Μεταποίηση: Ενισχύεται η παραγωγή, σε υψηλά έτους ο PMI

Μεταποίηση: Ενισχύεται η παραγωγή, σε υψηλά έτους ο PMI


Τα στοιχεία του Μαρτίου υπέδειξαν εντονότερη βελτίωση της υγείας του ελληνικού τομέα μεταποίησης, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του δείκτη PMI® από την S&P Global.

Η συνολική άνοδος στην οικονομία παραγωγής αγαθών ήταν η εντονότερη που έχει καταγραφεί σε διάστημα περίπου ενός έτους, καθώς οι ταχύτερες αυξήσεις της παραγωγής, των νέων παραγγελιών και της απασχόλησης υποστήριξαν την ανάπτυξη. Οι εταιρείες αύξησαν τον αριθμό των εργαζομένων τους και τις αγορές εισροών, λόγω των μεγαλύτερων απαιτήσεων παραγωγής και των διαφαινόμενων ενδείξεων για άσκηση πίεσης στο εργατικό δυναμικό. Επιπλέον, ο όγκος αδιεκπεραίωτων εργασιών ήταν αμετάβλητος κατά τη διάρκεια του Μαρτίου, μετά από μια σειρά 19 μηνών συνεχούς συρρίκνωσης.

Παράλληλα, οι πληθωριστικές πιέσεις εντάθηκαν, καθώς το κόστος εισροών και οι τιμές πώλησης αυξήθηκαν με εντονότερους ρυθμούς. Σύμφωνα με αναφορές, οι ευνοϊκότερες συνθήκες ζήτησης έδωσαν τη δυνατότητα στις εταιρείες να μετακυλίσουν εν μέρει το υψηλότερο κόστος στους πελάτες τους.

Ο εποχικά προσαρμοσμένος Δείκτης Υπευθύνων Προμηθειών της S&P Global για τον τομέα μεταποίησης στην Ελλάδα (Purchasing Managers’ Index™ – PMI) έκλεισε στις 55.0 μονάδες τον Μάρτιο, τιμή υψηλότερη από τις 52.6 μονάδες του Φεβρουαρίου, υποδεικνύοντας έντονη βελτίωση των λειτουργικών συνθηκών για τους Έλληνες παραγωγούς αγαθών. Η τελευταία αύξηση ήταν η ταχύτερη που έχει καταγραφεί από τον Απρίλιο του 2024 και ιστορικά υψηλή.

Στη συνολική ανάπτυξη του τομέα μεταποίησης συνέβαλε η σημαντική επιτάχυνση της αύξησης της παραγωγής στο τέλος του πρώτου τριμήνου.

Οι Έλληνες παραγωγοί αγαθών κατέγραψαν την ταχύτερη αύξηση των επιπέδων παραγωγής που έχει καταγραφεί από τον Απρίλιο του 2024, καθώς οι μεγαλύτερες νέες παραγγελίες και η εντονότερη ζήτηση από την πλευρά των πελατών υποστήριξαν την ιστορικά υψηλή άνοδο.

Επεκτείνοντας την τρέχουσα περίοδο συνεχούς αύξησης σε πέντε μήνες, τα στοιχεία του Μαρτίου υπέδειξαν ταχύτερη αύξηση των νέων πωλήσεων από την πλευρά των Ελλήνων κατασκευαστών. Σύμφωνα με αναφορές μελών του πάνελ, η μεγαλύτερη δραστηριότητα στον κατασκευαστικό τομέα, παράλληλα με τις εντονότερες συνθήκες ζήτησης τόσο από το εσωτερικό όσο και από το εξωτερικό, ενίσχυσαν τις νέες παραγγελίες. Ο ρυθμός αύξησης ήταν ο ταχύτερος που έχει καταγραφεί σε διάστημα περίπου ενός έτους.

Αντίστοιχα, οι νέες παραγγελίες εξαγωγών αυξήθηκαν περαιτέρω και με ταχύτερο ρυθμό. Ο ρυθμός αύξησης ήταν ο μεγαλύτερος που έχει καταγραφεί από τον περασμένο Απρίλιο.

Ο μεγαλύτερος όγκος νέων παραγγελιών παρότρυνε τους κατασκευαστές να αυξήσουν το παραγωγικό δυναμικό τους τον Μάρτιο, καθώς τα επίπεδα απασχόλησης αυξήθηκαν με τον δριμύτερο ρυθμό που έχει καταγραφεί από τον Ιανουάριο του 2022. Παράλληλα με τους εργαζομένους πλήρους απασχόλησης, οι εταιρείες ανέφεραν ότι προσέλαβαν και προσωπικό προσωρινής απασχόλησης για να βοηθήσει στη διεκπεραίωση των εισερχόμενων νέων εργασιών και εν αναμονή περαιτέρω αυξήσεων.

Εν τω μεταξύ, οι αγορές εισροών αυξήθηκαν επίσης με ταχύτερο ρυθμό, καθώς οι εταιρείες προσαρμόστηκαν στις μεγαλύτερες νέες παραγγελίες και προσπάθησαν να δημιουργήσουν αποθέματα ασφαλείας. Ο ρυθμός αύξησης ήταν σε γενικές γραμμές έντονος, και ο ταχύτερος που έχει καταγραφεί από τον περασμένο Ιούλιο.

Παρά την αύξηση του προσωπικού, τα στοιχεία του Μαρτίου σηματοδότησαν το τέλος της περιόδου 19 μηνών συνεχούς μείωσης των αδιεκπεραίωτων εργασιών. Οι Έλληνες κατασκευαστές κατέγραψαν αμετάβλητα επίπεδα ανεκτέλεστων εργασιών, λόγω των ενδείξεων άσκησης πίεσης στο εργατικό δυναμικό μετά τις αυξημένες απαιτήσεις παραγωγής.

Ταυτόχρονα, το υψηλότερο κόστος πρώτων υλών και μεταφορών ώθησε τις τιμές εισροών προς τα πάνω κατά τη διάρκεια του Μαρτίου. Ο ρυθμός αύξησης επιταχύνθηκε και πάλι και ήταν ο ταχύτερος που έχει καταγραφεί από τον Νοέμβριο του 2022. Η αισθητή αύξηση των λειτουργικών δαπανών ήταν εντονότερη από τον μέσο όρο της έρευνας.

Κατ’ αναλογία με την ταχύτερη αύξηση του κόστους εισροών, οι εταιρείες αύξησαν τις χρεώσεις εκροών στο τέλος του πρώτου τριμήνου, καθώς μετακύλισαν εν μέρει στους πελάτες τις μεγαλύτερες τιμές εισροών. Ο ρυθμός αύξησης των τιμών πώλησης ήταν ο δεύτερος ταχύτερος που έχει καταγραφεί από τον Φεβρουάριο του 2023 (παράλληλα με τον Ιούλιο του 2024) και ήταν ιστορικά υψηλός.

Παρότι οι μεγαλύτερες νέες πωλήσεις οδήγησαν σε περαιτέρω μείωση των αποθεμάτων ετοίμων προϊόντων, καθώς οι εταιρείες προσπάθησαν να τηρήσουν τις προθεσμίες παράδοσης των παραγγελιών, τον Μάρτιο τα αποθέματα προμηθειών αυξήθηκαν για πρώτη φορά εντός του 2025. Ωστόσο, η αύξηση ήταν οριακή, καθώς η μεγαλύτερη επιδείνωση της απόδοσης των προμηθευτών επηρέασε δυσμενώς τους χρόνους παράδοσης εισροών.

Τέλος, οι προσδοκίες των Ελλήνων κατασκευαστών σχετικά με την παραγωγή βελτιώθηκαν στο τέλος του πρώτου τριμήνου. Ο βαθμός εμπιστοσύνης για αύξηση της παραγωγής κατά το επόμενο έτος ήταν ο υψηλότερος που έχει καταγραφεί από τον Ιανουάριο του 2024 και ισχυρότερος από τον μέσο όρο της έρευνας.

Σύμφωνα με αναφορές, η αισιοδοξία βασίστηκε στις ελπίδες για περαιτέρω άνοδο των νέων παραγγελιών και αύξηση της δραστηριότητας στον κατασκευαστικό τομέα.

Οπως επισημαίνει η  Siân Jones, Επικεφαλής Οικονομολόγος της S&P Global Market Intelligence: «Η ανάπτυξη του ελληνικού τομέα μεταποίησης επιταχύνθηκε στο τέλος του πρώτου τριμήνου, καθώς ο ρυθμός αύξησης ήταν ο ισχυρότερος που έχει καταγραφεί σε διάστημα περίπου ενός έτους.

Οι βελτιωμένες συνθήκες ζήτησης στήριξαν τα υψηλότερα επίπεδα παραγωγής, νέων παραγγελιών, αγορών εισροών και απασχόλησης. Στην πραγματικότητα, ο ρυθμός δημιουργίας θέσεων εργασίας ήταν ο εντονότερος που έχει καταγραφεί από το ξεκίνημα του 2022.

Ωστόσο, η αυξημένη ζήτηση για εισροές και η περαιτέρω σταθερή επιδείνωση της απόδοσης των προμηθευτών οδήγησαν σε σημαντική άνοδο των τιμών εισροών. Η εντονότερη αύξηση της επιβάρυνσης κόστους που έχει καταγραφεί από τον Νοέμβριο του 2022 αντιμετωπίστηκε με ταχύτερο ρυθμό αύξησης των χρεώσεων, καθώς οι ευνοϊκότερες συνθήκες ζήτησης και η ενισχυμένη εμπιστοσύνη σχετικά με τις προοπτικές για το επόμενο έτος κατέστησαν δυνατή τη μεγαλύτερη τιμολογιακή ισχύ για τους κατασκευαστές.»

 

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων

02-04-2025

Notice of Results