Shortsea Ναυτιλία: Ο αθέατος γίγαντας που κινεί την ελληνική οικονομία – FinanceNews.gr

Μελέτη του ΙΟΒΕ για τη shortsea ναυτιλία αποκαλύπτει τη στρατηγική σημασία της για την Ελλάδα, με συνεισφορά 914 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ
Η συμβολή της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων (shortsea shipping) στην ελληνική οικονομία αναδείχθηκε μέσα από τη νέα μελέτη του ΙΟΒΕ, που παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) στο Ίδρυμα Ευγενίδου. Η έρευνα φωτίζει τον κομβικό ρόλο της shortsea ναυτιλίας στις εθνικές μεταφορές και την τροφοδοσία των νησιών, ενώ παράλληλα επισημαίνει τις μεγάλες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης και της ευρωπαϊκής δέσμης «Fit for 55».
Οικονομικό αποτύπωμα και στρατηγική σημασία
Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 2023 η shortsea ναυτιλία προσέφερε 914 εκατ. ευρώ στο ΑΕΠ, στήριξε 8.300 θέσεις πλήρους απασχόλησης και ενίσχυσε τα δημόσια έσοδα με 207 εκατ. ευρώ. Η Ελλάδα κατέχει την 8η θέση στην ΕΕ-27, διακινώντας το 6,7% του συνολικού όγκου φορτίων μικρών αποστάσεων της Ευρώπης, γεγονός που αποδεικνύει τη στρατηγική της σημασία τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Πέρα από την καθαρά οικονομική συνεισφορά, η shortsea ναυτιλία αποτελεί κρίσιμο κρίκο στην εφοδιαστική αλυσίδα των νησιωτικών περιοχών, εξασφαλίζοντας καύσιμα, πρώτες ύλες και καταναλωτικά αγαθά, με άμεσο αντίκτυπο στην κοινωνική και οικονομική τους συνοχή.
Οι προκλήσεις του αύριο
Παρά τη δυναμική της, η μελέτη αναδεικνύει σοβαρά εμπόδια για τον κλάδο. Ο στόλος γηράσκει, οι απαιτήσεις συμμόρφωσης με τους στόχους της κλιματικής πολιτικής αυξάνονται και οι υποδομές παραμένουν ανεπαρκείς. Αν δεν υπάρξουν άμεσα μέτρα, το κόστος συμμόρφωσης με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 225 εκατ. ευρώ το 2030, με πιθανές αυξήσεις ναύλων έως και 38,6% και απώλεια εσόδων ύψους 140 εκατ. ευρώ.
Η πρόκληση δεν είναι μόνο οικονομική αλλά και ανταγωνιστική: σε ένα περιβάλλον όπου η Ευρώπη στρέφεται σε χαμηλών εκπομπών μεταφορές, η ελληνική shortsea ναυτιλία καλείται να ανανεώσει τον στόλο της και να εκσυγχρονίσει τις υπηρεσίες της για να διατηρήσει τον ηγετικό της ρόλο.
Προτάσεις για βιώσιμη ανάπτυξη
Το ΙΟΒΕ προτείνει μια ολιστική στρατηγική πράσινης μετάβασης με βασικούς άξονες:
-
Ανανέωση στόλου με πλοία χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών.
-
Επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές, όπως cold ironing και τερματικούς σταθμούς εναλλακτικών καυσίμων.
-
Διασύνδεση με σιδηροδρομικό και οδικό δίκτυο για ενίσχυση της πολυτροπικότητας.
-
Ειδικά χρηματοδοτικά εργαλεία, αξιοποιώντας ευρωπαϊκά ταμεία και πόρους από το ΣΕΔΕ, ώστε να στηριχθεί η ανταγωνιστικότητα του κλάδου.
Η παρουσία υψηλών κυβερνητικών στελεχών και εκπροσώπων της ναυτιλιακής κοινότητας στην εκδήλωση υπογραμμίζει τη σημασία που αποδίδεται στο ζήτημα, καθώς η shortsea ναυτιλία αναγνωρίζεται πλέον ως στρατηγικός μοχλός ανάπτυξης και νησιωτικής συνοχής.
Διαβάστε επίσης: Χαράλαμπος Σημαντώνης: Επανεξελέγη στην προεδρία της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.