Κυκλοφοριακό χάος στην Αττική: Οι πρώτες παρεμβάσεις σε κόμβο Μεταμόρφωσης και Σκαραμαγκά – FinanceNews.gr

Κυκλοφοριακό χάος στην Αττική: Οι πρώτες παρεμβάσεις σε κόμβο Μεταμόρφωσης και Σκαραμαγκά - FinanceNews.gr


Πατήθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το κουμπί για να σταματήσουν οι ουρές εκατοντάδων μέτρων στον κόμβο της Μεταμόρφωσης. Εχθές, ο υπουργός Χρίστος Δήμας έδωσε την εντολή στον παραχωρησιούχο της Νέας Αττικής Οδού, ώστε να προχωρήσει τις μελέτες για τη δημιουργία δεύτερης εξόδου προς τη Λαμία. Παράλληλα, προετοιμάζεται ο διαγωνισμός για τον τριπλό κόμβο Σκαραμαγκά, προϋπολογισμού κοντά στα 70 εκατ. ευρώ, για να βγει στον αέρα εντός Οκτωβρίου.

Καθώς το κυκλοφοριακό εξελίσσεται σε μόνιμο «βραχνά» για το Λεκανοπέδιο, με τους συγκοινωνιολόγους να προβλέπουν ότι η κατάσταση για τους οδηγούς θα γίνεται χειρότερη χρόνο με τον χρόνο, η στενότητα πόρων απομακρύνει τα μεγάλα έργα. Όσο το αρμόδιο υπουργείο αναζητά νέα εργαλεία, εξετάζοντας και τη βελτίωση του πλαισίου των προτύπων προτάσεων για να δώσει λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα του Κηφισού και των νοτίων προαστίων, δρομολογούνται μικρότερες παρεμβάσεις που θα δώσουν κάποιες ανάσες. 

Παράλληλα, το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ) του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αναμένεται φέτος να κλείσει κοντά στο 1 δισ. ευρώ. Ωστόσο, οι ευρωπαϊκές πηγές χρηματοδότησης είναι πλέον περιορισμένες, καθώς έχει βγει «κόκκινη κάρτα» σε νέους οδικούς άξονες σε Αθήνας και Θεσσαλονίκη. 

 

Μεταμόρφωση: «Διπλή» έξοδος για απελευθέρωση της κυκλοφορίας

Πρώτη στη λίστα είναι η πρόταση του υπουργείου για τη βελτίωση της ροής των οχημάτων στον κόμβο της Μεταμόρφωσης. Καθημερινά κατά τις ώρες αιχμής εκατοντάδες αυτοκίνητα και φορτηγά στριμώχνονται στον κόμβο της Αττικής Οδού που ρίχνει τα οχήματα από Αεροδρόμιο και από Ελευσίνα προς Λαμία. 

Για να μπει μπροστά η λύση που προτείνει το υπουργείο, η οποία και εκτιμάται ότι θα βελτιώσει κατά 50% τη ροή των οχημάτων, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έλαβε την  εντολή να προχωρήσει τις απαραίτητες μελέτες. Η δεύτερη έξοδος θα δημιουργηθεί χωρίς ιδιαίτερα βαριές εργασίες, εντός της ζώνης κατάληψης της Αττικής Οδού, σε απόσταση 150 μέτρων από την υφιστάμενη.

Το έργο χαρακτηρίζεται «γρήγορο», καθώς δεν απαιτεί απαλλοτριώσεις ούτε βαριές υποδομές. Οι εργασίες θα διαρκέσουν τρεις με τέσσερις μήνες και αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός του 2026. Το κόστος θα καλυφθεί από το ΠΔΕ μέσω συμπληρωματικής σύμβασης με τον παραχωρησιούχο, ενώ έχει ξεκαθαριστεί ότι δεν θα υπάρξει καμία επιβάρυνση στα διόδια.

Ο «στοιχειωμένος» Σκαραμαγκάς: έργο 20ετίας παίρνει ξανά μπρος

Το δεύτερο μεγάλο ορόσημο είναι η ολοκλήρωση του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά, προϋπολογισμού περίπου 70 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έργο που μετρά πάνω από 20 χρόνια καθυστερήσεων και παλινωδιών, με δύο εγκαταλελειμμένες σήραγγες να θυμίζουν μέχρι σήμερα το φιάσκο του κακού σχεδιασμού.

Με την ολοκλήρωσή του θα ολοκληρωθεί η Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρος Αιγάλεω, εξασφαλίζοντας απευθείας σύνδεση με την εθνική οδό Αθηνών – Κορίνθου. Αυτό σημαίνει ότι θα αποσυμφορηθεί το Σχιστό, θα διευκολυνθεί η κυκλοφορία προς τον Ασπρόπυργο και τα εμπορευματικά κέντρα του Θριασίου, αλλά και θα ενισχυθεί η πρόσβαση προς το λιμάνι του Πειραιά και την Πελοπόννησο.

Η χρηματοδότηση θα γίνει από το ΠΔΕ, ωστόσο παραμένει ανοικτό το ενδεχόμενο ένταξης στο ΕΣΠΑ. Το έργο είχε εγκριθεί από το υπουργικό συμβούλιο στις αρχές του έτους, αλλά καθυστέρησε λόγω γραφειοκρατικών εμποδίων. Η προκήρυξη αναμένεται μέσα στον Οκτώβριο.

 

Η Παράκαμψη Αττικής

Η πιο φιλόδοξη, αλλά και πιο κρίσιμη παρέμβαση αφορά τον νέο αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Οινόφυτα, μήκους περίπου 50 χιλιομέτρων και κόστους που ξεπερνά τα 500 εκατ. ευρώ. Ο συγκεκριμένος άξονας χαρακτηρίζεται από συγκοινωνιολόγους, μεταφορικούς φορείς και εταιρείες logistics ως το «νούμερο ένα» έργο για την Αττική, καθώς θα δημιουργήσει ουσιαστικά μια παράκαμψη του Λεκανοπεδίου.

Σήμερα, ο Κηφισός «πνίγεται» καθημερινά από την κυκλοφορία, με τεράστια επιβάρυνση στην οικονομία: μόνο από τις καθυστερήσεις υπολογίζεται ότι χάνονται ετησίως 80-90 εκατ. ευρώ. Ο νέος άξονας θα ανακατευθύνει μεγάλο όγκο φορτηγών εκτός του κεντρικού κορμού της Αθήνας, δίνοντας ανάσα τόσο στους οδηγούς όσο και στο περιβάλλον.

Η πρόταση έχει ήδη κατατεθεί από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στο πλαίσιο του θεσμού των πρότυπων προτάσεων, ωστόσο οι φάκελοι παραμένουν «σφραγισμένοι» από τον Μάιο του 2023. Το υπουργείο δηλώνει ότι οι αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο θα γίνουν σύντομα, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για την αξιολόγηση. Σε κάθε περίπτωση, η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα θεωρείται αναπόφευκτη.

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων