Νέα εποχή στη αγορά LNG: Αναγέννηση στόλου, δισεκατομμύρια σε συμβόλαια και ελληνική ισχύς – FinanceNews.gr

Νέα εποχή στη αγορά LNG: Αναγέννηση στόλου, δισεκατομμύρια σε συμβόλαια και ελληνική ισχύς - FinanceNews.gr



Αγορά LNG 2025: Πίεση για νεότευκτα πλοία. Η Ελλάδα με 46 παραγγελίες και στόλο 32 δισ. δολαρίων γίνεται πρωταγωνιστής

 

Η αγορά των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG carriers) βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι. Από τη μια πλευρά, η παγκόσμια ζήτηση για LNG ενισχύεται διαρκώς, τροφοδοτούμενη από την ανάγκη της Ευρώπης να διαφοροποιήσει τις ενεργειακές της πηγές μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία και από τις στρατηγικές χωρών της Ασίας που στοχεύουν στην ενεργειακή ασφάλεια. Από την άλλη, η γήρανση σημαντικού μέρους του στόλου –ιδίως των παλαιότερων steam carriers– δημιουργεί πιέσεις στους πλοιοκτήτες να στραφούν σε νέα, αποδοτικότερα και περιβαλλοντικά φιλικότερα πλοία.

Το orderbook παραμένει ισχυρό αλλά εμφανίζει σημάδια επιβράδυνσης. Μέχρι τον Μάιο του 2025 είχαν καταγραφεί μόλις 17 νέες παραγγελίες, αισθητά λιγότερες από τον «καυτό» ρυθμό του 2024. Ο λόγος παραγγελιών προς υφιστάμενο στόλο υποχώρησε στο 45% (από 55% το 2024), με 332 πλοία υπό ναυπήγηση, συνολικής χωρητικότητας 55 εκατ. κ.μ.

Ηλικιακή γήρανση και προοπτικές ανανέωσης

Ο μέσος όρος ηλικίας των LNG carriers είναι 10,5 έτη, όμως περίπου το 31% ξεπερνά ήδη τα 16 χρόνια. Αυτό σημαίνει ότι μέσα στην επόμενη πενταετία η αγορά θα χρειαστεί να προχωρήσει σε μαζική ανανέωση στόλου, ώστε να ανταποκριθεί στα αυστηρότερα περιβαλλοντικά πρότυπα και στις απαιτήσεις των ναυλωτών για κατανάλωση και αποδοτικότητα.

Οι εκτιμήσεις αναλυτών δείχνουν ότι έως το 2028 θα χρειαστούν 295 νέα πλοία, αριθμός που ευθυγραμμίζεται με τις περίπου 300 παραδόσεις νεότευκτων που αναμένονται. Παράλληλα, πάνω από 200 παλαιότερα carriers αναμένεται να οδηγηθούν σε διάλυση ή να μετασκευαστούν σε FSRUs, υπογραμμίζοντας τη μετάβαση προς έναν στόλο μικρότερης ηλικίας και υψηλότερης τεχνολογικής απόδοσης.

Οι Έλληνες πρωταγωνιστές της αγοράς

Η Ελλάδα έχει πλέον καταστεί κορυφαία δύναμη στον χώρο των LNG carriers. Ο ελληνόκτητος στόλος αριθμεί πάνω από 145 πλοία, συνολικής αξίας περίπου 32 δισ. δολαρίων, ενώ βρίσκονται υπό παραγγελία 46 νέα carriers, αντιπροσωπεύοντας το 14% του παγκόσμιου orderbook.

  • Η TMS Cardiff Gas του Γιώργου Οικονόμου έχει παραγγείλει τέσσερα νεότευκτα στα ναυπηγεία Samsung Heavy Industries, με συμβόλαια που ξεπερνούν το 1 δισ. δολάρια.

  • Η Evalend Shipping του Κρίτωνα Λεντούδη επενδύει σε LNG bunker vessels, μια αναδυόμενη κατηγορία πλοίων που συνδέεται με την πράσινη μετάβαση.

  • Η Capital Gas Carrier Corp του Ευάγγελου Μαρινάκη προχώρησε πρόσφατα στην ανακύκλωση του Trader II (ναυπήγηση 2002), σε μια χρονιά που ήδη έχουν διαλυθεί 11 LNG carriers, αριθμός-ρεκόρ. Όπως δήλωσε ο CEO της εταιρείας, Γεράσιμος Καλογηράτος, «το θετικό περιβάλλον, σε συνδυασμό με την απόσυρση παλαιότερων carriers, ενισχύει την αξία της νέας γενιάς πλοίων μας».

Κυριαρχία των κορεατικών ναυπηγείων και άνοδος των bunker vessels

Τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας εξακολουθούν να ηγούνται της παγκόσμιας αγοράς. Οι Hanwha Ocean, HD Hyundai και Samsung Heavy συγκεντρώνουν συμβόλαια αξίας 71,3 δισ. δολαρίων, με τις παραγγελίες της TMS Cardiff Gas και της Celsius Shipping να ξεχωρίζουν.

Το 2025 εξελίχθηκε σε έτος-σταθμό για τα LNG bunker vessels, καθώς οι νέες παραγγελίες σε αυτή την κατηγορία ξεπέρασαν για πρώτη φορά τις παραγγελίες μεγάλων carriers: 15 συμβόλαια για bunker vessels έναντι εννέα για carriers το πρώτο επτάμηνο. Η δυναμική αυτή αποτυπώνει την αυξανόμενη χρήση του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου, με το 40% της συνολικής χωρητικότητας των νεότευκτων να βασίζεται πλέον σε LNG.

Ναυλαγορά και προοπτικές

Οι πιέσεις στη ναυλαγορά θεωρούνται περισσότερο συγκυριακές. Οι spot ναύλοι για πλοία MEGI/XDF χωρητικότητας 174.000 κ.μ. κινούνται στις 33.000 δολ./ημέρα ανατολικά του Σουέζ και στις 35.000 δολ./ημέρα δυτικά, ενώ οι χρονοναυλώσεις ενός έτους σταθεροποιήθηκαν στις 44.000 δολ./ημέρα.

Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η οριακή αυτή πτώση θα αναστραφεί όσο πλησιάζει ο χειμώνας, με τη ζήτηση για LNG να παραμένει υψηλή. Σε κάθε περίπτωση, η ναυτιλία LNG βρίσκεται στην αυγή μιας νέας γενιάς carriers, όπου η τεχνολογική και περιβαλλοντική αναβάθμιση θα αποτελέσει το κλειδί για την παγκόσμια ηγεμονία.

Διαβάστε επίσης: TMS Cardiff Gas: Επένδυση 1 δισ. δολαρίων σε νέα LNG carriers

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων