Supertankers: Αντιστροφή ροών και κερδοφορία σε περίοδο αβεβαιότητας – FinanceNews.gr
Οι ναύλοι στα supertankers (VLCCs) παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα, με τη spot αγορά να καταγράφει μέσο όρο $137.800/ημέρα και ορισμένα ταξίδια μικρής διάρκειας να φτάνουν ακόμη και τα $250.000/ημέρα. Η δυναμική αυτή συνδέεται άμεσα με τις πρόσφατες κυρώσεις κατά της Ρωσίας, που αρχικά ενίσχυσαν τα aframax και Suezmax, αφήνοντας τα VLCC προσωρινά σε δεύτερο πλάνο.
Μεγάλες αγορές όπως η Ινδία και η Κίνα, που προτιμούν μεταφορές με VLCC για την οικονομία κλίμακας, αναγκάστηκαν προσωρινά να στραφούν σε μικρότερα σχήματα λόγω περιορισμών στα ρωσικά λιμάνια. Το μοτίβο αυτό πλέον αντιστρέφεται: οι αυστηρότερες κυρώσεις οδηγούν σε αύξηση εισαγωγών από μη ρωσικούς προμηθευτές, αυξάνοντας τη ζήτηση για VLCC.
Ναυλοσύνη και ελληνόκτητο tonnage
Οι ελληνικών συμφερόντων ναυλωτές εξακολουθούν να επωφελούνται από την αντιστροφή των δεδομένων. Χαρακτηριστικά:
Το Maran Thaleia (321.000 dwt, 2011) του Ομίλου Αγγελικούση ναυλώθηκε για μεταφορά αργού από Κόλπο στη Μέση Ανατολή προς Ταϊβάν στα $176.000/ημέρα, αντικαθιστώντας προηγούμενη συμφωνία $96.000/ημέρα.
Το Sea Gem (320.000 dwt, 2013) της Pantheon Tankers ναυλώθηκε από τη CNOOC στα $138.000/ημέρα.
Το Nave Buena Suerte (297.000 dwt, 2011) της Navios Maritime Partners έφτασε τα $148.000/ημέρα από την Unipec για Κίνα.
Η Clarksons Securities σημειώνει μείωση 5% στα spot earnings την περασμένη εβδομάδα, αλλά οι τιμές παραμένουν ισχυρές (~$135.000/ημέρα).
Επόμενη μέρα στην αγορά
Η περαιτέρω εξέλιξη εξαρτάται από τις γεωπολιτικές διαπραγματεύσεις ΗΠΑ-Ρωσίας για την Ουκρανία. Αβεβαιότητα παραμένει ως προς:
Τη μορφή και τα όρια ενδεχόμενης συμφωνίας.
Την ευρωπαϊκή πολιτική απέναντι στη Ρωσία και στις ενεργειακές εξαγωγές της.
Την άρση ή ενίσχυση κυρώσεων, που θα επηρεάσει τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια και την ανταγωνιστικότητα των ρωσικών φορτίων.
Μια μελλοντική συμφωνία με άρση κυρώσεων θα μπορούσε να μειώσει τα tonne miles, καθώς οι ροές μεγάλης απόστασης θα περιοριστούν, ιδιαίτερα αν επανέλθουν οι ευρωπαϊκές εισαγωγές ρωσικού αργού. Αντίθετα, τα περιθώρια διύλισης στην Ευρώπη και διεθνώς πιθανότατα θα υποχωρήσουν, ενώ οι εκπτώσεις στο ρωσικό αργό θα περιοριστούν, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό για Ινδία και Κίνα.
Dark Fleet και ευκαιρίες
Από το 2022, ο «dark/grey/illicit» στόλος αυξήθηκε πάνω από 1.200 πλοία, με >68% υπό κυρώσεις, >92% άνω των 15 ετών και >60% άνω των 20. Πλοία που δραστηριοποιούνται σε Ιράν και Βενεζουέλα (VLCC & Suezmax) δεν επηρεάζονται από ενδεχόμενη άρση κυρώσεων στη Ρωσία. Τα υπερήλικα VLCC που μεταφέρουν αποκλειστικά ρωσικά φορτία δύσκολα θα επανέλθουν στο mainstream εμπόριο.
Συμπερασματικά, η αγορά παραμένει σε φάση αβεβαιότητας και υψηλής κερδοφορίας, με τις ελληνικές εταιρείες να έχουν το πλεονέκτημα, ενώ η πορεία των κυρώσεων και των ευρωπαϊκών αποφάσεων θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό τα μελλοντικά freight levels και τα trade flows.
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




