«Σφίγγει» η ψηφιακή ιχνηλασιμότητα στα αλκοολούχα – Financial Report
Με νέα απόφαση της ΑΑΔE και του υφυπουργού Οικονομικών (ΦΕΚ Β’ 7002/23.12.2025) τροποποιείται η κοινή απόφαση Α.1263/23-12-2021 για το Ηλεκτρονικό Μητρώο Επιτηδευματιών Αλκοολούχων Ποτών και το Ηλεκτρονικό Σύστημα Ταυτοποίησης. Στόχος της παρέμβασης είναι ο ανακαθορισμός των στοιχείων που καταχωρίζονται στο Σύστημα Ταυτοποίησης και η ευθυγράμμιση με το νέο πλαίσιο του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα. Η τροποποίηση επικαιροποιεί τον σκοπό της απόφασης, συνδέοντάς τον ρητά με τις διατάξεις του ν. 5222/2025 και εξειδικεύει ότι το σύστημα αφορά έτοιμα προς κατανάλωση αλκοολούχα ποτά, τα οποία παράγονται/εισάγονται/παραλαμβάνονται από Ε.Ε. και καταγράφονται με βάση την ένδειξη παρτίδας (lot).
Ποιοι μπαίνουν «υποχρεωτικά» στο Μητρώο και στο Σύστημα
Αντικαθίσταται πλήρως το άρθρο για τα υπόχρεα πρόσωπα. Υποχρέωση εγγραφής στο Μητρώο έχουν όσοι παράγουν, εισάγουν, παραλαμβάνουν από κράτη-μέλη Ε.Ε. ή μεταποιούν αλκοολούχα ποτά, αλλά και όσοι αποκτούν ή διαθέτουν μέσω χονδρικής πώλησης στο εσωτερικό και έχουν ΚΑΔ που εμπίπτουν στο χονδρικό εμπόριο (ΚΑΔ 46). Επιπλέον, οι ίδιοι υποχρεούνται και στην καταχώριση στοιχείων στο Σύστημα Ταυτοποίησης για τις σχετικές κινήσεις.
Νέοι κανόνες και προθεσμίες καταχώρισης: «5 εργάσιμες» και πριν την πώληση
Η απόφαση αντικαθιστά το άρθρο 7 και βάζει πιο συγκεκριμένους χρόνους: Μετά την εγγραφή στο Μητρώο και τη λήψη Μοναδικού Αριθμού Επιτηδευματία Αλκοολούχων Ποτών (Α.Ε.Α.Π.), οι υπόχρεοι οφείλουν έως την 30ή ημέρα του επόμενου μήνα να καταχωρίσουν τα στοιχεία του νέου Παραρτήματος ΙΙ.
Στο Σύστημα καταγράφονται οι εισερχόμενες κινήσεις: παραγωγή, μεταποίηση, εισαγωγή από τρίτη χώρα και παραλαβή από Ε.Ε.
Οι καταχωρίσεις πρέπει να ολοκληρώνονται εντός 5 εργάσιμων ημερών από την κίνηση. Αν στο μεταξύ τα προϊόντα διατεθούν «με οποιονδήποτε τρόπο», η καταχώριση πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πριν την πώληση.
Τι στοιχεία ζητά πλέον το Σύστημα (ανά παρτίδα)
Η καταχώριση γίνεται με βάση την ένδειξη παρτίδας και περιλαμβάνει πιο «δομημένο» σύνολο στοιχείων, όπως νόμιμη ονομασία προϊόντος, ένδειξη παρτίδας (με ειδική πρόβλεψη όταν το lot καταλήγει σε ώρα/λεπτά/δευτερόλεπτα), εμπορική ονομασία/διακριτικές ενδείξεις, ποσότητα (με βάση τον ονομαστικό όγκο στη φιάλη), είδος συναλλαγής (παραγωγή/μεταποίηση/αγορά), είδος και στοιχεία παραστατικού (δελτίο παραγωγής, e-ΔΕ, e-ΑΔΕ, διασάφηση εισαγωγής κ.ά.), ημερομηνία συναλλαγής, στοιχεία επιχείρησης παραγωγής ή προμηθευτή.
Παράλληλα, το Παράρτημα ΙΙ αντικαθίσταται με νέο υπόδειγμα πεδίων/φορμών (Αριθμός Επιτηδευματία, ονομασία προϊόντος, lot, είδος συναλλαγής, παραστατικά, στοιχεία προμηθευτή κ.λπ.).
Προβλέπεται ότι διορθώσεις/διαγραφές στα καταχωρισμένα στοιχεία γίνονται ως διόρθωση με διατήρηση ιστορικότητας (ώστε να φαίνονται οι προηγούμενες καταχωρίσεις), αλλά απαγορεύονται όσο η επιχείρηση βρίσκεται υπό έλεγχο και έχει ενημερωθεί σχετικά.
Νέα υποχρέωση για «ύποπτα» lot
Εισάγεται ρητά υποχρέωση: Αν οι υπόχρεοι εντοπίσουν αλλοιώσεις ή παραποιήσεις σε ενδείξεις παρτίδας, πρέπει να καταχωρίζουν στο σύστημα σχετική πληροφόρηση για ύποπτη ένδειξη παρτίδας, με τα στοιχεία του Παραρτήματος ΙΙΙ.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




