Νέο ρεκόρ στη διακίνηση containers: Ηγεμονία Ασίας, άλμα αυτοματοποίησης στην Ευρώπη – FinanceNews.gr

Ρεκόρ δεκαετίας στη διακίνηση containers το 2024 με 743,6 εκατ. TEUs. Στην κορυφή η Σαγκάη, σε άνοδο το Ρότερνταμ
Το 2024 καταγράφηκε ιστορικό ρεκόρ στη ναυτιλία των εμπορευματοκιβωτίων, με τους κορυφαίους λιμένες του κόσμου να διακινούν συνολικά 743,6 εκατομμύρια TEUs, σημειώνοντας αύξηση 8,1% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση One Hundred Container Ports 2025 της Lloyd’s List. Πρόκειται για ρεκόρ δεκαετίας, σε μια περίοδο όπου οι εφοδιαστικές αλυσίδες δοκιμάζονται από γεωπολιτικές εντάσεις, εμπορικούς δασμούς και ανακατατάξεις στις αγορές.
Παρά τις γεωπολιτικές εντάσεις και τους εμπορικούς δασμούς, η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα έδειξε αξιοσημείωτη ανθεκτικότητα, με την Ασία να κυριαρχεί απόλυτα στον χάρτη των λιμένων.
Στην πρώτη θέση βρέθηκε η Σαγκάη, ακολουθούμενη από τη Σιγκαπούρη, ενώ την πρώτη δεκάδα συμπλήρωσαν λιμάνια-γίγαντες όπως το Νίνγκμπο-Ζουσάν, το Σενζέν, το Τσινγκτάο, το Γκουάνγκτζου, το Μπουσάν, το Τιαντζίν, το Ντουμπάι/Τζεμπέλ Αλί και το Πορτ Κλανγκ. Από τους δέκα κορυφαίους λιμένες, οι έξι βρίσκονται στην Κίνα, επιβεβαιώνοντας την ισχύ της χώρας στο παγκόσμιο εμπόριο.
Σαγκάη: Ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της ναυτιλίας
Η Σαγκάη διατήρησε το 2024 την πρωτοκαθεδρία της, με διακίνηση 51,5 εκατομμυρίων TEUs, αυξημένων κατά 4,8% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ο όγκος αυτός αντιστοιχεί περίπου στο 16% του συνόλου της Κίνας, ενώ το 13,9% της κίνησης προήλθε από διεθνή μεταφόρτωση, ενισχυμένη από τη χαλάρωση των κανόνων καμποτάζ.
Η Moody’s χαρακτήρισε το λιμάνι «εξαιρετικά αποτελεσματικό», με τον υπερσύγχρονο τερματικό Yangshan Phase IV να ξεχωρίζει για το υψηλό επίπεδο αυτοματοποίησης, επιτυγχάνοντας 27-28 κινήσεις ανά ώρα. Παράλληλα, η Σαγκάη επενδύει σε ψηφιοποίηση υπηρεσιών, ηλεκτρονικό εκτελωνισμό και χρήση εναλλακτικών καυσίμων, αποτελώντας πρότυπο για τη νέα εποχή των «έξυπνων λιμένων».
Ρότερνταμ: Σταθερότητα και μεγάλες επενδύσεις
Το Ρότερνταμ, ο μεγαλύτερος λιμένας της Ευρώπης, κατέγραψε το 2024 άνοδο 2,8%, φτάνοντας τα 13,82 εκατ. TEUs, κατακτώντας την 11η θέση παγκοσμίως. Η αύξηση αυτή ήρθε μετά από πτώση 7% το 2023, αποδεικνύοντας τη δυναμική ανάκαμψη του λιμένα σε συνθήκες γεωπολιτικής αβεβαιότητας.
Ο διευθύνων σύμβουλος Boudewijn Siemons υπογράμμισε ότι το Ρότερνταμ «παρέμεινε σταθερό σε ταραγμένα νερά», ενώ η διοίκηση συνεχίζει να επενδύει σε υποδομές. Το Maasvlakte II, έκτασης 130 εκταρίων, εξελίσσεται στον μεγαλύτερο πλήρως αυτοματοποιημένο τερματικό της APM Terminals στην Ευρώπη, ενώ η RWG προχωρά σε τρίτη προβλήτα που θα λειτουργήσει το 2026.
Παράλληλα, τα δύο μεγάλα terminals επενδύουν σε υποδομές ηλεκτροδότησης από την ξηρά, ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της νέας ευρωπαϊκής νομοθεσίας που θα καταστεί υποχρεωτική το 2030 για πλοία άνω των 5.000 GT.
ΗΠΑ και αναδυόμενες αγορές: Η νέα δυναμική
Οι λιμένες των Ηνωμένων Πολιτειών κατέγραψαν σημαντικές αυξήσεις, κυρίως στις ανατολικές και δυτικές ακτές, αλλά και στον Κόλπο του Μεξικού. Η ενίσχυση της καταναλωτικής ζήτησης και η στρατηγική ανασύσταση αποθεμάτων ενόψει εμπορικών εντάσεων με την Κίνα αποτέλεσαν τους βασικούς μοχλούς της ανόδου.
Ταυτόχρονα, χώρες όπως η Ινδία, το Βιετνάμ και η Τουρκία επωφελήθηκαν από την αναδιάταξη των εφοδιαστικών αλυσίδων και τις νέες περιφερειακές εμπορικές συμφωνίες, αναδεικνυόμενες σε ανερχόμενους κόμβους στο παγκόσμιο εμπόριο.
Η Lloyd’s List χαρακτηρίζει το 2024 ως έτος-ορόσημο, επισημαίνοντας ότι η προσαρμοστικότητα, η αυτοματοποίηση και η ψηφιοποίηση αποτελούν πλέον κρίσιμους παράγοντες για τη βιώσιμη ανάπτυξη των λιμένων. Παρά τις προκλήσεις από πολέμους, γεωπολιτική αστάθεια και εμπορικούς περιορισμούς, η ναυτιλία των containers απέδειξε την ανθεκτικότητά της, ανοίγοντας τον δρόμο για μια νέα εποχή παγκόσμιας διασύνδεσης.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.