Σε ιστορικά ρεκόρ τα ναύλα: VLCC και LNG «καίνε» τη διεθνή αγορά – FinanceNews.gr

Pay-as-you-save στη θάλασσα: Νέο ταμείο χρηματοδοτεί 100% τα ναυτιλιακά retrofits - FinanceNews.gr



Σε ιστορικά ρεκόρ τα ναύλα πετρελαίου και LNG, με τα VLCC να φτάνουν τα 137.000$ ημερησίως και τα πλοία LNG τα 130.750$

 

Η παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά εισέρχεται σε μία από τις πιο έντονες περιόδους της τελευταίας δεκαετίας, καθώς τα ναύλα στους στόλους μεταφοράς πετρελαίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου εκτοξεύονται σε πολυετή ρεκόρ. Η ανακατάταξη στην αλυσίδα εφοδιασμού, οι κυρώσεις στη Ρωσία και η αυξημένη παραγωγή από τις ΗΠΑ και μεγάλα μέλη του OPEC+ δημιουργούν μια νέα πραγματικότητα που ενισχύει τις αποδοχές των πλοιοκτητών, αλλά επιβαρύνει τους εισαγωγείς.

Τα ναύλα των supertankers VLCC για μεταφορά αργού πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή προς την Κίνα ανήλθαν στα 137.000 δολάρια ημερησίως, το υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων πέντε ετών και 576% πάνω από τις αρχές του 2025. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Baltic Exchange, η αγορά βρίσκεται σε διαρκή αναβρασμό, με το προηγούμενο ρεκόρ να καταρρίπτεται μέσα σε διάστημα δύο εβδομάδων. Παράλληλα, ο δείκτης TCE κινήθηκε στα 116.400 δολάρια την ημέρα, επιβεβαιώνοντας την ένταση που επικρατεί στον κλάδο.

Ο χάρτης των νέων θαλάσσιων ροών πετρελαίου

Η αυστηροποίηση των αμερικανικών κυρώσεων σε Rosneft και Lukoil αναδιαμορφώνει δραστικά το παγκόσμιο ενεργειακό εμπόριο. Αγορές όπως η Ινδία και η Κίνα στρέφονται πλέον εναλλακτικά προς τη Μέση Ανατολή και τις ΗΠΑ, δημιουργώντας αυξημένη ζήτηση για μεγάλα πλοία και σημαντική πίεση στις χωρητικότητες. Η αναζήτηση φορτώσεων για τα τέλη Νοεμβρίου και τον Δεκέμβριο οδήγησε την προηγούμενη εβδομάδα σε «σαφάρι» για περίπου δώδεκα VLCCs, επιτείνοντας την άνοδο των ναύλων.

Η επίδραση δεν περιορίζεται στα μεγαλύτερα πλοία. Τα Suezmax μετακινούνται δυναμικά προς την περιοχή του Κόλπου, ενώ τα Aframax καταγράφουν αποδοχές έως 51.000 δολάρια ημερησίως στη διαδρομή Μέση Ανατολή-Ασία. Την ίδια στιγμή, πλοία προϊόντων σε αρκετές περιπτώσεις μετατρέπονται σε αργού, σε μια πρακτική που επανεμφανίζεται όταν η αγορά φτάνει σε συνθήκες υπερθέρμανσης.

Ράλι και στα ναύλα LNG – Νέα, πολυετή υψηλά

Εκρηκτική άνοδο παρουσιάζουν και τα ναύλα στα δεξαμενόπλοια LNG, καθώς η Βόρεια Αμερική ενισχύει την παραγωγή της και δεσμεύει ολοένα και περισσότερα πλοία. Το κόστος μεταφοράς LNG από τις Ηνωμένες Πολιτείες προς την Ευρώπη αυξήθηκε κατά 12% στα 130.750 δολάρια ημερησίως, το υψηλότερο επίπεδο από τον Δεκέμβριο του 2023, σύμφωνα με τη Spark Commodities. Οι πληροφορίες της αγοράς αναφέρουν ακόμη υψηλότερα επίπεδα, με ναυλώσεις που ξεπερνούν τα 150.000 δολάρια τη μέρα για ταξίδια στον Ατλαντικό.

Η εκτίναξη των ναύλων συνοδεύεται από ιστορικά υψηλές εξαγωγές LNG από τη Βόρεια Αμερική, που σε κινητό μέσο όρο 30 ημερών αυξήθηκαν κατά 50% σε ετήσια βάση. Παρά το γεγονός ότι η αγορά LNG πέρασε μεγάλο μέρος του έτους σε κατάσταση υπερπροσφοράς, η νέα δυναμική δημιουργεί πιέσεις στη διαθεσιμότητα πλοίων και ωθεί ορισμένους αγοραστές να εξετάζουν καθυστερήσεις φορτώσεων.

Ένας κλάδος σε αναβρασμό – Τι δείχνουν οι επόμενοι μήνες

Η ταυτόχρονη εκτίναξη ναύλων σε πετρέλαιο και LNG αποτελεί σαφή ένδειξη ότι η παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά εισέρχεται σε κύκλο υψηλής έντασης. Η απομάκρυνση των μεγάλων αγοραστών από το ρωσικό πετρέλαιο, η αυξημένη ζήτηση από την Ασία και τα νέα έργα παραγωγής στη Βόρεια Αμερική δημιουργούν ένα περιβάλλον όπου οι διαδρομές αλλάζουν και οι ισορροπίες δοκιμάζονται.

Το μεγάλο ερώτημα είναι αν το ράλι των ναύλων θα διατηρηθεί ή αν η αγορά θα διορθώσει, καθώς πλοιοκτήτες, διυλιστήρια και κυβερνήσεις παρακολουθούν στενά τις γεωπολιτικές εξελίξεις που συνεχίζουν να επηρεάζουν τον ενεργειακό χάρτη.

Διαβάστε επίσης: Εκρηκτικό ράλι στα ναύλα: Ο εμπορικός πόλεμος περνά από τα προϊόντα στα πλοία

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων