Παγκόσμια ημέρα λογιστή – Η αποτίμηση της εκδήλωσης

Παγκόσμια ημέρα λογιστή - Η αποτίμηση της εκδήλωσης


Το τέταρτο και τελευταίο πάνελ του συνεδρίου αφιερώθηκε σε ένα κρίσιμο ζήτημα για το μέλλον του λογιστικού επαγγέλματος.
Την εκπαίδευση των νέων λογιστών, τη μεταφορά γνώσης από τους έμπειρους επαγγελματίες, και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα λογιστικά γραφεία στη σύγχρονη εποχή. Το πάνελ χωρίστηκε σε τρία διακριτά μέρη, με ομιλητές που κάλυψαν θέματα από το mentoring και την ψυχική υγεία του κλάδου, μέχρι την κοστολόγηση και την τεχνητή νοημοσύνη.

📹 Video 7: Πάνελ 4

 

Μέρος
Α: 
Ο Νέος Κώδικας Δεοντολογίας – Επαγγελματικές διεκδικήσεις

Δημήτριος Χριστοφοράκης – Πρόεδρος ΠΟΦΕΕ
Τα Αιτήματα του Κλάδου και η Δύναμη της Συλλογικότητας

Ο Δημήτριος Χριστοφοράκης, Πρόεδρος της ΠΟΦΕΕ, απευθύνθηκε στους συναδέλφους ως «οικογένεια των λογιστών» και παρουσίασε τα βασικά αιτήματα του κλάδου.

Τα Αυτονόητα Αιτήματα

«Τα αιτήματα της ΠΟΦΕΕ είναι μία διαρκής διαδικασία, μία διαρκής μάχη με το αυτονόητο. Δεν μπορούμε να συζητάμε για κάτι διαφορετικό από ισότιμη μεταχείριση του επιστημονικού κλάδου των λογιστών όπως και τους υπόλοιπους επιστημονικούς φορείς.»

Ο κ. Χριστοφοράκης έθεσε με σαφήνεια τα βασικά αιτήματα:

«Για να κάνουμε μία πέργκολα στο σπίτι μας απαιτείται μια άδεια μικρής κλίμακας και αυτή την υπογράφει ένας αδειούχος μηχανικός αδειοδοτημένος από το ΤΕΕ. Δεν υπάρχει άνθρωπος από τη φορολογική διοίκηση μέχρι την επιχειρηματική κοινότητα που πιστεύει ότι είναι δυνατόν οποιοσδήποτε μη λογιστής να μπορεί να κάνει την πιο απλή διαδικασία – σήμερα μιλάμε για χαρακτηρισμό στο MyDATA. Εάν αυτός ο άνθρωπος δεν είναι πτυχιούχος, πώς είναι δυνατόν;»

Επεσήμανε τη στρέβλωση που υπάρχει στην αγορά: άνω του 50% των επιχειρήσεων με τζίρο κάτω από 30.000€ υποβάλλουν δηλώσεις χωρίς την υπογραφή αδειοδοτημένου λογιστή.

Ο Πειθαρχικός Έλεγχος

«Δεν μπορεί για τους λογιστές φοροτεχνικούς να ασκεί πειθαρχικό έλεγχο η ΑΑΔΕ, ενώ για όλα τα υπόλοιπα επιστημονικά επαγγέλματα – είτε είναι δικηγόροι, είτε συμβολαιογράφοι, είτε ορκωτοί ελεγκτές – ο πειθαρχικός έλεγχος ασκείται από τα αντίστοιχα πειθαρχικά συμβούλια των θεσμών που έχουν την εποπτεία του επαγγέλματός τους.»

Οι Συμμαχίες Φέρνουν Αποτελέσματα

Ο πρόεδρος της ΠΟΦΕΕ αναφέρθηκε στις επιτυχίες που έχουν επιτευχθεί μέσω συνεργασιών:

«Μέσα από τις συμμαχίες αυτές έχουμε καταφέρει να πετύχουμε πράγματα. Είτε αυτό είναι η – έστω και κουτσή – διάταξη για την ασθένεια που τελικά είναι νοσηλεία, είτε είναι η μείωση των ορίων του άρθρου 38. Να υπενθυμίσω στους συναδέλφους ότι το 2011 τα όρια ήταν 500.000€, το 2023 έπεσαν στις 30.000€ και συνεχίζεται η πίεση για τον μηδενισμό τους.»

Η Συλλογικότητα ως Ασπίδα

«Το κάλεσμα που θέλω να βγει σήμερα σε όλους τους συναδέλφους λογιστές φοροτεχνικούς είναι να εγγραφούν στις τοπικές ενώσεις – και όχι να εγγραφούν απλά για να πάνε να ψηφίσουν, αλλά να συμμετέχουν στις γενικές συνελεύσεις, να συνδιαμορφώνουν αποφάσεις, να ενδυναμώνουν τις τοπικές ενώσεις.»

«Η συλλογικότητα δεν είναι πολυτέλεια. Είναι ανάγκη. Και ίσως είναι η μοναδική ασπίδα που έχουμε προκειμένου να αποκρούσουμε όλα αυτά που έρχονται και δεν είναι υπέρ του μέλλοντος του επαγγέλματος.»

Γεωργία Πετρίδου – Α’ Αντιπρόεδρος ΕΦΕΕΘ
Η Ασθένεια του Λογιστή: Μια Προσωπική Μαρτυρία

Η Γεωργία Πετρίδου, Α’ Αντιπρόεδρος της ΕΦΕΕΘ, μοιράστηκε μια συγκλονιστική προσωπική εμπειρία που άγγιξε όλους τους παρευρισκόμενους.

«Αισθάνομαι πολύ συγκινημένη. Είναι μεγάλη τιμή που βρίσκομαι εδώ να μιλήσω εκ μέρους των συναδέλφων που είτε ασθένησαν, είτε ασθενούν, είτε θα ασθενήσουν.»

Η Ασθένεια Μπορεί να Συμβεί στον Καθένα

«Η ασθένεια του λογιστή δεν είναι ούτε μία μετάλλαξη του COVID, ούτε ένας ιός. Η ασθένεια του λογιστή είναι κάτι που μπορεί να συμβεί στον καθένα μας. Έχουμε την ανθρώπινη τάση να σκεφτόμαστε ότι δεν θα συμβεί σε μένα – θα συμβεί στον άλλον, στον δίπλα. Κι όμως, συμβαίνει κάποια μέρα και έρχεται σε σένα. Κλήρωσε το λαχείο.»

Η Προσωπική Μάχη

«Εγώ είχα την τύχη – τυχαία – να νοσήσω από καρκίνο. Χημιοθεραπείες, επεμβάσεις. Όλα αυτά είναι παράξενα να συμβαίνουν σε σένα, αλλά πρέπει να κρατήσεις την αξιοπρέπειά σου απέναντι στον πελάτη σου. Εγώ δεν κοινοποίησα την ασθένειά μου στους πελάτες μου. Όχι από ντροπή, αλλά για να μη με θεωρήσουν αδύναμη – γιατί δεν ήμουν αδύναμη.
Ήταν μία μπόρα περαστική. Παρασκευή χημιοθεραπείες, Δευτέρα στο γραφείο μου, στους πελάτες.»

Το Νομοθετικό Κενό

Η κυρία Πετρίδου επεσήμανε τα κενά στο ισχύον πλαίσιο:

«Η εγκύκλιος 14/2025 του ΕΦΚΑ αφορά μόνο ασφαλιστικές δηλώσεις, χωρίς να έχουμε τις άλλες δηλωτικές υποχρεώσεις. Δεν έχουμε ρητή ρύθμιση να μπορεί κάποιος λογιστής να δηλώσει αδυναμία εργασίας και να πάρει ανάλογη παράταση χωρίς διοικητικές κυρώσεις. Αυτό είναι το σημαντικότερο.»

Η Λύση: Δίκτυα Αλληλοβοήθειας

«Θα μπορούσαμε να κάνουμε ένα δίκτυο αλληλοβοήθειας μέσω των λογιστών συναδέλφων για να μπορούν σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης να μας βοηθήσουν. Οι σύλλογοι πρέπει να κατευθυνθούν πάρα πολύ σε αυτό το κομμάτι.»

Το Μήνυμα

Η κυρία Πετρίδου έκλεισε με ένα μήνυμα που συγκίνησε:

«Να έχετε όλη την υγεία σας και να θυμάστε ότι για τους πελάτες είμαστε αναλώσιμοι – για την οικογένειά μας αναντικατάστατοι.»

Γεώργιος Παπαδημητρίου – Σύλλογος Καρδίτσας
Ο Επαγγελματικός Κανιβαλισμός και η Προστασία του Λογιστή

Ο Γεώργιος Παπαδημητρίου πρόεδρος του Συλλόγου
Λογιστών Καρδίτσας μίλησε για το φαινόμενο του επαγγελματικού κανιβαλισμού που πλήττει τον κλάδο.

Οι Μορφές του Κανιβαλισμού

«Έτσι όπως είναι το πεδίο σήμερα στην εργασία μας, ο καθένας κάνει ό,τι θέλει και επιβεβαιώνει το ότι στην Ελλάδα
ότι δηλώνεις είσαι. Ο κανιβαλισμός έχει πολλές μορφές.»

Ο κ. Παπαδημητρίου εντόπισε δύο βασικές πηγές του προβλήματος: τους φορείς που δεν νομοθετούν την ασθένεια του λογιστή, και το θεσμικό κενό στην αδειοδότηση.

Η Ανασφάλεια Γεννά Κανιβαλισμό

«Σήμερα υπάρχει κανιβαλισμός στον κλάδο μας εξαιτίας της ανασφάλειας που νιώθουν οι συνάδελφοι. Νομίζουν ακόμη και τώρα ότι αν δώσουν μικρότερη τιμή θα πάρουν περισσότερους πελάτες. Μόνο που έχουν ξεχάσει ότι υπερπολλαπλασιάζονται οι υποχρεώσεις – αν πριν είχες δύο σε ένα ΑΦΜ, τώρα στο ίδιο ΑΦΜ έχεις 15.»

Η Απλή Λύση

«Ό,τι έχει να κάνει με έντυπο που υποβάλλεται στη φορολογική ή ασφαλιστική διοίκηση – ό,τι κι αν είναι αυτό, ακόμα και το “καλημέρα” – να πάει υποχρεωτικά με κωδικούς λογιστή. Τι σημαίνει αυτό; Οι λογιστές είναι 30.000. Μπορείς να ελέγχεις τους λογιστές κάθε χρόνο. Να σου πω εγώ μετά ποιος θα είναι ο μάγκας ο λογιστής που θα κάνει την απατεωνιά.»

Η Παράδοση-Παραλαβή ως Κλειδί

«Η παράδοση-παραλαβή είναι το σημαντικότερο πράγμα. Πρέπει να υπάρχει ποινή στον λογιστή που δεν καταγγέλλει αυτόν που πήρε τον πελάτη χωρίς να επικοινωνήσει μαζί του. Αν δεν υπάρχει υπογραφή παράδοσης-παραλαβής, να μην αναλαμβάνει. Τότε θα διώξω την ανασφάλεια από πάνω μου και ίσως τελικά καταλάβω ότι το να καταγγείλω δεν είναι ρουφιανιά, αλλά είναι διασφάλιση του επόμενου λογιστή.»

Ο Πελάτης και η Αυτοπροστασία

«Ο πελάτης όταν περνάει την πόρτα του γραφείου είναι ο χειρότερος εχθρός – με την έννοια του ότι πρέπει να προστατεύσω πρώτα εμένα. Αν νιώσω ότι κάπου δεν διασφαλίζομαι, από τον τρόπο που θα μου μιλήσει, εκεί επιλέγω εγώ εάν θα τον αφήσω να πληρώσει στο τρίμηνο ή θα του ζητήσω προκαταβολή.»

 
Δημήτρης Ίσαρης – Πρόεδρος ΣΟΛΠ

Ο Δημήτρης Ίσαρης αναφέρθηκε στον νέο Κώδικα Δεοντολογίας.

Η Ανάγκη Αναμόρφωσης

«Να θυμίσω ότι ο προηγούμενος κώδικας
δεοντολογίας ήταν του 2012, ξεπερασμένος χωρίς πάρα πολλά θέματα και προβλήματα του κλάδου. Ήταν επιτακτική ανάγκη να αναμορφωθεί και να έρθει στο σημερινό περιβάλλον και στη σημερινή πραγματικότητα. Είχα τους τελευταίους 2,5 μήνες το βάρος – γιατί εγώ βάρος το κατάλαβα – να διαμορφώσω με τη νέο αναθεωρημένο κώδικα δεοντολογίας.»

Και πρόσθεσε με συγκίνηση:

«Αν πω τη λέξη αναστήλωση μπορεί να παρεξηγηθώ, αλλά εγώ έτσι το βλέπω. Μία αναστήλωση του κλάδου ολόκληρου ώστε να μπορέσει να πατήσει, να συμμορφώνεται και να μπορέσει να λειτουργήσει σε κάποια πλαίσια που θα έχουν και υποχρεώσεις αλλά και απαιτήσεις. Να έχει αξιοπρέπεια ο κλάδος.»

Οι Θεμελιώδεις Αρχές

Ο νέος Κώδικας περιλαμβάνει 30 άρθρα και βασίζεται σε έξι θεμελιώδεις αρχές:

  1. Ακεραιότητα: Η βάση κάθε επαγγελματικής σχέσης
  2. Αντικειμενικότητα: Αμεροληψία στις κρίσεις και αποφάσεις
  3. Επαγγελματική επάρκεια: Συνεχής εκπαίδευση και ενημέρωση
  4. Εχεμύθεια: Προστασία των πληροφοριών του πελάτη
  5. Επαγγελματική συμπεριφορά: Αξιοπρεπής παρουσία στον κλάδο
  6. Κοινωνική υπευθυνότητα: Συμβολή στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο

«Αν δεν υπάρχει γνώση νομίζω δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι είμαστε επιστημονικός κλάδος. Γιατί αυτό νομίζω είμαστε: επιστημονικός κλάδος και όχι επαγγελματικός κλάδος. Αυτό είναι το σημαντικότερο από όλα που πρέπει να το καταλάβουμε εμείς από μόνοι μας.»

Το Κρίσιμο Ζήτημα: Παράδοση-Παραλαβή

Ο ομιλητής εστίασε στο πιο «καυτό» θέμα του κλάδου:

«Το ένα πρόβλημα και το σοβαρότερο από όλα που αντιμετωπίζουμε χρόνια τώρα και θέλουμε να το εξαλείψουμε με την καινούργια μορφή που έχει πάρει ο κώδικας είναι η παράδοση-παραλαβή μεταξύ απερχόμενου και νέου λογιστή. Έχουμε πάρει νομίζω όλες τις καλύψεις, έχουμε αναλύσει όλες τις περιπτώσεις. Όταν δείτε έτοιμο τον κώδικα θα καταλάβετε ότι αυτό είναι το πιο λεπτό σημείο των προβλημάτων που υπάρχουν μεταξύ μας. Εκεί εγώ εντοπίζω τα μεγαλύτερα προβλήματα που έχουν οι συνάδελφοι μεταξύ τους.»

Νέες Κυρώσεις

Ο νέος κώδικας προβλέπει αυστηρότερες ποινές
σε ότι αφορά τον πειθαρχικό έλεγχο:

  • Πρόστιμο: Αυξήθηκε από 3.000€ σε 5.000€
  • Αφαίρεση αδείας: Από 6 μήνες σε έως 1 έτος
  • Διπλή επιτροπή: Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια (ρόλος εφετείου)

Ο κ. Ίσαρης ευχαρίστησε ιδιαίτερα τον Γιώργο Χριστόπουλο:

«Θέλω να πω ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ για τη μεγάλη προσφορά του αγαπητού μας δασκάλου του Γιώργου του Χριστόπουλου που ήταν από πάνω. Παρακολουθούσε κάθε γραμμή και κάθε λέξη, ώστε νομίζω ότι έχει βγει ένα κείμενο εξαιρετικό που ακούει στον πραγματικό κώδικα δεοντολογίας.»

 

Μέρος
Β: Το Mentoring στη Λογιστική

Η τέχνη της μεταφοράς γνώσης από γενιά σε γενιά

Γιώργος Χριστόπουλος – Η Τέχνη του Mentoring

Ο Γιώργος Χριστόπουλος ξεκίνησε την ομιλία του με μια εντυπωσιακή αναφορά στην προέλευση της λέξης «Μέντορας», μεταφέροντας το ακροατήριο στην Οδύσσεια του Ομήρου:

«Έτσι αυτός προσευχόταν και η Αθηνά στάθηκε πλάι του μοιάζοντας στη φωνή και στην όψη του Μέντορα και του μίλησε λόγια φτερωτά. Τηλέμαχε, ούτε άμυαλος είσαι, ούτε δειλός. Αν έχεις αλήθεια μέσα σου τη δύναμη και ορμή του πατέρα σου, τέτοιος άντρας ήταν αυτός στα λόγια και στα έργα.»

Η Αθηνά, μεταμφιεσμένη σε Μέντορα, καθοδηγεί τον Τηλέμαχο με τρεις βασικές ενέργειες που αποτελούν τον πυρήνα του σύγχρονου mentoring:

  1. Αναγνώριση της αξίας: Η Αθηνά αναγνωρίζει τις δυνατότητες του Τηλέμαχου.
  2. Υπενθύμιση του προτύπου: Του υπενθυμίζει ότι ο πατέρας του, ο Οδυσσέας, είναι το πρότυπό του.
  3. Παροχή κινήτρου: Τον ωθεί να αναλάβει δράση και να ξεκινήσει το ταξίδι του.

Η Σχέση Μάστορα-Παραγιού

Ο κ. Χριστόπουλος συνέδεσε το mentoring με την παραδοσιακή σχέση μάστορα-παραγιού, βιοτέχνη-μαθητευόμενου. Όλοι μας, τόνισε, έχουμε ζήσει αυτή την εμπειρία, είτε ο μέντοράς μας ήταν γονέας, συγγενής ή κάποιος τρίτος που μας ενθάρρυνε, μας συμβούλευσε, μας καθοδήγησε και μας ενέπνευσε.

Τι δεν Μαθαίνουμε στο Πανεπιστήμιο

Μια κομβική παρατήρηση του ομιλητή αφορούσε τα κενά της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης:

«Στο πανεπιστήμιο, οπουδήποτε, δεν μάθαμε πώς θα χειριστούμε τον πελάτη. Αυτό το ξέρουν όλοι οι συνάδελφοι εδώ πολύ καλά.»

Ο μέντορας στο λογιστικό επάγγελμα πρέπει να διδάξει αυτά που δεν προσφέρει η ακαδημαϊκή εκπαίδευση: τη διαχείριση πελατών, την αντιμετώπιση αμφισβητούμενων θεμάτων, την πρόληψη λαθών και κινδύνων, και τη γρήγορη εύρεση λύσεων.

Η Μαιευτική Μέθοδος στη Λογιστική

Ο κ. Χριστόπουλος παρουσίασε ένα πρακτικό παράδειγμα της σωκρατικής μεθόδου στη λογιστική. Όταν πρωτογράφηκε ο ν. 4172/2013, ένας συνάδελφος ρώτησε αν οι συναλλαγές είναι φορολογητέο έσοδο:

«Ο Μέντορας τον κάνει διάλογο. Μεθ’ ημέτερος Σωκράτης. Για σκέψου λιγάκι περισσότερο. Φτιάξαμε τον αριθμητή: συναλλαγές. Κάτι έλειπε στον παρονομαστή. Υποτροφία είναι έσοδο; Βεβαίως. Είναι εισόδημα. Κάτι λείπει. Γιατί ο φορολογικός νομοθέτης θέλει ειδικό. Συναλλαγή με σκοπό το κέρδος – αυτή ήταν η λέξη που περίμεναν.»

Αντί να δώσει έτοιμη απάντηση, ο μέντορας οδηγεί τον νέο συνάδελφο να ανακαλύψει μόνος του τη λύση, εκπαιδεύοντας τον τρόπο σκέψης.

Το Χρέος των Παλαιότερων

Ο ομιλητής απάντησε και στο ερώτημα που απασχολεί πολλούς: «Αν τον μάθω καλά, αύριο θα μου πάρει τη δουλειά»:

«Είναι δυνατόν να προκύψει τέτοια σκέψη μέσα στην ηθική σχέση που υπάρχει; Εμείς οι μεγαλύτεροι έχουμε ένα χρέος και δεν το βάζουμε στη ζυγαριά της φιλοδοξίας ούτε της επίδειξης.»

Πρόταση για Δομημένο Πρόγραμμα Mentoring

Ο κ. Χριστόπουλος κατέθεσε πρόταση για δομημένο πρόγραμμα mentoring που θα μπορούσε να υλοποιηθεί από επαγγελματικούς φορείς όπως η Ένωση Λογιστών, η ΠΟΦΕΕ, το Οικονομικό Επιμελητήριο, ή ακόμα και μεμονωμένα λογιστικά γραφεία. Αναφέρθηκε στο νόμο 4823/2021 που εισήγαγε το mentoring στην εκπαίδευση για νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς, ως παράδειγμα θεσμικής εφαρμογής.

Κλείνοντας, τόνισε:

«Ο Μέντορας είναι πυξίδα και χάρτης στη λαοθάλασσα της μεγάλης κοσμογονίας που γίνεται γύρω μας.»

Γιάννης Τριανταφύλλου – Η Κρίση Γνώσεων και Ψυχικής Υγείας

Ο Γιάννης Τριανταφύλλου έφερε μια διαφορετική, πιο ρεαλιστική οπτική στη συζήτηση. Ξεκινώντας
με το πρόβλημα της αδυναμίας παρακολούθησης των τόσο πολλών
αλλαγών και κάνοντας κριτική στην ψηφιοποίηση όπως υλοποιείται στην Ελλάδα:

Ο Καταιγισμός των Εγκυκλίων

«Σήμερα η ΑΑΔΕ γιορτάζει και αυτή τη μέρα του λογιστή. Τις
τελευταίες ημέρες, μέχρι χθες, έχει βγάλει εννιά νέες
εγκυκλίους. Σήμερα δεν έβγαλε γιατί γιορτάζουμε.»

Παρουσίασε τα στοιχεία του 2024:

«225 εγκύκλιοι από την ΑΑΔΕ, 41 από τον ΕΦΚΑ – σύνολο 266,
χωρίς να υπολογίσω το ΕΡΓΑΝΗ, το Υπουργείο Ανάπτυξης και
άλλες περιτπώσεις. Δηλαδή κάθε εργάσιμη μέρα βγαίνει μία
εγκύκλιος. 300 εγκύκλιοι τον χρόνο σημαίνει 1.000 εγκύκλιοι
κάθε τρία χρόνια. Όσα σεμινάρια και να κάνετε, δεν θα μάθετε
ποτέ.»

Η Αδυναμία Παρακολούθησης

«Είναι αδύνατον στο σημερινό περιβάλλον, με τον ρυθμό
μεταβολών και αλλαγών που έχουμε στον φορολογικό,
ασφαλιστικό και εργατικό τομέα, να παρακολουθήσει ένας
λογιστής τις εξελίξεις και να ξέρει συνολικά τι γίνεται. Όχι
συνολικά – ούτε σε 70%.»

«Τα λογιστικά γραφεία είναι ένας, δύο, τρία άτομα τα πιο
πολλά. Θα δουλεύουν ή θα διαβάζουν; Όταν βγάζεις μία
εγκύκλιο τη μέρα, ένας από τους τρεις θα διαβάζει κάθε μέρα
– και αν θα διαβάζει, τι θα καταλαβαίνει από αυτά που θα
διαβάζει;»

Η «Ψηφιοποίηση» στην Πράξη – Η Πολυπλοκότητα
της Ελληνικής Πραγματικότητας

«Τα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα λένε: τιμολόγιο και πιστωτικό
τιμολόγιο. Το MyDATA έχει 12 τύπους τιμολογίων, δύο τύπους
παραλήψεων, δύο τύπους αποκλίσεων και το 14.30 να στέλνεις
τιμολόγια που δεν έχει ο άλλος. Αυτό σημαίνει ψηφιοποίηση;
Να πάρεις κάτι το οποίο είναι κάλτσα και να το κάνεις
πουλόβερ.
Έτσι υλοποιείται στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή η
ψηφιοποίηση.»

Η Σύγκριση με το Εξωτερικό

«Στην Αγγλία υπάρχει ένα έντυπο που κάνει φορολογική δήλωση
ο αυτοαπασχολούμενος – λέγεται SA103, είναι σαν το Ε3. Έχει
102 κωδικούς. Το δικό μας Ε3 έχει 948. Εάν είσαι κάτω από
90.000 λίρες, στα έξοδα συμπληρώνεις έναν κωδικό: σύνολο
εξόδων. Αυτό συγκρίνετε – πώς λειτουργούμε εμείς και πώς
λειτουργούν αυτοί.»

Η Κρίση Γνώσεων και Ψυχικής Υγείας

«Δεν υπάρχει περίπτωση – όχι να αντιμετωπιστεί η κρίση
γνώσεων, γιατί υπάρχει μια κρίση γνώσεων αυτή τη στιγμή στον
κλάδο, είναι αδύνατον τόση γνώση να την κωδικοποιήσεις –
αλλά να αντιμετωπιστεί η κρίση της ψυχικής υγείας που
αντιμετωπίζει ο κλάδος.»

Εξήγησε ότι είναι αδύνατο ένας λογιστής να ξέρει τα πάντα – από
τους αγρότες στις αστικές μη κερδοσκοπικές, από τους συλλόγους
στο νέο μητρώο. Ο περιορισμός του νου είναι πραγματικός και δεν
θα τον λύσει ούτε η τεχνητή νοημοσύνη με το σημερινό πλαίσιο.


Το Αίτημα για Απλοποίηση

«Πρέπει να ζητήσουμε απλοποίηση του συνολικού πλαισίου που
λειτουργούμε. Ο δρόμος που έχουμε πάρει δεν έχει τέλος. Το
άρθρο 5 παράγραφος 9α, 9β και 9γ των ΕΛΠ για τα δελτία
αποστολής είναι 60 λέξεις. Η ΑΑΔΕ μέχρι τώρα έχει βγάλει
οκτώ εγκυκλίους για αυτές τις 60 λέξεις. Θα βγάλει άλλες 18
και θα κάνουμε πολύ περισσότερα σεμινάρια. Δεν υπάρχει τέλος
σε αυτό.»

«Πρέπει να τεθεί ζήτημα και από τις επιχειρήσεις, αλλά και
από μας που θέλουμε να υπάρχουν επιχειρήσεις για να
δουλεύουμε – αλλά και θέλουμε να υπάρχουμε και εμείς, γιατί
υπάρχει κίνδυνος να μην υπάρχουμε εμείς, να πάμε σε άλλο
δρόμο.»

Γιάννης Μπόνης – Η Οπτική του Νέου Λογιστή

Ο Γιάννης Μπόνης, ως ο νεότερος ομιλητής του πάνελ, έφερε τη φρέσκια οπτική της νέας γενιάς. Αναγνώρισε δύο βασικά προβλήματα:

Πρώτον: η είσοδος στην αγορά εργασίας ως μισθωτός σε γραφείο ή επιχείρηση, όπου πρέπει να μάθεις και να επεκτείνεις τις γνώσεις σου.

Δεύτερον: το να ξεκινήσεις δικό σου γραφείο, που είναι ακόμα πιο δύσκολο.

«Ένας άνθρωπος μόνος του αυτή τη στιγμή σε ένα λογιστικό γραφείο, πόσo μάλλον νέος, θα δυσκολευτεί πάρα πολύ για να ακολουθήσει την αγορά. Θα αναγκαστεί για να πάρει πελάτες να μειώσει τις αμοιβές. Θα πρέπει να αφιερώσει πολύ χρόνο για εκπαίδευση, άρα λιγότερους πελάτες, άρα λιγότερο εισόδημα. Το πρώτο και κύριο πρόβλημα είναι η πολυπλοκότητα.»

Η Φωνή του Λογιστή : Προκλήσεις και Προοπτικές του Κλάδου

Η αναζήτηση λύσεων σε ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον

Χρήστος Κρίγκας – Η Ανάγκη Συνεργασίας και Ψηφιακών Δεξιοτήτων

Ο Χρήστος Κρίγκας ξεκίνησε με μια νοσταλγική αναφορά: «Πριν καμιά 25αριά χρόνια, τα πρώτα σεμινάρια που παρακολουθούσαμε ήταν του Ηλία Αργυρού. Έκανε κωδικοποίηση της νομοθεσίας και τον ακούγαμε με τόσο φοβερό ενδιαφέρον. Εσείς του TaxHeaven ήσασταν ένας σύνδεσμος μετάβασης σε αυτή την εποχή.»

Το Κόστος του MyDATA

Ο ομιλητής έθεσε το θέμα του πραγματικού κόστους της ψηφιοποίησης:

«Το 80% των λογιστικών γραφείων απασχολούν μέχρι 10 άτομα. Αν αναλογιστείτε τι κόστος είχαμε για να βγάλουμε εις πέρας το MyDATA, μας στοίχισε πάνω από 30% μισθοδοσία και θα συνεχίσει να μας στοιχίζει. Αυτό το 30% δεν υπάρχει περίπτωση ποτέ να το πάρουμε πίσω από καμία επιχείρηση.»

Τα Τρία Μεγάλα Προβλήματα

Ο κ. Κρίγκας εντόπισε τρία βασικά προβλήματα:

  1. Κακή νομοθέτηση: Χαρακτηριστικό παράδειγμα το τεκμαρτό εισόδημα στις ελληνικές επιχειρήσεις.
  2. Παντελής έλλειψη διαλειτουργικότητας: «Καμία υπηρεσία δεν βλέπει καμία άλλη. Όλο το βάρος της διαλειτουργικότητας το σηκώνουμε εμείς οι λογιστές.»
  3. Μη κοινές εφαρμογές: Παρά το νόμο ΜΗΤΟΣ για κοινές διαδικασίες, κάθε υπηρεσία ζητά διαφορετικά δεδομένα.

Η Έλλειψη Νέων Στελεχών

Ο ομιλητής έθεσε ένα καυτό ερώτημα:

«Έχετε δει τίποτα νέους; Όλα τα γραφεία ψάχνουν κόσμο. Δεν ψάχνουν μόνο τα μεγάλα – όλα τα γραφεία. Υπάρχει πουθενά κόσμος; Έχουμε κάνει προσπάθεια να πάμε στα πανεπιστήμια να ζητήσουμε κόσμο; Οι δικηγόροι δουλεύουν σαν δικηγόροι. Εμείς λες και υπάρχει μια κακοδαιμονία και δεν μπορούμε να βρούμε νέα παιδιά.»

Η Λύση: Οργάνωση και Ψηφιακές Δεξιότητες

Ο κ. Κρίγκας πρότεινε συγκεκριμένες λύσεις:

  • Μεγαλύτερη συνεργασία μεταξύ λογιστικών γραφείων
  • Καθημερινές επαφές της ομάδας και εβδομαδιαία αποτίμηση εργασιών
  • Πρόγραμμα μέτρησης χρόνου εργασίας όλων των εργαζομένων
  • Εξειδικευμένες διαδικασίες και ψηφιακές δεξιότητες για τους νέους

«Είμαστε ένα χρήσιμο επάγγελμα. Είμαστε ένα επάγγελμα που το χρειάζεται όλη η ελληνική κοινωνία και όλη η επιχειρηματικότητα.»

Απόστολος Ντάλλας – Οι Εξωτερικές Προκλήσεις

Ο Απόστολος Ντάλλας, αντιπρόεδρος της ΕΦΕΑ, έφερε στο τραπέζι τις εξωτερικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος:

Η Συρρίκνωση της Αγοράς

«700 πωλητές λαϊκών αγορών στην Αττική έχουν βάλει λουκέτο. Δεν υπάρχει διαδικασία εδώ και 5 χρόνια για να δοθούν νέες άδειες. Αυτό σημαίνει ότι 700 εταιρείες έχουν χαθεί από τα γραφεία της Αττικής.»

Η Απειλή των Funds

Ο ομιλητής επεσήμανε μια νέα τάση που απειλεί τα μικρά γραφεία:

«Υπάρχει μια διαδικασία συνεχούς εξαγοράς επιχειρήσεων από funds. Ένα fund αγόρασε 100 φαρμακεία. Αυτά τα 100 φαρμακεία που είχαν 100 λογιστές, τώρα θα έχουν μία λογιστική παρακολούθηση από ένα μεγάλο εξωτερικό σχήμα.»

Η Ανάγκη Συλλογικής Αντίδρασης

Η λύση για τον κ. Ντάλλα είναι ξεκάθαρη:

«Αυτό που είναι απαραίτητο να υπάρξει είναι αντίδραση, η οποία όμως δεν είναι η ατομική αντίδραση. Είναι η συλλογική. Η συλλογική αντίδραση είναι το μόνο που μπορεί να μας οδηγήσει σε λύσεις. Δεν είναι επιλογή, είναι καθήκον.»

Μέρος Γ: Κοστολόγηση, AI και το Μέλλον

Πρακτικά εργαλεία και προβλέψεις για την επόμενη μέρα

Ευστάθιος Κριαράς – Activity Based Costing στα Λογιστικά Γραφεία

Ο Ευστάθιος Κριαράς, ειδικός κοστολόγος και ένας από τους λίγους «δασκάλους» της κοστολόγησης στην Ελλάδα, μοιράστηκε την εμπειρία του: «Την κοστολόγηση δεν την έμαθα από τα ελληνικά πανεπιστήμια. Την έμαθα σε μια πολυεθνική που δούλεψα τα πρώτα χρόνια, όπου με έστελναν στο Παρίσι για σεμινάρια.»

Γιατί Activity Based Costing

Ο κ. Κριαράς εξήγησε γιατί το Activity Based Costing (ABC) είναι το κατάλληλο σύστημα για τα λογιστικά γραφεία:

«Το ABC μας δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξουμε πολλές δραστηριότητες: τη μισθοδοσία ως μία δραστηριότητα, τις λογιστικές εγγραφές ως άλλη, το MyDATA ως άλλη, τη σύνταξη οικονομικών καταστάσεων ως άλλη. Μπορούμε να βγάλουμε κόστος και αποτέλεσμα ανά υπηρεσία, ανά πελάτη, και ανά λογιστή.»

Η Βασική Αρχή: Ό,τι δεν Μετριέται δεν Βελτιώνεται

Ο ομιλητής τόνισε τη σημασία της μέτρησης:

«Η μονάδα μέτρησης στις λογιστικές υπηρεσίες είναι η ώρα απασχόλησης του λογιστή ανά υπηρεσία. Δεν υπάρχει άλλο πιο πιστό. Οι πελάτες δεν είναι ισοδύναμοι μεταξύ τους για να διαιρέσουμε το κόστος με τον αριθμό των πελατών.»

Αναφέρθηκε σε έρευνα στην Αγγλία: 9 στις 10 εταιρείες που οργάνωσαν την κοστολόγησή τους με ABC μείωσαν το κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών. Το μυστικό; Το ABC αναλύει σε μεγάλο βάθος τη δομή της επιχείρησης και αποκαλύπτει τα κόστη αδράνειας.

Στέλιος Σταματάκης – Η Ανθρώπινη Επαφή ως Αγαθό Πολυτελείας

Ο Στέλιος Σταματάκης, λογιστής από τη Ρόδο, μοιράστηκε μια
αισιόδοξη οπτική για το μέλλον. Αναφέρθηκε πρώτα στο εργαλείο
κοστολόγησης που ανέπτυξε :

«Δεν είμαστε κοστολόγοι, είμαστε λογιστές. Απλά θέλαμε να αναζητήσουμε πόσο μας κοστίζει ο κάθε πελάτης. Το θέμα μας ήταν πάντοτε ο τιμοκατάλογος – πόσο πρέπει να χρεώνουμε ενώ δεν ξέραμε το κόστος μας. Βάλαμε και βαθμολόγηση: πόσο ενοχλούν οι πελάτες τα γραφεία μας. Αυτό το αρχείο κοστολόγησης είναι δωρεάν στο TaxHeaven.»

Η Ανθρώπινη Επαφή θα Γίνει Αγαθό Πολυτελείας

Ο κ. Σταματάκης έκανε μια προβλεπτική παρατήρηση:

«Φτάνουμε σε μία εποχή όπου η ανθρώπινη επαφή θα είναι ένα αγαθό πολυτελείας. Θα είναι πολύ σημαντικό να μιλήσουμε με έναν άνθρωπο για το θέμα που μας απασχολεί, παρά από ένα οποιοδήποτε AI. Σήμερα παίρνουμε τηλέφωνο σε μια τράπεζα και μας μιλάει ένα κομπιούτερ, και εμείς λέμε «θέλουμε να μιλήσουμε με εκπρόσωπο». Εκεί θα μας καταλάβει και θα βρει τη λύση.»

Το Θέμα της Ιδιωτικότητας

Ο ομιλητής θέτει ένα σημαντικό ερώτημα:

«Θα σκάσει βόμβα κάποια στιγμή και θα μάθουμε τι ρώτησε ο κάθε ένας στο AI. Το επάγγελμά μας κατάφερε όλα αυτά τα χρόνια να τηρεί το απόρρητο – οι λογιστές είναι αυτοί που γνωρίζουν πράγματα και προσπαθούν να βρουν λύσεις βοηθώντας τον επιχειρηματία.»

Το Reporting ως Νέα Υποχρέωση

Ο κ. Σταματάκης έθεσε ένα βασικό θέμα:

«Κάποια στιγμή εμείς οι λογιστές θα πρέπει να βάλουμε ακόμα μία υποχρέωση – μία που δεν μας την έχει επιβάλει το κράτος αλλά πρέπει να τη δώσουμε στον πελάτη μας: το reporting. Να του πούμε πού βρίσκεται, να του κάνουμε πρόβλεψη με βάση την ιστορικότητά του. Πού βρίσκεται σε θέμα κερδών, ζημιών, φόρων. Πόσο είναι το μικτό του τώρα και πόσο προβλέπουμε να είναι 31/12.»

Και εξήγησε γιατί αυτό έχει νόημα: «Παίρνουμε μια πληθώρα δεδομένων από την επιχείρηση, τη δίνουμε στο κράτος, και δεν επιστρέφουμε τίποτα στον πελάτη. Ποιος μας πληρώνει; Ο πελάτης.»

Εμείς Ξέρουμε τον Πελάτη

Το κλείσιμο του ομιλητή ήταν εμπνευσμένο:

«Το AI σε αυτή τη φάση δεν μπορεί να γνωρίζει ποιος είναι απέναντί του. Εμείς όμως τον ξέρουμε. Η ανθρώπινη επαφή, η προσωπική σχέση που έχουμε με τον πελάτη, που γνωρίζουμε τις ανάγκες του και τις δυνατότητές του – είμαστε εμείς που θα του δώσουμε το σωστό δρόμο ώστε να αποφασίσει ορθά.»

Νικόλαος Καραδημήτρης – Το Καλύτερο Επάγγελμα στην Πιο Όμορφη Χώρα

Ο κ. Καραδημήτρης, ιδιοκτήτης μικρού λογιστικού γραφείου, έκλεισε το πάνελ με μια συγκινητική και ρεαλιστική ομιλία:

«Είχα έναν πατέρα, ανώτατο στέλεχος στον ΟΤΕ, που γονάτισε τρεις φορές μπροστά μου μόλις τελείωσα τη λογιστική για να με βάλει στο οικονομικό τμήμα. Εγώ δεν ήθελα ποτέ να μπω στο δημόσιο. Έβλεπα ότι μόνο ο ιδιωτικός τομέας θα μου έφερνε όλα αυτά που ονειρευόμουν. Γι’ αυτό αγαπάω τόσο πολύ αυτό το επάγγελμα. Γι’ αυτό πιστεύω ότι είναι το καλύτερο επάγγελμα του κόσμου και το κάνουμε στην πιο όμορφη χώρα του κόσμου.»

Ο Μέντορας στην Τεχνητή Νοημοσύνη

Ο κ. Καραδημήτρης μοιράστηκε την εμπειρία του με το mentoring στην εποχή του AI:

«Ευχαριστώ τον Κώστα Κουλογιάννη που με ανέχεται τον τελευταίο χρόνο και είναι ο μέντοράς μου πάνω στην τεχνητή νοημοσύνη. Με έβαλε κάθε μέρα μισή ώρα να μιλάω με την τεχνητή νοημοσύνη, να την ελέγχω, να με βοηθάει, να την ξαναρωτάω.»

Η Κρίσιμη Πρόβλεψη

Ο ομιλητής έκανε μια κρίσιμη παρατήρηση που συνοψίζει τη σύγχρονη πραγματικότητα:

«Ο λογιστής δεν θα εξαφανιστεί από την τεχνητή νοημοσύνη. Θα εξαφανιστεί από έναν άλλον λογιστή που θα χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη.»

Οι Προβλέψεις για το Μέλλον

Ο κ. Καραδημήτρης έκανε συγκεκριμένες προβλέψεις:

  • Σε 2-3 χρόνια, η μισθοδοσία θα είναι πλήρως αυτοματοποιημένη μέσω Εργάνη
  • Το Εργάνη θα στέλνει SMS στον εργαζόμενο «πρέπει να πάρεις τόσα» και στον εργοδότη «πρέπει να του δώσεις τόσα»
  • Το επάγγελμα σε 5 χρόνια θα είναι κάτι άλλο από αυτό που μεγαλώσαμε
  • Αλλά η σχέση λογιστή-επιχειρηματία δεν πρόκειται ποτέ να αλλάξει

Η Σημασία της Αυτοεκτίμησης

Ο ομιλητής έκλεισε με μια σημαντική παρατήρηση για τους συναδέλφους:

«Εγώ έχω ταχύτητα είσπραξης απαιτήσεων 24 μέρες. Δεν μου χρωστάνε ούτε μήνα. Τον πελάτη σου όπως τον μάθεις, όπως και το παιδί σου και το σκυλί σου. Όσο εμείς θα δίνουμε αξιοπρέπεια σε μας, τόσο θα είμαστε μέσα στην κοινωνία επιτυχημένοι και υγιείς.»

Συμπεράσματα Πάνελ 4

Το τέταρτο πάνελ του συνεδρίου ανέδειξε με εντυπωσιακό τρόπο τις πολλαπλές προκλήσεις που αντιμετωπίζει το λογιστικό επάγγελμα, αλλά και τις διαχρονικές αξίες που το κάνουν απαραίτητο. Τα βασικά συμπεράσματα:

  1. Η αξία του Mentoring: Η μεταφορά γνώσης από τους παλαιότερους στους νεότερους είναι κρίσιμη. Η ακαδημαϊκή εκπαίδευση δεν αρκεί – χρειάζεται πρακτική καθοδήγηση για τη διαχείριση πελατών, την αντιμετώπιση διλημμάτων και την επαγγελματική ηθική.
  2. Η κρίση πολυπλοκότητας: Η υπερβολική πολυπλοκότητα της ελληνικής νομοθεσίας δημιουργεί κρίση γνώσεων και ψυχικής υγείας στον κλάδο. Απαιτείται απλοποίηση του πλαισίου, όχι μόνο περισσότερη εκπαίδευση.
  3. Κώδικας Δεοντολογίας: Ο νέος κώδικας του ΟΕΕ φέρνει αυστηρότερες κυρώσεις και ρυθμίζει επιτέλους το κρίσιμο ζήτημα της παράδοσης-παραλαβής μεταξύ λογιστών.
  4. Η ανάγκη κοστολόγησης: Τα λογιστικά γραφεία πρέπει επιτέλους να γνωρίζουν το πραγματικό τους κόστος. Το Activity Based Costing αποκαλύπτει ποιοι πελάτες είναι κερδοφόροι και ποιοι χρηματοδοτούνται από άλλους.
  5. Η ανθρώπινη διάσταση: Στην εποχή του AI, η ανθρώπινη επαφή θα γίνει αγαθό πολυτελείας. Ο λογιστής που γνωρίζει τον πελάτη του προσφέρει κάτι που κανένα AI δεν μπορεί να αντικαταστήσει.
  6. Η αλλαγή θα έρθει από μέσα: «Ο λογιστής δεν θα εξαφανιστεί από την τεχνητή νοημοσύνη. Θα εξαφανιστεί από έναν άλλον λογιστή που θα χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη.»
  7. Η σημασία της αυτοεκτίμησης: Όσο οι λογιστές σέβονται τον εαυτό τους, τιμολογούν σωστά και εισπράττουν εγκαίρως, τόσο θα παραμένουν επιτυχημένοι και υγιείς.
  8. Η ανάγκη συλλογικής δράσης: Οι εξωτερικές προκλήσεις (funds, συρρίκνωση αγοράς, πολυπλοκότητα) απαιτούν συλλογική και όχι ατομική αντίδραση. Δεν είναι επιλογή, είναι καθήκον.

«Είναι το καλύτερο επάγγελμα του κόσμου και το κάνουμε στην πιο όμορφη χώρα του κόσμου.»

— Νικόλαος Καραδημήτρης

Οι απόψεις που εκφράζονται στα σχόλια των άρθρων δεν απηχούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις της ιστοσελίδας μας, το οποίο ως εκ τούτου δεν φέρει καμία ευθύνη. Για τα άρθρα που αναδημοσιεύονται εδώ με πηγή, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο την ιστοσελίδα.‌‌

Ροή Ειδήσεων