100 δισ. δολάρια το 2035 τα πρόστιμα από τα μεσοπρόθεσμα μέτρα του ΙΜΟ για τα καύσιμα

100 δισ. δολάρια το 2035 τα πρόστιμα από τα μεσοπρόθεσμα μέτρα του ΙΜΟ για τα καύσιμα



Η μετάβαση στη βιώσιμη ναυτιλία δεν είναι πλέον επιλογή αλλά υποχρέωση – και το τίμημα είναι υψηλό. Στην 5η και τελευταία ενότητα του 9ου Ναυτιλιακού Συνεδρίου της «Ναυτεμπορικής», κορυφαία στελέχη του ναυτιλιακού κλάδου και ειδικοί στις τεχνολογικές και ρυθμιστικές εξελίξεις, κλήθηκαν να απαντήσουν σε ένα κρίσιμο ερώτημα: πώς διατηρείται η ανταγωνιστικότητα όταν τα περιβαλλοντικά κόστη εκτοξεύονται και το ρυθμιστικό τοπίο μεταβάλλεται διαρκώς;

Στα 100 δισ. δολάρια αναμένεται να φτάσουν τα πρόστιμα από τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για τα καύσιμα που έχει αποφασίσει ο ΙΜΟ έως το 2035, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε η Ιωάννα Προκοπίου, CEO της Sea Traders. Σε αυτά τα κόστη, η κα. Προκοπίου δεν συμπεριέλαβε τις επιπλέον χρεώσεις που επιφέρει ο κανονισμός FuelEU της Ε.Ε. Ουσιαστικά, αυτό σημαίνει ότι –με βάση τις σημερινές τιμές καυσίμων– το 2035 το κόστος για τα πλοία θα έχει διπλασιαστεί.

Papadakis Press

Με φόντο αυτά τα δεδομένα, οι παράγοντες της αγοράς εξέφρασαν την ανάγκη για ένα ξεκάθαρο, απλοποιημένο και δίκαιο κανονιστικό πλαίσιο, αναφερόμενοι –μεταξύ άλλων– στο πώς τα περιβαλλοντικά μέτρα έχουν αλλάξει την καθημερινή λειτουργία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων.

Ενδεικτικά της επιβάρυνσης που πλήττει τη ναυτιλιακή βιομηχανία ήταν τα στοιχεία που παρουσίασε η κα. Προκοπίου σχετικά με την επίδραση στην εταιρεία της. Όπως ανέφερε, ένα Kamsarmax που καίει 6.000 τόνους VLSFO θα πληρώσει τον πρώτο χρόνο 834.000 δολάρια, ενώ με σταδιακή αύξηση το ποσό αυτό θα φτάσει τα 3 εκατ. δολάρια το 2035. «Για τα κόστη, το 2028 ο ΙΜΟ θα εφαρμόσει το International Fuel Standard και θα εισπράξει ένα ποσό, ως penalty, μεταξύ 15-30 δισ. δολαρίων, το οποίο μέχρι το 2035 θα φτάσει τα 100 δισ. δολάρια».

Παράλληλα, για να επιτευχθεί η μετάβαση από τα ορυκτά στα πράσινα καύσιμα, η κα. Προκοπίου παρέθεσε μια ενδεικτική τάξη μεγέθους για τις απαιτούμενες ποσότητες και τα σημερινά διαθέσιμα αποθέματα. «Για πράσινη μεθανόλη θα χρειαστούμε 440 εκατομμύρια τόνους ανά έτος. Αυτή τη στιγμή έχουμε μόνο 3. Για πράσινη αμμωνία θα χρειαστούμε 470 εκατομμύρια τόνους. Αυτή τη στιγμή έχουμε 6,4 εκατομμύρια. Για πράσινο μεθάνιο ή πράσινο LNG θα χρειαστούμε 180 εκατομμύρια τόνους, έχουμε 0,01. Και για πράσινο υδρογόνο 70 εκατομμύρια τόνους και αυτή τη στιγμή έχουμε 1,5».

Η ακτοπλοΐα

Στο πεδίο της ακτοπλοΐας, ο CEO της Attica Group, Πάνος Δικαίος, τόνισε ότι ο κλάδος χρειάζεται ειδική μεταχείριση, υπογραμμίζοντας πως τα μέτρα της Ε.Ε. και του ΙΜΟ «μας ακουμπάνε πάρα πολύ».


Papadakis Press

Όπως σημείωσε, όλα αυτά έρχονται σε ένα περιβάλλον έντονων πληθωριστικών πιέσεων τα τελευταία δύο χρόνια, τόσο στο λειτουργικό κόστος των εταιρειών όσο και στους καταναλωτές, δηλαδή τους επιβάτες.

Ο Σταμάτης Τσαντάνης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Seanergy Maritime Holdings Corp., έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών, αναφέροντας ότι ήδη από το 2025 η εταιρεία έχει εγκαταστήσει αισθητήρες και άλλα συστήματα.


Papadakis Press

«Δέκα χρόνια μετά αυτά τα συστήματα αποτελούν ένα πολύ αξιόπιστο σύστημα με ΑΙ που μας βοηθούν και μας έχουν λύσει τα χέρια». Μάλιστα, όπως πρόσθεσε, «στο τέλος της ημέρας εξοικονομώνται και καύσιμα».

Η τεχνολογία

Στο σκέλος της τεχνολογίας, ο Δημήτρης Αλεξάνδρου (Συνιδρυτής και Διευθυντής Επιχειρηματικής Καινοτομίας, Ubitech) σημείωσε ότι το AI έχει αλλάξει τα πάντα, και στον χώρο της ναυτιλίας.


Papadakis Press

«Η ΤΝ έχει αλλάξει τα πάντα», δήλωσε, επισημαίνοντας ότι υπάρχει μεγάλη ευκαιρία να αναπτυχθούν εφαρμογές που θα έχουν οφέλη ακόμη και στα καύσιμα και τη βιώσιμη μετάβαση.

Από την πλευρά της, η κα. Ελίνα Λίτσα (Partner, Deals Services, Grant Thornton) τόνισε ότι η περιβαλλοντική συμμόρφωση των ναυτιλιακών εταιρειών μπορεί να λειτουργήσει και ως μέσο διατήρησης της αξίας τους.


Papadakis Press

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων