Πού αναζητά η Ελλάδα τουρίστες αν χάσει τους αμερικανούς

Την ανάγκη χάραξης ενός εναλλακτικού σχεδίου για το αντιστάθμισμα ενδεχόμενων απωλειών από την αμερικανική αγορά ως απόρροια της πολιτικής που ακολουθεί ο Αμερικανός Πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, ανέδειξε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και διευθύνων σύμβουλος του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών (ΔΑΑ), Γιάννης Παράσχης, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου για τη διοργάνωση του This is Athens – Agora, της μεγαλύτερης B2B τουριστικής διοργάνωσης της πόλης.
«Τα τελευταία χρόνια ανέκαμψαν πάρα πολύ οι Αμερικανοί τουρίστες και αυτό καθιστά τα πράγματα πιο ευαίσθητα σε σχέση με τη γεωπολιτική και την οικονομική κατάσταση που τους χαρακτηρίζει αυτή την περίοδο.
Ελπίζουμε ότι αυτή η θετική πορεία θα συνεχιστεί με ένα βιώσιμο πρόσημο. Εμείς θα συμβάλλουμε σε αυτό, αλλά ταυτόχρονα θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι οι καιροί έχουν γυρίσματα, γι’ αυτό θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι και με ένα plan B έτοιμο σε περίπτωση που αυτή η τόσο θετική πορεία που είδαμε μετά την πανδημία δεν συνεχιστεί», τόνισε χαρακτηριστικά ο Γ. Παράσχης.
Βέβαια, ο επικεφαλής του ΣΕΤΕ και του ΔΑΑ προέβλεψε περαιτέρω αύξηση των ταξιδιωτών από την άλλη άκρη του Ατλαντικού για φέτος.
«Φέτος είναι η χρονιά κατά την οποία έχουν προγραμματιστεί περισσότερες από ποτέ συχνότητες σε εβδομαδιαία βάση, πάνω από 100, προς τις ΗΠΑ και η πρώτη φορά που η Αθήνα θα συνδεθεί με τη Δυτική Ακτή, το Λος Άντζελες.
Ένα μεγάλο ποσοστό των Αμερικανών, παρά τις απευθείας συνδέσεις, έρχεται μέσω άλλων hubs, όπως για παράδειγμα το Λονδίνο, τη Φρανκφούρτη και το Παρίσι. Φέτος περιμένουμε αύξηση Αμερικανών. Από την άλλη, οι εξελίξεις και τα δεδομένα αλλάζουν ραγδαία και πρέπει να δούμε πώς θα αποτυπωθεί αυτό. Θα έλεγα ότι δεν διαφαίνεται αυτή τη στιγμή κάτι αρνητικό, αλλά προφανώς και πριν από την πανδημία δεν περίμενε κανείς ότι από το 100% της δραστηριότητας θα φτάναμε στο μηδέν.
Έχουμε περάσει κρίσεις κι έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να ανακάμπτουμε. Το σημαντικό είναι η ταξιδιωτική βιομηχανία και ο κλάδος του τουρισμού να επιδεικνύουν την ανθεκτικότητα που χρειάζεται. Οι επιπτώσεις δεν αφορούν μόνο τους Αμερικανούς, αλλά τη διεθνή οικονομία ευρύτερα. Δουλεύουμε πολύ τις ασιατικές αγορές, ελπίζουμε ότι θα αποτελέσουν ένα αντιστάθμισμα. Πάντως το να πει κανείς ότι τα πράγματα δεν είναι σε αναταραχή θα είναι σαν να φοράει ροζ γυαλιά», τόνισε.
Αισιόδοξος σε σχέση με την τουριστική κίνηση από την άλλη άκρη του Ατλαντικού εμφανίστηκε, πάντως, ο Tim Fairhurst, διευθυντής της ETOA (Ευρωπαϊκής Ένωσης Τουρισμού – European Tourism Association), επισημαίνοντας πως οι Αμερικανοί προγραμματίζουν τις διακοπές τους νωρίς μέσα στον χρόνο, άρα δεν επηρεάζονται από τις τελευταίες εξελίξεις, και πως η Ελλάδα παραμένει ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς των ταξιδιωτών από τις ΗΠΑ.
Η αμερικανική είναι μία ιδιαίτερης σημασίας αγορά για τον ελληνικό τουρισμό, δεδομένου ότι οι ταξιδιώτες από τις ΗΠΑ συγκαταλέγονται στους τουρίστες υψηλού εισοδηματικού προφίλ που αρέσκονται να δαπανούν μεγάλα χρηματικά ποσά κατά τη διάρκεια των διακοπών τους.
Σύμφωνα, δε, με τα στοιχεία που έχει επεξεργαστεί το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), η Μέση Κατά Κεφαλή Δαπάνη των Αμερικανών το 2023 ανήλθε σε 976 ευρώ έναντι 603 ευρώ που είναι ο μέσος όρος για την Ελλάδα.
Σημειώνεται ότι λόγω της πολιτικής Τραμπ και των δασμών που έχει επιβάλει ο Αμερικανός Πρόεδρος στον Καναδά, ο τουρισμός από τη χώρα της Βόρειας Αμερικής στις ΗΠΑ έχει μειωθεί σε ποσοστό που ξεπερνά το 50%. Στην ίδια κατεύθυνση, λόγω των δασμών που έχουν επιβληθεί και σε ευρωπαϊκά προϊόντα, χώρες όπως η Σουηδία και η Δανία μποϊκοτάρουν αμερικανικά προϊόντα, με το κλίμα μεταξύ Ευρώπης και ΗΠΑ να πολώνεται μέρα με τη μέρα.
H Αθήνα στο επίκεντρο
Ο Γ. Παράσχης αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, και στη δυναμική της Αθήνας ως προορισμού. «Η συνεργασία με τον δήμο Αθηναίων και την Aegean ξεκίνησε τα δύσκολα χρόνια, όταν στην Αθήνα είχαμε 2,5 εκατ. επισκέπτες και ευτυχώς τώρα είμαστε τελείως διαφορετικό επίπεδο, με 7,9 εκατ. επισκέπτες.
Η Αθήνα είναι ένας city break προορισμός. Η αύξηση που παρατηρείται, πραγματώνεται στο off peak της σεζόν, όχι το γ’ τρίμηνο αλλά στα υπόλοιπα τρίμηνα, κάτι σημαντικό για την επίτευξη μεγαλύτερης χρονικής διασποράς.
Για την ίδια την Αθήνα πρέπει να επιτύχουμε και μεγαλύτερη γεωγραφική διασπορά. Η πόλη είναι ένας προορισμός που έχει κατακτήσει μια από τις καλύτερες θέσεις ανάμεσα στον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό», είπε χαρακτηριστικά.
Στη στρατηγική της Aegean εστίασε, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος της Αegean, Ευτύχιος Βασιλάκης. «Η ανάγκη που διαπιστώνουμε ότι υπάρχει έχει να κάνει με τη χρονική και τη γεωγραφική διάχυση είτε εντός Αθήνας – Αττικής, είτε εντός Ελλάδος.
Η Αθήνα μπορεί να αποτελεί και πάλι προορισμό, αλλά δεν είναι ο μοναδικός. Εμείς θέλουμε να συμβάλλουμε στη χρονική διάχυση εντός της Αθήνας αλλά και στη διάχυση σε μικρότερους προορισμούς στην Ελλάδα, οι οποίοι χρειάζονται μια προσεκτική ανάπτυξη», τόνισε χαρακτηριστικά.
«Τα τελευταία χρόνια, όλοι μας, και η Aegean, κάνουμε προσπάθεια για αύξηση πτήσεων περισσότερο τον χειμώνα, παρά το καλοκαίρι. Αν κοιτάξουμε τα ποσοστά της αύξησης των προορισμών μας και των θέσεων στην αγορά, θα διαπιστώσουμε ότι είναι περίπου διπλάσια και κάποιες φορές τριπλάσια τον χειμώνα από ό,τι το καλοκαίρι.
Αυτό συμβαίνει για δύο λόγους. Αφενός, σε ό,τι αφορά τη χρονική διάχυση, η οικονομική δυνατότητα των Ελλήνων βελτιώθηκε σταδιακά και αυτό βοηθάει στο να δώσουμε διέξοδο σε αυτούς τους ανθρώπους να ταξιδέψουν περισσότερο τον χειμώνα. Αφετέρου, σε ό,τι αφορά τη γεωγραφική διάχυση, έξω από την Ελλάδα, έχουμε κάνει σημαντική επένδυση προς τις αγορές του Κόλπου, τη Σαουδική Αραβία, τα Εμιράτα, κ.λπ.
Εντός Ελλάδας, διασυνδέουμε καλύτερα τόσο την Αθήνα με άλλους προορισμούς, όσο τους μικρότερους προορισμούς μεταξύ τους. Για παράδειγμα φέτος από το Ηράκλειο και από τη Ρόδο έχουμε περισσότερες διασυνδέσεις με μικρά νησιά προκειμένου να υπάρχει μεγαλύτερη ευκολία στον συνδυασμό διακοπών. Γιατί όποιος έρχεται από Αμερική ή Ασία, συνδυάζει 2 με 3 προορισμούς εντός της χώρας. Όσο πιο εύκολο το κάνεις αυτό, τόσο καλύτερη είναι η εμπειρία του πελάτη και τόσο λιγότερο πιέζονται οι υποδομές», προσέθεσε ο Ευτ. Βασιλάκης.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, μεταξύ άλλων, τόνισε: «Η Αθήνα στο επίκεντρο του παγκόσμιου τουριστικού ενδιαφέροντος. Δεν είναι μόνο μια πόλη με σπουδαία ιστορία, αλλά κι ένας προορισμός με παρόν και μέλλον στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη. Το This is Athens – Agora επιβεβαιώνει τη δυναμική της πρωτεύουσας».
Φέτος, η 10η διοργάνωση του This is Athens – Agora (πρώην Travel Trade Athens), φιλοξενεί πάνω από 120 Έλληνες εκπροσώπους τουριστικών επιχειρήσεων και αντίστοιχα 100 εκπροσώπους του τουρισμού από 25 χώρες του κόσμου, συμπεριλαμβανομένων, για πρώτη φορά, εκπροσώπων από τις μεγάλες αγορές της Κίνας και της Ινδίας.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.