Το «Εθνικό Πλοίο» σε ρότα υλοποίησης: Η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία ενώνεται – FinanceNews.gr

Η Ελλάδα σχεδιάζει το πρώτο «Εθνικό Πλοίο» – Συμμαχία ιστορικών ναυπηγείων για παραγωγή made in Greece με εξαγωγικό προσανατολισμό
Με φόντο την επαναφορά της ελληνικής ναυπηγικής ισχύος, η Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων ανοίγει τα πανιά για την υλοποίηση ενός φιλόδοξου στόχου: τη δημιουργία ενός εθνικού πλοίου, σχεδιασμένου, κατασκευασμένου και εν μέρει εξαγώγιμου από ελληνικά χέρια. Ο πρόεδρος της Ένωσης, Πάνος Ξενοκώστας, αναδεικνύει την ανάγκη για ένα ισχυρό εθνικό σχήμα συνεργασίας ανάμεσα στα ιστορικά ναυπηγεία της χώρας.
Η συγκυρία ευνοεί τη μεγάλη επανεκκίνηση: η τεχνογνωσία έχει ανακτηθεί, οι επενδύσεις αποδίδουν και η πολιτική βούληση για εγχώρια παραγωγή αμυντικού υλικού είναι δεδομένη. Από την Ελευσίνα και τον Σκαραμαγκά μέχρι τη Σύρο, το ελληνικό ναυπηγικό οικοσύστημα δείχνει έτοιμο να περάσει από τη διάσπαση στη συνέργεια.
«Μπορούμε να ναυπηγούμε τα πάντα… εκτός από αεροπλανοφόρα»
Με αυτή τη χαρακτηριστική φράση, ο κ. Ξενοκώστας υπογράμμισε τη δυναμική του κλάδου, σημειώνοντας πως σε δύο χρόνια τα ελληνικά ναυπηγεία –και ειδικά τα Ναυπηγεία Ελευσίνας– θα μπορούν να κατασκευάζουν οτιδήποτε, πλην αεροπλανοφόρου. Δεν πρόκειται απλώς για ρητορική. Πρόκειται για τεκμηριωμένη αυτοπεποίθηση, στηριγμένη στα επιτεύγματα των τελευταίων ετών.
Η Ένωση επισημαίνει πως το 2024, τα ελληνικά ναυπηγεία εξυπηρέτησαν την πλειονότητα των επισκευών στη χώρα, με εντυπωσιακές επιδόσεις σε απόδοση, επενδύσεις και αύξηση θέσεων εργασίας. Στόχος είναι η δημιουργία γραμμών παραγωγής με 70% ελληνική προστιθέμενη αξία και εξαγωγικό προσανατολισμό.
Οικονομική ώθηση και γεωστρατηγικά οφέλη
Το παράδειγμα του Ομίλου ONEX είναι ενδεικτικό:
-
80,1% της συνολικής χωρητικότητας και 51,2% του συνολικού αριθμού επισκευασμένων πλοίων το 2024
-
Περισσότερα από 700 πλοία εξυπηρετήθηκαν από το 2019 έως σήμερα
-
Αύξηση πωλήσεων κατά 697% και ανάπτυξη 90% την τελευταία τετραετία
-
Άνω των 135 εκατ. ευρώ επενδύσεις, με νέο πλάνο €500 εκατ. για την επόμενη πενταετία
-
3.900 εργαζόμενοι απασχολούνται άμεσα και έμμεσα από τα ναυπηγεία ONEX
Τα πλεονεκτήματα από τη ναυπήγηση του εθνικού πλοίου εντός Ελλάδας είναι πολλαπλά:
-
Μείωση κόστους απόκτησης πλοίου κατά 10%-15%
-
20% φθηνότερη διαχείριση κύκλου ζωής
-
1%-2% επιστροφή κεφαλαίου από εξαγωγές
-
Συνεισφορά στο ΑΕΠ έως 3%
-
Ανάπτυξη εγχώριων τεχνολογιών, R&D και συνεργειών με αμυντική βιομηχανία
-
Οικονομική διπλωματία και ενίσχυση της εξωτερικής πολιτικής μέσω συμπαραγωγών
Πλοίο made in Greece: Από εθνική φιλοδοξία, σε βιομηχανική αναγέννηση
Η ιδέα του «πλοίου made in Greece» δεν αποτελεί πλέον ευχή ή θεωρητικό σχέδιο. Είναι εθνικός στόχος, με σημαντικό τεχνολογικό, οικονομικό και γεωπολιτικό αποτύπωμα. Η Ένωση Ελληνικών Ναυπηγείων καλεί την Πολιτεία να στηρίξει θεσμικά τη δημιουργία εθνικού ναυπηγικού φορέα, με έμφαση στη συνέργεια, την παραγωγή και την εξωστρέφεια.
Η ναυπηγική συμμαχία είναι πλέον αναγκαιότητα εθνικής σημασίας – και το πρώτο ελληνικό πλοίο πιο κοντά από ποτέ.
Διαβάστε επίσης: Ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ χαιρετίζει την δημιουργία της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων και την ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευής στην Ελευσίνα
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.