Ανοίγουν εγχειρίδια του… 19ου αιώνα για να αντιμετωπίσουν τη Ρωσία – Θέλουν Iron Rhine Βέλγιο και Γερμανία, σαμποτάρει η Ολλανδία

Βέλγιο, Ολλανδία και Γερμανία συζητούν την επανενεργοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής Iron Rhine απέναντι στη ρωσική απειλή
Το Βέλγιο, η Ολλανδία και η Γερμανία βρίσκονται σε συνομιλίες για την επανενεργοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής Iron Rhine, η οποία χρονολογείται από τον 19ο αιώνα, με στόχο την ενίσχυση της στρατιωτικής κινητικότητας, ως απάντηση στην αυξανόμενη απειλή από τη Ρωσία.
«Η στρατιωτική διάσταση έχει φέρει την Iron Rhine ξανά στο προσκήνιο», δήλωσε ο Herman Welter, ειδικός σιδηροδρόμων στην εφημερίδα Gazet van Antwerpen, προσθέτοντας ότι αυτό το στοιχείο μπορεί τώρα να παίξει σημαντικό ρόλο στις δεκαετίες συζητήσεων για την επανεκκίνηση της γραμμής.
Η Iron Rhine, που κάποτε συνδέε την το λιμάνι της Αμβέρσας στο Βέλγιο με την βιομηχανική περιοχή Ruhr στη Γερμανία, είχε κεντρικό ρόλο για τις Συμμαχικές δυνάμεις κατά τη διάρκεια και μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Αν και παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό αχρησιμοποίητη για δεκαετίες, κάποια τμήματά της είναι εγκαταλελειμμένα από το 1991.
Το πρόβλημα
Ωστόσο, καθώς οι ανάγκες για στρατιωτική κινητικότητα στην ΕΕ αυξάνονται και άλλες σιδηροδρομικές γραμμές αντιμετωπίζουν προβλήματα χωρητικότητας, η πίεση για δράση εντείνεται.
«Αρχίζει να τους εκνευρίζει», δήλωσε σύμβουλος κοντά στις συνομιλίες στο Politico, επιβεβαιώνοντας ότι οι συζητήσεις επιταχύνονται.
«Αυτό το έργο είναι πολιτικό», είπε ο Thomas De Spiegelaere, εκπρόσωπος του υπουργείου Μεταφορών του Βελγίου. «Ο Πρωθυπουργός Bart De Wever έχει αναλάβει ο ίδιος το έργο».
Ωστόσο, δεν είναι όλοι απόλυτα υπέρ της προτεραιότητας που δίδεται στην επανενεργοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής.
Ιδιαίτερα οι Ολλανδοί δεν φαίνεται να είναι ενθουσιασμένοι.
Το τμήμα τους είναι μικρό, ενώ η παράλληλη γραμμή Betuwe συνδέει ήδη το Ρότερνταμ με τη Γερμανία.
Η απροθυμία έχει και εμπορικές ρίζες: το λιμάνι της Αμβέρσας υποστηρίζει εδώ και καιρό την Iron Rhine, θεωρώντας την ως έναν ενδεχόμενο ανταγωνιστή του λιμανιού του Ρότερνταμ στην περιοχή.
«Η Ολλανδία συμφωνεί, αλλά προτιμά να το σαμποτάρει από μέσα», παρατήρησε ο σύμβουλος.
Η ολλανδική κυβέρνηση δεν απάντησε σε αίτημα για σχόλιο.
Στο Βέλγιο, η τρέχουσα ελπίδα είναι ότι η στρατιωτική διάσταση θα επιταχύνει την επανεκκίνηση του έργου. Όπως ανέφερε ο Welter, «Η Ολλανδία κρατά το κλειδί», προσθέτοντας ότι «αν δεν τους κοστίσει τίποτα ή σχεδόν τίποτα, θα συνεργαστούν».
Τι θα συμβεί
Ένας από τους λόγους που η Ολλανδία ενδέχεται τελικά να συμφωνήσει, σημείωσε ο Welter, είναι η πιθανή οικονομική ώθηση από τους νέους στόχους δαπανών του ΝΑΤΟ και την χρηματοδότηση της ΕΕ — 17 δισεκατομμύρια ευρώ ενδέχεται να διατεθούν για τη στρατιωτική κινητικότητα από το 2027 στο σχέδιο του επόμενου μακροπρόθεσμου προϋπολογισμού της ΕΕ.
«Αν η ΕΕ παρέχει δωρεάν χρήματα για την κατασκευή των υποδομών», δήλωσε ο σύμβουλος κινητικότητας, «ακόμα και η απρόθυμη Ολλανδία θα συμφωνήσει».
Οι συζητήσεις για την επανενεργοποίηση της Iron Rhine συνεχίζονται εδώ και χρόνια και έχουν προκαλέσει διαφωνίες για θέματα όπως οι περιβαλλοντικές ανησυχίες.
Το 2003, το Βέλγιο και η Ολλανδία προσέφυγαν σε διαιτητικό δικαστήριο για την επανεκκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής, το οποίο αποφάσισε ότι το Βέλγιο μπορεί να προχωρήσει με την επανεκκίνηση, αλλά θα αναλάβει το περιβαλλοντικό κόστος — ενώ η Ολλανδία θα συμμετάσχει μόνο αν έχει όφελος.
Στις τρέχουσες συνομιλίες, ο Welter παρατήρησε ότι το Βερολίνο φαίνεται να είναι σχετικά υπέρ του έργου, ακόμη και αν η Iron Rhine θέτει τις μεγαλύτερες υποδομικές προκλήσεις στη Γερμανία, λόγω του δύσκολου εδάφους γύρω από την πόλη-κόμβο Άαχεν και της κατάρρευσης της σήραγγας Rastatt το 2017.
www.bankingnews.gr
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.