Η ΕΕ αυστηροποιεί τους κανόνες για την απόκτηση άδειας οδήγησης: Πώς αλλάζουν εξετάσεις και πρόστιμα – FinanceNews.gr
 
  							
					 		 
								Η ΕΕ ενισχύει τους κανόνες για τα διπλώματα οδήγησης με ψηφιακές άδειες, διασυνοριακές κυρώσεις και αυστηρότερες εξετάσεις
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εντείνει τη δράση της για την οδική ασφάλεια, εγκρίνοντας νέους αυστηρότερους κανόνες για την απόκτηση και ανανέωση των αδειών οδήγησης, αλλά και για την επιβολή κυρώσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Η μεταρρύθμιση, που εγκρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, εντάσσεται στο Πακέτο Οδικής Ασφάλειας και έχει ως στόχο να συμβάλει στην επίτευξη του φιλόδοξου στόχου «Vision Zero δηλαδή μηδενικοί θάνατοι και σοβαροί τραυματισμοί από τροχαία ατυχήματα έως το 2050.
Μεταρρύθμιση για ασφαλέστερους δρόμους
Η Ευρώπη καταγράφει ακόμη υψηλό αριθμό τροχαίων δυστυχημάτων, με σχεδόν 20.000 νεκρούς το 2024, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Παρά τη μείωση κατά 2% σε σχέση με το προηγούμενο έτος και 12% σε σχέση με το 2019, η πρόοδος χαρακτηρίζεται ανεπαρκής. Όπως δήλωσε η εισηγήτρια της έκθεσης, Γιούτα Πάουλους, «ο κόσμος έχει αλλάξει και η μεταρρύθμιση είναι αναγκαία για να πετύχουμε πραγματική μείωση των τροχαίων θυμάτων».
Οι νέοι κανονισμοί προβλέπουν ότι σοβαρές τροχαίες παραβάσεις, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή η υπερβολική ταχύτητα, θα μπορούν να οδηγήσουν σε απαγόρευση οδήγησης σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, και όχι μόνο στη χώρα όπου διαπράχθηκε η παράβαση. Στόχος είναι να τεθεί τέλος στην ατιμωρησία οδηγών που αλλάζουν χώρα για να αποφύγουν τις κυρώσεις, ένα φαινόμενο που σύμφωνα με την ΕΕ αφορά περίπου το 40% των περιπτώσεων.
Ψηφιακές άδειες και αυστηρότερες εξετάσεις
Η μεταρρύθμιση φέρνει επίσης την ψηφιακή άδεια οδήγησης, η οποία θα αντικαταστήσει σταδιακά το έντυπο δίπλωμα. Οι πολίτες, ωστόσο, θα έχουν τη δυνατότητα να διατηρήσουν τη φυσική μορφή του εγγράφου. Τα κράτη-μέλη θα έχουν τρία χρόνια για να ενσωματώσουν τη νέα νομοθεσία και ένα επιπλέον έτος για την εφαρμογή της στην πράξη.
Στις εξετάσεις για την απόκτηση διπλώματος, δίνεται πλέον μεγαλύτερη βαρύτητα στην προσοχή του οδηγού, τη χρήση κινητού τηλεφώνου, τα τυφλά σημεία και τη συμπεριφορά προς πεζούς και ποδηλάτες. Παράλληλα, θεσπίζεται διετής δοκιμαστική περίοδος για τους νέους οδηγούς, κατά την οποία θα ισχύουν αυστηρότερες κυρώσεις σε περίπτωση παραβάσεων.
Η ΕΕ ενθαρρύνει επίσης την οδήγηση με συνοδεία, επιτρέποντας σε νέους οδηγούς να αποκτούν εμπειρία υπό την επίβλεψη ενήλικα, πρακτική που ήδη εφαρμόζεται σε αρκετές χώρες.
Εναρμόνιση κανόνων και επαγγελματική οδήγηση
Για την αντιμετώπιση της έλλειψης οδηγών στον τομέα των μεταφορών, μειώνεται η ελάχιστη ηλικία για την άδεια οδήγησης φορτηγών από 21 σε 18 έτη και λεωφορείων από 24 σε 21 έτη. Παράλληλα, οι άδειες οδήγησης θα έχουν μέγιστη ισχύ 15 ετών, ενώ τα κράτη που χρησιμοποιούν το δίπλωμα και ως έγγραφο ταυτότητας θα μπορούν να μειώσουν το διάστημα αυτό σε 10 έτη.
Όπως υπογραμμίζει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η μεταρρύθμιση «θα επιτρέψει την καλύτερη διασύνδεση των εθνικών συστημάτων, τη διασφάλιση κοινών προτύπων και τη βελτίωση της διαφάνειας στις κυρώσεις».
Ανισότητες και εθνικές προσαρμογές
Παρά τις θετικές εξελίξεις, η πρόοδος στην οδική ασφάλεια παραμένει άνιση μεταξύ των κρατών-μελών. Οι ασφαλέστεροι δρόμοι βρίσκονται στη Σουηδία, τη Μάλτα και τη Δανία, ενώ η Ρουμανία και η Βουλγαρία καταγράφουν τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων. Ειδικά η Πολωνία σημείωσε τη μεγαλύτερη πρόοδο, με μείωση 35% των θανάτων από το 2019.
Η Ολλανδία επικεντρώνεται στα ατυχήματα με ποδηλάτες, που ευθύνονται για το 39% των θανάτων στους δρόμους. Η κυβέρνηση σχεδιάζει νέους κανόνες για τα όρια ταχύτητας στα ποδηλατοδρόμια και υποχρεωτική χρήση κράνους για ανήλικους που οδηγούν ηλεκτρικά ποδήλατα.
Προς μια νέα εποχή οδικής ασφάλειας
Η ΕΕ επιδιώκει να θέσει τα θεμέλια για ομοιόμορφη οδική πολιτική σε όλα τα κράτη-μέλη, αξιοποιώντας την ψηφιακή τεχνολογία και τη διαλειτουργικότητα των δεδομένων. Στόχος είναι όχι μόνο η πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων, αλλά και η δημιουργία ενός σύγχρονου και ενιαίου πλαισίου οδικής συμπεριφοράς σε όλη την Ευρώπη.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά η Γιούτα Πάουλους, «η μεταρρύθμιση αυτή είναι το πρώτο βήμα για μια Ευρώπη όπου κάθε οδηγός, ανεξάρτητα από τη χώρα του, θα σέβεται τους ίδιους κανόνες και θα υπόκειται στις ίδιες συνέπειες».
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




