Λάρι Έλισον: Ο άνθρωπος που κινεί τα νήματα της τεχνολογίας, των media και της πολιτικής – FinanceNews.gr

Λάρι Έλισον: Ο άνθρωπος που κινεί τα νήματα της τεχνολογίας, των media και της πολιτικής - FinanceNews.gr


Λάρι Έλισον: Ο αόρατος αρχιτέκτονας ενός κόσμου όπου δεδομένα, τεχνητή νοημοσύνη και μέσα ενημέρωσης συγκλίνουν σε ένα σύστημα ελέγχου.

Στα 81 του, ο Λάρι Έλισον φαίνεται να ξεπερνά την παραδοσιακή επιχειρηματική ισχύ. Με την Oracle να ελέγχει τεράστια δίκτυα δεδομένων και υπολογιστικής ισχύος, την οικογένειά του να αποκτά Paramount και CBS, και το TikTok να φιλοξενείται στους servers του, ο Έλισον έχει γίνει ο άνθρωπος που κινεί τα νήματα της τεχνολογίας, των media και, εμμέσως, της πολιτικής.

O Λάρι Έλισον «έκλεψε» τον τίτλο από τον Ίλον Μασκ – Είναι πλέον ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου

Για τον ίδιο, αυτή η συγκέντρωση εξουσίας σημαίνει πρόοδο: «Όλοι θα έχουν την καλύτερη συμπεριφορά, επειδή όλοι θα καταγράφονται». Οι επικριτές του μιλούν για την πιο γυαλιστερή μορφή ιδιωτικής δυστοπίας.

Βγαίνει στη σκηνή λακωνικός, τεχνικός, ακριβής. Δεν πουλά γυαλιστερά προϊόντα· πουλά πρόσβαση σε υπολογιστική ισχύ και δεδομένα. Από τις πρώτες μέρες της Oracle—τότε που οι βάσεις δεδομένων ήταν ένα ξηρό τεχνικό αντικείμενο—καταλάβαινε ότι η καρδιά της οικονομίας είναι η τάξη στα δεδομένα.

Τέσσερις δεκαετίες μετά: Η εποχή της AI

Το μεγάλο κύμα της AI απαιτεί ακριβώς αυτό: αποθήκες δεδομένων χωρίς όρια, ορχήστρες GPU σε απόλυτο συγχρονισμό, συμβόλαια δισεκατομμυρίων με εταιρείες που εκπαιδεύουν γιγαντιαία μοντέλα. Ο Έλισον βρίσκεται στο φυσικό του στοιχείο.

Από τα data στα media

Με τον Ντέιβιντ Έλισον στη Skydance και την εξαγορά της Paramount, ο έλεγχος φτάνει σε ταινίες, σειρές και ειδησεογραφικά brands. Ο Λάρι σκέφτεται σαν μηχανικός: Πώς μειώνεται το κόστος, πώς χτίζονται cloud pipelines, πώς «δένει» η τηλεόραση με την πλατφόρμα και τα δεδομένα.

Στον κόσμο των κοινωνικών δικτύων, η Oracle φιλοξενεί κρίσιμα κομμάτια του TikTok στις ΗΠΑ. Ο Έλισον δεν είναι ο εκδότης των βίντεο· είναι ο άνθρωπος που ελέγχει πώς αυτά φτάνουν στον χρήστη. Ο μοχλός δεν φαίνεται στο timeline, αλλά κινεί το timeline.

Η πρόταση-σοκ

Σε παρουσίαση προς επενδυτές περιγράφει ένα μέλλον όπου τα πάντα καταγράφονται: σώματα ασφαλείας με κάμερες που στέλνουν live εικόνα, AI που «βλέπει» και ειδοποιεί, συστήματα που δεν σβήνουν ποτέ—απλώς «κλειδώνουν» μέχρι δικαστική εντολή.
Το ακροατήριο διχάζεται: για τον Έλισον είναι τάξη και λογοδοσία· για τους επικριτές, ψηφιακή δυστοπία με ιδιωτικό ανάδοχο.

Ανατομία της ισχύος

Υπολογιστική ισχύς (compute): Συμβόλαια-θηρία, data centers, GPU. Όποιος ελέγχει το compute καθορίζει τους ρυθμούς της καινοτομίας.

Δεδομένα (data gravity): Βάσεις, εφαρμογές, ροές. Τα δεδομένα «βαραίνουν» εκεί όπου βρίσκονται ήδη άλλα δεδομένα—και ο Έλισον ξέρει να τα μαγνητίζει.

Αφήγημα και προσοχή (attention): Μέσω media assets και πλατφορμών διανομής. Η προσοχή είναι νόμισμα· η διανομή, κεντρική τράπεζα.

Η κατοχή και των τριών δημιουργεί συγκέντρωση ισχύος που ξεπερνά την αγορά και αγγίζει θεσμικές σφαίρες, επηρεάζοντας πολιτικές επιλογές, ρυθμιστικά πλαίσια και δημόσιο διάλογο.

Πολιτική και σύγκρουση συμφερόντων

Ως συνομιλητής προέδρων και μεγάλος δωρητής, ο Έλισον εμφανίζεται στο παρασκήνιο μεγάλων αποφάσεων. Δεν νομοθετεί, αλλά ορίζει το πεδίο εφαρμογής των νόμων μέσω της τεχνολογικής υποδομής. Έτσι γεννιέται ο χαρακτηρισμός «σκιώδης πρόεδρος».

Η συγκέντρωση τόσης ισχύος σε ιδιώτη δημιουργεί εύλογες ανησυχίες για σύγκρουση συμφερόντων. Ο πάροχος της υποδομής που επενδύει και διαμεσολαβεί στη ροή της προσοχής θέτει το ερώτημα: ποιος ελέγχει ποιον;

Ο μύθος και η πραγματικότητα

Drop-out, αυτοδίδακτος προγραμματιστής, νικητής στο America’s Cup, ιδιοκτήτης της Λαναΐ—ο μύθος είναι συναρπαστικός. Το μοτίβο όμως μένει σταθερό: επιστροφή στα δεδομένα.

Ο «CEO των πάντων» δεν χρειάζεται θεσμικά αξιώματα· αρκεί να κατακτήσει την αρχιτεκτονική μέσα στην οποία λειτουργούν. Αν η επόμενη δεκαετία κριθεί από ποιος ελέγχει data pipelines, AI εργοστάσια και διανομείς της προσοχής, τότε ο Λάρι Έλισον δεν είναι απλώς πρωταγωνιστής. Είναι το σκηνικό. Και σε ένα έργο όπου η υποδομή γράφει το σενάριο, αυτός που κατέχει την υποδομή αγγίζει κάτι που μοιάζει επικίνδυνα με σκιώδη προεδρία.

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων