Ρωσία: Ναυτιλιακές στην Ευρώπη κερδίζουν 6,3 δισ. δολάρια από πώληση παλιών πλοίων στον ρωσικό σκιώδη στόλο – 30 πλοία τον μήνα – FinanceNews.gr

Ρωσικός σκιώδης στόλος πετρελαίου: 30 πλοία τον μήνα και 6,3 δισ. δολάρια κέρδη για ευρωπαϊκές ναυτιλιακές.
Η Ρωσία στήνει πυρηνική ασπίδα στην Ευρώπη – Απάντηση στα υποβρύχια του Τραμπ
Παρά τις κυρώσεις και το ευρωπαϊκό πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου, ο παράνομος στόλος μεγαλώνει, υπονομεύοντας τις διεθνείς προσπάθειες και αυξάνοντας τον κίνδυνο περιβαλλοντικών καταστροφών
Οι κυρώσεις που επέβαλε η Δύση για να περιορίσει τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου όχι μόνο δεν φρενάρουν το λαθρεμπόριο, αλλά το τροφοδοτούν. Ο σκιώδης στόλος που παρακάμπτει τους περιορισμούς επεκτείνεται με 30 νέα πλοία κάθε μήνα, ενώ ευρωπαϊκές ναυτιλιακές έχουν αποκομίσει 6,3 δισ. δολάρια από την πώληση παλαιών δεξαμενόπλοιων σε ρωσικά συμφέροντα. Το αποτέλεσμα: η Ρωσία ενισχύει τα έσοδά της και συνεχίζει απρόσκοπτα τη χρηματοδότηση του πολέμου στην Ουκρανία.
Κυρώσεις με… αντίστροφο αποτέλεσμα
Σύμφωνα με στοιχεία της BRS Shipbrokers, ο σκιώδης στόλος αυξάνεται με ρυθμό τριπλάσιο σε σχέση με το 2024, φτάνοντας πλέον το 18,2% της παγκόσμιας χωρητικότητας τάνκερ. Το ποσοστό αυτό ήταν 17% μόλις τον Μάιο, σύμφωνα με την Allianz. Οι αριθμοί δείχνουν ότι οι περιορισμοί όχι μόνο δεν μειώνουν το φαινόμενο, αλλά δημιουργούν ισχυρά κίνητρα για συμμετοχή στο λαθρεμπόριο, καθώς το ρωσικό πετρέλαιο πωλείται στη διεθνή αγορά αρκετά πάνω από το ανώτατο όριο των 47,60 δολαρίων το βαρέλι που έχει θεσπίσει η Ε.Ε.
Πλοία σε «μαύρη λίστα»
Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αυξήσει ταχύτατα τον αριθμό των δεξαμενόπλοιων που εντάσσονται στη «μαύρη λίστα» λόγω σχέσεων με τη Ρωσία. Από τα 189 πλοία του Μαΐου, ο κατάλογος έφτασε τα 444 τον Ιούλιο, περιλαμβάνοντας σκάφη που συνδέονται με τη ρωσική Sovcomflot, την ιρανική NITC και την κρατική PDVSA της Βενεζουέλας. Ωστόσο, οι κυρώσεις φαίνεται να ενθαρρύνουν τους πλοιοκτήτες να διοχετεύουν παλαιότερα τάνκερ στον σκιώδη στόλο, αντί να τα αποσύρουν.
Επικίνδυνα και ανασφάλιστα
Η μέση ηλικία των πλοίων του σκιώδους στόλου αγγίζει τα 20,2 έτη, έναντι 15 στον διεθνή μέσο όρο. Τα περισσότερα είναι ανασφάλιστα, δεν πληρούν διεθνείς κανονισμούς και συχνά απενεργοποιούν τα συστήματα αυτόματης αναγνώρισης (AIS) για να κρύψουν πορεία και φορτίο. Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις προειδοποιούν για αυξημένο κίνδυνο συγκρούσεων και καταστροφικών διαρροών, ειδικά σε ευαίσθητες περιοχές όπως η Βαλτική.
Τα δισεκατομμύρια της Δύσης
Έρευνα του Organized Crime & Corruption Reporting Project και της πλατφόρμας «Follow the Money» αποκάλυψε ότι ευρωπαϊκές και αμερικανικές ναυτιλιακές πούλησαν 230 δεξαμενόπλοια σε χειριστές του σκιώδους στόλου, αποκομίζοντας συνολικά 6,3 δισ. δολάρια. Οι πλοιοκτήτες υποστηρίζουν ότι μετά την πώληση δεν έχουν νομικά μέσα να ελέγξουν τη χρήση των πλοίων, ακόμη κι αν αυτά εμπλέκονται σε παραβιάσεις κυρώσεων.
Η ροή του χρήματος
Παρά τα νέα πακέτα κυρώσεων και τις πολιτικές πιέσεις, η ροή χρημάτων από το παράνομο εμπόριο πετρελαίου δεν έχει ανακοπεί. Όσο μεσάζοντες και αγοραστές συνεχίζουν να κερδίζουν από τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, ο σκιώδης στόλος θα εξακολουθεί να μεγαλώνει, η Ρωσία θα διατηρεί τα έσοδά της και ο πόλεμος στην Ουκρανία θα συνεχίζεται χωρίς οικονομική ασφυξία για το Κρεμλίνο.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.