Ναυτιλία: Καταιγισμός πειρατικών επιθέσεων

Ναυτιλία: Καταιγισμός πειρατικών επιθέσεων



Αύξηση των περιστατικών πειρατείας κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2025 καταγράφει το Διεθνές Ναυτιλιακό ΓραφείοInternational Maritime Bureau (IMB), επισημαίνοντας ότι ο μεγαλύτερος κίνδυνος παρουσιάζεται στα Στενά της Σιγκαπούρης.

Συγκεκριμένα, η έκθεση του IMB αποτυπώνει διεύρυνση επιθέσεων και ένοπλων ληστειών κατά πλοίων, με 45 περιστατικά να δηλώνονται τους πρώτους μήνες του 2025, σε σύγκριση με 27 το ίδιο διάστημα του 2024 (αύξηση 35%).

Η έκθεση αποκαλύπτει επίσης ότι σε 37 πλοία οι πειρατές κατάφεραν να επιβιβαστούν, έγιναν τέσσερις απόπειρες, τέσσερα πλοία τα κατέλαβαν οι δράστες και δύο δέχτηκαν πυρά.

Παράλληλα, το IMB αναφέρει ότι ο αριθμός των πληρωμάτων που απήχθησαν αυξήθηκε (13 απαχθέντες), ενώ 37 ναυτικοί κρατήθηκαν όμηροι, δύο αντιμετώπισαν απειλή κατά της ζωής τους και ένας τραυματίστηκε.

Επίκεντρο των επιθέσεων από την αρχή τους έτους αποτέλεσαν τα Στενά της Σιγκαπούρης, τα Στενά της Μαλάκα και το Αρχιπέλαγος της Ινδονησίας. Ειδικότερα, στα Στενά της Σιγκαπούρης από το σύνολο των πλοίων που στοχοποιήθηκαν (27), στο 92% οι πειρατές επιβιβάστηκαν με επιτυχία, συμπεριλαμβανομένων εννέα πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων χωρητικότητας άνω των 100.000 dwt.

Στο πλαίσιο αυτό, το report υπογραμμίζει ότι η αύξηση των περιστατικών στη συγκεκριμένη γωνιά του πλανήτη εγείρει ανησυχία, καθιστώντας επείγουσα την ανάγκη προστασίας της ασφάλειας των ναυτικών που πλέουν σε αυτά τα ύδατα.

«Η διασφάλιση της ασφάλειας αυτών των ζωτικών διαδρομών είναι απαραίτητη και πρέπει να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των μελών του πληρώματος», τονίζεται χαρακτηριστικά.

Το Κέντρο Αναφοράς Πειρατείας του IMB αναφέρει για ακόμη μία χρονιά ότι υπάρχει ένας βαθμός ελλιπούς ή και καθυστερημένης αναφοράς περιστατικών από αυτές τις περιοχές και ενθαρρύνει τους πλοιάρχους να αναφέρουν όλα τα συμβάντα όσο το δυνατόν νωρίτερα, γεγονός που θα βοηθήσει τις τοπικές αρχές να εντοπίσουν και να συλλάβουν τους δράστες.

Σε ό,τι αφορά τους τύπους πλοίων που δέχθηκαν επιθέσεις από πειρατικές ομάδες το διάστημα Ιανουαρίου-Μαρτίου, τα bulk carriers είχαν τη μερίδα του λέοντος με 17, ακολούθησαν τα δεξαμενόπλοια (13), τα containerships (6) και τα υπόλοιπα εννέα ήταν διάφορα πλοία.

Την ίδια ώρα, αναφορικά με την κατάσταση των πλοίων, σε οκτώ περιπτώσεις επιθέσεων αυτά ήταν αγκυροβολημένα, σε 35 περιπτώσεις έπλεαν προς τον προορισμό τους και δύο πλοία ήταν ελλιμενισμένα όταν δέχθηκαν επίθεση.

Γουινέα και Σομαλία

Αν και ο αριθμός των αναφερόμενων περιστατικών στα ύδατα του Κόλπου της Γουινέας και στις παρακείμενες παραθαλάσσιες περιοχές συνεχίζει να είναι στο χαμηλότερο επίπεδο εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες, το Κέντρο Αναφοράς Πειρατείας αναφέρει πως θα πρέπει να συνεχιστεί η επαγρύπνηση, καθώς οι ναυτικοί εξακολουθούν να κινδυνεύουν.

Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και η αναφορά του report για τον κίνδυνο από Σομαλούς πειρατές, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά ότι η απειλή στα ανατολικά της Αφρικής παραμένει.

Σύμφωνα με τον διευθυντή του IMB, Michael Howlett, «δεν υπάρχει περιθώριο εφησυχασμού, καθώς οι συνεχείς απειλές για την ασφάλεια των πληρωμάτων υπογραμμίζουν τη σημασία της συνεχούς προσοχής».

Επιπλέον, ο ίδιος σημειώνει ότι «είναι σημαντικό να διατηρηθεί μια ισχυρή περιφερειακή και διεθνής ναυτική παρουσία για την αντιμετώπιση αυτών των περιστατικών και τη διασφάλιση της προστασίας των ναυτικών».

Σε κίνδυνο οκτώ ελληνόκτητα

Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του έτους σημειώθηκαν οκτώ περιστατικά σε πλοία που συνδέονται με ελληνικά συμφέροντα, φέρνοντας τα ελληνόκτητα πλοία στην κορυφή της σχετικής λίστας.

Αντίστοιχα, τα πλοία που συνδέονται με τη Σιγκαπούρη αντιμετώπισαν οκτώ περιστατικά, ενώ ακολούθησαν πλοία συμφερόντων Ινδίας, Υεμένης και Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων.

Παράλληλα πειρατική επίθεση δέχθηκε στα τέλη Ιανουαρίου ένα υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιο ενώ βρισκόταν στα Στενά της Σιγκαπούρης.

Σύμφωνα με την έκθεση, η βάρδια του πλοίου αντιλήφθηκε μια ξύλινη βάρκα η οποία πλησίασε, σήκωσε μια σκάλα και τρία άτομα οπλισμένα με μακριά μαχαίρια επιβιβάστηκαν στο δεξαμενόπλοιο.

Στη συνέχεια στο πλοίο ήχησε συναγερμός, άναψαν όλα τα φώτα και το πλήρωμα έσπευσε στους σταθμούς συγκέντρωσης.

Αποτέλεσμα αυτού, σύμφωνα με το report, ήταν να διαφύγουν άπραγοι οι πειρατές, καθώς ύστερα από έρευνα δεν διαπιστώθηκε κάποια κλοπή ή αρπαγή ατόμων.

Μετά το περιστατικό ειδοποιήθηκε η τοπική ακτοφυλακή, χωρίς ωστόσο να καταφέρει να συλλάβει τους δράστες.

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων