Κατατέθηκε το νομοσχέδιο για την Ανεξάρτητη Αρχή Ελέγχου της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή
Κατατέθηκε στη Βουλή το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης «Σύσταση και λειτουργία Ανεξάρτητης Αρχής Ελέγχου της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, ρυθμίσεις για την Επιτροπή Ανταγωνισμού και λοιπές διατάξεις».
Με το υπόψη σχέδιο νόμου συστήνεται Ανεξάρτητη Αρχή Εποπτείας της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή και ρυθμίζονται λοιπά θέματα αρμοδιότητας διαφόρων Υπουργείων. Ειδικότερα:
ΜΕΡΟΣ Α’
1. α. Συστήνεται Ανεξάρτητη Αρχή με την επωνυμία «Ανεξάρτητη Αρχή Ελέγχου της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή» με έδρα την Αθήνα. Υπηρεσίες της Αρχής δύνανται να συστήνονται και να λειτουργούν και εκτός της έδρας αυτής.
β. Καταργούνται, από την έναρξη λειτουργίας της Αρχής, οι αναφερόμενες υπηρεσίες, των οποίων οι αρμοδιότητες μεταφέρονται στην Αρχή, η οποία καθίσταται καθολικός τους διάδοχος. (άρθρα 1 – 3, 37 παρ. 1 – 13 & 39)
2. α. Καθορίζονται i) η αποστολή και οι αρμοδιότητες της Αρχής, ii) τα όργανα διοίκησης αυτής [διοικείται από πενταμελές Συμβούλιο Διοίκησης, τον Διοικητή και τρείς (3) Υποδιοικητές], η διαδικασία επιλογής και οι αρμοδιότητές τους, κ.λπ.
β. Ορίζεται το νομικό πλαίσιο καθορισμού των αποδοχών των οργάνων διοίκησης της Αρχής. (άρθρα 4 – 13, 36 παρ. 1 – 5 & 38 παρ. 1 & 2)
3. Η Αρχή συγκροτείται από τις αναφερόμενες οργανικές μονάδες που υπάγονται, κατά την ημερομηνία έναρξης της λειτουργίας της, στους μνημονευόμενους φορείς. (άρθρο 14)
4. α. Στην Αρχή συστήνεται Γραφείο Διοικητή, το οποίο επικουρεί τον Διοικητή της Αρχής στην άσκηση των καθηκόντων του. Σε ό,τι αφορά στην οργάνωση και στη λειτουργία του, το εν λόγω γραφείο διέπεται από τα άρθρα 45 – 48 του ν. 4622/2019, περί των ιδιαίτερων γραφείων και των συνεργατών των μελών της Κυβέρνησης, των Υφυπουργών και των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων.
β. Για την υποβοήθηση του Διοικητή της Αρχής συστήνονται τέσσερις (4) θέσεις συνεργατών από τους οποίους έως δύο (2) δύνανται να είναι μετακλητοί και για την υποβοήθηση εκάστου Υποδιοικητή συστήνεται μία (1) θέση συνεργάτη. Μία εκ των τεσσάρων (4) θέσεων συνεργατών είναι θέση Διευθυντή. (άρθρο 15)
5. Συστήνονται, επίσης, στην Αρχή:
– Γραφείο Νομικού Συμβουλίου, το οποίο αποτελεί υπηρεσιακή μονάδα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Ν.Σ.Κ.). Για τη στελέχωση του Γραφείου, οι οργανικές θέσεις του κύριου προσωπικού του Ν.Σ.Κ. αυξάνονται κατά μία (1) στον βαθμό του Νομικού Συμβούλου του Κράτους, μία (1) στον βαθμό του Παρέδρου και μία (1) στον βαθμό του Δικαστικού Πληρεξουσίου. Η γραμματεία του Γραφείου Νομικού Συμβουλίου στελεχώνεται από υπαλλήλους της Αρχής, με απόφαση απόσπασης του Διοικητή της.
– Γραφείο Νομικής Υποστήριξης, το οποίο υπάγεται απευθείας στον Διοικητή της και στελεχώνεται από τρεις (3) τουλάχιστον δικηγόρους με σχέση έμμισθης εντολής. (άρθρα 16 & 17)
6. α. Στην Αρχή συστήνονται πεντακόσιες (500) θέσεις, πέραν των καλυπτόμενων από μετακλητούς κατά τα ανωτέρω, εκ των οποίων, τριακόσιες
(300) τουλάχιστον θέσεις καταλαμβάνονται από Ελεγκτές.
β. Από την έναρξη λειτουργίας της Αρχής μεταφέρεται αυτοδικαίως με την ίδια σχέση εργασίας το αναφερόμενο προσωπικό, που υπηρετεί ή κατέχει οργανική θέση ή έχει διατεθεί από άλλους φορείς του δημοσίου τομέα κατά την έναρξη της λειτουργίας της Αρχής στις εντασσόμενες σε αυτήν οργανικές μονάδες του Υπουργείου Ανάπτυξης και στην ανεξάρτητη αρχή «Συνήγορος του Καταναλωτή».
γ. Κατ’ εξαίρεση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης οι θέσεις των Ελεγκτών και του Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού καλύπτονται με απόσπαση προσωπικού που υπηρετεί στον δημόσιο τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014. Ο χρόνος υπηρεσίας των αποσπασμένων λογίζεται για κάθε συνέπεια ως χρόνος υπηρεσίας στην οργανική τους θέση. Η χρονική διάρκεια της απόσπασης των Ελεγκτών και του Ειδικού Επιστημονικού Προσωπικού, ορίζεται στα τρία (3) έτη με δυνατότητα ισόχρονης ανανέωσης μέχρι τέσσερις (4) φορές.
δ. Οι υπάλληλοι που αποσπώνται κατά τα ανωτέρω διατηρούν το σύνολο των αποδοχών τους με τις προϋποθέσεις χορήγησής τους, συμπεριλαμβανομένης της υφιστάμενης προσωπικής διαφοράς, μη συμπεριλαμβανομένων τυχόν οικογενειακής παροχής και του επιδόματος θέσης ευθύνης και εξακολουθούν να διέπονται από το ίδιο συνταξιοδοτικό και ασφαλιστικό καθεστώς, κύριας, επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας. (άρθρα 18 & 37 παρ. 13)
7. Τίθενται διατάξεις για τον τρόπο διενέργειας των μετακινήσεων και των μεταθέσεων των υπαλλήλων της Αρχής, καθώς και για τις αποσπάσεις και τις μετατάξεις από και προς την Αρχή.
Οι υπάλληλοι που μετατάσσονται ή μεταφέρονται ή αποσπώνται διατηρούν
i) το σύνολο των αποδοχών τους με τις προϋποθέσεις χορήγησής τους, μη συμπεριλαμβανομένων τυχόν οικογενειακής παροχής και επιδόματος θέσης ευθύνης, ii) τυχόν ήδη υφιστάμενη προσωπική διαφορά και iii) το ίδιο συνταξιοδοτικό και ασφαλιστικό καθεστώς, κύριας, επικουρικής ασφάλισης και πρόνοιας. (άρθρα 19 & 36 παρ. 6)
8. α. Καθορίζονται οι προϋποθέσεις επιλογής των προϊσταμένων της Αρχής, ο χρόνος θητείας στις θέσεις προϊσταμένων της Αρχής και οι λόγοι πρόωρης λήξης αυτής,
β. Με γνώμονα την επίτευξη των στρατηγικών στόχων, κοινοποιείται στις υπηρεσίες το επιχειρησιακό σχέδιο της Αρχής στο οποίο περιλαμβάνονται οι ποιοτικοί και ποσοτικοί στόχοι των οργανικών μονάδων. Η Αρχή δύναται να αναπτύσσει και να εφαρμόζει συστήματα και μεθόδους μέτρησης της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας των οργανικών της μονάδων. (άρθρα 20 – 22 & 36 παρ. 7 & 8)
9. α. Στο προσωπικό της Αρχής, συμπεριλαμβανομένων και των Ελεγκτών, εφαρμόζονται αναλογικά όσα προβλέπονται στο άρθρο 59 του ν. 5043/2023, περί συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής για συγκεκριμένες ανεξάρτητες Αρχές.
β. Αναφέρεται το νομικό πλαίσιο που διέπει το προσωπικό της Αρχής, για εργασία καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου, για την αποζημίωση για εργασία προς συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου καθώς και για εργασία και υπερωριακή εργασία κατά τις νυχτερινές ώρες ή κατά τις Κυριακές και εξαιρέσιμες ημέρες. (άρθρα 23 & 36 παρ. 9)
10. α. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την ευθύνη των οργάνων διοίκησης και των υπαλλήλων της Αρχής.
β. Τα όργανα διοίκησης και οι υπάλληλοι της Αρχής, εφόσον εξετάζονται ή διώκονται ή ενάγονται για πράξεις ή παραλείψεις κατά την εκτέλεση ή με αφορμή την εκτέλεση των καθηκόντων τους, εκπροσωπούνται από μέλος του Ν.Σ.Κ..
Η εκπροσώπηση των οργάνων διοίκησης και των υπαλλήλων της Αρχής από μέλος του Ν.Σ.Κ. δεν αποκλείει την εκπροσώπησή τους από δικηγόρο της επιλογής τους σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή. Η εκπροσώπησή τους από δικηγόρο της επιλογής τους αποκλείει την εκπροσώπησή τους παράλληλα και από μέλος του Ν.Σ.Κ. Σε περίπτωση εκπροσώπησης των ανωτέρω από δικηγόρο της επιλογής τους, η Αρχή καλύπτει τα σχετικά έξοδα, εφόσον υποβληθεί ανάλογο προς τούτο αίτημα στην Αρχή, που συνοδεύεται από θετική εισήγηση.
Αν δεν υπάρξει θετική εισήγηση τα ως άνω έξοδα καταβάλλονται εκ των υστέρων, εφόσον συντρέχουν οι αναφερόμενες προϋποθέσεις.
Το κόστος για την εκπροσώπησή τους από δικηγόρο της επιλογής τους βαρύνει τον προϋπολογισμό της Αρχής, στον οποίο εγγράφονται οι σχετικές πιστώσεις. Το αιτούμενο ποσό δεν δύναται να υπερβαίνει το τριπλάσιο του ποσού αναφοράς κάθε διαδικαστικής πράξης ή υπηρεσίας, όπως προσδιορίζεται στα Παραρτήματα του Κώδικα Δικηγόρων.
Αν τα όργανα διοίκησης ή υπάλληλος της Αρχής καταδικασθούν αμετάκλητα ή γίνει αμετάκλητα δεκτή αγωγή εναντίον τους για πράξεις ή παραλείψεις κατά την άσκηση των καθηκόντων τους ή απορριφθεί αμετάκλητα αγωγή ή κριθεί απαράδεκτη η παράσταση προς υποστήριξη της κατηγορίας που άσκησαν για αδικήματα και πράξεις ή παραλείψεις που έλαβαν χώρα σε βάρος τους κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους και εξ αφορμής αυτών, επιστρέφουν στην Αρχή τις ως άνω δαπάνες. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση αμετάκλητης αθώωσης του καθ’ ου η έγκληση.
Τα ανωτέρω περί νομικής υπεράσπισης και δικαστικών εξόδων κατισχύουν κάθε αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης και εφαρμόζονται και για τα διατελέσαντα όργανα διοίκησης καθώς, και για τους υπάλληλους της Αρχής, μετά την αποχώρησή τους. (άρθρα 24, 25 & 36 παρ. 10)
11. Προβλέπεται η κάλυψη των πάσης φύσεως δαπανών νοσηλείας και αποθεραπείας των υπαλλήλων της Αρχής, εφόσον υποστούν βλάβη της υγείας τους, λόγω επίθεσης σε βάρος τους κατά την εκτέλεση των υπηρεσιακών τους καθηκόντων.
Ειδικά για τους δόκιμους υπαλλήλους οι οποίοι δεν δικαιούνται αναρρωτικής άδειας, ο χρόνος απουσίας τους, εξαιτίας των προαναφερόμενης αιτίας, θεωρείται δικαιολογημένος, λαμβάνοντας τις πλήρεις μηνιαίες τακτικές αποδοχές για όλο το χρονικό διάστημα απουσίας τους. (άρθρα 26 & 36 παρ. 11)
12. α. Προβλέπεται, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα, η υποχρέωση υποβολής δήλωσης περιουσιακής κατάστασης για τα όργανα διοίκησης της Αρχής.
β. Καθορίζονται οι περιπτώσεις σύγκρουσης συμφερόντων, για τα όργανα διοίκησης της Αρχής κ.λπ.. (άρθρα 27 & 28)
13. Προβλέπεται μεταξύ άλλων ότι:
– η Αρχή εκπροσωπείται δικαστικώς και εξωδίκως από τον Διοικητή της,
– η νομική και δικαστική υποστήριξη των υποθέσεων της Αρχής διεξάγεται από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Ν.Σ.Κ.),
– οι απαιτούμενες πιστώσεις, για τη λειτουργία της Αρχής εγγράφονται σε Ειδικό Φορέα στον ετήσιο προϋπολογισμό του Υπουργείου Ανάπτυξης,
– ακίνητα του Δημοσίου, μπορεί να παραχωρούνται, κατά χρήση στην Αρχή, για την αντιμετώπιση των στεγαστικών της αναγκών,
– η σύνταξη αναλυτικής ετήσιας έκθεσης απολογισμού και προγραμματισμού των δραστηριοτήτων της Αρχής, διεκπεραιώνεται σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στον Κανονισμό Λειτουργίας της,
– η οργάνωση και διάρθρωση των υπηρεσιών της Αρχής καθορίζονται με τον Οργανισμό της και η εν γένει λειτουργία της από εσωτερικούς κανονισμούς. (άρθρα 29 – 35, 36 παρ. 12 & 38 παρ. 5 & 6)
ΜΕΡΟΣ Β’
Τροποποιούνται – συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 3959/2011 που αφορούν στην άσκηση των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων:
α. Επανακαθορίζεται το χρονικό όριο, για τη γνωστοποίηση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, συγκεντρώσεων επιχειρήσεων.
β. Τίθενται οι προϋποθέσεις για την εκκίνηση της διαδικασίας προληπτικού ελέγχου των γνωστοποιηθεισών στην Επιτροπή, συγκεντρώσεων επιχειρήσεων.
γ. Αποσαφηνίζεται η έννοια του μετοχικού κεφαλαίου των ανωνύμων εταιρειών, επί του οποίου υπολογίζεται το καταβλητέο στην Επιτροπή, τέλος του άρθρου 17 του ανωτέρω νόμου.
δ. Προβλέπεται η πρακτική άσκηση φοιτητών καθώς και η άσκηση δικηγόρων στην Επιτροπή Ανταγωνισμού και καθορίζεται ο τρόπος επιλογής, ο χρόνος, ο τόπος καθώς και η αμοιβή των ασκουμένων φοιτητών/δικηγόρων.
ε. Διευρύνεται η δυνατότητα της Επιτροπής για την επιβολή χρηματικών κυρώσεων στις επιχειρήσεις που παραβιάζουν τις αναφερόμενες υποχρεώσεις παροχής πληροφοριών ή παρεμποδίζουν/δυσχεραίνουν την άσκηση των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων της Επιτροπής. (άρθρα 40 – 46)
ΜΕΡΟΣ Γ’
1. α. Ορίζεται η Ανεξάρτητη Αρχή Ελέγχου της Αγοράς και Προστασίας του Καταναλωτή, ως αρμόδια αρχή αφενός για τον έλεγχο της αναγραφής της πορείας διαμόρφωσης της τελικής τιμής σε νωπά προϊόντα, από τις επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου αφετέρου για την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων.
β. Παρέχεται νομοθετική εξουσιοδότηση για τη ρύθμιση των ειδικότερων θεμάτων για την εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων. (άρθρα 47, 58 & 59)
2. Παρατείνονται, από τη λήξη τους και έως την οριζόμενη ημερομηνία, τα αναφερόμενα μέτρα σχετικά με την ομαλή λειτουργία της αγοράς. (άρθρο 48)
3. Προσδιορίζεται ο τρόπος είσπραξης του καταβλητέου παράβολου για τη χορήγηση και ανανέωση των μνημονευόμενων αδειών διαμονής για επενδυτικούς λόγους, του άρθρου 171 του ν. 5038/2023 («Κώδικας Μετανάστευσης»). (άρθρο 49)
4. Δικαιούνται και τα επενδυτικά σχέδια των επιχειρήσεων, που έχουν υπαχθεί στον ν.4887/2022, της χρήσης της ωφέλειας του κινήτρου φορολογικής απαλλαγής, για τα εισοδήματα που αποκτήθηκαν εντός εκάστου φορολογικού έτους, υπό τις οριζόμενες προϋποθέσεις. (άρθρο 50)
5. Τροποποιούνται – συμπληρώνονται διατάξεις του ν. 4864/2021, αναφορικά με το καθεστώς που διέπει τις Στρατηγικές Επενδύσεις σύμφωνα με το ενωσιακό θεσμικό πλαίσιο για τη λήψη μέτρων ενίσχυσης βάσει του καθεστώτος «Πλαίσιο για μέτρα κρατικής ενίσχυσης με σκοπό τη στήριξη της συμφωνίας για καθαρή βιομηχανία» (στη θέση του καθεστώτος «Προσωρινό Πλαίσιο Κρίσης και Μετάβασης για τη λήψη μέτρων κρατικής ενίσχυσης με σκοπό τη στήριξη της οικονομίας μετά την επίθεση της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας»), κ.λπ.. (άρθρα 51 & 52)
6. Παρέχεται η δυνατότητα ανάθεσης του έργου της αξιολόγησης των προτάσεων και της εκτέλεσης των έργων Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας (Ε.Τ.Α.Κ.), σε ενδιάμεσο φορέα διαχείρισης, υπό την οριζόμενη προϋπόθεση. (άρθρο 53)
7. Παρατείνεται από τη λήξη της και έως την οριζόμενη ημερομηνία, η θητεία των μελών της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού (Ε.Ε.Α.) του άρθρου 77 του ν. 2725/1999. (άρθρο 54)
8. Καθορίζεται, κατά παρέκκλιση της κείμενης νομοθεσίας, ο τρόπος κάλυψης του προϋπολογισμού των αναφερόμενων έργων, τα οποία έχουν ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση της Προγραμματικής Περιόδου Ε.Σ.Π.Α. 2014-2020 (θα καλυφθεί από το εθνικό σκέλος του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων). (άρθρο 55)
9. α. Παρατείνεται εκ νέου για το οριζόμενο χρονικό διάστημα, ο τρόπος υπολογισμού της αναπροσαρμογής των κάτωθι αναφερόμενων ορίων και ποσών, βάσει του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή, αντί του δείκτη μεταβολής μισθών:
– του ανώτατου ορίου ασφαλιστέων αποδοχών υπαλλήλων του Δημοσίου και μισθωτών του ιδιωτικού τομέα,
– των ποσών των ασφαλιστικών κατηγοριών για εφάπαξ παροχή,
– των ασφαλιστικών κατηγοριών των αυτοτελώς απασχολουμένων και ελευθέρων επαγγελματιών καθώς και των ασφαλισμένων στον π. ΟΓΑ,
– των ποσών εισφορών για υγειονομική περίθαλψη και επικουρική ασφάλιση.
β. Μετατίθεται για την οριζόμενη ημερομηνία, η εφαρμογή του τρόπου υπολογισμού της αναπροσαρμογής των ανωτέρω ποσών, κατά τον δείκτη μεταβολής μισθών. (άρθρο 56)
10. Τροποποιούνται – συμπληρώνονται οι διατάξεις σχετικά με τη συνέχιση λειτουργίας συγχρηματοδοτούμενων δομών για i) την προώθηση της ισότητας των φύλων και την υποστήριξη γυναικών θυμάτων βίας (άρθρο 98 του ν. 5043/2023) και ii) την ενίσχυση της κοινωνικής ένταξης ευάλωτων ομάδων πληθυσμού (άρθρο 101 του ν. 5041/2023).
Ειδικότερα προβλέπεται ότι, σε περίπτωση παράτασης των πράξεων των αναφερόμενων δομών που συγχρηματοδοτούνται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (Ε.Κ.Τ.) στο πλαίσιο της Προγραμματικής Περιόδου Ε.Σ.Π.Α. 2021-2027, παρατείνονται οι συμβάσεις των απασχολούμενων σε αυτές, είτε με σχέση εξαρτημένης εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου (Ι.Δ.Ο.Χ.) είτε με σχέση μίσθωσης έργου, έως την τροποποίηση των αποφάσεων ένταξης και μέχρι τη λήξη των αποφάσεων που αναφέρονται σε αυτές. (άρθρο 57)
Δείτε την Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης ή κατεβάστε την από εδώ:
Δείτε το κατατεθέν νομοσχέδιο ή κατεβάστε το από εδώ:
Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.




