Ferrari, Coca-Cola και Range Rover – Η Ρωσία σπάει τις κυρώσεις με παράλληλες εισαγωγές

Ferrari, Coca-Cola και Range Rover -  Η Ρωσία σπάει τις κυρώσεις με παράλληλες εισαγωγές

Τρία χρόνια μετά την απομόνωση της Ρωσίας, τα ράφια εξακολουθούν να είναι γεμάτα με δυτικά προϊόντα

Κουτιά από cornflakes της Kellogg’s, μαρμελάδες Bonne Maman, τσιπς Kent Crisps, μπύρες Brewdog... αυτά είναι τα προϊόντα που βλέπω μπροστά μου στα ράφια του σούπερ μάρκετ, αναφέρει ο ανταποκριτής του βρετανικού SkyNews.
Βρίσκεταισε ένα κατάστημα της αλυσίδας Azbuka Vkusa («Αλφάβητο της Γεύσης») στη Μόσχα, όπου οι διάδρομοι θυμίζουν έντονα εκείνους των Tesco, Sainsbury’s ή Waitrose.
Η Ρωσία είναι αυτή τη στιγμή η πλέον υπό κυρώσεις οικονομία στον κόσμο.
Ωστόσο, τρία χρόνια μετά την απομόνωσή της, τα ράφια εξακολουθούν να είναι γεμάτα με δυτικά προϊόντα.

Παράλληλες εισαγωγές: ο δρόμος για να παραμείνουν τα προϊόντα στα ράφια

Πώς συμβαίνει αυτό; Πολλά από τα προϊόντα που πωλούνται εδώ έχουν εισαχθεί μέσω του μηχανισμού των «παράλληλων εισαγωγών».
Δηλαδή, έχουν φτάσει στη Ρωσία μέσω τρίτων χωρών, χωρίς την άδεια του κατόχου του εμπορικού σήματος. Η Ρωσία νομιμοποίησε αυτή την πρακτική λίγο μετά την εισβολή στην Ουκρανία, για να παρακάμψει τις κυρώσεις και να προστατεύσει τους καταναλωτές από τις συνέπειες της μαζικής αποχώρησης ξένων εμπορικών σημάτων.
Έτσι, παρά την απόσυρση πολλών εταιρειών από τη ρωσική αγορά, τα προϊόντα τους εξακολουθούν να διατίθενται.

Το παράδειγμα της Coca-Cola

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η Coca-Cola.
Η εταιρεία διέκοψε τις πωλήσεις και τις δραστηριότητές της στη Ρωσία από το 2022, αλλά τα αναψυκτικά της παραμένουν εύκολα διαθέσιμα.
Σε ένα ράφι του σούπερ μάρκετ βρήκα κουτάκια από τη Γαλλία, την Πολωνία, το Ιράκ, ακόμα και από τη Βρετανία. Στο καπάκι ενός μπουκαλιού αναγράφεται χαρακτηριστικά: «Please recycle me» («Ανακυκλώστε με»).
Όπως και άλλες εταιρείες που δεν έχουν εγκρίνει την εισαγωγή των προϊόντων τους στη Ρωσία, η Coca-Cola δεν μπορεί να κάνει πολλά για να το εμποδίσει. Η εταιρεία αρνήθηκε να σχολιάσει το ζήτημα.
Η συγκεκριμένη πρακτική δεν συνιστά παραβίαση κυρώσεων, καθώς τρόφιμα και ποτά εξαιρούνται από τους περιορισμούς που έχουν επιβάλει η Βρετανία και η ΕΕ. Ωστόσο, πρόκειται για ένα παράδειγμα του τρόπου με τον οποίο μπορούν να παρακαμφθούν εμπορικές απαγορεύσεις — και η ίδια πρακτική εφαρμόζεται και σε προϊόντα που όντως υπόκεινται σε κυρώσεις, όπως τα πολυτελή αυτοκίνητα.

Η αγορά πολυτελών αυτοκινήτων στη Μόσχα συνεχίζει να ανθεί

Σε μια πολυτελή έκθεση αυτοκινήτων στο βορειοδυτικό τμήμα της Μόσχας, την Frank Auto, συναντά κανείς Porsche Cayenne Coupe, Mercedes EQE και BMW X5.
Όλα τα οχήματα είναι ηλικίας κάτω των δύο ετών, δηλαδή νεότερα από το καθεστώς κυρώσεων που στόχευε να αποτρέψει την εισαγωγή τους.
«Η Γερμανία επισήμως δεν γνωρίζει ότι εισάγουμε αυτοκίνητα για πελάτες στη Ρωσία», δηλώνει χωρίς δισταγμό η ιδιοκτήτρια της αντιπροσωπείας, Irina Frank.
«Η διαδικασία γίνεται με πολλαπλές κινήσεις.
Για παράδειγμα, η παραγγελία τοποθετείται από την Τουρκία, έπειτα το όχημα πηγαίνει στην Αρμενία, και από εκεί το παραδίδουμε στη Ρωσία».

Το αυξημένο κόστος και τα ρίσκα για τους εισαγωγείς

Η Irina Frank εξηγεί ότι τα αυτοκίνητα εισάγονται κατόπιν παραγγελίας, λόγω του υψηλού κόστους και της αβεβαιότητας.
«Τώρα κάθε συναλλαγή ελέγχεται αυστηρά και υπήρξαν περιπτώσεις όπου χάθηκαν όλα τα χρήματα και δεν ήταν δυνατή η παραλαβή του αυτοκινήτου», λέει.
Παρόλα αυτά, η αγορά συνεχίζει να λειτουργεί. Τον Φεβρουάριο, η Ιρίνα πούλησε μια Ferrari Purosangue σε πελάτη που πλήρωσε 130 εκατομμύρια ρούβλια (1,43 εκατομμύρια ευρώ), δηλαδή 30% περισσότερο από την κανονική τιμή χωρίς κυρώσεις.
Ισχυρίζεται επίσης ότι έχει πουλήσει Range Rover από τη Βρετανία.
«Η Ρωσία είναι μια ιδιαίτερη χώρα. Οι άνθρωποί μας αγαπούν ό,τι είναι το πιο ακριβό, το πιο εντυπωσιακό, με την πλουσιότερη διαμόρφωση», προσθέτει.

Ο ρόλος των μεσαζόντων στην παράκαμψη των κυρώσεων

Το Sky News έχει καταγράψει εκτενώς πώς βρετανικά και ευρωπαϊκά αυτοκίνητα συνεχίζουν να καταλήγουν στη Ρωσία παρά τις κυρώσεις.
Όμως, για πρώτη φορά, ήρθε σε επαφή και με κάποιους από τους ίδιους τους εισαγωγείς.
Σε ένα πάρκινγκ μπροστά στον σιδηροδρομικό σταθμό Belarussky της Μόσχας, συνάντησαν τον Ararat Mardoyan, ιδιοκτήτη της εταιρείας εισαγωγής αυτοκινήτων Autodegustator.
Ο ίδιος λέει ότι εισήγαγε δεκάδες βρετανικά και ευρωπαϊκά αυτοκίνητα στη Ρωσία τα δύο πρώτα χρόνια του πολέμου — συμπεριλαμβανομένου του δικού του οχήματος.
Το μαύρο Volkswagen του χρειάστηκε έξι μήνες για να φτάσει από τη Γερμανία, μέσω Βελγίου, Γεωργίας, Αρμενίας και Ιράν.
«Δεν κάνουμε κάτι παράνομο», επιμένει, όταν τον ρωτάμε αν βοηθά τη Ρωσία να παρακάμψει τις κυρώσεις.
Αναφέρεται στην Ευρασιατική Οικονομική Ένωση — μια τελωνειακή ένωση στην οποία συμμετέχουν η Ρωσία, η Αρμενία, η Λευκορωσία, το Καζακστάν και το Κιργιστάν.
«Είναι σαν την Ευρωπαϊκή Ένωση», υποστηρίζει.
«Όταν το προϊόν φτάσει στο Καζακστάν, για παράδειγμα, δεν θεωρείται πλέον μόνο καζακικό προϊόν. Είναι πλέον προϊόν της τελωνειακής ένωσης».

www.bankingnews.gr



Source link

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων