Restart στη βαριά βιομηχανία: Τα ναυπηγεία και η άμυνα στο επίκεντρο της νέας κυβερνητικής στρατηγικής – FinanceNews.gr
Η Ελλάδα δημιουργεί νέο βιομηχανικό αφήγημα; Το comeback των ελληνικών ναυπηγείων και του αμυντικού κλάδου
Για δεκαετίες, η αμυντική βιομηχανία και τα ναυπηγεία αποτέλεσαν το σύμβολο μιας εποχής κακοδιαχείρισης, χαμένων ευκαιριών και ανεκμετάλλευτης τεχνογνωσίας. Σήμερα, όμως, οι δύο αυτοί τομείς επιστρέφουν δυναμικά στο επίκεντρο της νέας βιομηχανικής στρατηγικής της χώρας, συνθέτοντας το πιο φιλόδοξο αφήγημα που έχει παρουσιάσει η Ελλάδα εδώ και χρόνια: την επιστροφή σε μια παραγωγική, τεχνολογικά εξελιγμένη και αυτάρκη βιομηχανική βάση.
Από την ακμή στην κρίση και στη βαθιά παρακμή
Η πορεία προς την απαξίωση ξεκίνησε ήδη από τη δεκαετία του 1980. Οι κρατικοποιήσεις, η αναποτελεσματική διοίκηση και η απουσία στρατηγικού σχεδιασμού οδήγησαν τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας σε οικονομικό μαρασμό. Εγκαταλελειμμένες δεξαμενές, ανενεργά συνεργεία και χιλιάδες απομακρυσμένοι εργαζόμενοι αποτύπωναν την αδυναμία της χώρας να διαχειριστεί έναν κλάδο στον οποίο είχε συγκριτικό πλεονέκτημα. Η Ελλάδα, παρά το ειδικό βάρος της στη διεθνή ναυτιλία, έφτασε στο σημείο να μην μπορεί να συντηρήσει ούτε τα δικά της πλοία.
Στον αμυντικό τομέα, η ΕΑΒ, τα ΕΑΣ και η ΠΥΡΚΑΛ συρρικνώθηκαν δραματικά. Η προηγούμενη δεκαετία, με τις συνέπειες της δημοσιονομικής κρίσης, περιόρισε τα εξοπλιστικά προγράμματα και διέκοψε τη ροή κεφαλαίων. Η έλλειψη ευελιξίας, η γραφειοκρατία και η ανυπαρξία τεχνολογικής κατεύθυνσης οδήγησαν σε απώλεια τεχνογνωσίας και εξειδικευμένου προσωπικού. Η χώρα στερήθηκε όχι μόνο βιομηχανική παραγωγή, αλλά και μια στρατηγική ικανότητα ζωτικής σημασίας.
Η νέα σελίδα που γράφεται σήμερα
Η εικόνα αλλάζει. Με συνδυασμό κρατικών πρωτοβουλιών, ιδιωτικών επενδύσεων και ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων, η Ελλάδα επιχειρεί να επαναχαράξει τον χάρτη της βιομηχανικής της πολιτικής. Οι τομείς που κάποτε θεωρούνταν «χαμένες υποθέσεις» αντιμετωπίζονται πλέον ως μοχλοί ανάπτυξης και ως πυλώνες του νέου παραγωγικού μοντέλου.
Η κυβέρνηση έχει ενεργοποιήσει πρόγραμμα 150 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση επιχειρήσεων του κλάδου, αξιοποιώντας το Ευρωπαϊκό Ταμείο Άμυνας και το Ταμείο Ανάκαμψης. Ο στόχος είναι καθαρός: ενίσχυση της παραγωγής, μεγαλύτερη συμμετοχή σε ευρωπαϊκά προγράμματα και ενδυνάμωση των εξαγωγικών προοπτικών.
Ήδη ελληνικές επιχειρήσεις συμμετέχουν σε δεκάδες ευρωπαϊκά ερευνητικά έργα, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις για συμπαραγωγές με αμερικανικούς και σκανδιναβικούς ομίλους. Η χώρα επιδιώκει να περάσει από το παθητικό μοντέλο του «αγοραστή» στο ενεργητικό μοντέλο του παραγωγού και εξαγωγέα τεχνολογίας. Το όραμα είναι μια αυτάρκης βιομηχανική βάση που υποστηρίζει τις ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων και ταυτόχρονα λειτουργεί ως κόμβος καινοτομίας και εξαγωγών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Η μεγάλη επιστροφή των ναυπηγείων
Τα ναυπηγεία βρίσκονται ξανά σε φάση άνθησης. Η Σύρος αποτέλεσε την πρώτη μεγάλη επιτυχία, αποδεικνύοντας ότι η ιδιωτική πρωτοβουλία, όταν συνδυάζεται με τεχνογνωσία και κρατική υποστήριξη, μπορεί να επαναφέρει έναν ολόκληρο κλάδο σε τροχιά βιωσιμότητας.
Στον Σκαραμαγκά προχωρούν επενδύσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για τον πλήρη εκσυγχρονισμό των υποδομών, με στόχο την επιστροφή σε στρατιωτικά και εμπορικά έργα υψηλής προστιθέμενης αξίας. Η αναβάθμιση των συνδέσεων της περιοχής με το εθνικό δίκτυο, μέσω του Τριπλού Οδικού Κόμβου, αναμένεται να ενισχύσει τη λειτουργική δυναμική του ναυπηγείου.
Στην Ελευσίνα, οι νέοι επενδυτές υλοποιούν πολυεπίπεδο σχέδιο που μετατρέπει το ναυπηγείο σε κέντρο συντήρησης και ναυπηγήσεων για το Πολεμικό Ναυτικό, αλλά και για διεθνείς στόλους. Το έργο δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας και επαναφέρει τη βιομηχανική υπόσταση μιας ολόκληρης περιοχής.
Στο Πέραμα και τη Σαλαμίνα, οι σταθερές δραστηριότητες σε επισκευές και συντηρήσεις ενισχύουν την αλυσίδα της ναυπηγοεπισκευής, παρέχοντας τεχνογνωσία και παραγωγική συνέχεια.
Το νέο βιομηχανικό αφήγημα της Ελλάδας
Η παράλληλη ενίσχυση αμυντικής βιομηχανίας και ναυπηγείων δεν είναι συμπτωματική. Πρόκειται για συνειδητή στρατηγική επιλογή, καθώς οι δύο τομείς συνδέονται τεχνολογικά και επιχειρησιακά. Η κατασκευή πλοίων, η ανάπτυξη υλικών, τα συστήματα αισθητήρων και οι προωθητικές τεχνολογίες δημιουργούν αλυσίδες αξίας με υψηλό βαθμό καινοτομίας.
Η ελληνική κυβέρνηση στοχεύει να αυξήσει τη συμβολή της βιομηχανίας στο ΑΕΠ από το 7% στο 10% έως το 2030, ενεργοποιώντας επενδύσεις, μειώνοντας διοικητικά εμπόδια και ενισχύοντας τις συμπράξεις δημόσιου-ιδιωτικού τομέα. Για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες, η βιομηχανική πολιτική αποκτά συνεκτική κατεύθυνση και μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Μετά από χρόνια ύφεσης, ανασφάλειας και υποβάθμισης, το νέο βιομηχανικό αφήγημα δίνει ξανά περιεχόμενο στην έννοια της ελληνικής παραγωγικής ισχύος. Από «βάρος» του παρελθόντος, οι δύο κλάδοι μετατρέπονται σε καταλύτες αυτοπεποίθησης και ανάπτυξης.
Διαβάστε επίσης: Η Σαουδική Αραβία επενδύει στην Ελλάδα: Κομβικός ρόλος για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




