Κατατέθηκε στη Βουλή το νέο εργασιακό νομοσχέδιο – Δείτε τις αλλαγές

Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας-Στήριξη στον Εργαζόμενο- Προστασία στην Πράξη».
Το νομοσχέδιο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση στις 25 Αυγούστου και αποτέλεσε αντικείμενο εκτενούς διαλόγου με εθνικούς κοινωνικούς εταίρους και κόμματα της αντιπολίτευσης.
«Ήταν μία εξαιρετικά γόνιμη διαδικασία που κατέληξε στο τελικό κείμενο του νομοσχεδίου στο οποίο ενσωματώσαμε μεγάλο αριθμό προτάσεων που προήλθαν από τους κοινωνικούς εταίρους και τα σχόλια της διαβούλευσης. Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που απαντά στις ανάγκες της σύγχρονης αγοράς εργασίας και που προήλθε από τον πυρήνα της, τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις. Είμαστε πάντα ανοικτοί σε ρεαλιστικές προτάσεις, και επιδίωξή μας είναι ο διαρκής και εποικοδομητικός διάλογος με όλους τους εμπλεκομένους», δήλωσε η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκη Κεραμέως.
Μεταξύ των προτάσεων που κατατέθηκαν από τους κοινωνικούς εταίρους και ενσωματώθηκαν στο νομοσχέδιο είναι:
• Η πρόβλεψη ότι η άρνηση παροχής υπερωρίας δεν μπορεί να οδηγήσει σε οποιαδήποτε βλαπτική μεταβολή ή δυσμενή διάκριση σε βάρος του εργαζόμενου από τον εργοδότη
• Η διευκρίνιση ότι κάθε αδικαιολόγητη μείωση αποδοχών συνιστά μονομερή βλαπτική μεταβολή και όχι μόνο εάν έγινε κατόπιν εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας
• Η διευκρίνιση ότι ελλείψει της αναγγελίας πρόσληψης επιβάλλεται πρόστιμο για αδήλωτη εργασία
• Η κατάργηση υποχρέωσης συνυπογραφής από τον εργοδότη σε περιπτώσεις οικειοθελούς αποχώρησης καθώς και η αυτόματη ειδοποίηση του εργοδότη για την υποβολή της δήλωσης εκ μέρους του εργαζόμενου.
Επίσης μετά την διαβούλευση προστέθηκαν στο νομοσχέδιο διατάξεις που προβλέπουν ενδεικτικά:
• Επέκταση προστασίας από απόλυση (προστασία μητρότητας) και στις ανάδοχες μητέρες
• Απλοποίηση των προϋποθέσεων για την επέκταση των ειδικοτήτων που μπορούν να ασκούν καθήκοντα ιατρού εργασίας με σκοπό την αντιμετώπιση της έλλειψης γιατρών εργασίας.
Το νομοσχέδιο αποτελείται από οκτώ άξονες και εμπεριέχει ρυθμίσεις που στοχεύουν στον εκσυγχρονισμό του εργασιακού πλαισίου, την απλοποίηση των διαδικασιών, τη μείωση της γραφειοκρατίας, τη στήριξη των εργαζομένων μέσω της θωράκισης των δικαιωμάτων τους, την ενίσχυση της εργασιακής τους ασφάλειας, τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων και τη διαμόρφωση ενός διαφανούς και σύγχρονου εργασιακού περιβάλλοντος.
Ειδικότερα, το νομοσχέδιο ενισχύει τη στήριξη στους εργαζόμενους καθώς προβλέπει μεταξύ άλλων, μεγαλύτερες ελευθερίες στην τετραήμερη εργασία και στο αίτημα του εργαζομένου για την κατανομή της ετήσιας άδειας αναψυχής, αυξάνει τον αριθμό των δικαιούχων επιδόματος κυοφορίας και λοχείας, προβλέπει ότι το επίδομα γονικής αδείας είναι ανεκχώρητο, ακατάσχετο, αφορολόγητο, απαγορεύει μειώσεις στις αποδοχές μετά την εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας, προβλέπει υποχρεωτική παρουσία συντονιστή υγείας και ασφάλειας σε μεγάλα τεχνικά έργα.
Επιπλέον, δίνει στους εργαζόμενους την δυνατότητα να εργαστούν κατ΄ εξαίρεση – εφόσον το επιθυμούν – έως 13 ώρες την ημέρα, σε έναν εργοδότη – έναντι δύο που ισχύει σήμερα – με προσαύξηση 40% στην αμοιβή.
Παράλληλα, περιλαμβάνει διατάξεις οι οποίες διευκολύνουν τις επιχειρήσεις. Μεταξύ άλλων προβλέπει σημαντική απλοποίηση της διαδικασίας πρόσληψης, fast – track προσλήψεις ορισμένου χρόνου για επείγουσες ανάγκες και κατάργηση πολλών εντύπων των οποίων η πληροφορία ήδη υποβάλλεται στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
Τέλος, ενσωματώνει διατάξεις που στοχεύουν στην λειτουργική ενίσχυση της Επιθεώρησης Εργασίας, αλλά και κοινωνικοασφαλιστικές διατάξεις οι οποίες προβλέπουν μεταξύ άλλων ότι η απαλλαγή των προσαυξήσεων από ασφαλιστικές εισφορές σε υπερεργασία, υπερωρίες, νυχτερινά και αργίες επεκτείνεται και σε προσαυξήσεις υπερεργασίας, υπερωρίας, νυχτερινών και αργιών που προβλέπονται από Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας καθώς και σε σχετικές προσαυξήσεις που χορηγούνται οικειοθελώς από τον εργοδότη, ωφελώντας εργαζόμενους και επιχειρήσεις.
Αναλυτικά με το υπόψη σχέδιο νόμου ρυθμίζονται, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:
ΜΕΡΗ Α΄ & Β΄
1 . Τροποποιούνται – συμπληρώνονται διατάξεις του π.δ. 62/2025 (Κώδικας Εργατικού Δικαίου).
Ενδεικτικά αναφέρονται:
α. Καταργείται:
– ο ρητός χρονικός προσδιορισμός της ατομικής σύμβασης (ημερήσια ή εβδομαδιαία ή δεκαπενθήμερη ή μηνιαία), καθώς η διάρκεια της σύμβασης μερικής απασχόλησης μπορεί να είναι οποιαδήποτε συμφωνήσουν εγγράφως τα συμβαλλόμενα μέρη,
– η υποχρέωση γνωστοποίησης στην Επιθεώρηση Εργασίας των έγγραφων συμβάσεων μερικής ή εκ περιτροπής απασχόλησης.
β. Τροποποιείται το άρθρο 73 του π.δ. 62/2025, σχετικά με τα στοιχεία που υποχρεούνται να γνωστοποιούν οι εργοδότες στους εργαζόμενους, καθώς και το άρθρο 190, σχετικά με την ελάχιστη προβλεψιμότητα της εργασίας, όταν το πρόγραμμα οργάνωσης του χρόνου εργασίας είναι ως επί το πλείστον μη προβλέψιμο.
γ. Προβλέπεται η δυνατότητα παροχής υπερωρίας στην εκ περιτροπής απασχόληση.
δ. Δίνεται η δυνατότητα κατανομής των ετήσιων επιτρεπόμενων ωρών υπερωρίας από τρεις (3) ώρες που ίσχυε σε έως και τέσσερις (4) ώρες ημερησίως, χωρίς να μεταβάλλεται το ετήσιο όριο υπερωριών των εκατόν πενήντα (150) ωρών.
ε. Υποχρεούται εφεξής ο εργοδότης να αναγγέλλει τη χορήγηση της άδειας εργαζόμενου απογραφικά στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, εντός του πρώτου δεκαημέρου του μήνα που ακολουθεί τον μήνα χορήγησής της [σήμερα η σχετική ενέργεια αναγγέλλεται έως και μία (1) ώρα μετά την έναρξη πραγματοποίησής της].
στ. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την κατάτμηση του χρόνου αδείας.
ζ. Ορίζεται ότι το επίδομα γονικής άδειας είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης αντίθετης διάταξης, και δεν προσμετράται στο συνολικό οικογενειακό εισόδημα.
η. Προβλέπεται η χορήγηση του μεταγενέθλιου τμήματος της άδειας μητρότητας και των πάσης φύσεως αποδοχών και επιδομάτων που συνδέονται με αυτήν, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, και στην περίπτωση αναδοχής τέκνου.
θ. Συμπληρώνεται το άρθρο 291 του π.δ. 62/2025, σχετικά με την προστασία της μητρότητας έναντι της καταγγελίας της σχέσης εργασίας, ώστε αυτό να έχει εφαρμογή και στις εργαζόμενες που υιοθετούν τέκνο έως οκτώ (8) ετών [ίσχυε για τέκνο έως έξι (6) ετών], καθώς και στις εργαζόμενες που γίνονται ανάδοχες τέκνου έως οκτώ (8) ετών.
i. Επανακαθορίζονται:
– η διαδικασία αναγγελίας οικειοθελούς αποχώρησης του εργαζομένου.
– το χρονικό διάστημα απουσίας του εργαζομένου, μετά το οποίο τεκμαίρεται η καταγγελία της σύμβασης εργασίας εκ μέρους του.
– η προθεσμία για την αναγγελία από πλευράς εργοδότη της οικειοθελούς αποχώρησης του εργαζομένου στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
ii. Παρέχεται στον εργαζόμενο η δυνατότητα αναγγελίας της οικειοθελούς αποχώρησής του στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
ια. Προσδιορίζονται ως:
– μονομερής βλαπτική μεταβολή των όρων της σύμβασης εργασίας του εργαζομένου, η αδικαιολόγητη μείωση από πλευράς εργοδότη, των πάσης φύσεως αποδοχών του εργαζομένου, εξαιτίας της ένταξης του εργοδότη στο σύστημα της ψηφιακής κάρτας εργασίας ή της εφαρμογής του εν λόγω συστήματος.
– άκυρη, η καταγγελία της σύμβασης εργασίας από τον εργοδότη, σε περίπτωση άρνησης του εργαζομένου για παροχή υπερωριακής εργασίας.
ιβ.
i. Καταργείται η υποχρέωση του εργοδότη για τήρηση στον χώρο εργασίας των έντυπων ατομικών όρων εργασίας του προσωπικού, του βιβλίου αδειών και των εκκαθαριστικών σημειωμάτων αποδοχών του προσωπικού και κατά συνέπεια η μη τήρηση των ανωτέρω εντύπων παύει να συνιστά παράβαση της εργατικής νομοθεσίας, η οποία επισύρει διοικητικές κυρώσεις.
ii. Απαλείφεται η περίπτωση της μη ανάρτησης του πίνακα προσωπικού και προγράμματος ωρών εργασίας, από τις ευθέως αποδεικνυόμενες παραβάσεις της εργατικής νομοθεσίας, για τις οποίες επιβάλλονται στον εργοδότη διοικητικές κυρώσεις.
ιγ.
i. Επανακαθορίζονται τα στοιχεία που υποβάλλονται στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ για τον έλεγχο της αγοράς εργασίας.
ii. Παρέχεται στον εργαζόμενο η δυνατότητα πρόσβασης σε όλα τα στοιχεία της εργασιακής του σχέσης που τηρούνται στο ανωτέρω Π.Σ..
ιδ. Δημιουργείται ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή, μέσω της οποίας κάθε εργοδότης δύναται να χρησιμοποιεί το Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
ιε.
i. Αναθεωρείται η διαδικασία αναγγελίας έναρξης εργασίας και μεταβολής των όρων εργασίας στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.
ii. Προβλέπεται η επιβολή των αναφερόμενων διοικητικών κυρώσεων στην περίπτωση μη τήρησης από πλευράς εργοδότη, της διαδικασίας αναγγελίας έναρξης εργασίας.
ιστ.
i. Δημιουργείται ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή «Ταχείας Πρόσληψης» για την αναγγελία πρόσληψης εργαζομένων με σύμβαση εργασίας ορισμένου χρόνου, στην περίπτωση επειγουσών αναγκών του εργοδότη.
ii. Καθορίζεται η διαδικασία πρόσληψης και αποδοχής της από τον εργαζόμενο.
iii. Προβλέπεται η επιβολή διοικητικών κυρώσεων στην περίπτωση απασχόλησης εργαζομένων, κατά παράβαση των προβλεπόμενων υποχρεώσεων δημοσιότητας.
ιζ. Τροποποιούνται-συμπληρώνονται οι διατάξεις που αφορούν στο ηλεκτρονικό σύστημα μέτρησης του χρόνου εργασίας των εργαζομένων με τη χρήση ψηφιακής κάρτας εργασίας. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων:
i. Παρέχεται στους εργαζόμενους η δυνατότητα ευέλικτης προσέλευσης στην επιχείρηση, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
ii. Προσδιορίζονται:
– τα χρονικά σημεία σήμανσης της ψηφιακής κάρτας στις επιχειρήσεις των αναφερόμενων κλάδων εμπορικής δραστηριότητας,
– ο χρόνος προετοιμασίας των εργαζομένων προς ανάληψη εργασίας ή προς αποχώρηση.
iii. Προβλέπεται η επιβολή από την Επιθεώρηση Εργασίας διοικητικών κυρώσεων στην περίπτωση απασχόλησης εργαζομένου κατά τον χρόνο προετοιμασίας.
ιη. Tίθεται προθεσμία εντός της οποίας, η διοίκηση της επιχείρησης, οφείλει να ενημερώσει την Επιτροπή Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων (Ε.Υ.Α.Ε.) ή τον εκπρόσωπο των εργαζομένων, σε περίπτωση θανατηφόρων εργατικών ατυχημάτων.
ιθ. Προβλέπεται η δυνατότητα σύστασης στην επιχείρηση, Εσωτερικής Υπηρεσίας Προστασίας και Πρόληψης (ΕΣ.Υ.Π.Π.), ώστε ο εργοδότης να ανταποκριθεί στην υποχρέωση να χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες τεχνικού ασφαλείας και ιατρού εργασίας.
κ. Επικαιροποιούνται
i) η κατάταξη των επιχειρήσεων ανά κλάδο οικονομικής δραστηριότητας (γίνεται βάσει της στατιστικής ταξινόμησης της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, έτους 2008, αντί του έτους 1980 που ισχύει σήμερα) και
ii) ο πίνακας ειδικοτήτων τεχνικού ασφαλείας κατά δραστηριότητα επιχειρήσεων.
κα. Απαλείφονται οι προϋποθέσεις της παρ. 4 άρθρου 506 του π.δ. 62/2025, σχετικά με τις ιατρικές ειδικότητες, που δύναται να ασκούν καθήκοντα ιατρού εργασίας.
κβ. Προστίθενται στις υποχρεώσεις του εργοδότη
i) η ενημέρωση του τεχνικού ασφαλείας και ιατρού εργασίας, για κάθε προγραμματισμένη μεταβολή στην παραγωγική διαδικασία και τον τρόπο οργάνωσης της επιχείρησης, σε θέματα υγείας και ασφάλειας της εργασίας,
ii) η αναγγελία, εντός του οριζόμενου χρονικού διαστήματος, στην Επιθεώρηση Εργασίας και στον e-Ε.Φ.Κ.Α., της ασθένειας εργαζομένου που οφείλεται στην εργασία και iii) η παροχή εκπαίδευσης καρδιοαναπνευστικής αναζωογόνησης (ΚΑΡΠΑ) και λαβής Χάιμλιχ στους εργαζομένους, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις (μέρος της εκπαίδευσης θα καλυφθεί με δωρεάν παροχή υλικοτεχνικού εξοπλισμού από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης).
κγ. Τίθεται σε λειτουργία στη Γενική Γραμματεία Εργασιακών Σχέσεων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία «ΗΡΙΔΑΝΟΣ» («Ο.Π.Σ. ΗΡΙΔΑΝΟΣ»), το οποίο δύναται να διαλειτουργεί και με άλλα Πληροφοριακά Συστήματα φορέων του δημοσίου τομέα.
(άρθρα 1-39 & 41)
2. Καθορίζεται ο ελάχιστος χρόνος απασχόλησης των συντονιστών στους οποίους έχουν ανατεθεί αρμοδιότητες τεχνικού ασφαλείας, κατά την εκτέλεση των αναφερόμενων δημόσιων ή ιδιωτικών τεχνικών και οικοδομικών έργων.
(άρθρο 40)
3. Επανακαθορίζεται το νομικό πλαίσιο καταβολής των αποζημιώσεων των μελών των επιτροπών του άρθρου 28 του ν. 3850/2010. (άρθρα 42-44)
ΜΕΡΟΣ Γ΄
1. Κυρώνονται και έχουν την ισχύ, που ορίζει η παρ. 1 του άρθρου 28 του Συντάγματος, οι αναφερόμενες διεθνείς συμβάσεις της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας.
2. Παρέχεται δυνατότητα εξαίρεσης, με κανονιστική πράξη, συγκεκριμένων κλάδων οικονομικής δραστηριότητας ή κατηγοριών εργαζομένων, από την εφαρμογή της υπ’ αρ. 155 Διεθνούς Σύμβασης Εργασίας που αφορά στην ασφάλεια και την υγεία στην εργασία και το εργασιακό περιβάλλον.
(άρθρα 45 – 50)
ΜΕΡΟΣ Δ΄
Ρυθμίζονται θέματα αναφορικά με τη λειτουργία της Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας». Ειδικότερα:
1. α. Επανακαθορίζεται το πλαίσιο της νομικής εκπροσώπησης του προσωπικού της. Προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η νομική εκπροσώπηση των μελών της από τους δικηγόρους της Νομικής Υπηρεσίας της Επιθεώρησης Εργασίας, αντί από μέλος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους που ισχύει σήμερα.
β. Επανακαθορίζεται ο φορέας κάλυψης των δαπανών εκπροσώπησης του πληρεξούσιου δικηγόρου, εφόσον επιλεγεί ο συγκεκριμένος τρόπος νομικής υποστήριξης (η Επιθεώρηση Εργασίας, αντί το επισπεύδον Υπουργείο που είναι σήμερα).
γ. Το εν λόγω μέτρο εφαρμόζεται και σε αποχωρήσαντες υπαλλήλους, υπό την προϋπόθεση ότι η υπόθεση αφορά την εκτέλεση των καθηκόντων τους όταν βρίσκονταν στην εργασία.(άρθρα 51 – 54)
2. Εξαιρούνται από τις διατάξεις της περ. α) της παρ.1 του άρθρου 10 της υποπαρ. Δ9 της παρ. Δ του άρθρου 2 του ν. 4336/2015 περί ορίων ναυτικών μιλίων για την αναγνώριση εξόδων διανυκτέρευσης, οι μετακινήσεις των υπαλλήλων της Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας», που διενεργούνται για τους επιτόπιους ελέγχους στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων του. (άρθρο 55)
3. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με το Συμβούλιο Διοίκησης και τον Διοικητή της Ανεξάρτητης Διοικητικής Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας». (άρθρο 56) 4. Διευκρινίζεται ότι ένας (1) εκ των τριών (3) συνεργατών του Διοικητή της Επιθεώρησης Εργασίας δύναται να είναι δημοσιογράφος. (άρθρο 57)
5. Παρέχεται η δυνατότητα επικούρησης της Νομικής Υπηρεσίας της Επιθεώρησης Εργασίας από δικηγόρους, στους οποίους ανατίθεται, με αμοιβή, ο χειρισμός δικαστικών και εξωδίκων υποθέσεων της εν λόγω Αρχής. (άρθρο 58)
6. α. Επανακαθορίζεται το μισθολογικό καθεστώς του ιατρικού προσωπικού της Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας», εναρμονιζόμενο με τις διατάξεις του ν. 4999/2022 περί μισθολογικών ρυθμίσεων για τους ιατρούς και οδοντιάτρους του Ε.Σ.Υ..
β. Προβλέπεται, αναδρομική εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 20 του ν. 5045/2023 και της παρ. 3 του άρθρου 14 του ν. 5163/2024 (αναπροσαρμογή βασικών μισθών). (άρθρο 59)
7. Παρατείνεται το χρονικό διάστημα [από πέντε (5) σε δέκα (10) έτη], κατά το οποίο οι υπάλληλοι του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης μπορούν να συνδράμουν στους ελέγχους της Επιθεώρησης Εργασίας με τους ίδιους όρους, υποχρεώσεις και δικαιώματα. (άρθρα 60 & 61)
ΜΕΡΟΣ Ε΄
Εισάγονται ρυθμίσεις που αφορούν στην εκπόνηση από τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.) επιδοτούμενων προγραμμάτων συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, την υποστήριξη του εκπαιδευτικού προσωπικού της και την εναρμόνιση του πλαισίου παροχών της με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο. Συγκεκριμένα:
1 .α. Παρέχεται στη Δ.ΥΠ.Α. η δυνατότητα εκπόνησης προγραμμάτων επιδοτούμενης επαγγελματικής κατάρτισης για επαγγελματίες υποψήφιους οδηγούς ή οδηγούς, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
β. Καθορίζονται οι πηγές χρηματοδότησης/επιδότησης των ανωτέρω προγραμμάτων. (άρθρα 62 – 64)
2 . Διευρύνονται οι κατηγορίες δικαιούχων ανέργων και αναζητούντων εργασία, των χρηματικών παροχών και υπηρεσιών της Δ.ΥΠ.Α. (επίδομα ανεργίας, κλπ.).
(άρθρο 65)
3 .α. Χορηγείται στους εκπαιδευτικούς της Δ.ΥΠ.Α. που συμμετέχουν στις εξετάσεις πιστοποίησης προσόντων των αποφοίτων των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑ.Σ.) Μαθητείας και των Πειραματικών Επαγγελματικών Σχολών (Π.ΕΠΑ.Σ.) Μαθητείας:
– αποζημίωση κατά το οριζόμενο ύψος,
– πρόσθετη αποζημίωση για απασχόληση τα Σάββατα και τις Κυριακές της αναφερόμενης περιόδου.
β. Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση των θεμάτων που αφορούν στην υλοποίηση των προτεινόμενων διατάξεων. (άρθρα 66 & 69)
6. Απαλείφονται τα ηλικιακά όρια για την καταβολή από τη Δ.ΥΠ.Α. ασφαλιστικών εισφορών για τη θεμελίωση δικαιώματος πλήρους σύνταξης από τον κλάδο σύνταξης του e–Ε.Φ.Κ.Α. στους μακροχρόνια άνεργους. (άρθρο 67)
7. Παρατείνεται το διάστημα ισχύος [από εννέα (9) σε δεκαοκτώ (18) μήνες] των συμβάσεων παροχής υπηρεσιών φύλαξης και καθαριότητας κτιρίων της Δ.ΥΠ.Α., που έχουν συναφθεί με αναδόχους από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις της, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρο 68)
ΜΕΡΟΣ ΣΤ΄
1. α. Συμπληρώνονται οι διατάξεις σχετικά με τον υπολογισμό της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (Ε.Α.Σ.) και της Ειδικής Εισφοράς Συνταξιούχων Επικουρικής Ασφάλισης (Ε.Ε.Σ.Ε.Α.) και προβλέπεται ότι, στις περιπτώσεις χορήγησης προσαύξησης ήδη καταβαλλόμενης σύνταξης σύμφωνα με τις παρ. 7 και 8 του άρθρου 20 του ν. 4387/2016, λόγω αξιοποίησης χρόνου ασφάλισης από απασχόληση συνταξιούχου, για τον προσδιορισμό του συντελεστή παρακράτησης λαμβάνεται υπόψη το ποσό της σύνταξης, που εκάστοτε λαμβάνει ή δικαιούται να λάβει ο συνταξιούχος πριν από τη χορήγηση της προσαύξησης αυτής.
Τα ανωτέρω καταλαμβάνουν αιτήσεις χορήγησης προσαύξησης σύμφωνα με τις παρ. 7 και 8 του άρθρου 20 του ν. 4387/2016, που έχουν υποβληθεί από τη 13η.5.2016 και μετά.
β. Ορίζεται ότι, και στην περίπτωση χορήγησης επιπλέον της προβλεπόμενης προσαύξησης για νυχτερινή εργασία, υπερεργασία και υπερωρία, καθώς και για εργασία κατά τις Κυριακές και αργίες από συλλογική σύμβαση εργασίας ή οικειοθελώς από τον εργοδότη, το συνολικό ποσό της ασφαλιστικής εισφοράς
ασφαλισμένων μισθωτών και εργοδοτών υπολογίζεται επί του ποσού των πάσης φύσεως αποδοχών των εργαζομένων, χωρίς να προσμετράται η προσαύξηση αυτή, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης.
γ. Παρέχεται στους ασφαλισμένους η δυνατότητα αξιοποίησης του χρόνου ασφάλισης με καταβολή εισφορών στον Κλάδο Πρόσθετης Ασφάλισης Αγροτών του ν. 1745/1987. Ειδικότερα προβλέπεται ότι, ύστερα από αίτησή τους, ο εν λόγω χρόνος θεωρείται ως χρόνος κύριας ασφάλισης και συνυπολογίζεται με τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης σε οποιονδήποτε ενταγμένο στον e-Ε.Φ.Κ.Α. φορέα κύριας ασφάλισης, εφόσον δεν αξιοποιηθεί σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 5 του ν. 2458/1997 (περί συνυπολογισμού στον Κλάδο Κύριας Ασφάλισης και Αγροτών), ή του άρθρου 13 του ν. 2458/1997 (περί διαδοχικής ασφάλισης με φορείς επικουρικής ασφάλισης).
δ. Ορίζεται ότι, μέχρι την έκδοση του Κανονισμού Ασφάλισης και Παροχών του e-Ε.Φ.Κ.Α., για τη συμπλήρωση του απαιτούμενου χρόνου ασφάλισης, για τη χορήγηση επιδόματος κυοφορίας και λοχείας μισθωτών προσμετράται το σύνολο του χρόνου ασφάλισης μισθωτού, που έχει διανυθεί στην ασφάλιση του e-Ε.Φ.Κ.Α..
ε. Τροποποιείται ο Κανονισμός περίθαλψης Ταμείου Πρόνοιας Δικηγόρων Αθήνας, ώστε το επίδομα για βρεφονηπιακούς σταθμούς να χορηγείται, υπό τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις, σε δικηγόρους και ασκούμενους δικηγόρους ανεξαρτήτως φύλου (σήμερα προβλέπεται μόνο για τις γυναίκες). (άρθρα 70 -76)
2. α. Επεκτείνεται και στο έτος 2025 η εφαρμογή της παρ. 11 του άρθρου 21 του ν. 4354/2015, σχετικά με τον καθορισμό αποζημίωσης του προσωπικού που συμμετέχει στα αναφερόμενα συλλογικά όργανα, για την εκκαθάριση των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης, τον κανονισμό και την πληρωμή συντάξεων του δημόσιου τομέα και των πρώην ταμείων που εντάχθηκαν στον e-Ε.Φ.Κ.Α., εφόσον επιτευχθούν οι τεθέντες ποσοτικοί στόχοι. Το ίδιο ισχύει και για το προσωπικό του e-Ε.Φ.Κ.Α., το οποίο απασχολείται εντός του 2025 με συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους για την εξυπηρέτηση του κοινού, μέσω του ενιαίου αριθμού εξυπηρέτησης πολιτών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
β. Εισάγεται ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία είναι δυνατή η αναδρομική ισχύς των αποφάσεων σύστασης των κλιμακίων, ομάδων, υποομάδων κ.λπ. και του προσωπικού για την εξυπηρέτηση του κοινού, μέσω του ενιαίου αριθμού εξυπηρέτησης πολιτών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης έως και δύο (2) έτη. (άρθρο 77)
3. α. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη διαδικασία συμπλήρωσης των οικονομικών στοιχείων ασφάλισης, εισφορών και κρατήσεων των ασφαλισμένων υπαλλήλων των δημοσίων υπηρεσιών.
β. Προβλέπεται ο ορισμός γραμματέα της τριμελούς επιτροπής επιλογής προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων και Διευθύνσεων του e-Ε.Φ.Κ.Α., καθώς και ο ορισμός αναπληρωματικών μελών της εν λόγω επιτροπής.
(άρθρα 78 & 79)
4. Επεκτείνεται η διάταξη του άρθρου 4 του ν. 4892/2022, σχετικά με τη χορήγηση χρηματικού ποσού ως επιβράβευσης παραγωγικότητας των υπαλλήλων του e-Ε.Φ.Κ.Α. και στους υπαλλήλους των διευθύνσεων που υπάγονται απευθείας στον Διοικητή (ισχύει για τους υπαλλήλους των διευθύνσεων που υπάγονται στις Γενικές Διευθύνσεις του φορέα). (άρθρο 80)
5. Συμπληρώνονται οι διατάξεις του άρθρου 7 του ν. 4892/2022, σχετικά με τη Μονάδα Εσωτερικών Ερευνών του e-Ε.Φ.Κ.Α.. Ειδικότερα:
α. Προβλέπεται ότι, εφόσον κρίνεται απαραίτητη για την υποστήριξη της εν λόγω Μονάδας η συνδρομή επαγγελματιών με τεχνογνωσία και δεξιότητες που δεν υπάρχουν εντός του φορέα, αυτή δύναται να ανατίθεται, κατόπιν προηγούμενης αιτιολογημένης απόφασης του Διοικητή, μετά από γνώμη του επικεφαλής της Μονάδας, σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.
β. Το άρθρο 101 του ν. 4622/2019, περί νομικής υπεράσπισης και δικαστικών εξόδων για το προσωπικό της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, εφαρμόζεται αναλόγως στο προσωπικό και στα στελέχη της Μονάδας Εσωτερικών Ερευνών, κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους.
(άρθρο 81)
6. Προβλέπεται η δυνατότητα προμήθειας καυσίμων κίνησης του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) από την Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.) για τις ανάγκες των υπηρεσιακών του οχημάτων, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις, και έως ότου ολοκληρωθούν οι τακτικές διαγωνιστικές διαδικασίες για την προμήθεια των καυσίμων κίνησης, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. Το ύψος της οφειλής, εξοφλείται από τον e-ΕΦΚΑ, και καταγράφεται ως έσοδο του Κρατικού Προϋπολογισμού. (άρθρο 82)
7. Ορίζεται ότι, οφειλές προς τον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.), που αφορούν σε ανείσπρακτες ασφαλιστικές εισφορές, πρόσθετα τέλη, τόκους, προσαυξήσεις και λοιπές επιβαρύνσεις που έχουν γεννηθεί από 10.09.2009 έως και την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου, στο πλαίσιο υλοποίησης του ειδικού προγράμματος για τους πρώην εργαζόμενους της εταιρείας «Θράκη Α.Ε.», με φορέα χρηματοδότησης το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, κεφαλαιοποιούνται και μέχρι την έκδοση απόφασης ολοκλήρωσης του έργου, σύμφωνα με το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης, η είσπραξή τους αναστέλλεται και δεν λαμβάνονται υπόψη για τη χορήγηση ασφαλιστικής ενημερότητας στον φορέα υλοποίησης του προγράμματος.
Εάν, κατά την εξέταση των στοιχείων που αφορούν σε υποχρεώσεις και πληρωμές, στο πλαίσιο του ως άνω προγράμματος, προς τον e-Ε.Φ.Κ.Α., από την αρμόδια υπηρεσία διαχείρισης, με συνεπικουρία Ειδικής Επιτροπής Ελέγχου, προκύψει ότι τα ήδη καταβληθέντα κατά τη διάρκεια του προγράμματος πρόσθετα τέλη, τόκοι, προσαυξήσεις, και λοιπές επιβαρύνσεις υπερτερούν των τρεχουσών οφειλών προς τον e-Ε.Φ.Κ.Α., οι οφειλές διαγράφονται. Σε αντίθετη περίπτωση η διαφορά καλύπτεται με ισόποση επιχορήγηση του e-Ε.Φ.Κ.Α. από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. (άρθρο 83)
8. Τροποποιούνται διατάξεις των ν. 4778/2021 και ν. 4826/2021, περί θεμάτων λειτουργίας του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Κ.Α.) και συγκεκριμένα:
– αυξάνεται από δέκα (10) σε είκοσι (20) ο αριθμός των υπαλλήλων του e-Ε.Φ.Κ.Α. που δύναται, κατ’ εξαίρεση, να μεταταχθεί, αποσπασθεί ή μετακινηθεί στο Τ.Ε.Κ.Α.,
– ορίζεται σε δύο (2) έτη, από τρία (3) που ισχύει, ο ανώτατος χρόνος απόσπασης υπαλλήλου στο Τ.Ε.Κ.Α. για την πραγματοποίηση της δυνατότητας μετάταξής του σε αυτό,
– προβλέπεται η διαδικασία i) επιλογής και τοποθέτησης του προϊστάμενου της Διεύθυνσης Επενδύσεων του Τ.Ε.Κ.Α. και ii) καθορισμού των αποδοχών του (συμπεριλαμβάνεται ειδική αμοιβή θέσης εργασίας, πλέον του βασικού μισθού και των επιδομάτων), οι οποίες υπάγονται στο όριο της παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015). (άρθρα 84-86, 88-89)
9. Συμπληρώνεται ο ν. 5078/2023 με διατάξεις σχετικά με τα μέτρα εξυγίανσης, καθώς και τη λύση, την εκκαθάριση και τη διανομή της κινητής και ακίνητης περιουσίας των εκ μετατροπής αλληλοβοηθητικών ταμείων. Μεταξύ άλλων ορίζεται ότι, με την περάτωση της εκκαθάρισης του Ταμείου, το καθαρό υπόλοιπο της κινητής και ακίνητης περιουσίας που μπορεί να προκύψει, περιέρχεται στον e-Ε.Φ.Κ.Α.. (άρθρο 87)
ΜΕΡΗ Ζ΄- Θ΄
1. Ρυθμίζονται ζητήματα αναφορικά με την ακολουθούμενη διαδικασία καθορισμού επαρκούς νομοθετημένου μισθού και ημερομισθίου για τα αναφερόμενα έτη. Προβλέπεται η δημιουργία και λειτουργία στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ψηφιακού μηχανισμού συγκέντρωσης και ανάλυσης στοιχείων για τον υπολογισμό του κατώτατου νομοθετημένου μισθού.
(άρθρα 90 – 94)
2. α. Παρατείνονται έως την οριζόμενη ημερομηνία, οι συμβάσεις εργασίας των αναφερόμενων κατηγοριών υπαλλήλων επικουρικού προσωπικού του Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
β. Παρέχεται η δυνατότητα παράτασης από τη λήξη τους, σύμφωνα με τους προβλεπόμενους όρους και για το οριζόμενο χρονικό διάστημα, της διάρκειας των συμβάσεων προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ι.δ.ο.χ.), που συνήφθησαν για την κάλυψη παροδικών αναγκών του Ελληνικού Κτηματολογίου (άρθρα 37 έως 42 του ν.4765/2021). (άρθρο 95)
3. Εισάγεται, έως και την οριζόμενη προθεσμία, ειδικό φορολογικό και ασφαλιστικό καθεστώς (υπαγωγή οφειλών σε ρύθμιση και αναστολή, απαλλαγή από πρόσθετα τέλη, τόκους και λοιπές προσαυξήσεις και επιβαρύνσεις, κ.λ.π.) για τις αναφερόμενες κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις στις οποίες επιβλήθηκαν κτηνιατρικά μέτρα εξυγίανσης του ζωικού τους κεφαλαίου. (άρθρα 96-97)
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.