«Σκιές» στη λίστα SAFE: Γιατί αγνοήθηκαν τα ελληνικά ναυπηγεία;
ΕΕΝ: Σιωπηρός αποκλεισμός ελληνικής πρότασης για πολεμικά πλοία από το SAFE – Η Ένωση ζητά απαντήσεις από το ΥΠΕΘΑ για τις διαδικασίες
Η Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων εκφράζει έντονη ανησυχία και προβληματισμό για τον αποκλεισμό της πρότασης του Ομίλου ONEX Shipyards & Technologies από την επικαιροποιημένη λίστα των προγραμμάτων που προωθεί η Ελλάδα προς χρηματοδότηση από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό SAFE. Παρά το γεγονός ότι ο φάκελος της εταιρείας κατατέθηκε πλήρως σύμφωνα με τις οδηγίες της ΓΔΑΕΕ και κάλυπτε όλα τα κριτήρια του προγράμματος, δεν συμπεριλήφθηκε καν στη λίστα που στάλθηκε στα Γενικά Επιτελεία για αξιολόγηση.
Σύμφωνα με την ΕΕΝ, η απουσία οποιασδήποτε επίσημης ενημέρωσης είτε προς την Ένωση είτε προς την ONEX συνιστά θεσμική παρέκκλιση που εγείρει σοβαρά ερωτήματα για τη διαδικασία επιλογής. Κανένα στέλεχος της ΓΔΑΕΕ ή του Πολεμικού Ναυτικού δεν επικοινώνησε για διευκρινίσεις, πρόσθετα στοιχεία ή αιτιολόγηση της μη συμπερίληψης.
Ποια ήταν η πρόταση της ONEX
Η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία υποβλήθηκε με σχέδια που ανταποκρίνονται σε υπαρκτές, δηλωμένες ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού, σε απόλυτη συμφωνία με την Εθνική Αμυντική Βιομηχανική Στρατηγική:
• Ταχεία Περιπολικά Κρούσης
• Modular πλοία, από OPV έως Multi Mission Corvette
• Κανονιοφόρους νέας γενιάς
Πρόκειται για ναυπηγήσεις υψηλής τεχνολογίας, με 10%-15% χαμηλότερο κόστος και 10%-20% ταχύτερο χρόνο παράδοσης σε σχέση με μεγάλα ευρωπαϊκά ναυπηγεία, όπως είχε παρουσιαστεί από την ΕΕΝ και την ΕΕΛΕΑΑ μετά το Σύμφωνο Συνεργασίας του Μαΐου 2025.
Μάλιστα, ήδη έχουν υπογραφεί μνημόνια συνεργασίας με ελληνικές εταιρείες όπως τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, αλλά και με ευρωπαϊκούς ομίλους, όπως απαιτεί το πλαίσιο του SAFE. Για δύο κορβέτες με 70% εγχώρια συμμετοχή, η ΕΕΝ υπολογίζει 700 εκατ. ευρώ εγχώρια προστιθέμενη αξία και συνολική επίδραση 5 δισ. ευρώ στο ΑΕΠ, με τουλάχιστον 500 άμεσες και 3.000 έμμεσες θέσεις εργασίας.
Το «παράδοξο» των επιλογών
Παρά τα παραπάνω, η ελληνική πρόταση δεν εμφανίζεται ούτε ως διαθέσιμη επιλογή στη λίστα που προωθήθηκε. Την ίδια στιγμή, όπως αναφέρει η Ένωση, είναι προς εξέταση προγράμματα χωρών που δεν δικαιούνται χρηματοδότησης από το SAFE, αφού δεν ανήκουν στην ΕΕ.
Πηγές της ναυπηγικής αγοράς αναφέρουν ότι βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για πιθανές συνεργασίες με βρετανικά ναυπηγεία, παρά το γεγονός ότι το Ηνωμένο Βασίλειο στερείται δικαιώματος χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά εργαλεία άμυνας. Βιομηχανικοί κύκλοι προειδοποιούν πως τέτοιες εξελίξεις υπονομεύουν τον στόχο της ευρωπαϊκής στρατηγικής αυτονομίας και αφήνουν ξανά την εγχώρια αμυντική παραγωγή στην άκρη.
Σοβαρά ερωτήματα από την ΕΕΝ
Η Ένωση επισημαίνει ότι η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία διαθέτει αποδεδειγμένη παράδοση πολεμικών μονάδων – από ΤΠΚ και αρματαγωγά έως φρεγάτες, υποβρύχια και το ΠΓΥ «Προμηθεύς». Ωστόσο μένει εκτός μιας κρίσιμης ευρωπαϊκής ευκαιρίας που έχει ως στόχο την ενίσχυση της εγχώριας παραγωγής αμυντικών συστημάτων.
Η ΕΕΝ ζητά άμεση απάντηση στα εξής:
• Γιατί δεν τηρήθηκαν οι διαδικασίες ενημέρωσης και αξιολόγησης;
• Γιατί δεν υπήρξε καν επαφή με ΕΕΝ και ONEX;
• Γιατί η πρόταση δεν εμφανίζεται ούτε ως πιθανή επιλογή για ευρωπαϊκές χώρες;
• Ενημερώθηκε το ΚΥΣΕΑ για την κατάθεση της πρότασης;
• Γιατί δεν ενημερώθηκε η Βουλή, παρότι το σχέδιο είχε ανακοινωθεί δημόσια;
Η Ένωση δηλώνει ότι επιφυλάσσεται να προβεί σε όλες τις θεσμικές ενέργειες για να διασφαλιστεί η διαφάνεια και η προστασία της εγχώριας αμυντικής βιομηχανικής βάσης.
Διαβάστε επίσης: Βρετανία-ΕΕ: Κατέρρευσαν οι συνομιλίες για το SAFE – Πλήγμα στην ευρωπαϊκή αμυντική σύμπραξη
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




