Σπριντάρει σε επενδύσεις η ελληνική αγορά αθλητικών ειδών

Μπορεί στα κεντρικά της Nike, της Adidas, της Puma και των άλλων πολυεθνικών εταιρειών αθλητικών να έχει σημάνει συναγερμός από τη δασμολογική επίθεση Τραμπ προκειμένου να την αντιμετωπίσουν χωρίς να χάσουν αγορές, ωστόσο μια πρόχειρη ματιά στις πωλήσεις τους, στις επιδόσεις των λιανικών δικτύων που διανέμουν τα προϊόντα τους, αλλά και στην καθημερινή αστική ζωή καταδεικνύουν πως η ζήτηση παραμένει ισχυρή.
Ασφαλώς, o κλασικός εξοπλισμός αθλητικών ειδών διατηρεί τη δυναμική του όσο απλώνεται η ανάγκη για άθληση, ωστόσο ο κλάδος έχει υποστηριχθεί ραγδαία μετά την οικονομική κρίση και την πανδημία από τα running shoes, αλλά και από τα ρούχα και παπούτσια που συνδέονται ευθέως με τη μόδα (athleisure).
Ακόμη και σε χώρους που δεν εξειδικεύονται στην αθλητική ένδυση και υπόδηση (π.χ. μεγάλοι οίκοι μόδας) καταγράφεται η δύναμη του αθλητικού ρούχου και παπουτσιού με ηχηρές συνεργασίες (π.χ. Miu Miu X New Balance, παλιότερες συνεργασίες της Adidas με τον οίκο Gucci και την Stella Mc Cartney ή αυτόνομες συλλογές sneakers όπως από τον Dries Van Noten, που κυνηγούν οι fashionistas).
Η εγχώρια αγορά
Πέρα από την παγκόσμια τάση, η εγχώρια αγορά των αθλητικών ειδών «τρέχει» με ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 10%, ποσοστό υπερδιπλάσιο σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη και αποτελεί το μοναδικό κλάδο της λιανικής (με μόνη εξαίρεση τα καλλυντικά) που αναπτύσσεται δυναμικά.
Σύμφωνα με τα δεδομένα της αγοράς, η Νοτιοανατολική Ευρώπη κρίνεται ως η ταχύτερα αναπτυσσόμενη περιοχή στο λιανικό εμπόριο αθλητικών ειδών, σημειώνοντας διψήφιους ποσοστιαίους ρυθμούς ανάπτυξης τα τελευταία τρία χρόνια, ενώ αναμένεται να αναπτυχθεί με υψηλούς ρυθμούς, προσεγγίζοντας τα 3,7 δισ. ευρώ μέχρι το 2026.
Στον τομέα των αθλητικών ειδών, η κατηγορία lifestyle & fashion είναι η πιο περιζήτητη και ελκυστική, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 50% της αγοράς με την Gen-Z να αποτελεί το μεγαλύτερο αγοραστικό κοινό, συμβάλλοντας στο 30% της συνολικής αγοράς αθλητικών ειδών.
Η αλλαγή στρατηγικής δε των μεγάλων φιρμών αθλητικής ένδυσης που επέλεξαν να πάψουν τις συνεργασίες με τοπικούς αντιπροσώπους και να τιμολογούν απευθείας στις μεγάλες αλυσίδες είχε ως αποτέλεσμα τον περιορισμό των μικρών ανεξάρτητων σημείων, αφήνοντας χώρο στις οργανωμένες αλυσίδες. Δεν είναι εξάλλου τυχαίο ότι στην ελληνική αγορά ένδυσης και υπόδησης οι μεγάλες λιανικές επενδύσεις των τελευταίων ετών προέρχονται από αλυσίδες αθλητικών. Η Nike και η Adidas διατηρούν ασφαλώς δικά τους flagship shops, ωστόσο οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς είναι διεθνή και ντόπια οργανωμένα δίκτυα.
Οι μεγάλοι παίκτες και οι επενδύσεις
H τελευταία εξέλιξη στην αγορά είναι η στρατηγική συμφωνία συνεργασίας του ομίλου Fourlis με την αμερικανική εισηγμένη εταιρεία λιανικής αθλητικών Foot Locker, ως ο πρώτος μάλιστα εμπορικός εταίρος της στην Ευρώπη. Πρόκειται για κίνηση που επαναφέρει τον ελληνικό όμιλο στον τομέα της fashion αθλητικής ένδυσης και υπόδησης (μετά την αποεπένδυση από το δίκτυο της Athlete’s Foot), συμπληρώνοντας τη θέση που έχει χτίσει μέσω του δικτύου λιανικής αθλητικών Intersport τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Ευρώπης και Βαλκανίων.
Η νέα δραστηριότητα αναμένεται να αποδώσει προοδευτικά 250 εκατ. ευρώ τζίρου έως το 2030 και να οδηγήσει τον πυλώνα της δραστηριότητας αθλητικών στα 500 εκατ. ευρώ με ένα περιθώριο κέρδους EBITDA της τάξης του 9%.
Η συμφωνία αδειοδότησης (licensing agreements) μεταξύ της Foot Locker και του ομίλου Fourlis περιελάμβανε την εξαγορά των θυγατρικών της πρώτης σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Ρουμανία, οι οποίες διαθέτουν από τρία καταστήματα ανά χώρα (σ.σ. που ήδη ολοκληρώθηκε) αλλά και την ανάπτυξη περισσότερων από 100 φυσικών καταστημάτων σε βάθος 3τίας-5ετίας τόσο σε Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία και Κύπρο (όπου ο όμιλος διαθέτει ήδη θέση μέσω της Intersport) αλλά και σε 4 ακόμη αγορές (Σλοβενία, Κροατία, Βοσνία, Μαυροβούνιο), καθώς και 8 ομώνυμα e-shops ανά αγορά.
Η προβλεπόμενη επένδυση για την εν λόγω φάση ανάπτυξης του δικτύου Foot Locker υπολογίζεται σε 40 εκατ. ευρώ ως CAPEX και στα 80 εκατ. ευρώ αν συνυπολογιστούν και οι ανάγκες κεφαλαίου κίνησης στο παραπάνω διάστημα.
Παράλληλα ο όμιλος συνεχίζει τη στρατηγική ανάπτυξης της Intersport δημιουργώντας επίσης ένα νέο concept καταστημάτων -αφιερωμένο στο πιο δημοφιλές σπορ του πλανήτη, το ποδόσφαιρο- αρχής γενομένης από το κατάστημα «Intersport Football Club» στου Ρέντη. Στόχος του ομίλου Fοurlis είναι σε ορίζοντα τριετίας να δημιουργηθούν δέκα καταστήματα σε Ελλάδα, Κύπρο, Βουλγαρία και Ρουμανία, με τις πωλήσεις από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα να αγγίζουν τα 20 εκατ. ευρώ. Για την ανάπτυξη του δικτύου καταστημάτων ο όμιλος δρομολογεί επενδύσεις περί τα 5 εκατ. ευρώ.
Μεγάλος παίκτης σε ολόκληρο το φάσμα αθλητικών και atheisure στην ελληνική αγορά είναι η JD Sports καθώς μέσω της εξαγοράς της Cosmos Sport απέκτησε σημαντική θέση και συνέχισε να επενδύει τόσο στα σήματα της εξαγορασθείσας (Cosmos Sport, Sneakers 10 κ.α.), όσο και σε καταστήματα λιανικής με το δικό του σήμα.
Σε ό,τι αφορά τον όμιλο Cosmos, στον οποίο υπάγονται οι εταιρικές ονομασίες Cosmos Sport, Sneaker 10, Rundome, Slam Dunk και JD Sports το 2024 έκλεισε με κύκλο εργασιών 200 εκατ. ευρώ από 144,2 εκατ. ευρώ στη χρήση του 2023 και 102,3 εκατ. ευρώ στη χρήση του 2022.
Επιπλέον, το 1/3 του τζίρου προέρχεται από τις ηλεκτρονικές πωλήσεις των brands του ομίλου, ενώ το φυσικό δίκτυο καταστημάτων όλων των σημάτων αγγίζει τα 100 σημεία. Στο πλάνο για την περίοδο 2025-2029 είναι να ανοίγει 10 καταστήματα ετησίως σε Ελλάδα και Κύπρο. Ετησίως η επιχείρηση επενδύει 12-15 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη του δικτύου της.
Σημαντικό δίκτυο αθλητικών ελέγχει επίσης ο όμιλος Fais Group που διαθέτει την αντιπροσωπεία των ειδών της Puma και της Under Armour και εκτός από το να καλύπτει και τους πελάτες χονδρικής έχει αναπτύξει και δίκτυο καταστημάτων, επαναλαμβάνοντας την επιτυχία που είχε καταγράψει στο παρελθόν με τη Nike.
Σταθερά αναπτύσσεται και η αλυσίδα Zakcret της οικογένειας Χαϊκάλη, καθώς σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις η εταιρεία έφθασε το 2023 σε νέα υψηλά επίπεδα. Συγκεκριμένα η αλυσίδα, που μετρά 36 καταστήματα, κατέγραψε αύξηση πωλήσεων κατά 13,17% φθάνοντας στα 49,31 εκατ. ευρώ, από 43,57 εκατ. ευρώ το 2022.
Η αύξηση της κερδοφορίας ήταν ακόμα πιο εντυπωσιακή καθώς η διοίκηση προέβη στην προηγούμενη χρήση σε στοχευμένες ενέργειες μείωσης κόστους και οικονομιών κλίμακας. Τα EBITDA της εταιρείας αυξήθηκαν κατά 64,63% φθάνοντας τα 2,46 εκατ. ευρώ, από 1,5 εκατ. ευρώ το 2022. Τα κέρδη μετά τους φόρους αυξήθηκαν στα 599 χιλ. ευρώ περίπου, από 414 χιλ. ευρώ περίπου ένα χρόνο πριν. Η εταιρεία διαχειρίζεται τέσσερα εμπορικά brands (Zakcret Sports, Sneaker Cage, Outlet Center, District 75).
Την παρουσία της στην ελληνική αγορά χτίζει και η σερβικής καταγωγής εταιρεία λιανικής αθλητικών Sport Vision που διεκδικεί. To 2023 πέτυχε υπερδιπλασιασμό των πωλήσεων της στην ελληνική αγορά. Η SPORT VISION αποτελεί σημαντικό αθλητικό multibrand concept στα Βαλκάνια και λειτουργεί μέσω περισσότερων από 150 σύγχρονων καταστημάτων στις αγορές της Σερβίας, του Μαυροβουνίου, της Βοσνίας-Ερζεγοβίνης, της Βόρειας Μακεδονίας, της Κροατίας, της Σλοβενίας, της Αλβανίας, της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας.
Στην Ελλάδα εγκαταστάθηκε μόλις το 2020 και ελέγχει πλέον δίκτυο 20 καταστημάτων υπό τις επωνυμίες Sport Vision (9 καταστήματα), buzzsneaker (10 καταστήματα) και Tike με ένα κατάστημα στη πολύ ανταγωνιστική αγορά του Συντάγματος στο αθηναϊκό κέντρο. Διαθέτει επίσης ηλεκτρονικά καταστήματα και για τα τρία λιανικά concepts, υποστηρίζοντας τη στρατηγική της.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.