Χάος στις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης – Ο πόλεμος για την Nexperia απειλεί να καταστρέψει τη βιομηχανία
Ο γεωπολιτικός πόλεμος γύρω από την Nexperia απειλεί να καταστρέψει τη βιομηχανία αυτοκινήτων της Ευρώπης
Ο γεωπολιτικός «πόλεμος» γύρω από την εταιρεία προμηθευτή τσιπ Nexperia, που αν και έχει έδρα στην Ολλανδία ανήκει σε κινεζικά χέρια, τρομοκρατεί τους Ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι οποίοι φοβούνται ότι θα πληγούν από μία έλλειψη τσιπ που μπορεί να προκαλέσει χάος στις αλυσίδες εφοδιασμού και να κλείσει τις γραμμές παραγωγής.
Η προμήθεια κρίσιμων τσιπ από την Nexperia για τη βιομηχανία αυτοκινήτων μειώνεται δραματικά, μόλις λίγες εβδομάδες μετά την κατάσχεση του ελέγχου της εταιρείας από την ολλανδική κυβέρνηση και τη θέσπιση περιορισμών εξαγωγών από τις ΗΠΑ και την Κίνα.
«Θα δούμε αναστολές και καθυστερήσεις στην παραγωγή σε παγκόσμιο επίπεδο σύντομα, γιατί πολλοί προμηθευτές δεν έχουν επαρκή αποθέματα από τα τσιπ», δήλωσε υψηλόβαθμος αξιωματούχος της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος μίλησε στο Politico.
«Ο τομέας των αυτοκινήτων είναι στο επίκεντρο της καταιγίδας».
Τα τσιπ της Nexperia χρησιμοποιούνται σε όλη την αλυσίδα αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας, σε προϊόντα από αερόσακους μέχρι συστήματα ψυχαγωγίας.
Χωρίς αλυσίδες εφοδιασμού
Η έλλειψη τσιπ απειλεί να αναπαράγει την κρίση του 2022, όταν η έλλειψη μικροτσίπ κατά τη διάρκεια της πανδημίας είχε οδηγήσει σε παύση των παραγωγικών γραμμών.
Παρά τις προσπάθειες, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν κάνει αρκετά για να ενισχύσουν τις αλυσίδες εφοδιασμού τους απέναντι σε γεωπολιτικές αναταράξεις, ενώ το σχέδιο της ΕΕ για επιστροφή μέρους της παραγωγής τσιπ αποδεικνύεται κατώτερο των προσδοκιών.
Η εταιρεία Nexperia προειδοποίησε τους πελάτες της για μία «απρόβλεπτη εξέλιξη που ενδέχεται να επηρεάσει τη διαθεσιμότητα ορισμένων προϊόντων», σύμφωνα με δήλωση που εκδόθηκε στις 9 Οκτωβρίου και δημοσιεύθηκε σε πολλά μέσα.
Η ανακοίνωση προκάλεσε πανικό στους κατασκευαστές αυτοκινήτων και τους προμηθευτές τους, οι οποίοι έσπευσαν να προμηθευτούν τα διαθέσιμα τσιπ, προκαλώντας έναν αγώνα για τα υλικά.
«Είναι σαν την πανδημία, όταν όλοι έτρεχαν να αγοράσουν χαρτί υγείας», δήλωσε ένας δεύτερος αξιωματούχος της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Αναβίωση της κρίσης του 2022
Μετά την έλλειψη του 2022, η ΕΕ πέρασε τον Νόμο για τα Τσιπ (Chips Act) για να μειώσει την επικίνδυνη εξάρτησή της από άλλες περιοχές για προηγμένα ή «ώριμα» τσιπ.
Τρία χρόνια αργότερα, όμως, φαίνεται ότι η κατάσταση δεν έχει αλλάξει πολύ.
Η κρίση ξεκίνησε όταν η ολλανδική κυβέρνηση αποφάσισε να επικαλεστεί έναν εθνικό νόμο του 1952, προκειμένου να αναλάβει τον έλεγχο της Nexperia, η οποία εξαγοράστηκε από την κινεζική εταιρεία Wingtech το 2019.
Η κυβέρνηση της Ολλανδίας ανησυχούσε ότι ο διευθύνων σύμβουλος της Nexperia, ο οποίος ίδρυσε την Wingtech, μετέφερε την τεχνολογία και τα παραγωγικά assets της εταιρείας εκτός της χώρας.
Η απόφαση αυτή ήρθε μια μέρα μετά την επέκταση των περιορισμών εξαγωγών των ΗΠΑ στην Wingtech και στην θυγατρική της Nexperia.
Τέσσερις ημέρες μετά την κατάσχεση της Nexperia από την Ολλανδία, το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας επέβαλε περιορισμούς εξαγωγών στην Nexperia Κίνας, απαγορεύοντας την εξαγωγή εξαρτημάτων που κατασκευάζονται στην Κίνα.
Τα τσιπ χρησιμοποιούνται παντού στη σύγχρονη βιομηχανία, ενισχύοντας τη μετάβαση στην πράσινη και ψηφιακή οικονομία.
Αν και τα τσιπ της Nexperia δεν είναι τα πιο προηγμένα, είναι κρίσιμα για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων: Ένα παραδοσιακό αυτοκίνητο περιέχει έως 500 τσιπ της Nexperia, ενώ ένα ηλεκτρικό όχημα μπορεί να χρησιμοποιεί έως και 1.000.
Αντιδράσεις στις Βρυξέλλες
Η απόφαση της Κίνας να επιβάλει περιορισμούς στις εξαγωγές τσιπ και να ελέγξει τους μαγνήτες σπάνιων γαιών —που είναι εξίσου σημαντικό εξάρτημα για τα οχήματα— έχει εκτοξεύσει την κρίση της Nexperia στην κορυφή των προτεραιοτήτων των Βρυξελλών.
«Το ζήτημα των τσιπ είναι εξαιρετικά σημαντικό για πολλές πτυχές της πολιτικής μας, κυρίως για τη μετάβαση στην ενέργεια», δήλωσε η επικεφαλής εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Paula Pinho.
Πρόσθεσε ότι ο Επίτροπος Βιομηχανίας, Stéphane Séjourné, έθεσε το ζήτημα σε συνάντηση με ηγέτες της βιομηχανίας την ίδια μέρα «για να ακούσει από τις εταιρείες αν υπάρχουν ελλείψεις».
Η συνάντηση αυτή οδήγησε σε επικοινωνία μεταξύ του επικεφαλής εμπορίου της ΕΕ, Maroš Šefčovič, και του Κινέζου ομολόγου του, Wang Wentao.
Ακολουθεί η αναμενόμενη επίσκεψη Κινέζων αξιωματούχων στην ΕΕ για συζητήσεις σχετικά με τους περιορισμούς εξαγωγών.
Ο δεύτερος Νόμος για τα Τσιπ
Η υπόθεση της Nexperia και οι πιθανές ελλείψεις έθεσαν εκ νέου το ζήτημα της επικίνδυνης εξάρτησης της ΕΕ από τα μικροτσίπ στην πολιτική ατζέντα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα ότι προγραμματίζει να εισάγει έναν δεύτερο Νόμο για τα Τσιπ στην αρχή του επόμενου έτους, μετά από την αναμενόμενη ανασκόπηση του πρώτου Νόμου που πρέπει να ολοκληρωθεί έως τον Σεπτέμβριο του 2026.
Η ΕΕ βρίσκεται σήμερα πολύ μακριά από τον στόχο του πρώτου Νόμου για τα Τσιπ, που ήταν να αυξήσει το μερίδιο της ΕΕ στην παγκόσμια αλυσίδα αξίας των μικροτσίπ στο 20% μέχρι το 2030, σχεδόν διπλάσιο από το σημερινό ποσοστό.
Τόσο οι νομοθέτες όσο και οι χώρες της ΕΕ θέλουν έναν δεύτερο Νόμο για τα Τσιπ.
«Ο Ευρωπαϊκός Νόμος για τα Τσιπ 2.0 είναι υπό επεξεργασία. Αλλά η περίπτωση της Nexperia δείχνει ότι ο χρόνος είναι περιορισμένος», ανέφερε ο Herman Quarles van Ufford, ανώτερος πολιτικός σύμβουλος στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο για τις Διεθνείς Σχέσεις, σε ανάρτησή του την Τετάρτη.
www.bankingnews.gr
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




