Ναυτιλία: Αμερικανικά τέλη πλήττουν τις νέες παραγγελίες πλοίων – FinanceNews.gr

Eξάμηνη παράταση για τη Διώρυγα Gas από τη ΡΑΑΕΥ


Η παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία αντιμετωπίζει σοβαρή κάμψη, με τις νέες παραγγελίες πλοίων να καταγράφουν πτώση 65% τον Αύγουστο του 2025. Στο πλαίσιο αυτό, η επικείμενη επιβολή αμερικανικών τελών σε πλοία κινεζικής ναυπήγησης, που θα εισέλθουν στα λιμάνια των ΗΠΑ από τον Οκτώβριο, αναμένεται να επιβαρύνει περαιτέρω τις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές.

Η φετινή πτώση έρχεται μετά την περσινή «έκρηξη» παραγγελιών, όταν συνολικά καταγράφηκαν 65,81 εκατ. CGT και 2.412 νεότευκτα πλοία, αύξηση 34% σε σχέση με το 2023 και η υψηλότερη επίδοση από το 2007. Κίνα και Νότια Κορέα διατηρούν κυρίαρχη θέση στην αγορά, αλλά με μειωμένο ρυθμό νέων συμβολαίων.

Σημαντικό πλήγμα στις παραγγελίες

Σύμφωνα με την Clarkson Research Services, οι παγκόσμιες παραγγελίες τον Αύγουστο περιορίστηκαν σε μόλις 82 πλοία, ισοδυναμώντας με 2,44 εκατ. CGT, καταγράφοντας πτώση 65% σε σχέση με τον Αύγουστο του 2024. Η Κίνα κατέλαβε την πρώτη θέση με 1,38 εκατ. CGT, ενώ τα ναυπηγεία της Κορέας σημείωσαν 560.000 CGT, διατηρώντας μερίδιο αγοράς 57% και 23% αντίστοιχα.

Σε επίπεδο οκταμήνου (Ιανουάριος–Αύγουστος), οι παγκόσμιες παραγγελίες ανήλθαν σε 34,48 εκατ. CGT (1.912 πλοία), μειωμένες κατά 14% σε σχέση με το 2024. Η Κίνα κατέγραψε 13,96 εκατ. CGT (872 πλοία, 40% μερίδιο), ενώ η Κορέα 8,91 εκατ. CGT (251 πλοία, 26% μερίδιο). Το συνολικό χαρτοφυλάκιο παραγγελιών στο τέλος Αυγούστου ήταν 164,9 εκατ. CGT, μειωμένο κατά 0,98 εκατ. σε σχέση με τον Ιούλιο.

Παρά τη συνολική μείωση, η Νότια Κορέα διατήρησε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα εστιάζοντας σε μεγάλα και υψηλής αξίας πλοία. Το μέσο μέγεθος πλοίων της Κορέας ήταν 70.000 CGT, τριπλάσιο από τα 24.000 CGT της Κίνας, με έμφαση σε LNG carriers και μεγάλα container ships.

Το κόστος των νέων πλοίων

Σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις, ένα πλοίο μεταφοράς LNG 174.000 κυβικών μέτρων κοστίζει περίπου 250 εκατ. δολάρια, ένα VLCC περίπου 126 εκατ., ενώ ένα container ship 22.000–24.000 TEUs κοστίζει περίπου 273 εκατ. δολάρια.

Αμερικανικά τέλη από τον Οκτώβριο

Η αβεβαιότητα εντείνεται από τις αποφάσεις της κυβέρνησης Τραμπ για επιβολή τελών στα κινεζικής κατασκευής πλοία που καταπλέουν σε αμερικανικά λιμάνια, μέσω της U.S. Trade Representative (USTR), με ισχύ από τις 14 Οκτωβρίου 2025. Τα τέλη θα υπολογίζονται είτε με βάση τη χωρητικότητα του πλοίου είτε τον αριθμό εμπορευματοκιβωτίων, ανάλογα με το μεγαλύτερο ποσό, ξεκινώντας από 18 δολάρια ανά CGT ή 120 δολάρια ανά container, αυξανόμενα σταδιακά έως το 2028. Επιπλέον, θα επιβληθεί τέλος 150 δολαρίων ανά μονάδα ισοδύναμου αυτοκινήτου για πλοία μεταφοράς οχημάτων, ενώ από το 2028 προγραμματίζονται ποσοστώσεις για τις εξαγωγές LNG των ΗΠΑ.

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων