Ο κόσμος καίγεται…. Και στην ΕΕ μαλώνουν ποιος θα πάρει τα 2,5 τρισ. των δημοσίων συμβάσεων

Ο κόσμος καίγεται…. Και στην ΕΕ μαλώνουν ποιος θα πάρει τα 2,5 τρισ. των δημοσίων συμβάσεων

Η ΕΕ προετοιμάζεται για μάχη για την προστασία δημόσιων συμβάσεων

Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα αρχίσουν να συζητούν την επόμενη εβδομάδα πόση προνομιακή μεταχείριση θα πρέπει να παρέχουν στις εγχώριες εταιρείες που διεκδικούν δημόσιες συμβάσεις αξίας περίπου 2,5 τρισ. ετησίως.
Η Γαλλία ηγείται της προσπάθειας να δοθεί προτεραιότητα στις ευρωπαϊκές εταιρείες στις συμβάσεις προμηθειών, σε μια αγορά που ισοδυναμεί με περίπου 15% του ΑΕΠ της ΕΕ, ως τρόπο ενίσχυσης των εγχώριων επιχειρήσεων και ενάντια στις προστατευτικές εμπορικές πολιτικές των ΗΠΑ, καθώς και στην «εργαλειοποίηση» των κρίσιμων εξαρτήσεων από την Κίνα, σύμφωνα με πηγές που είναι εξοικειωμένες με το θέμα.
Η ΕΕ προσπαθεί να βρει τρόπους να ανταγωνιστεί καλύτερα με την Ουάσιγκτον και το Πεκίνο, ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Mario Draghi, είχε δηλώσει πέρυσι ότι η Ένωση θα χρειαστεί να επενδύσει έως και 800 δισ. ετησίως σε βασικούς εγχώριους τομείς για να αποφύγει την «αργή αγωνία» της παρακμής.
Οι ηγέτες της ΕΕ που θα συναντηθούν στις Βρυξέλλες την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να καλέσουν για τη μείωση των «στρατηγικών εξαρτήσεων» και την ενίσχυση της ευρωπαϊκής αμυντικής τεχνολογικής και βιομηχανικής βάσης, σύμφωνα με προσχέδια των συμπερασμάτων της Συνόδου Κορυφής που είδαν το φως της δημοσιότητας.
Θα συζητήσουν επίσης θέματα άμυνας, ανταγωνιστικότητας και των πράσινων και ψηφιακών μεταβάσεων.

Στο επίκεντρο οι βιομηχανίες

Αν και οι περισσότεροι αξιωματούχοι της ΕΕ και οι πρωτεύουσες συμφωνούν με την ώθηση για την ενίσχυση των εγχώριων βιομηχανιών, καθώς η Ένωση προσπαθεί να διαμορφώσει έναν πιο αυτόνομο ρόλο στον κόσμο, υπάρχουν πρακτικές προκλήσεις και ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Αυτό είναι ιδιαίτερα έντονο στον τομέα της άμυνας και στην παροχή άμεσης υποστήριξης στην Ουκρανία.
Οι ανάγκες του Κιέβου για αεροπορική άμυνα και Patriot πυραύλους μπορούν προς το παρόν να καλυφθούν μόνο μέσω προμηθευτών των ΗΠΑ, καθώς οι ευρωπαϊκές εναλλακτικές δεν παράγονται σε επαρκείς αριθμούς, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές.
Αυτή η συζήτηση εκτυλίσσεται επίσης γύρω από το πώς να χρησιμοποιηθούν τα σχεδόν 200 δισ. ευρώ που προέρχονται από παγωμένα ρωσικά κεντρικά τραπεζικά αποθέματα και στα σχέδια για να καταστεί η ΕΕ έτοιμη για άμυνα μέχρι το 2030.
Όσον αφορά τα θέματα άμυνας, ένας αξιωματούχος της ΕΕ ανέφερε ότι πρέπει να βρεθεί ισορροπία μεταξύ του «Αγοράστε Ευρωπαϊκό» και της άμεσης διαθεσιμότητας των προϊόντων που χρειαζόμαστε τώρα.

Ψάχνουν να βρουν τι είναι το «ευρωπαϊκό προϊόν»

Ωστόσο, το ζήτημα αυτό επεκτείνεται και σε άλλες βιομηχανίες, καθώς οι αξιωματούχοι προσπαθούν να ορίσουν τι πραγματικά σημαίνει «ευρωπαϊκό προϊόν».
Ένας αξιωματούχος της ΕΕ ανέφερε ότι θα πρέπει να καθορίσουν τα κριτήρια, όπως το ποσοστό των αυτοκινήτων στην αγορά ή η προέλευση των εξαρτημάτων εντός των οχημάτων.
Ο αξιωματούχος προέβλεψε ότι η απάντηση σε τέτοια ερωτήματα θα χρειαστεί χρόνο, κάτι που η ΕΕ δεν έχει σε αφθονία.
Μία από τις επιλογές που εξετάζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι μια προσέγγιση προστιθέμενης αξίας, σύμφωνα με την οποία οι κατασκευαστές θα πρέπει να αποδείξουν ότι ένα συγκεκριμένο ποσοστό της αξίας ενός προϊόντος προέρχεται από την ΕΕ.
Αυτό μπορεί να τεθεί σε υψηλό επίπεδο, έτσι ώστε απλώς η συναρμολόγηση ενός αυτοκινήτου στην Ευρώπη να μην πληροί τα απαραίτητα κριτήρια.
Η Επιτροπή εξετάζει επίσης ποιες τρίτες χώρες θα πρέπει να καλύπτονται από την προνομιακή μεταχείριση και αν θα περιλαμβάνονται χώρες με τις οποίες η ΕΕ έχει εμπορικές συμφωνίες, όπως οι χώρες G7.
«Θα προτιμούσα να καλωσορίσω ξένες επενδύσεις στην Ευρώπη, αλλά με όρους», δήλωσε ο Επίτροπος Βιομηχανίας της ΕΕ, Stephane Sejourne.
«Πρέπει να επιβάλουμε τους όρους μας για την πρόσβαση στην ευρωπαϊκή αγορά, όπως κάνουν πολλοί, όπως οι Κινέζοι, που επιβάλλουν τους δικούς τους όρους για να εισέλθουν στην αγορά τους. Γι’ αυτό πρέπει να καθιερώσουμε την προτίμηση για την Ευρώπη».
«Οι κανόνες για τις δημόσιες προμήθειες πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τους κοινούς μας στόχους», πρόσθεσε.

Αργή ενοποίηση

Η ΕΕ αντιμετωπίζει επίσης το πρόβλημα της αργοπορημένης ενοποίησης της βιομηχανικής στρατηγικής της και της προστασίας της ενιαίας αγοράς, ώστε να γίνει πιο ανταγωνιστική.
Κάποιες χώρες-μέλη, όπως η Ουγγαρία και η Ισπανία, καλωσόρισαν τις κινεζικές επενδύσεις με λίγους όρους, ενώ άλλες, όπως η Γερμανία, είχαν στο παρελθόν αντιταχθεί στην επιβολή δασμών στις εισαγωγές από την Κίνα λόγω φόβων για αντίποινα από το Πεκίνο.
Οι συνέπειες αυτής της αργής αντίδρασης έχουν γίνει ιδιαίτερα ανησυχητικές καθώς οι μεγαλύτερες οικονομίες του κόσμου στρέφονται προς τα μέσα.
Η σειρά συνομιλιών με την Κίνα για θέματα όπως η πρόσβαση στην αγορά και η υπερπαραγωγή δεν έχει αποδώσει ικανοποιητικά αποτελέσματα.
Στην πραγματικότητα, το Πεκίνο έχει εντείνει τους περιορισμούς στις κρίσιμες εξαγωγές και έχει επιβάλει αυστηρές απαιτήσεις στις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Κίνα, περιλαμβανομένων των περιορισμών στην πρόσβαση σε συμβάσεις προμηθειών, ευνοώντας τις τοπικές εταιρείες.
Ως αποτέλεσμα, η ΕΕ το τελευταίο έτος έχει λάβει μέτρα για τα ηλεκτρικά οχήματα, τον χάλυβα και τα ιατρικά προϊόντα.
Διάφοροι τομείς αντιμετωπίζουν διαφορετικά χρονοδιαγράμματα, ευπάθειες και πιέσεις, με τις ανάγκες άμυνας να είναι επείγουσες, ενώ άλλες βιομηχανίες θα είναι το αντικείμενο μελλοντικών προτάσεων από την ΕΕ.

Οι αμυντικές δαπάνες

Το πρόγραμμα EDIP, που θα χρησιμεύσει ως το σχέδιο της ΕΕ για τις αμυντικές επιχορηγήσεις στο μέλλον, είναι στο επίκεντρο σφοδρών διαπραγματεύσεων για το πόσο «ευρωπαϊκό» πρέπει να είναι το «ευρωπαϊκό» προϊόν.
Τα κράτη μέλη διαφωνούν ακόμα και για τον τρόπο ορισμού αυτού: με βάση το ποσοστό των εξαρτημάτων ή την εθνικότητα της αρχής σχεδίασης ή και τα δύο.
Ερωτήματα για την παροχή εξαιρέσεων σε πυρομαχικά και πυραύλους – που παράγονται υπό άδεια σε πολλές μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες – είναι επίσης στο επίκεντρο της αντιπαράθεσης.
Σύμφωνα με έναν διπλωμάτη της ΕΕ, οι τελευταίες προσπάθειες για να προωθηθεί το πρόγραμμα από τη Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ κινδυνεύουν να αποτύχουν, κάτι που θα μπορούσε να σημάνει το τέλος του προγράμματος.
Το EDIP διαθέτει μόνο 1,5 δισ. στον τρέχοντα προϋπολογισμό, αλλά προγραμματίζεται να γίνει το μέσο για τα πολλά δισ. που προορίζονται για την άμυνα στο επόμενο επταετές σχέδιο δαπανών.

www.bankingnews.gr



Source link

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων