Πράσινα λιμάνια και βιώσιμη ακτοπλοΐα: Σχέδιο 1 δισ. ευρώ για νέα ferry boats και αναβάθμιση υποδομών – FinanceNews.gr

Πράσινα λιμάνια και βιώσιμη ακτοπλοΐα: Σχέδιο 1 δισ. ευρώ για νέα ferry boats και αναβάθμιση υποδομών - FinanceNews.gr



Επενδύσεις 1 δισ. ευρώ για πράσινα ferry boats και εκσυγχρονισμό λιμένων ανακοίνωσε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας Στέφανος Γκίκας

 

Την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να οδηγήσει την ελληνική ακτοπλοΐα και τα λιμάνια σε μια νέα εποχή πράσινης μετάβασης παρουσίασε από την Κυλλήνη ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας, στο πλαίσιο της ημερίδας «Πράσινα Λιμάνια και το Μέλλον της Βιώσιμης Ναυτιλίας».

Η στρατηγική του Υπουργείου βασίζεται σε τρεις άξονες: την αναβάθμιση των νησιωτικών και περιφερειακών λιμένων, την κατασκευή νέων φιλικών προς το περιβάλλον πλοίων και τη στήριξη των άγονων γραμμών που αποτελούν κρίσιμο κρίκο για τη νησιωτική συνοχή.

Εκσυγχρονισμός με έμφαση στη βιωσιμότητα

Ο κ. Γκίκας τόνισε ότι η αναβάθμιση των λιμανιών δεν είναι απλώς τεχνικό έργο, αλλά στρατηγική επιλογή με πολλαπλασιαστικά οφέλη: ενίσχυση του τουρισμού, διευκόλυνση του εμπορίου και τόνωση των τοπικών οικονομιών.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το λιμάνι της Κυλλήνης, το οποίο, όπως υπογράμμισε, θα αποκτήσει πλήρη δυνατότητα ηλεκτροδότησης πλοίων (cold ironing) μέχρι το 2029, καθώς εντάσσεται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (TEN-T). Η εγκατάσταση τέτοιων συστημάτων είναι απαραίτητη για τη μείωση εκπομπών ρύπων και την εναρμόνιση με τους νέους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, όπως το FuelEU Maritime.

Νέα «πράσινα» πλοία μέσω ΣΔΙΤ

Κεντρικό στοιχείο της παρέμβασης αποτέλεσε η ανακοίνωση για την κατασκευή νέων ferry boats τελευταίας τεχνολογίας, σχεδιασμένων για χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Τα πλοία αυτά θα καλύπτουν κυρίως ενδονησιωτικές μεταφορές, αναβαθμίζοντας τη διασύνδεση μεταξύ μικρότερων νησιών.

Το πρόγραμμα θα χρηματοδοτηθεί με συνδυασμό πόρων: 300 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού της ΕΕ και 700 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, διαμορφώνοντας ένα συνολικό επενδυτικό πακέτο ύψους 1 δισ. ευρώ. Η υλοποίηση θα γίνει μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), ώστε να κινητοποιηθούν ιδιωτικά κεφάλαια και τεχνογνωσία.

Η επιλογή αυτή εντάσσεται σε μια ευρύτερη στρατηγική της ΕΕ για «καθαρές» θαλάσσιες μεταφορές, με ορίζοντα το 2030, όταν και αναμένονται αυστηρότερες απαιτήσεις για τις εκπομπές πλοίων.

Στήριξη στις άγονες γραμμές και κοινωνικές παροχές

Παράλληλα, ο Υφυπουργός επισήμανε τη σημαντική ενίσχυση των άγονων γραμμών, οι οποίες επιδοτούνται πλέον με 167 εκατ. ευρώ ετησίως, έναντι μόλις 90 εκατ. το 2019. Ο αριθμός τους έχει φτάσει τις 77, εξασφαλίζοντας μεταφορική κάλυψη σε απομονωμένα νησιά.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται και σε κοινωνικές διευκολύνσεις:

  • Δωρεάν εισιτήρια και εκπτώσεις για ευπαθείς ομάδες.

  • Ειδική μέριμνα για νησιώτες αθλητές που μετακινούνται για αγώνες.

Οι παροχές αυτές, όπως τόνισε, ενισχύουν την κοινωνική συνοχή και μειώνουν το κόστος διαβίωσης στις απομακρυσμένες νησιωτικές περιοχές.

«Αιγίς 2» και ενίσχυση του Λιμενικού

Στο σκέλος της ασφάλειας, ο κ. Γκίκας αναφέρθηκε στο νέο εξοπλιστικό πρόγραμμα «ΑΙΓΙΣ 2», που θα ενισχύσει καθοριστικά τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την προμήθεια νέων σκαφών και τεχνολογικών συστημάτων για επιτήρηση, διάσωση και φύλαξη θαλάσσιων συνόρων.

Ελλάδα, πρωτοπόρος στη «γαλάζια» μετάβαση

Ο Υφυπουργός κατέληξε επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα, ως παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη, έχει χρέος να πρωτοπορήσει στην πράσινη μετάβαση. Η αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων αποτελεί τον καταλύτη για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου και τη μετατροπή των λιμένων σε «πράσινους κόμβους» με διεθνή πρότυπα.

Η στρατηγική αυτή, πέραν της συμμόρφωσης με τις διεθνείς δεσμεύσεις για το κλίμα, προσφέρει στην Ελλάδα τη δυνατότητα να καταστεί πρότυπο βιώσιμης ναυτιλίας στην Ανατολική Μεσόγειο.

Διαβάστε επίσης: Η ελληνική ακτοπλοΐα σε τροχιά ανανέωσης – Η ανάλυση της XRTC Business Consultants

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων