικοπέδου του αεροδρομίου αποτέλεσε στρατηγική απόφαση, με στόχο την πραγματική ενεργειακή ανεξαρτησία.
Ένα έργο που προχώρησε κόντρα στις κρίσεις
Η υλοποίηση του Route 2025 δεν ήταν αυτονόητη. Μεσολάβησε η πανδημία, η κατάρρευση της επιβατικής κίνησης και αργότερα η ενεργειακή κρίση, που ανέτρεψαν τα δεδομένα σε ολόκληρη την Ευρώπη. Παρ’ όλα αυτά, η διοίκηση του ΔΑΑ επέλεξε να διατηρήσει τον σχεδιασμό, ακόμη και σε ένα περιβάλλον χωρίς σαφές ρυθμιστικό πλαίσιο για την αυτοπαραγωγή και την αποθήκευση ενέργειας. Η λύση βρέθηκε μέσα από την τμηματική υλοποίηση του έργου, ώστε να μην παγώσει η επένδυση εν αναμονή θεσμικών εξελίξεων.
Το συνολικό ύψος της επένδυσης προσεγγίζει τα 70 εκατ. ευρώ, με σημαντική χρηματοδοτική συμμετοχή του ΤΑΝΕΟ, αναδεικνύοντας τον ρόλο των συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα στη μετάβαση σε βιώσιμες υποδομές. Όπως επισημάνθηκε από την πολιτική ηγεσία, η ενεργειακή αυτονομία του ΔΑΑ ενισχύει όχι μόνο την ανθεκτικότητα του ίδιου του αεροδρομίου, αλλά και τη συνολική εικόνα της Ελλάδας ως σύγχρονου και βιώσιμου τουριστικού προορισμού.
Δύο φάσεις, μία ενεργειακή επανάσταση
Το πρόγραμμα αναπτύχθηκε σε δύο διακριτές φάσεις. Η πρώτη αφορούσε την εγκατάσταση φωτοβολταϊκού πάρκου ισχύος 16 MW, το οποίο κάλυπτε περίπου το 45% της κατανάλωσης του αεροδρομίου. Η δεύτερη και καθοριστική φάση περιλάμβανε νέα μονάδα ισχύος 35,5 MW, σε συνδυασμό με σύστημα αποθήκευσης ενέργειας, ανεβάζοντας τη συνολική εγκατεστημένη ισχύ στα 51,5 MW και επιτρέποντας την πλήρη κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του ΔΑΑ.
Από το 2026, η ετήσια παραγωγή αναμένεται να φτάνει τις 88.000 MWh, ποσότητα που αντιστοιχεί στην κατανάλωση περίπου 22.000 νοικοκυριών. Η κλίμακα του έργου κατατάσσει τον ΔΑΑ ανάμεσα στις μεγαλύτερες εγκαταστάσεις αυτοπαραγωγής παγκοσμίως στον αεροδρομιακό κλάδο.
Μηδενισμός έμμεσων εκπομπών και ενεργειακό πλεονέκτημα
Μέχρι σήμερα, περίπου το 90% του ανθρακικού αποτυπώματος του αεροδρομίου προερχόταν από έμμεσες εκπομπές που σχετίζονταν με την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας. Με τη μετάβαση στη 100% αυτοπαραγωγή, αυτές οι εκπομπές μηδενίζονται, αλλάζοντας ριζικά το περιβαλλοντικό ισοζύγιο του ΔΑΑ. Παράλληλα, συνεχίζεται η μείωση των άμεσων εκπομπών μέσω της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων επίγειας εξυπηρέτησης και της εγκατάστασης αντλιών θερμότητας νέας γενιάς.
Η ενεργειακή αυτή μετάβαση αποδείχθηκε στρατηγικό πλεονέκτημα σε μια περίοδο που η Ευρώπη βρέθηκε αντιμέτωπη με ακραία αστάθεια στις τιμές ενέργειας. Ένα project που το 2019 φαινόταν φιλόδοξο, λειτούργησε τελικά ως ασπίδα απέναντι σε κρίσεις που τότε δεν μπορούσαν να προβλεφθούν.
Οι συνεργασίες πίσω από το αποτέλεσμα
Καθοριστική για την επιτυχία του Route 2025 ήταν η συνεργασία με θεσμικούς και τεχνικούς φορείς, όπως η ΡΑΕ, ο ΑΔΜΗΕ, ο ΔΕΔΔΗΕ, η ΥΠΑ και η ΑΠΑ. Οι αδειοδοτήσεις, η διασύνδεση και η ένταξη του έργου σε ένα δίκτυο που ήδη δοκιμάζεται από τη ραγδαία ανάπτυξη των ΑΠΕ αποτέλεσαν σύνθετες προκλήσεις, οι οποίες ξεπεράστηκαν μέσα από στενό συντονισμό.
Όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο Γιάννης Παράσχης, η επιτυχία του Route 2025 δεν συνιστά απλώς μια καλή περιβαλλοντική επίδοση. Αποτελεί μια συνειδητή επιλογή στρατηγικού ρίσκου που δικαιώθηκε και τοποθετεί τον ΔΑΑ στην πρώτη γραμμή της διεθνούς συζήτησης για το μέλλον των αερομεταφορών, όπου τα αεροδρόμια δεν είναι πλέον μόνο κόμβοι μετακίνησης, αλλά ενεργειακά, τεχνολογικά και αναπτυξιακά οικοσυστήματα.
Διαβάστε επίσης: Πρασινίζει το «Ελευθέριος Βενιζέλος» με επενδύσεις άνω των 75 εκατ. ευρώ
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




