ΟΚΑΑ: Οι προκλήσεις του νέου CEO, η ψηφιοποίηση και η δύσκολη εξίσωση της ανάδειξης της αλιείας

ΟΚΑΑ: Οι προκλήσεις του νέου CEO, η ψηφιοποίηση και η δύσκολη εξίσωση της ανάδειξης της αλιείας


Ο στόχος της αναβάθμισης των και του ψηφιακού μετασχηματισμού παραμένει η βασική προτεραιότητα για το νέο επικεφαλής του Οργανισμού Kεντρικών Αγορών και Αλιείας ΟΚΑΑ, του νέου διευθύνοντος συμβούλου Νίκου Λυμπέρη. Ενα έργο το οποίο είχε ξεκινήσει εν μέσω πανδημίας ο προκάτοχός του Απόστολος Αποστολάκος (αποχώρησε από τη θέση αυτή μετά από δύο θητείες και συγκεκριμένα από το 2019,  έχοντας  περατώσει, σε ένα βαθμό, το έργο του ψηφιακού μετασχηματισμού του οργανισμού, αλλά και μέρος της ενεργειακής του αναβάθμισης).

Με τον ΟΚΑΑ να διαθέτει 11 ιχθυόσκαλες σε όλη τη χώρα και να συντονίζει τη διανομή κυρίως των φρέσκων αλιευμάτων, τώρα το μεγάλο στοίχημα, σύμφωνα με όσα αναφέρουν φορείς του κλάδου στο Financial Report είναι η συνέχιση της ψηφιοποίησης και η ανάδειξη του τομέα της αλιείας, με στόχο να αποτελέσει και πιθανό όπλο εξαγωγών. Με αυτό το στόχο υπάρχει σε εξέλιξη το σχέδιο για τη διασύνδεση όλων των οργανικών συνόρων που έχει ενταχθεί στο Επιχειρησιακό πρόγραμμα Αλιείας και Θάλασσας, το οποίο δημοπρατήθηκε από την Κοινωνία της Πληροφορίας μέσα στο 2024, με χρόνο υλοποίησης 24 μήνες.

Παράλληλα, είναι σε διαδικασία σχεδιασμού και μία εφαρμογή (app) παραγγελιοληψίας που θα συνδέει τη λαχαναγορά με τις επιχειρήσεις, ενώ σε σχέση με τις ιχθυόσκαλες είναι σε εξέλιξη και μια μεγάλη επένδυση που θα αφορά τις επιχειρήσεις, τις αρχές και τα κεντρικά του οργανισμού σύμφωνα με μια 360, ολιστική προσέγγιση. Πρόκειται για μια στιγμή που ο κλάδος της ιχθυοκαλλιέργειας εν γένει είναι σε στάση αναμονής εξαιτίας της εν εξελίξει συμφωνίας της εξαγοράς της Avramar από την Aqua Bridge.

Και εφαρμογή για παραγγελίες των καταναλωτών
Επίσης, από το 2024 ξεκίνησαν συζητήσεις με τον ΟΚΑΑ και ιδιωτικές εταιρείες διανομής για τη δημιουργία ή την έναρξη μέσα στο 2025 για συνέργειες που θα αποβούν προς όφελος των καταναλωτών που επιθυμούν φρέσκα προϊόντα από τα καταστήματα της αγοράς στο σπίτι τους. Πρόκειται για συνομιλίες με στελέχη από γνωστές πλατφόρμες τύπου Wolt και e-food προκειμένου τα φρέσκα προϊόντα της Κεντρικής Αγοράς, λαχανικά, φρούτα, κρέατα, ψάρια να βρίσκονται με παραγγελίες μέσω διαδικτύου στην πόρτα των καταναλωτών εντός λίγων ωρών. Ωστόσο, το αγκάθι για την πορεία των συνομιλιών αυτών ήταν οι ακριβές τελικές τιμές, που μοιραία έρχονται μαζί με την προμήθεια των εταιρειών, κάτι το οποίο γίνεται προσπάθεια να εξομαλυνθεί και να προχωρήσει το συγκεκριμένο πλάνο. Το εν λόγω σχέδιο, αν τελικά ευδοκιμήσει, αναμένεται να εφαρμοστεί αρχικά σε κάποια σημεία της Αττικής και στη συνέχεια, ανάλογα με την πορεία του εγχειρήματος, θα επεκταθεί και σε άλλες συνοικίες.

Γενική ανανέωση στο ΔΣ
Πριν από μερικές εβδομάδες το Υπερταμείο, μέρος του οποίου είναι ο ΟΚΑΑ ανακοίνωσε ότι ορίζει ως νέο πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών & Αλιείας (ΟΚΑΑ) τον Στέφανο Βαφείδη (στέλεχος παλαιότερα της Coca-cola 3E) και ως νέο διευθύνοντα σύμβουλο τον Νικόλαο Λυμπέρη (πρώην CEO της Philosofish S.A.), στη θέση αντίστοιχα των Χρήστου Κρομμύδα και Απόστολου Αποστολάκου.

O Στέφανος Βαφείδης.

Δεν ήταν, όμως, μόνο ο Πρόεδρος και ο CEO που άλλαξε, καθώς ορίστηκαν δύο νέα μέλη στο ΔΣ: Ο Γιώργος Φατούρος, με μεγάλη εμπειρία σε ηγετικές θέσεις μεγάλων ελληνικών και διεθνών ομίλων και ο Άρης Δημητριάδης, ανώτατο στέλεχος που έχει διατελέσει Γενικός Διευθυντής και Μέλος Διοικητικών Συμβουλίων.

Το κρίσιμο σημείο ωστόσο, σε αυτή την απόπειρα είναι η έμφαση, η οποία θα δοθεί τονίζουν οι καλά γνωρίζοντες τη νέα εποχή του ΟΚΑΑ, στο κομμάτι της αλιείας και της ιχθυοκαλλιέργειας, τομείς στους οποίους ο κ. Λυμπέρης έχει, μαζί με τα τρόφιμα, σημαντική εμπειρία εξαιτίας της προηγούμενης θέσης του στην εταιρεία Philosofish απ΄ όπου είχε αποχωρήσει στο τέλος του 2024. Επί των ημερών του η εταιρεία πέτυχε μεν αύξηση του κύκλου εργασιών 14%, φτάνοντας τα €111 εκατ., σε σύγκριση με €97 εκατ. το 2023, ωστόσο την ίδια στιγμή, οι καθαρές ζημιές της προ φόρων ανήλθαν σε 14,6 εκατ. ευρώ από 23,9 εκατ. ευρώ.

Βέβαια, ο ΟΚΑΑ είναι μία εύρωστη εταιρεία, αφού έχει ένα είδος μονοπωλιακής θέσης. Μπορεί ο τζίρος να είναι σχεδόν στάσιμος αλλά έχει σημαντικά κέρδη. Συγκεκριμένα ο κύκλος εργασιών το 2024 ανήλθε στα € 17,6 εκατ. ευρώ, έναντι € 17,3 το 2023 με τα κέρδη προφ φόρων να φθάνουν τα € 5,9 εκατ. ευρώ από € 5,6 εκατ. το 2023 (η αύξηση προήλθε από την αναπροσαρμογή της εύλογης αξίας των ακινήτων). Η εταιρεία κάθεται σε μετρητά, τα οποία ανέρχονται σε € 24,2 εκατ. ευρώ (από € 21,9 εκατ. ευρώ).

Η διάρθρωση του ΟΚΑΑ
Στην παρούσα φάση, ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας Α.Ε. διαθέτει 693 καταστήματα, τα οποία μισθώνει σε επιχειρήσεις. Τα κενά καταστήματα που προκύπτουν διατίθενται από τον ΟΚΑA Α.Ε. σύμφωνα με την υπ’αριθμ. ΚΥΑ Α2-818 (ΦΕΚ 2565/25-9-2014).

Σημαντικό κομμάτι του ΟΚΑΑ είναι η Λαχαναγορά του Ρέντη, η οποία καταλαμβάνει έκταση 260 στρεμμάτων στα οποία αναπτύσσονται, στην παρούσα φάση, περίπου 300 επιχειρήσεις που προμηθεύουν το μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού της χώρας με λαχανικά και φρούτα. Κατά όσα αναφέρονται από τη διοίκηση, οι εγκαταστάσεις εκσυγχρονίζονται διαρκώς με έργα όπως η ανακατασκευή μέρους του οδικού δικτύου της λαχαναγοράς, η αλλαγή ασφαλτοτάπητα, η ανακατασκευή τμημάτων στις ράμπες, η κατασκευή νέας περίφραξης κ.α., ενώ το ευέλικτο νομοθετικό πλαίσιο των μισθώσεων επιτρέπει την είσοδο νέων επιχειρήσεων. Η συνολική αποτίμηση των καταστημάτων που βρίσκονται εντός αυτής εκτιμάται σε πάνω από 90 εκατ. ευρώ.

Η λαχαναγορά στο Ρέντη είναι το κεντρικό σημείο logistics για την αγροδιατροφή σχεδόν για όλη τη χώρα, καλύπτει το σύνολο της νησιωτικής, της ηπειρωτικής χώρας, όπως και καλύπτει το σύνολο των εισαγωγών των εξωτικών φρούτων που έρχονται από τρίτες χώρες. Αυτό σημαίνει ότι από αυτό το σημείο της Αθήνας εν πολλοίς εφοδιάζεται με φρούτα και λαχανικά όλη η ελληνική Επικράτεια. Οι πελάτες της είναι οι επιχειρήσεις εστίασης, εστιατόρια, foodservice, μανάβικα, λαϊκές αγορές και σε αρκετές περιπτώσεις και super market.

Την ίδια στιγμή, το ολοκληρωμένο συγκρότημα της Νέας Αγοράς Κρέατος καλύπτει συνολική στεγασμένη έκταση περίπου 10.000 τ.μ. και περιλαμβάνει 25 καταστήματα δύο διαφορετικών τύπων (μεσαίο και μεγάλο) που εκτείνονται σε 2 ανεξάρτητα κτήρια.
Μέρος του ΟΚΑΑ είναι, επίσης, η Κεντρική Λαχαναγορά της Πάτρας, η οποία καταλαμβάνει έκταση 50 στρεμμάτων περίπου, ενώ σε ό,τι αφορά το κομμάτι της αλιείας, στον ΟΚΑΑ ανήκουν 11 κατά τόπους υποκαταστήματα-ιχθυόσκαλες ανά την Ελλάδα σε περιοχές όπως ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη, η Καβάλα, η Πάτρα, η Χαλκίδα, η Χίος, η Κάλυμνος, ο Βόλος κ.α.

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων