Maersk: Ρίχνει τον πήχη για την παγκόσμια αγορά εμπορευματοκιβωτίων

Maersk: Ρίχνει τον πήχη για την παγκόσμια αγορά εμπορευματοκιβωτίων



Ο δανέζικος κολοσσός των θαλάσσιων μεταφορών A.P. Moller-Maersk A/S αναθεώρησε προς τα κάτω τις προβλέψεις του για την παγκόσμια αγορά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, καθώς ο εμπορικός πόλεμος προκαλεί ισχυρούς τριγμούς.

Σε ανακοίνωσή της την Πέμπτη, η Maersk διατύπωσε νέο εύρος πρόβλεψης για την παγκόσμια ανάπτυξη της αγοράς το 2025: συρρίκνωση 1% έως ανάπτυξη 4%, έναντι προηγούμενης εκτίμησης για αύξηση «περίπου 4%» που είχε δημοσιοποιήσει τον Φεβρουάριο. Η εταιρεία επικαλείται «αυξημένη μακροοικονομική και γεωπολιτική αβεβαιότητα».

«Μέχρι στιγμής, ο εμπορικός πόλεμος είναι κυρίως ένα ζήτημα ΗΠΑ–Κίνας, ο υπόλοιπος κόσμος συνεχίζει χωρίς μεγάλες αναταράξεις», δήλωσε στο Bloomberg TV ο διευθύνων σύμβουλος της Maersk, Vincent Clerc. Ωστόσο, όπως είπε, οι δασμοί έχουν ήδη προκαλέσει «πλήγμα» στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων τον Απρίλιο, με τις διμερείς μεταφορές ΗΠΑ–Κίνας να έχουν μειωθεί κατά 30% έως 40% προς κάθε κατεύθυνση. Τόνισε, πάντως, ότι η Maersk είναι λιγότερο εκτεθειμένη σε αυτό το ρήγμα συγκριτικά με άλλες ναυτιλιακές, καθώς ο κύριος άξονάς της είναι η Ασία προς την Ευρώπη.

Η Maersk, που ελέγχει περίπου 14% του παγκόσμιου στόλου εμπορευματοκιβωτίων και διαχειρίζεται 60 λιμάνια, είναι από τις διεθνείς εταιρείες που πλήττονται από τη στροφή των ΗΠΑ προς τον προστατευτισμό, η οποία ανατρέπει δεκαετίες ελεύθερου εμπορίου. Ωστόσο, η εταιρεία εκτιμά ότι θα υπάρξει ώθηση στις μεταφορές στην Ευρώπη, καθώς η Γερμανία και άλλες χώρες της ηπείρου επιταχύνουν τις επενδύσεις – μεταξύ άλλων και στην άμυνα.

«Οι προοπτικές για τη ζήτηση σε παγκόσμια κλίμακα παραμένουν εξαιρετικά αβέβαιες για το υπόλοιπο του έτους, καθώς διαμορφώνονται από ένα ταχέως μεταβαλλόμενο τοπίο εμπορικών πολιτικών και αυξανόμενους κινδύνους ύφεσης στις ΗΠΑ», ανέφερε η Maersk.
Για το β΄ τρίμηνο του 2025, η εταιρεία βλέπει πιθανότητες αύξησης, ιδίως αν οι πελάτες σπεύσουν να προχωρήσουν σε “προ-αποστολές” προϊόντων αξιοποιώντας την 90ήμερη αναστολή των αμοιβαίων δασμών, ενισχύοντας τα αποθέματα.

Απροσδόκητο κέρδος από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα

Τα κέρδη των ναυτιλιακών έχουν ενισχυθεί από την πολύμηνη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία διαρκεί εδώ και σχεδόν 18 μήνες. Η αλλαγή δρομολογίων και η αποφυγή της διώρυγας του Σουέζ, με κατεύθυνση πλέον νοτίως της Αφρικής, απορροφά μέρος της πλεονάζουσας χωρητικότητας των πλοίων, ενισχύοντας έτσι τα ναύλα.

Η Maersk προειδοποιεί ότι η αναστάτωση στην Ερυθρά Θάλασσα θα συνεχιστεί και το υπόλοιπο του 2025, κάτι που τον Φεβρουάριο είχε θεωρηθεί θετικός παράγοντας για την επίτευξη του υψηλού εύρους κερδών που προβλέπει η εταιρεία για φέτος.

Καθώς πλησιάζει το τέλος του έτους, η αγορά παγκόσμιων μεταφορών βρίσκεται μπροστά σε δύο σενάρια, σύμφωνα με τη Maersk: είτε θα υπάρξει συρρίκνωση της ζήτησης, είτε θα σημειωθεί ανάκαμψη, εφόσον υπάρξει αποκλιμάκωση στους δασμούς.

Προβλέψεις και αποτελέσματα

Η Maersk συνεχίζει να προβλέπει λειτουργικά κέρδη (EBITDA) για το 2025 μεταξύ 6 και 9 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Για το πρώτο τρίμηνο, τα κέρδη αυξήθηκαν σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ξεπερνώντας τις προσδοκίες των αναλυτών. Η αύξηση αποδίδεται σε υψηλότερα ναύλα, αυστηρό έλεγχο του κόστους και αυξημένους όγκους μεταφορών, ανέφερε η εταιρεία.

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων