Κατασκευαστικές εταιρείες: Ζητούν καθορισμό συντελεστών αναθεώρησης τιμών δημοσίων έργων – Financial Report

financialreport.gr


Με κοινή επιστολή προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρίστο Δήμα, και κοινοποίηση στον υφυπουργό Νίκο Ταχιάο και τον γ.γ. Υποδομών  Δημήτριο Αναγνώπουλο, οι εργοληπτικές οργανώσεις ΠΕΔΜΕΔΕ, ΠΕΣΕΔΕ και ΣΑΤΕ ζητούν κατεπείγουσα λύση στο ανοιχτό ζήτημα της αναθεώρησης τιμών στα δημόσια έργα. Οι φορείς προειδοποιούν για παύση εργασιών, οικονομικές ζημιές και δικαστικές διεκδικήσεις, αν δεν υπάρξει άμεσα καθαρό πλαίσιο.

Την επιστολή υπογράφουν: οι Κωνσταντίνος Γκολιόπουλος (ΠΕΔΜΕΔΕ), Φώτιος Κουβουκλιώτης (ΠΕΣΕΔΕ) και Ζαχαρίας Αθουσάκης (ΣΑΤΕ).

Ζητούν οριστικοποίηση των συντελεστών αναθεώρησης του Α’ τριμήνου 2022 για όλα τα έργα που δημοπρατήθηκαν έως 31.12.2024, με ισχύ μέχρι την ολοκλήρωσή τους και χρηματοδότηση για ευρωπαϊκά έργα από τους πόρους των πράξεων και για έργα εθνικής χρηματοδότησης πρόβλεψη στον προϋπολογισμό του νέου έτους.

Οι φορείς υπενθυμίζουν ότι ο μηχανισμός αναθεώρησης είναι «κανόνας δημόσιας τάξης» που διασφαλίζει την προσαρμογή των συμβατικών τιμών σε ανατιμήσεις υλικών, καυσίμων και εργασίας. Χωρίς αυτόν, τονίζουν, «η ολοκλήρωση των έργων θα ήταν πρακτικά ανέφικτη» και οι διαφορές θα κατέληγαν στα δικαστήρια.

Πού “σκαλώνει” το σύστημα

Σύμφωνα με τους φορείς το Ενιαίο Σύστημα Τεχνικών Προδιαγραφών και Τιμολόγησης δεν έχει ακόμη τεθεί σε ουσιαστική λειτουργία, παρότι θα έπρεπε να ισχύει από 01.01.2023. Νέοι συντελεστές δεν έχουν εκδοθεί πέραν του Α’ τριμήνου 2022, με αποτέλεσμα να εφαρμόζονται προσωρινά οι ίδιοι συντελεστές σε όλα τα εν εξελίξει έργα. Προϋπολογισμοί με τιμές 2017 (ΦΕΚ Β’ 1746/19.5.2017) εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται, χωρίς επικαιροποίηση, παρά τις μεγάλες αυξήσεις σε υλικά, εξοπλισμό, εργασία και καύσιμα.

Το νομικό πλαίσιο που επικαλούνται

Άρθρο 153 ν. 4412/2016, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 72 ν. 4782/2021: πλήρης εφαρμογή του μηχανισμού αναθεώρησης.

Ν. 4938/2022 (παρ. 2 άρθρου 153): δυνατότητα στην Ε.Δ.Τ.Δ.Ε. να εκδίδει πρακτικά βασικών τιμών υλικών έως 31.12.2022 και μέχρι την ουσιαστική λειτουργία του Ε.Σ.Τ.Ε.Π. — κάτι που, σύμφωνα με τους φορείς, δεν ολοκληρώθηκε για τα τρίμηνα Β’, Γ’, Δ’ 2022.

Παράγραφος 23Α άρθρου 153: για έργα μετά την 5.3.2022, δυνατότητα καθορισμού μεμονωμένων συντελεστών υλικών σε περίπτωση μεγάλης απόκλισης από τις τιμές του τριμήνου δημοπράτησης, έως την ενεργοποίηση του Ε.Σ.Τ.Ε.Π.

Παρά την ενεργειακή κρίση και τις ανατιμήσεις που προκάλεσε ο πόλεμος στην Ουκρανία, η Διοίκηση, σύμφωνα με την επιστολή, επέλεξε ειδικές εξαιρέσεις αντί της πλήρους εφαρμογής του νομοθετικού πλαισίου. Η πρακτική συνέχισης των προσωρινών συντελεστών Α’/2022 επέτρεψε μέχρι σήμερα την εξέλιξη έργων που αλλιώς θα “πάγωναν”. Ωστόσο, η απουσία επίσημης απάντησης από τον Ιανουάριο 2023 και μία πρόσφατη «ατυχής» δικαστική απόφαση (για μικρό ποσό αναθεώρησης, χωρίς επαρκή αιτιολόγηση, όπως αναφέρουν) έχουν οδηγήσει Διαχειριστικές και Αναθέτουσες Αρχές σε επιφυλακτική ή αρνητική στάση στα αιτήματα αναθεώρησης.

Οι φορείς αναφέρουν ότι είχαν λάβει ανεπίσημα το μήνυμα πως οι συντελεστές του Α’/2022 θα οριστικοποιούνταν για όλες τις δημοπρασίες έως 31.12.2024, και πως από 1.1.2025 θα ίσχυε «νέα κανονικότητα» μαζί με τη λειτουργία της Εταιρείας Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών. Επειδή καμία εξέλιξη δεν έχει ανακοινωθεί, ζητούν άμεση πολιτική απόφαση.

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων