Νέο πειθαρχικό στο Δημόσιο: Τρέχουν οι προθεσμίες από τώρα για την σταδιακή εφαρμγή του μέτρου

Λίγους μήνες μετά την ψήφιση του νέου πειθαρχικού δικαίου (ν. 5225/2025), οι υπηρεσίες κινούνται σε ρυθμούς fast-track για να το εφαρμόσουν. Ο νόμος αυστηροποιεί τις ποινές και διευρύνει τις περιπτώσεις οριστικής παύσης (απόλυσης) με χαρακτηριστικό παράδειγμα την άρνηση συμμετοχής στην αξιολόγηση για δύο συνεχόμενες περιόδους. Το σημαντικότερο οργανωτικό βήμα είναι ότι καταργούνται τα συλλογικά πειθαρχικά όργανα και αντικαθίστανται από ένα κεντρικό όργανο, το Πειθαρχικό Συμβούλιο Ανθρώπινου Δυναμικού Δημόσιου Τομέα, με συμμετοχή λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Τα σημερινά 100 πρωτοβάθμια συμβούλια και το δευτεροβάθμιο θα λειτουργούν μεταβατικά ως το τέλος του 2026 και παύουν οριστικά την 1η Ιανουαρίου 2027.
Η μετάβαση τρέχει με σφιχτές προθεσμίες, υπό τον συντονισμό της εφαρμογής e-peitharxika της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, που από τις αρχές του 2024 καταγράφει όλα τα στάδια της (προ)πειθαρχικής διαδικασίας για τον στενό και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα (εξαιρείται το στρατιωτικό προσωπικό).
Έως τις 31 Οκτωβρίου 2025 με δυνατότητα δίμηνης παράτασης, οι πρόεδροι των πρωτοβάθμιων συμβουλίων οφείλουν να καταχωρίσουν στην εφαρμογή τα βασικά στοιχεία όλων των εκκρεμών υποθέσεων που υπήρχαν τη μέρα δημοσίευσης του νόμου (2 Σεπτεμβρίου 2025), μαζί με δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα περαίωσης. Το χρονοδιάγραμμα αυτό δεν μπορεί να υπερβαίνει το ένα έτος από τη δημοσίευση του νόμου· άρα οι υποθέσεις αυτές πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως τις αρχές Σεπτεμβρίου 2026. Παράλληλα, οι υποθέσεις που παραπέμπονται από 2/9/2025 έως 31/12/2025 πρέπει να περαστούν στο σύστημα μέχρι το τέλος του έτους και να περαιωθούν εντός ενός έτους από την παραπομπή. Σε κάθε περίπτωση, τα υφιστάμενα συλλογικά όργανα οφείλουν να κλείσουν, μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2026, όλες τις υποθέσεις που εκκρεμούσαν έως 31 Δεκεμβρίου 2025.
Τα δεδομένα δείχνουν μέγεθος πρόκλησης: πάνω από 2.600 εκκρεμείς πειθαρχικές υποθέσεις, με πολλές διαδικασίες να αγγίζουν ή να ξεπερνούν την πενταετία. Μόνο στις προκαταρκτικές εξετάσεις καταγράφονται 41 εκκρεμότητες από το 2021, 726 από το 2022, 755 από το 2023, 740 από το 2024, ενώ έχουν ήδη περαστεί 384 για το 2025. Παρά τον φόρτο, η ψηφιοποίηση φαίνεται να επιταχύνει το ρυθμό απονομής πειθαρχικής δικαιοσύνης: πειθαρχικές διώξεις ασκήθηκαν σε 1.792 υπαλλήλους το 2022, σε 1.886 το 2023, σε 2.325 το 2024 και ήδη σε 2.383 μέσα στο 2025.
Τι σημαίνουν όλα αυτά για τους υπαλλήλους; Πρώτον, ότι η οριστική παύση παραμένει η βαρύτερη ποινή και εφαρμόζεται για σοβαρά πειθαρχικά παραπτώματα και —πλέον ρητά— για επίμονη άρνηση συμμετοχής στην αξιολόγηση επί δύο συνεχόμενες περιόδους. Δεύτερον, ότι η τηρήση προθεσμιών και διαδικασιών γίνεται κρίσιμη: κάθε υπόθεση θα «τρέχει» σε αυστηρό χρονοδιάγραμμα που παρακολουθείται κεντρικά. Τρίτον, πως η συνεπής παρουσία και συνεργασία στις διαδικασίες αξιολόγησης και πειθαρχικού ελέγχου δεν είναι τυπικότητα αλλά υπηρεσιακή υποχρέωση με απτές συνέπειες.
Συνολικά, το νέο πλαίσιο στοχεύει σε γρηγορότερη, διαφανή και ενιαία πειθαρχική δικαιοσύνη: με κεντρικό συμβούλιο, ψηφιακή ιχνηλασιμότητα και προθεσμίες που κλείνουν τις εκκρεμότητες ως το 2026. Για τους φορείς σημαίνει οργάνωση και έγκαιρη τροφοδότηση του e-peitharxika. Για τους υπαλλήλους σημαίνει ξεκάθαρους κανόνες αλλά και ότι η επίμονη παραβίασή τους μπορεί να οδηγήσει, πλέον, μέχρι και σε απόλυση.
– Financial Report
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.